Gå till innehåll

Är osmosvatten nödvändigt?


Reryd

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, freguz sa:

Gick över till kranvatten (sthlm) för nåt år sedan, har inte märkt nån skillnad alls, förutom att livet blev enklare och man inte drar sig för ett vattenbyte :)

Dock inget argument för att inte köra med RO-vatten....man kan vända på slutsatsen i ditt fall o säga: Trots att du använder kranvatten går det bra. Dvs, ditt exempel säger enbart något om ditt kranvatten(att det är tillräckligt rent), men inget om grundfrågan, ifall osmos behöves eller ej.

 

Till trådfrågaren: En Osmos kostar ingenting, jag anser att detta är en icke-fråga. Varför chansa? Givetvis funkar det om man som freguz har tur att ha bra kranvatten, men det kan man aldrig veta eller räkna med. Sen ett råd: köp inte för liten osmos...du kommer tröttna snabbt på att inte tillräckligt snabbt få vatten när du behöver det:). Strunta hellre i att köpa en svindyr korall/fisk bara för att den har ett vackert namn, och lägg det på en ordentlig osmos. osmosen har du med dig hela tiden.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Freugz har Stockholmsvatten jag har Göreborgsvatten. Båda kör med kranvatten utan problem. RO är ett bra hjälpmedel där det behövs men att ställa upp RO som ett måste - det blir rätt fel IMO.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av osmos men har testat en hel del kranvatten i utbildningssyfte, kopparhalten är exempelvis många gånger högre än gränsvärdena på Livsmedelsverket pågrund av rören, nya som gamla. Som redan skrivits så ackumuleras tungmetaller om de inte kan försvinna ut ur systemet. Så varför riskera att en dag ha värden som tar död på ens koraller? Måste verkligen vara jobbigt med osmos hehe

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis är det bättre att byta vatten blandat med kranvatten än att inte byta för att det är för jobbigt att plocka fram osmosen.

Men säkrast är naturligtvis att använda osmosvatten och att byta vatten. Och dessutom mäta vattenvärdena och korrigera om de inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparhalten är en av de variabler man måste ta hänsyn till. I de flesta fall är det inget problem om det är kommunalt vatten (med högt pH).  Bor man dock i nybyggen med kopparledningar bör man vara försiktig. Kopparen tillförs i fastigheten. Jag använder alltid kallvatten som får stå ett dygn för att värmas upp. Ibland använder jag också Easy life. Just nu blandar jag kalciumhydroxid i påfyllnadsvattnet vilket gör att jag fäller ut kopparn i kärlet.

 

Jag har kört kranvatten sedan 2006 när jag startade med saltvatten hemma.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att fällning av koppar med kalciumhydroxid fungerar på ett dygn utan ett medium att fälla ut på.

Jag tror att en del av kopparen fäller ut som minipartiklar i vattenkolumnen som är så små att de inte hinner sedimentera på den tiden.

Med Easy life - eller annan bentonit hinner det definitivt att sedimentera. Men är det inte enklare att använda en osmos?

 

När det gäller Freguz har jag för mig att han i sin tråd skrivit om en del koraller som inte överlevde i karet. Eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-10 at 11:11, stigigemla sa:

Jag är inte säker på att fällning av koppar med kalciumhydroxid fungerar på ett dygn utan ett medium att fälla ut på.

Jag tror att en del av kopparen fäller ut som minipartiklar i vattenkolumnen som är så små att de inte hinner sedimentera på den tiden.

Med Easy life - eller annan bentonit hinner det definitivt att sedimentera. Men är det inte enklare att använda en osmos?

 

När det gäller Freguz har jag för mig att han i sin tråd skrivit om en del koraller som inte överlevde i karet. Eller har jag fel?

 

Jo det stämmer, tyvärr har en del koraller inte överlevt, men det var snarare mer förr när jag inte bytta vatten så ofta pga osmos-böket, nu när jag kör kranvatten byter jag ofta och korallerna trivs bättre.

 

Klart att det inte är fel med osmos, en osmos gör ju ingenting sämre, men om man försakar vattenbyten pga ett upplevt osmos-tvång så blir det ju kontraproduktivt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket skadliga ämnen kommer egentligen "bra kranvatten" att ackumulera i akvariet på längre sikt om man jämför med andra tillsatser (t ex foder, kalciumtillskott och spårämnen)? Innehållet i kosttillskott för människor lär ofta avvika väldigt mycket från de angivna värdena på förpackningen, så jag skulle bli förvånad om akvaristikprodukter är ett dugg bättre (när de alls har en innehållsdeklaration).

Om man hypotetiskt antar att "bra kranvattens" ackumulering är försumbar jämfört med andra tillsatser, så framstår osmos som en lite onödig åtgärd i mina ögon. Djuren i akvariet kommer då troligen att förgiftas av ämnen från någon annan tillsats innan kranvattnet hunnit åstadkomma någon skada. Osmos verkar även lite onödigt om vattenbyten räcker för att förhindra eventuell anrikning.

Vissa problemämnen går ju att testa, men generellt misstänker jag att vi oftast inte har en aning om vad som ackumuleras akvariet eller hur stor inverkan det har på sikt, så om man inte vet säkert att man behöver osmos för ett speciellt ändamål (t ex hålla nere kisel) så kanske det är säkrare att byta vatten istället? Med vattenbyten minskar man ju bort allt som anrikats, även sånt man inte ens känner till och sånt som kommit in på andra vägar än genom kranvattnet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju dock lite fel att tänka att det finns andra tillskott som är "värre", låt säga att exempelvis foder innehåller mera koppar än "bra" kranvatten det gör ju inte kranvatten automatiskt till bra, two wrongs don't make a right. Kan man få bort en källa av exempelvis koppar som kommer in i systemet är det väl bra? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till: Ytterligare ett skäl till att det alltid är fel att rekommendera kranvatten, även om man har bra vatten, är att saltsammansättningen på akvarievattnet blir alltid fel. Kranvattnet tillför ju även "bra" joner, dvs det bästa tänkbara kranvatten adderar joner till vattnet som redan finns i rätt halt i saltet, eftersom i princip alla salter idag är sammansatt utefter förutsättningen att du skall blanda det med just RO-vatten. Du slutar upp med ett akvarievatten som inte liknar natural sea water.

Det handlar om ambitionsnivå...vill man optimera sitt system, hålla svåra koraller etc...kör aldrig med kranvatten. För mig är detta helt solklart, och jag hoppas inte nybörjare mm går på de råd som jag läser i ngr trådar ibland, att det går fint med kranvatten. Chansa inte. Lyd nu ett gott råd, jag vet att jag har rätt;-)...klart att allt inte dör, vissa koraller är inte känsliga...men vi skall ju alltid försöka hålla ett vatten som liknar nsw, och eftersom det är både enkelt o billigt att göra det, så varför inte göra det då??? 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du läser noggrant så ser du att inge rekommenderar kranvatten om det inte fungerar. Göteborg och Stockholm har ett vatten utan höga kalciumhalter och med låg alkalinitet - det är därför det fungerar bra i dessa städer. Man måste dock vara uppmärksam på kopparen - som kommer från ledningsnätet i den egna fastigheten. Men sakta börjar nybyggen byta ut kopparledningarna mot plast. Det är också lite fel att påstå att ALLA salter idag är anpassade för RO vatten. Alla tillverkare har salt anpassade till kranvatten, det vill säga utan förhöjda värden av vissa ämnen.

 

Märk väl - min åsikt är inte att få alla att göra som jag - vill bara belysa att det finns andra sätt. Jag har kört med både RO och kranvatten och funnit att i MITT fall passar kranvatten bäst.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor ju i lägenhet så kan inte bygga in något i ett extra rum någonstans.... 

Har skruvat fast min osmos på väggen i köket bakom kaffebryggaren. Slangen är kopplad på kranen som jag bytt ut så jag har en med två kopplingar där uppe och en nere. Den där nere går till diskmaskin, en går till vattenkranen och en till osmosen. Jag har på kranen en vridlås som jag vrider till osmos kranen när jag vill ha den på och till vattenkranen när jag vill ha den på. Eller ställer i mitten om jag vill ha vatten i alla tre samtidigt. Köpt via fredells i Stockholm. Slangen från osmosen går via en ny slang som jag kopplat på ner till en 25L hink under akvariet där jag kopplat in min tunze nivåreglerare. Slangen löper i en el-sladdskabelsko som jag köpt på IKEA. Den har kliser på baksidan så man kan fästa den på vägg mm. Har dragit ner den från diskbänken längs med golvet ovanför golvlisten och in bakom akvariet där den loopas och sen ner i hinken. I hinken sitter sedan pumpen till nivåregleraren som automatiskt fyller på vatten när det behövs. Sen har jag samma lösning för min Deltec skummare. Den står i akvariet på en glaslåda som jag special beställt från glasmästare för att komma i rätt nivå. Utflödesslangen har jag loopat ner i en hink 25L under akvariet där allt skummar klegg rinner ner. Så jag behöver sällan mecka omkring i akvariet . Ibland tar jag upp skummaren och gör rent, men vanligtvis diskar jag ur stigrör och skummarkopp medan allt är igång i akvariet. 

Långt utlägg om osmos, men det funkar riktigt bra. Jak kan vara borta en vecka utan att behöva göra något åt påfyllning eller fixa skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Reef Tank Thursday said:

Det blir ju dock lite fel att tänka att det finns andra tillskott som är "värre", låt säga att exempelvis foder innehåller mera koppar än "bra" kranvatten det gör ju inte kranvatten automatiskt till bra, two wrongs don't make a right. Kan man få bort en källa av exempelvis koppar som kommer in i systemet är det väl bra? 

Jag menade mer att om man vet att ett foder ackumulerar oönskade ämnen, och man trots det vill fortsätta använda fodret, så kanske lösningen (t ex vattenbyte) tar hand om diverse oönskade ämnen i kranvattnet på samma gång. Men det beror såklart på hurpass "giftigt" fodret är i förhållande till kranvattnet. Lägg till det alla ämnen vi inte känner till.

Gör man ingenting kanske akvariet kraschar på grund av tillsatser långt innan kranvattnet hunnit leda till problem. Som ett avskräckande exempel använde jag under ca 2 års tid ett flytande kalciumpreparat utan att göra några riktiga vattenbyten. Tyvärr saknades innehållsdeklaration, så jag har ingen aning om vad preparatet innehöll (kalciumklorid kanske) eller hur det påverkade jonbalansen i akvariet. Akvariet fungerade bra tills jag avvecklade det, men så här i efterhand är jag ganska säker på att det där preparatet hade ställt till problem förr eller senare, men säkert långt före det obehandlade kranvattnet jag använde till avdunstningen.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, jonasroman said:

En sak till: Ytterligare ett skäl till att det alltid är fel att rekommendera kranvatten, även om man har bra vatten, är att saltsammansättningen på akvarievattnet blir alltid fel. Kranvattnet tillför ju även "bra" joner, dvs det bästa tänkbara kranvatten adderar joner till vattnet som redan finns i rätt halt i saltet, eftersom i princip alla salter idag är sammansatt utefter förutsättningen att du skall blanda det med just RO-vatten. Du slutar upp med ett akvarievatten som inte liknar natural sea water.

Kanske sant (jag litar inte fullt ut på salttillverkarna), men spelar det någon roll i praktiken? Många akvarister brukar ju ändå laborera med onaturligt förhöjda värden på t ex kalcium, magnesium och KH.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, per.w said:

Slangen från osmosen går via en ny slang som jag kopplat på ner till en 25L hink under akvariet

Hur gör du för att förhindra översvämning i hinken?

 

Att hålla en osmosanläggning under uppsikt flera timmar varje vecka känns som alldeles för mycket jobb, och lämna den utan uppsikt skulle jag bara våga om hinken stod i ett rum med golvbrunn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet på in vatten från kran är anpassat utifrån påfyllnad hink. Man får kolla när man ställer in allt. Det tar en helg att göra.. sen kollar jag av allt en gång om dan när jag är hemma. Om jag åker bort en helg eller några dar går det bra... hitills...... skulle det bli strömavbrott är jag körd...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Lasse said:

Göteborg och Stockholm har ett vatten utan höga kalciumhalter och med låg alkalinitet - det är därför det fungerar bra i dessa städer.

Frågan är om man alltid kan lita ens på Göteborgs och Stockholms kommunala vatten? Det kanske räcker med en tillfällig svacka för att akvariet skall få problem.

 

För några år sedan färgades mitt Göteborgsvatten grönt (av färgämnet pyranin?) i samband med att tekniker letade efter en läcka. Jag hade inget akvarium då, så jag vet inte om det skulle ha påverkats. Å andra sidan har jag bara sett sånt grönt vatten den enda gången. Man kan inte skydda sig mot allt, utan man får väl helt enkelt väga olika risker mot varandra och försöka minimera de som är lättast att förebygga. Var osmos passar in vet jag inte riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Och när John och Yoko Lennon
har gått på psykoanalys
och Robert Zimmerman har flytt till landet med miljonerna
och Marilyn Monroe tappa' taget
och Greta Garbo har blivit ful
och man försöker muta oss med resterna av visionerna
och när prinsar och presidenter
ljuger medvetet i kapp
och när dom som skulle säga sanningen
har börjat ta tillbaka det, dom just har sagt
då kommer Lille Gerhard hem till mej
och häver sej på tå
och viskar, vem i hela världen kan man lita på

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er oinvigda så kan jag bara säga att det finns jävligt bra timers att köpa som man kopplar på kranen som går antingen på batteri eller el. Jag har en som går på batteri. Jag kan ställa in allt från 1gång/timme till 1gång/vecka och 1min-2tim per gång.......

Ingen översvämning och inga torra pumpar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 14 juli 2016 at 00:47, Christian J sa:

Kanske sant (jag litar inte fullt ut på salttillverkarna), men spelar det någon roll i praktiken? Många akvarister brukar ju ändå laborera med onaturligt förhöjda värden på t ex kalcium, magnesium och KH.

 

Enligt min tro, o i viss mån erfarenhet,  spelar det en oerhört stor roll. Alla seriösa salttillverkare går starkt ut med att deras salt skall motsvara NSW(ang trace element). hela triton lab vilar på konceptet att man skall ligga på nsw. Brightwell bygger hela sin filosofi på det mm mm.

Att tro att högre halter än nsw av spårelement är bra tror jag är en allvarlig villolära som en del anammat. Det har utan tvekan lett till fler korallskelett pgr av för höga halter än för låga, av spårelement. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Bra tråd! "Varför" är alltid mer intressant än "vad":
Jag har ännu inte startat upp något salt pga. förestående flytt men jag har sötvattensfiskar och sötvattensräkor så jag undrar om det är någon som använder kranvatten i Nyköping (Högåsens vattenverk) eller skall jag bli orolig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...