Kimozabe Postat 26 januari 2019 Postat 26 januari 2019 Vet inte vad det är för några. Fick dem för två år sedan som oansenliga skivor. Kan vara Yuma. Tyvärr har de inte förökat sig men de trivs. MVH Lasse Riktigt snygg, har oxå en som liknar din. Blir väldigt massiv och när den blåser upp sig, tänkte att det var en Yuma. Har satt den ihop med andra yumor i varje fall, oavsett så skall väl olika ricordeor gå bra ihop. Mvh Kim 1 Citera
Johnny Tveit Postat 26 januari 2019 Postat 26 januari 2019 Måste vara en fröjd att bara sitta och titta in i ditt akvarium. Hoppas jag kommer dit någon gång med mitt eget. Riktigt vackert. Citera
Lasse Postat 27 januari 2019 Författare Postat 27 januari 2019 Jag mäter CO2 i min lägenhet - här är kurvan för 2018. kl 12:00 varje dag Januari 2018 - första veckan - var 3:dje timma Juni 2018 - första veckan - var 3:dje timme CO2 nivåer nu i januari Mellan den 14 och kvällen den 16:onde var ingen i lägenheten - bara en matning. Så tar vi pH för samma tid Den 25:te ändrade jag var min skummare tar luften ifrån. Nu tar den luften från utsidan - alltså med en stadig CO2 nivå kring 410 ppm. Vad jag vill se är dels hur pH kommer att påverkas med olika personer i lägenheten samt hur stor del skummaren har i gasutbytet. Här är CO2 nivån i vardagsrummet mellan den 25:te och idag pH under samma tid. Jag kör Triton core 7 med en alk tillsats som är pH höjande. Doseringen sker i 2 ml portioner men mellan 22:00 och 10:00 den 25 - 26:te och mellan 22:00 och 12:00 från och med idag. Man ser de små tillskotten i kurvan och hur kurvan går ner efter 10:00 igår. Idag ligger kurvan fast till ca 12:00. Vid den tiden brukar konsumtionen av CO2 vara större än den interna produktionen/ gasutbytet från rummets CO2 MVH Lasse 1 Citera
mcjagg Postat 27 januari 2019 Postat 27 januari 2019 HejIntressant jag undrar hur lång slang man kan ha för att det ska funka jag har 8-9m för att jag ska kunna få ut en slangMvh FrankSkickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Citera
Lasse Postat 29 januari 2019 Författare Postat 29 januari 2019 Ta en större diameter så spelar längden ingen roll. Jag har 10 mm innerdiameter på min matarslang - den tillför mina två 6 mm inlopp med luft. Min slang är 9 meter. Här är mina grafer efter skiftet. Innan så låg det och pendlade på 7.8 - 8.0 MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 29 januari 2019 Författare Postat 29 januari 2019 (ändrat) Vad gör man när man bestämt att det blir ingen ny fisk för tillfället (skall på sjukhus på måndag för operation) men träffar på en av önskefiskarna under en liten sten nere i de skumma kvarteren på Hisingen Caracanthus maculatus Det är ingen goby utan räknas till scorpionfiskarna Tja - den går i refugiet nu …. MVH Lasse Ändrat 29 januari 2019 av Lasse 2 Citera
Slanten Postat 29 januari 2019 Postat 29 januari 2019 Det var en riktig liten sötnos! Vad har den för spännande personlighet? Hoppas du kommer på benen redan på tisdag... 1 Citera
Lasse Postat 1 februari 2019 Författare Postat 1 februari 2019 On 2019-01-29 at 23:26, Slanten sa: Det var en riktig liten sötnos! Vad har den för spännande personlighet? Hoppas du kommer på benen redan på tisdag... Den gömmer sig Vi får se hur det blir med det -, det skall väl gå bra. Det är en reklamation sedan förra året. Tarmarna har en egen idee om var de skall ligga så magen har flera hyllor numera. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 25 februari 2019 Författare Postat 25 februari 2019 Nya bilder - 33 månader gammal akvarium MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 25 februari 2019 Författare Postat 25 februari 2019 Kör vi två små filmer MVH Lasse 2 Citera
Slanten Postat 27 februari 2019 Postat 27 februari 2019 Midnight Goby är verkligen en fulsöt skönhet! 2 Citera
Lasse Postat 4 mars 2019 Författare Postat 4 mars 2019 Skaffade mig en ny mussla igår - lite mindre än de jag köpt förr. Inte så mycket mindre men.. Placerade den bredvid en jag köpte för två år sedan och en som köptes i somras - jo mina har nog växt en del..... Så hittade jag något som ser lovande ut men jag vet inte vad det är MVH Lasse 5 Citera
irwin_fletch Postat 4 mars 2019 Postat 4 mars 2019 Dina musslor är verkligen fina. Tummen upp. Jag har skickat ett pm till dig. Har du tid och ork får du gärna läsa och besvara. Mvh Citera
stigigemla Postat 5 mars 2019 Postat 5 mars 2019 Den sista ser ut som en Lobophyllia i mina ögon. Den kan/bör handmatas ett tag. Ättentaklerna kommer fram när ljuset släcks. Gör de inte det så testa att lägga i din skummarsörja eller röra runt lite i bottensanden en timme innan. Citera
Lasse Postat 5 mars 2019 Författare Postat 5 mars 2019 Jag doserar Chaeto juice varje natt - får se hur den reagerar. När jag skaffade den var den mer uppblåst och liknade en Lobophyllia. Doch var ljusintensiteten i ursprungskaret sämre än i mitt kar. Får se vart den tar vägen. Är det någon ide att lägga den i ett druvsockerbad tror du? MVH Lasse Citera
mcjagg Postat 6 mars 2019 Postat 6 mars 2019 Hej tack ska absolut fixa det Med vänliga hälsningar Frank Citera
Lasse Postat 7 mars 2019 Författare Postat 7 mars 2019 10 månader sedan - 5 cm Idag - efter 10 månader 12 cm Idag 4,2 cm För 22 månader sedan - två musslor ca 6 cm stora Idag - den vänstra ca 18 cm Den högra - ca 17 cm Jag köpte ytterligare en för 15 månader sen - då 5-6 cm - idag ca 16 cm Skaplig tillväxt IMO MVH Lasse Citera
Lasse Postat 7 mars 2019 Författare Postat 7 mars 2019 Igår skickade jag in nya N-DOC och ICP tester till TRITON. Här är en film som dokumenterar det aktuella läget MVH Lasse 1 Citera
jeber Postat 8 mars 2019 Postat 8 mars 2019 8 timmar sedan, Lasse sa: 10 månader sedan - 5 cm Idag - efter 10 månader 12 cm Idag 4,2 cm För 22 månader sedan - två musslor ca 6 cm stora Idag - den vänstra ca 18 cm Den högra - ca 17 cm Jag köpte ytterligare en för 15 månader sen - då 5-6 cm - idag ca 16 cm Skaplig tillväxt IMO MVH Lasse Hej, tänkte med skaffa mig en mussla är det något värde man ska vara extra uppmärksam på eller är det bara till att ha generellt bra vatten värden? Med vänlig hälsning, Jesper Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.