Gå till innehåll

NOPOX tips sökes


runstenen

Rekommenderade inlägg

Jag tycker man skall vara ytterst försiktig med att använda järnchelat. Det är en dåligt utprovad metod och jag vet inget kommersiellt preparat.

 Att Glenn F använt det personligen behöver inte betyda att det är problemfritt i alla andra kar.

Det finns minst tre andra preparat som är utprovade som fosfatremovers i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo och de innehåller också Järn, Glenn och många andra i Holland kör med Järn och det fungerar utmärkt ,man har stenkoll vad man tillsätter  och kostar en bråkdel av alla medel man  köper, så varför inte ?  bara man är jättenoga med att dosera rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag tycker inte man kan begära stenkoll av en akvarist med bara ett par års erfarenhet och låg kunskap över nitrat och fosfat.

Inget ont om dig, Emil och ditt akvarium tvärtom - det är för att jag vill att du skall lyckas jag skriver här. 

Vad fint. Så ni menar att jag ska dosera fosfat ? Och sen ha remover som backup om den drar iväg ? Vart bör man ligga i fosfat för att kolkällan ska ha avsedd verkan på nitratet ? Blev lite otydligt. Tack 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tycker du skall skaffa en Hanna Checker 736 så du får stenkoll över fosfaten. Sedan är det bara att köra vidare med Nopox. 

Ta det lugnt bara så att du inte kommer under 0,04 i fosfat (= 13 i fosfor) eller 1 i nitrat.

Om du börjar en månad senare fungerar det också. Bara byt lite mer vatten under tiden så fungerar allt.

Kom ihåg bara att det måste få ta tid.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill också att både jag själv och andra skall lyckas med akvariet.

 

Däremot så antager jag  att man har större chans att lyckas  om man vet exakt vad man häller i akvariet och kan få hjälp med en förklaring exakt varför det gick si eller så.

DSR metoden är etablerad i Holland bla , och har rönt stor upmärksamhet på de största fora utomlands i US ,England och på Kontinenten .

Artiklar finns att läsa på bla Advanced Aquarist, Koralle (tidskrift),,Reefhub , Ultimate reef, Coral Magasine och på Holländska Zeewaterforum.nl   

 

Glenn är väldigt öppen med allt och har ett eget forum där han svarar på frågor, och man kan ladda hem hans kalkylator helt fritt , där finns bla doseringstabeller etc  

" inga hemligheter där inte" ,   som  typ NaCL fritt salt  !

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Emil, det är helt klart bra med en Hanna checker. Mät fosfat på morgonen då är den som högst upplever jag det som.

Jag är ju inne på samma som dig med att dosera fosfat. Men har mätt några gånger över ett dygn och märkt att jag har fosfat på förmiddagarna. jag har ingen aning om jag tänker rätt men eftersom jag får omätbar fosfat ungefär mellan 15-någon gång på natten så matar jag under den tiden som jag har omätbart dels med lite korallfoder och så all mat som firrarna får får de under den tiden.

Jag har även börjat med lite kolkälla och ser till att doser på första hälften på dygnet då jag vet att jag har mätbar fosfat.

vet ej om jag tänker rätt men de får framtiden utvisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Izfisk

Dina iakttagelser om svängande fosfatvärden är helt riktigt skulle jag tro. Detta beror på att den fosfor du får i vattenkolumnen (den du mäter som fosfat) mineraliseras till fosfat av bakterierna under hela dygnet i samma takt och i alla akvarier. Förbrukningen av fosfat sker dock till största delen under de ljusa timmarna på grund av fotosyntesen. Att du mäter fosfat på morgonen men inte på eftermiddagen beror då på att fotosyntesen förbrukar fosfat snabbare än att bakterierna mineraliserar bundet fosfor till fosfat.

Jag vet att det här går lite stick i stäv med den allmänna uppfattningen om att dosera kolkälla eftersom mer bakterier som mineraliserar fosfor till fosfat skulle öka fosfaten i stället för att minska den (större bakteriepopulation sköter nedbrytningen som går snabbare). Det är bara en del som byggs upp i ny biomassa. Jag har inte något bra svar på den här frågan just nu men det som står i första stycket är helt i linje med accepterad vetenskap - Det gäller också ammonifieringen (organiskt kväve till ammonium/ammoniak)

Som kuriosa - om du mäter med fotospektometer (Hanna eller bättre) och inte ser en skillnad mellan precis före du tänder och precis efter du släckt så är det intressant. Dessutom om du ser en sakta ökning under tid med de större hoppen mellan det du släckt till strax innan du tänder på morgonen efter så lönar det sig att tänka. Det finns då två huvudscenarier . Du har dålig fotosyntes eller det mest intressanta - du har något annat som begränsar fotosyntesen - och då är det mest troliga att du nollat nitraten.

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@PeterG Natriumkloridfritt salt är ingen hemlighet. Det är ett helt normalt havsvattensalt där man inte tillsatt natriumkloriden. Det innehåller alltså allt det som ett normalt salt innehåller utom just natriumkloriden. Sedan kan det naturligtvis vara kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat men det är det ju på deras salt också när natriumkloriden är med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jamen då är ju allt lugnt. Fortsätt bara med nopoxen utan fosfatremover och se till så att varken nitrat eller fosfat nollas.  När nitraten är nere i 1 eller 2 är det dags för fosfatremover och lite minskad dos. Och låt det ta tid. Detta är en process som bör - behöver gå under minst en månad innan värden kommit dit du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, runstenen sa:

Mätte igen nu. 0. Om man gör en snabbcheck dvs trycker ett klick när det står C2 istället för att hålla in knappen får jag 0.03. 

Det finns två olika termer som definierar en mätares exakthet:

Accuracy: Mätarens förmåga att mäta det sanna resultatet. Den tror jag ligger på +-0 0.02ppm hos din mätare

Precision: Mätarens förmåga att med samma prov mäta samma gång efter gång. Detta testar du på så sätt du just gjort, gör om avläsningen med samma prov. Den vill jag minnas lligger för hanna checker runt 0.015ppm. 

 

Så, ditt sanna värde ligger varsomhelst mellan 0.00-0.05ppm (gör gärna 10 st sådana repetitioner så ringar du in det bättre. Du får ett medelvärde, och då ligger sen det sanna värdet sannolikt plus minus 0.02 runt detta medelvärde.)

 

Då du mkt väl kan ligga för lågt i fosfat redan, skulle jag vara försiktig nu med kolkälla.Och remöver också såklart. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, stigigemla sa:

Hannas kalibrering utgår från att mätningen sker tre minuter efter det att man sätter i testen. Sparar man testen så fortsätter processen och man får ett högre värde.

Om någon tvivlar så låt ett test stå över natten och mät  på nytt.

Ja så länge kan jag tänka mig att det är så...men om vi talar om att låta det stå 10-20 min mer...det spelar väl ingen roll Stig??...eller gör det det redan efter så kort tid??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får man testa.  Det tar ju  lite mer än tre minuter för varje gång man mäter om.

Och kör man med snabbtryck får man ett alldeles för lågt värde. I alla fall när jag gjort det  för jag har dåligt med tålamod att hålla knappen intryckt på C2 så länge.

Så när jag missat är det bara att mäta om och ta de tre minuternas väntetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni rör i områden där det är svårt att mäta över huvud taget. Metoden bygger på att "infärgningstiden" (3 min tror jag för fosfor) hålls. Alla andra sätt så är det bättre att sätta upp fingret i luften och se åt vilket håll värdet blåser. Ju noggrannare ni är - desto bättre resultat. Skall ni kunna lita på att ni inte nollar i dessa områden - då måste kyvetten syratvättas innan. Det kan räcka med fosfor på dammpartiklar för att få ett värde.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och tänk på: ÄVEN om vi gör rätt så rör vi oss i områden som, se mitt inlägg längre upp, ligger nära mätarens fel o noggrannhet...man skall va medveten om det när man tolkar resultaten. Tex så ett visat 0.04 kan, om man mätt rätt, vara allt mellan 0.02-0.06. Ett skäl som något att försöka undvika att ligga o tangera på nollvärden så man har lite marginal neråt ifall värdena skulle va lite fel.

 

Sen har vi level of detection, dvs det minsta värde som krävs för att mätaren skall reagera. Det ligger på 0.02ppm för Hanna. Det stämmer mkt bra med min erfarenhet: Jag har haft 0.02 enligt tritonen länge, i kanske 8 mätningar på rad, och under hela denna period visade min Hanna konsekvent 00.

När min mätare visar 00 så vet jag att jag ligger nånstans mellan 00-0.02

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att värdet från Triton är ett framräknat fosfatvärde. De förutsätter att all fosfor som de detekterar förekommer som fosfat. Det kan vara fel om några organiska partiklar har kommit med i själva testmängden. Deras metod detekterar bara atomen P - oavsett hur den förekommer.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Lasse sa:

Observera att värdet från Triton är ett framräknat fosfatvärde. De förutsätter att all fosfor som de detekterar förekommer som fosfat. Det kan vara fel om några organiska partiklar har kommit med i själva testmängden. Deras metod detekterar bara atomen P - oavsett hur den förekommer.

MVH Lasse

Jag vet det Lasse, men vattnet är kristallklart o fritt från partiklar och jag tar alltid provet på morgonen innan jag matat osv, så jag tror den organiska komponenten är försumbar. Och sen så stämmer ju provet nästan helt exakt med Hanna som sagt, som bara mäter oorganiskt fosfor, så där får man en indikation på att det är nog inget man behöver oroa sig för, den organiska komponenten i detta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...