Jump to content

Vad är detta för bransch egentligen?


bengt

Recommended Posts

Jag har varit I kontakt med åtskilliga zoohandlare för att handla för c:a 20.000 SEK i första svängen, handlarna ska kolla och sedan ska dom återkomma sedan hör man inget mer. Jag vet inte men jag har kontaktat vad jag vet dom största handlarna.

Jag kan ju säga så här att om elektronikbranschen misskötte sig på detta sett mot kunderna så skulle inte dom få sälja någonting. Det är ju inte meningen att vi som kunder ska truga för att få handla..........

Urdåligt verkligen.

Link to comment
Share on other sites

För min egen del så kan jag säga att om jag får en förfrågan från en kund så försöker jag återkomma med besked på kundens fråga oavsett vad saken gäller, sen kan det ibland dröja innan man får svar från leverantörer. Det är inte ovanligt att vissa tillverkare/leverantörer dröjer upp till 1-2v att svara pga "hög belastning på mailen" in.

Beroende på vad det gäller för varor så kan det alltså dröja, men ett svar ska man alltid få tycker jag.

Vad gäller det för varor du är ute efter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, bengt sa:

Jag har varit I kontakt med åtskilliga zoohandlare för att handla för c:a 20.000 SEK i första svängen, handlarna ska kolla och sedan ska dom återkomma sedan hör man inget mer. Jag vet inte men jag har kontaktat vad jag vet dom största handlarna.

Jag kan ju säga så här att om elektronikbranschen misskötte sig på detta sett mot kunderna så skulle inte dom få sälja någonting. Det är ju inte meningen att vi som kunder ska truga för att få handla..........

Urdåligt verkligen.

Hur har de aktuella handlarna reagerat när du har påtalat ditt missnöje?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, bengt sa:

Jag har varit I kontakt med åtskilliga zoohandlare för att handla för c:a 20.000 SEK i första svängen, handlarna ska kolla och sedan ska dom återkomma sedan hör man inget mer. Jag vet inte men jag har kontaktat vad jag vet dom största handlarna.

Jag kan ju säga så här att om elektronikbranschen misskötte sig på detta sett mot kunderna så skulle inte dom få sälja någonting. Det är ju inte meningen att vi som kunder ska truga för att få handla..........

Urdåligt verkligen.

det är omöjligt att värdera det du skriver utan att veta vilken/vilka butiker det handlar om, vilket jag i sin tur inser att du kanske inte vill avslöja...men då kan vi  heller inte säga så mkt mer om den saken, det blir liksom en ickedebatt utan information.  Etersom jag har en helt annan erfarenhet av de butiker jag handlat av genom mina 20 år i hobbyn, tror jag inte detta är ett generellt problem utan att det finns säkert en logisk förklaring i ditt fall. Klart dom vill sälja, särskilt för den summan...verkar va ett missförstånd...? Kontakta butiken istället för oss om jag får va helt ärlig o lös problemet kamrat:-) Du har också ett ansvar om ngt har gått snett i uppfattningen, för ingen butik vill såklart  medvetet inte sälja.

 

 

Edited by jonasroman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bengt har du påmint butiken/erna?

eftersom att detta är en liten bransch och sverige inte verkar prioriteras av leverantörer så kan det ibland vara svårt att få tag på saker och få offert från utlandet.

ibland så känner jag att det är smidigare att beställa på nätet från de stora butikerna i tyskland, då jag upplever att det tar längre tid för "mina butiker" att få hem saker än när jag beställer själv. tyvärr så tappar man den svenska "supporten" och den lokala handlaren tappar omsättning, vilket jag anser måste prioriteras om våra handlare ska överleva!

 

kolla med några till butiker!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm det där har jag stött på i flera branscher. Ofta i små nischbranscher faktiskt. Löne och kostnadsläget är väl så i Sverige att man ofta har lite mindre bemanning än vad som egentligen skulle behövas. Vi har alla stått och väntat i evigheter på att få köpa någon fisk när det är ett par före som ska stå och välja o babbla. Å andra sidan får man ju förstå att de inte kan ha en massa anställda som står och dräller när kundtrycket inte är lika högt. 

Jag brukar påminna efter någon dag eller två om jag inte fått svar och det hjälper oftast. Däremot tycker jag att just akvariebranschen har blivit bra mycket bättre på senare tid. Priserna är också sådana att jag inte längre vänder mig till Tyska återförsäljare när jag behöver något. Minns för 15 år sen när jag skulle köpa ett stort Eheim ytterfilter och Tyskarna tog en tredjedel av vad de Svenska handlarna ville ha. Dessa dagar är förbi som tur är. 

Vad var det du skulle fynda? Något intressant projekt på gång? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte dra igång ett Read Sea Reefer 250, har gjort uppehåll från salt sedan 2008 dessförinnan har jag hållit på med salt i 20+ år. Handlade på den tiden 90% av mina grejor från Korallrevet i Södertälje, kände både Roger och Lasse mycket väl. Lasse har nu gått ur tiden och Korallrevet nedlagt. Idag är som sagt det mesta billigare än det var förr,

Väntar nu på att mina beställda prylar ska komma så jag kan sparka igång, det tar ju sin tid vet sen tidigare att tålamod är det som gäller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...