Gå till innehåll

Dax att logga CO2 i rummet


LN21

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, LN21 sa:

Ja tycker detta är så roligt, nördigt och intressant.

Vi kan kan ju hitta en ny mätbar utvecklingsmöjlighet med dessa mätare och jämföra våra mätningar för att ge en "normalbild" av Co2 halt i våra sumpskåp och inomhusluft.

 

 

En ny mätning, med ett klart utslag och fundering.

Ja bytte i förrgår 300 liter vatten med ett nytt salt Aquaforest Probiotic reef salt.

I natt hade jag i medel 1300 i "sumprummet" med alla luckor stängda. 

Obs kan vara slump men det kan oxå vara ökad biologisk aktivitet.

 

Vet att både Lasse och Jonas funderar på samband mellan VÄS och Co2 och det vete tusan om ni inte har rätt. 

 

Det får mig att grunna på är VÄS och PH. 

 

Intressant:-) det jag märkte när jag bytte vatten med AF pribiotoc var en kraftig sänkning av ORP. Det tror jag beror på innehållet av organiska ämnen i saltet. Således är det kanske inte uteslutet att vattenbytet med detta salt lett till ökad bakteriell aktivitet och därmed ökad produktion av CO2 i karet. 

Märkte du en sänkning av pH också i karet?(särskilt nattetid)?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rätt i alla fall :):):):) :topsy_turvy:

 

Det snabba organiska kolet är begränsande för tillväxten av heterotrofa bakterier i ett akvarium. Bättre tillväxt av dessa, bättre nedbrytning, bättre mineralisering, mer koldioxidproduktion (faktiskt också av både ammonium och fosfat)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
2 rom och cola
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall komma ihåg attCo2-svaret är blixtsnabbt hos alla levande celler. 

Det räcker att en mängd bakterier ökar sin metabolism så sker på sekunden en ökad co2 produktion. Tex om man höjer tempen i karet ett par grader kan jag tänka mig att såväl fiskar som bakterier ökar sin metabolism o därmed bildas direkt med co2. Det tar dock ett tag innan det märks i luften för karet skall ju hinna andas ut detta o den jämvikten är mer trög samt förutsätter att vattnet har mer co2 än jämnviktsläget vill osv. Men poängen oavsett, co2 produktion sker på sekunden. 

Ni nu som loggar co2 kommer se att det räcker att de människorna du har i rummet börjar röra lite mer på sig, en minut senare ser du det på co2 loggen direkt:-)!

 

Detta med att ett kar kan avge Co2 till rummet och ej tvärtom är ju ingen nyhet och beror ju på att vi isåfall har ett överskott på CO2 i karet .(Råder åtminstone på natten och fm). Ett enkelt sätt att veta karets co2 halt o därmed avgöra om karet avger co2 eller tar upp co2 från luften är att relatera karets pH till kh värdet. Vid ett givet kh så har man vid fullständig jämnvikt med luftens co2 ett givet pH värde. 

Exempel då:

vi räknar med en inomhusluft på 600ppm co2. (Lågt räknat). 

Om vi har ett kh på 8 så skall ett vatten i den inomhusmiljön vid total jämnvikt ha ett pH på 8.03. 

Jag har då räknat med att samma vatten vid jämvikt med luft som innehåller 400ppm CO2 (utomhusluft) har ett pH på 8.2. En höjning av co2(g) med 1.5 ggr ger en ökning av H jonerna (efter ny jämnvikt) med 1.5ggr. Lg 1.5=0.17

8.2-0.17=8.03

 

så: om ditt pH är under 8.03 (vid ett pco2 inomhus på 600ppm samt kh cirka 8) så har du inte jämnvikt med luftens CO2 utan mer CO2 i vattnet och karet kommer därmed avge CO2 till rummet. Om du har ett pH på 8.03 sker ingen co2- transport, då har du jämnvikt. 

Har du ett pH över 8.03 har du lägre CO2 halt i vattnet än jämnvikten vill(kan bara bero på fotosyntes eller att du tagit utomhusluft till skummaren eller co2-tvätt), och karet drar då ner Co2 från rummet ner i vattnet. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir således mer o mer förvissad om att vår inomhusluft är en betydligt större faktor än i alla fall jag trott som orsak till låga pH värden. 

Nästan alla hem ligger med lite folk i huset på ett pco2 mellan 700-900ppm faktiskt! Kansle över 1000 i många lägenheter osv..?

Jag har ju i ett mkt välventilerat hus redan med bara en vuxen o ett barn som ej rör sig så mkt ett pco2 på nästan 700ppm framåt kvällen!

Och i o med att jämnviktsphvärdet vid tex CO2 på 800 ppm ligger på 7.9!!!...dvs om man har ett co2 på 800 ppm i huset så kommer PH värdet i ett akvarium som är i komplett jämnvikt med luften inte få högre pH än 7.9!  Då har vi bara två sätt att höja pH: CO2 tvätt av skummarluft eller ta luft utifrån till skummaren (samt förlita oss på fotosyntesen i karet som kommer igång under dan). 

Detta gör mig än mer övertygad att med dagens höga co2 halter inomhus att co2 tvätt med sodalime är en av de bättre "metoderna" på länge. 

 

Få akvarister mäter pH samt co2 i luft, o ännu färre loggar. Tror det är därför "vi "..eller i alla fall jag, inte ritkigt uppmärksammat detta innan. Med mätning kommer förståelse. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insikten hur luftens koldioxidinnehåll påverkar våra saltvattensakvarier fick mig att för rätt så många år sedan förstå betydelsen av de koldioxidutsläpp som kommer från fossila bränslen har på  pH:t i haven. Det var i samband med att fossilindustrin började lyckas med att skjuta växthusteorin från att ha fokus på deras koldioxidutsläpp till att fokusera på metan och andra naturliga källor. För mig handlar koldioxidutsläppen i första hand om det långsiktiga pH:t i världshaven. Från början så användes detta av motståndarna mot växthusteorin som ett bevis på att koldioxidhalten aldrig skulle vara ett problem. Haven skulle kunna ta upp enorma mängder. Att de då sågade av grenen de satt på - det tänkte de inte på.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar. Även jag blir mer och mer övertygad om att vår utandning sänker pH avsevärt i våra kar,och att vi har mycket högre Co2 halt i våra bostäder än ja trott.

 

Ny mätning,,, fyra pers i vardagsrummet (rummet där sumprummet är) i gårkväll, toppnotering 1250 och medel/6 timmar 1030 ppm. 

Slang från vinden (uteluft) till skummarens luftintag ska definitivt bli ett första steg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering från mig:

 

1) i sumprummet ligger jag på 800 ppm!..med bara 2 pers i huset...då är detta ändå ett helt rum med "bra" ventilation...tänk då på alla klassisk sumpar under karet!!där ju skummaren står såklart.....undra på att folka har låga ph i sina kar..så min CO2 tvätt ha kommit för att stanna om man säger så.

2) hade besök idag...800 ppm i vardagsrummet...men sen började folk tyvärr skratta!!, och då steg co2 direkt ill 916ppm till följd av ökad metabolism hos gästerna!:uncomfortableness:

IMG_9932.PNG

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On den 14 mars 2016 at 11:05, bjomat sa:

Japp en sänkning med 0.13 om jag jämför samma tid dagen innan och dagen efter. (8.51 mot 8.38)

CO2 nivån vid sumpen var ca 400ppm vid alla tillfällen.

Logiska resultat. Med så högt pH som såväl 8.38 som 8.51, så ligger du med ett CO2(aq) under jämnvikten, dvs akvariet kommer dra ner CO2 från luften ner i karet. I då ett icke så bra ventilerat rum, som luften i en sump, så kommer akvariet på detta sätt rena den luften från CO2, dvs dra ner CO2 från luften ner i vattnet, o däremd ge ett lägre CO2 på den luften, precis som i ditt fall, på 400ppm. Ett exempel på hur en bra skummare i ditt fall, sänker pH i karet.

 

Mitt kar har det omvända scenariot, jag har betydligt mer, till följd av hög belastning, CO2(aq) än vad jämnvikten med luft "vill"...dvs mitt kar andas ut CO2 till rummet, och därmed kommer en effektiv skumning i mitt fall höja pH, och tex ett sumprum skulle få ett PCO2 betydligt över rummets PCO2.

 

Genom att veta akvariets pH, samt rummets PCO2, kan man räkna ut i vilken riktning CO2 kommer transporteras över vattenytan, antningen från karet ut i luften, eller tvärtom. Som riktvärde kan man säga att om pH är 8.2, så står CO2-transporten över natten/luft-interfacet still vid ett PCO2 på 400 ppm. Har man detta som utgångsinfo är det enkelt att förstå om ditt akvarium avger eller tar upp CO2: Om vi utgår ifrån en inomhusluft på 700 ppm så  kommer akvariet vid pH under 8.0, avge CO2 till omgivande luft, och vid pH över 8.0 ta upp CO2 från rummet. (uträkningarna baseras på ett KH runt 8.0).

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...