Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det borde inte vandra.

 

Jag har satt redoxen på -180 med pause/active.. så pumpen går på i intervaller varje gång den är 1/2 hysteris från börvärdet för att försöka nå det börvärdet jag har satt under intervallen men flödet är inte tillräckligt för att höja redoxvärdet till -180 på den tidsperioden som pumpen är aktiv men det borde väl i så fall inte påverka så att redox hoppar fram och tillbaka så långt ifrån börvärdet när värdet kontinuerligt har sänkts fram till nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det gjorde jag kanske inte.

Just nu har jag den på följande inställningar:

Pulse/pause fixed (tror det är den du menar när du skriver pulse active). Pulse: 2 min 45 sek och Pause: 1 min 15 sek. Redoxbörvärdet: -180 Hysteris: 10

 

Det betyder att när det skiljer en halv hysteris: 5 mV (-185 eller mer) och pumpen går in i "active pulse" så står den på hela arbetstiden. Skulle den sänka redoxvärdet under -175 så stoppar den. Efter arbetsperioden måste den stå stilla i 1 min 15 sekunder oavsett om redoxvärdet sjunker ner mer än -185.

Det är så jag har haft den nu när jag sista tiden har hållt på att köra in filtret. Så har jag, när jag mätt 0 i utvattnet, satt på längre arbetstid på pumpen och när jag har nått 100% i arbetstid så har jag höjt pumpens kapacitet in i filtret. Står just nu på 3 liter/timme.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - så har jag inte fattat de - om du har Pulse/pause fixed så är både puls och paus fasta och skiter totalt i vad redoxen säger. Blir samma som att köra cykliskt. Du skall ha pulse variable - då blir det som du beskriver (ungefär - inte riktigt) Då måste den vänta 1 min 15 sek oavsett hur kort pulsen blir - och den blir kortare ju närmare börvärdet du ligger. Vad läser du för redox nu ? Vad är dina värden ut (nitrit/nitrat) - läser du nitrit kan du glömma nitratvärdet - då är det fel. Så har du nitrit ut nu?

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har rätt som vanligt.

 

Det är inte riktigt likt en timer eftersom redoxvärdet är det som styr om arbetsperioden för pumpen skall gå på. Redoxvärde under en halv hysteris betyder att pumpen går på annars står den helt stilla. I en cyklisk timer så går den på oavsett redoxvärdet. I bägge fallen står den på hela perioden som den är satt utan att ta hänsyn till förändringarna som blir i redoxvärdet.

 

Men det är som du beskriver. Om den står på "pulse variable" så funkar den likadant men det är differansen mellan börvärdet och nuvarande värde som avgör hur länge pumpen står på.

Den funktionen/säkerheten är ju lite onödig just i mitt läge eftersom pumpen nu står på hela arbetsperioden och redoxvärdet hinner ändå inte stiga till mitt börvärde. Skall redoxvärdet stiga till mitt satta börvärde (-180) så måste jag öka pumpens arbetstid eller öka flödet på pumpen men i bägge de fallen upplever jag att jag mäter nitrit/nitrat ut från filtret.

 

Min tanke är att få upp maximalt flöde på filtret och så sätta över på pulse variable för att ha en säkerhet så att inte pumpen "kör över" redoxvärdet. Men det är klart om jag får upp ett flöde som motsvarar pumpens maximala kapacitet så kan jag ju använda pulse/pause fixed också för då klarar ju inte pumpen av att höja redoxvärdet och jag får styra filtret med inmatningen av kolkälla på ett kontinuerligt flöde.

Redox exakt nu är -235

Skall mäta nitrit/nitrat nu. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mätt nu..

Nitrit (helt omöjligt med saliferts "nya" test).. 0,01 eller 0,025 eller 0,05

Nitrat (enklare) 1,0-2,5

Har gått med de inställningarna som är nu i snart 2-3 dagar och får samma utvärde från filtret.

 

Vänta ytterligare?

 

Dosera mer kolkälla?

 

Dosera mer kolkälla OCH öka flödet?

 

Öka flödet utan att tillsätta mer kolkälla?

Slammsög ut en del sådant som jag kallar för cyano i dag. Det har blivit lite mer aggressivt sista dagarna men fick ny fosfor-reagens till Hanna checkern i går och den säger att fosfor har varit hela 67 ppb alltså 0,2 ppm fosfat. Har bytt media och nu nere på 47 ppb och på väg ner ytterligare (sänker relativt sakta).

Ser en del tecken på obehag hos vissa koraller sedan en tid tillbaka. Lite mindre polypexpansion. Skyller på fosfaten.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag skulle göra i detta läge är att ställa om till Variabel pulse/fixed paus. Jag skulle ställa pulsen på 180 Sekunder och pausen på 30 sek som start, Ställa mitt önskade redoxvärde ca 25 mV över läst värde. I detta fall - 210. Låta pumpen ge så mycket som den gör nu till en början. Sedan när redoxvärdet ligger och pendlar kring 210 skulle jag mäta nitrit och nitrat. Du skall helst ha 0 i nitrit för att lita på nitratvärdet. Är värdena inte 0 nu så skulle jag öka kolkällan med 1 ml om dygnet. avvakta och se vad som händer. Så skulle jag prova i alla fall. Blir det inte 0 nu heller - kvar inställningarna men öka med 1 ml kolkälla igen (per dygn!). Blir det 0 nu så ökar jag redoxen börvärde ytterligare 25 mV (-195) Gör om proceduren. När jag nått mitt önskade redoxvärde (jag skulle sikta på -170 till en början) så mäter jag flödet per timma. Är det inte bra utan behöver ökas så ökar jag kolkällan i steg med 1 ml/dygn igen.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Lasse sa:

Vad jag skulle göra i detta läge är att ställa om till Variabel pulse/fixed paus. Jag skulle ställa pulsen på 180 Sekunder och pausen på 30 sek som start, Ställa mitt önskade redoxvärde ca 25 mV över läst värde. I detta fall - 210. Låta pumpen ge så mycket som den gör nu till en början. Sedan när redoxvärdet ligger och pendlar kring 210 skulle jag mäta nitrit och nitrat. Du skall helst ha 0 i nitrit för att lita på nitratvärdet. Är värdena inte 0 nu så skulle jag öka kolkällan med 1 ml om dygnet. avvakta och se vad som händer. Så skulle jag prova i alla fall. Blir det inte 0 nu heller - kvar inställningarna men öka med 1 ml kolkälla igen (per dygn!). Blir det 0 nu så ökar jag redoxen börvärde ytterligare 25 mV (-195) Gör om proceduren. När jag nått mitt önskade redoxvärde (jag skulle sikta på -170 till en början) så mäter jag flödet per timma. Är det inte bra utan behöver ökas så ökar jag kolkällan i steg med 1 ml/dygn igen.

 

MVH Lasse

 

 

 

Men... 180 sekunder på pulsen är ju bara 15 sekunder längre aktiv tid än det jag kör på nu. jag har prövat att höja den aktiva tiden på pumpen till 3 minuter och då klarar den inte av att sänka redox mer än till -220 med det flödet jag har nu (3 liter/timme). Så om jag skulle göra så som du beskriver så skulle pumpen inte klara av att sänka redox till det satt värdet. Jag har prövat det.

 

För att få ner redoxvärdet måste jag antingen höja flödet som pumpen ger på tiden som den är aktiv (från 3 l/timme till 4 l/timme eller 4,5 liter/timme då det är de stegen som finns) eller så måste jag öka pumpens "aktiva tid" till att vara längre än 3 minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den långt från börvärdet så kommer den att gå i tre minuter - men bara stå stilla i 30 sekunder (mot din nuvarande väntetid 75 sek.) Jag skrev att du skulle börja där för att komma upp till -210 (som skulle vara börvärdet i första steget). En cykel för dig nu är på 240 sekunder (4 minuter) varav pumpen går ca 68 % av fult flöde. På en timme betyder det 2 liter i timmen. På min inställning går pumpen (långt ifrån börvärdet) i 180 sekunder står stilla i 30 sekunder -< pumpen går 86 % av fullt flöde. 86 % av 3 liter blir 2,58 liter i timmen. Flödet blir då 29 % högre när du är långt från börvärdet. Du får då max 60 liter i timmen. Skulle du inte komma upp till - 210 mV så får du öka påtiden eller sänka avtiden.  Skulle flödet vid -210 mV bli för stort, dvs att du efter några dagar fortfarande läser nitrit så får du göra som jag föreslog - gå in med lite mer kolkälla och se vad som händer. behåll inställningen än så länge på 3 l/t - (spelar egentligen ingen roll om du kör mot ett börvärde men en sak i taget gör det klarare) . När du har ett stadigt läge med bra denitrifikation vid -210 mV så höjer du börvärdet till -180 mV och upprepar ovanstående. Nu kanske du får höja pumpens max också.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-05 at 16:45, Lasse sa:

Redoxen beror på graden av reduktion i systemet. Det finns andra bakterier (som inte denitrifierar) som använder snabb kolkälla för att bilda biomassa och att öka reduceringen i systemet. Växer de till snabbare och använder för mycket av kolkällan så kommer redox (beroende på ökad reduktion) sjunka och det blir inte tillräckligt över för att tjäna som elektron donator i denitrifierarnas metabolism. Du kan behöva tillsätta med kolkälla. 24 ml/dygn i ett så stort filter som inte innehåller denitriballs är inte mycket. Jag tror att det var ngt fel på Deltecs kolkälla

 

MVH Lasse

är det verkligen sannolikt?, att om du tillför snabba kolkällor, så premieras trots det tillväxt av andra bakterier än denitrifierarna? Denitrifikationsbakterier är ju ganska lättflörtade, dom är redan etablerade när syre fanns i början. Låter konstigt att om du tillför snabb kolkälla sen, att den skulle bypassa denitrifierarna, pgr av att andra anaeroba icke denitrifierare skulle käka upp kolkällan o inget blir kvar till denitrifierarna...? Hur kan du visa att det fungerar så? det jag läst om denitrifikationsbakterierna så verkar dom rätt så på hugget...för nu pratar vi ju om dosering av snabba kokällor. Snabba kolkällor+nitrat samt inget syre....det låter som denitrifierarna borde stå för merparten av redoxvärdet....i en situation med långsamma kolkällor kan jag förstå ditt resonemang, men att det skulle bli så här i en reaktor matad med snabba....?...det går lite emot det du tidigare sagt om denitriferarnas favör av snabba kolkällor...eller? Och, isåfall, exakt vilka andra anaeroba bakterier skulle det va? Eftersom nitrat är det nästa oxidationsmedlet efter syre, så låter det märkligt att andra anareober med andra elektronmottagagre än nitrat, skulle favoriseras så mkt så länge nitrat finns...?? Nitrat reduceras ju före de andra elektronmottagarna, av energiskäl....tycker forfarande det är mkt märkligt att denitrifikationen inte går bättre i denna reaktor efter så lång tid o med såpass mkt kolkälla trots allt. 

Jag skulle inte utesluta att det finns nåt mekanisk skäl att bakterierna ej fäster...helt enkelt för lite area...?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-07 at 07:58, Dimorb sa:

Feedback.

Använder fortsatt 24 ml nopox/dygn.

 

Sänkt matarpump från 4 l/t till 3 l/t och timers är inställd så pumpen ger 45 l/dygn istället för 52 l/dygn. Värdet ut i nitrat är nu 0,5-1,0 och redoxvärdet är -240 och ligger ganska stabilt över dygnet.

 

Har märkt att på det högre flödet låg redoxvärdet ganska stabilt på -220 så det kan kanske vara så att jag har funnit maximalt flöde till den koncentrationen av nopox som jag doserar just nu?

Min tanke är nu att låta filtret stå i 24 timmar, öka flödet genom timern med 15-30 sekunder, låta det stå i 1-2 dygn och så mäta igjen för att se utvärdet och göra vidare förändringar på timern. Låter det smart? Bör jag överväga att höja doseringen?

 

Har en del fläckar med nästan svart tillväxt av vad jag skulle kalla cyano som har kommit fram sista tiden. Lite orolig för att det har att göra med att kolkälla följer med ut från filtret. Hur kan jag kontrollera det?

 

 Det borde inte va svårt att med 24 ml nopox i en reaktor på 10 liter få en total reduktion av nitrat. 24 ml är en mkt stor mängd kolkälla när vi pratar om Nopox. 

kan du inte ta lite bilder igen på mediet?. det skall vara luddigt o massor med klegg, och jag vill nog påstå att du skall ha 0 verkligen på nitrat på utvattnet om du skall anse reaktorn vara inkörd. Alltså, hur länge har du kämpat med denna nu? Det är nåt som inte stämmer...jag tror inte det handlar om detaljer i dina flöden...så svårt skall det inte va....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sista kommentar till Jonas. Alla heterotrofa bakterier gynnas av snabba kolkällor - anaeroba som aeroba. Denitrifierare och andra. Det är inte så att bara en grupp dominerar i ett naturligt system. Hela vodkametoden bygger på det - fast då i en aerob miljö. Karet är på 1900 liter så skulle han dosera nopox enligt "vodkametoden" så talar vi om ca 60 ml/dag. När du säger att 24 ml är mycket så baserar du det på ditt filter som har en intern kolkälla och därför fungerar utan extern kolkälla om man så vill.

 

Om du inte tror mig så är det din ensak Jonas - starta då en egen tråd om det. Lämna den här tråden till att ge Andre råd. Ditt råd är att släng ut allt och gör som du gör - ja det är ett alternativ - jag jobbar inte på det sättet utan försöker lösa det aktuella problemet. Eftersom det finns ganska många Deltec reaktorer som fungerar utmärkt så är det ettdera fel på detta filter eller så var det fel på den första kolkällan och han har en inkörningsperiod nu.

Jag kommer inte ge mig in i någon mer "teoretisk" diskussion i den här tråden från nu - utan bara ge råd om hur jag skulle göra i just denna eller denna frågan.

 

Jag vet inte helt ut vad som händer och vad som är orsaken - här är det klassisk felsökning som gäller och vi arbetar med dynamiska system. Och det får man ta i små steg och det kommer att ta tid.

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Är den långt från börvärdet så kommer den att gå i tre minuter - men bara stå stilla i 30 sekunder (mot din nuvarande väntetid 75 sek.) Jag skrev att du skulle börja där för att komma upp till -210 (som skulle vara börvärdet i första steget). En cykel för dig nu är på 240 sekunder (4 minuter) varav pumpen går ca 68 % av fult flöde. På en timme betyder det 2 liter i timmen. På min inställning går pumpen (långt ifrån börvärdet) i 180 sekunder står stilla i 30 sekunder -< pumpen går 86 % av fullt flöde. 86 % av 3 liter blir 2,58 liter i timmen. Flödet blir då 29 % högre när du är långt från börvärdet. Du får då max 60 liter i timmen. Skulle du inte komma upp till - 210 mV så får du öka påtiden eller sänka avtiden.  Skulle flödet vid -210 mV bli för stort, dvs att du efter några dagar fortfarande läser nitrit så får du göra som jag föreslog - gå in med lite mer kolkälla och se vad som händer. behåll inställningen än så länge på 3 l/t - (spelar egentligen ingen roll om du kör mot ett börvärde men en sak i taget gör det klarare) . När du har ett stadigt läge med bra denitrifikation vid -210 mV så höjer du börvärdet till -180 mV och upprepar ovanstående. Nu kanske du får höja pumpens max också.

 

MVH Lasse

 

Då ska vi se.

Har satt börvärdet till -210 men ändrade inte på funktionen på pumpen. Använder fortsatt pulse/pause fixed. Känns som att det är enklare att ha full kontroll när jag vet och styr pumpens aktiva tid.

Pumpen är aktiv 3 min 15 sek i varje intervall (195 sekunder) när det faktiska värdet är 1/2 hysteris under det satta börvärdet (pumpen startar när värdet är på/under -215) och av i 45 sekunder (81% av fullt flöde).

Dosering 1,1 ml/timme = 26,4 ml/dygn.

Redoxvärdet: Går inte över -225. Håller sig mellan -225 till -230.

 

Nitrit ut: Svårt att läsa av men tror 0,01-0,02

 

Nitrat ut: 2,5-5,0

Nästa steg, öka drifttiden på pumpen och sänka pausetiden så jag kommer närmare -210 i redoxvärdet?, avvakta i några dagar eller öka kolkällan?

Jag tänker att om jag ökar kolkällan så kommer jag inte att komma ner till -210 utan att öka flödet på pumpen. Men jag kan inte öka flödet på pumpen för jag får redan sämre mätvärden ut från filtret. Eller tänker du att det kommer stabilisera sig/köra in sig på den givna mängden kolkälla och ge denitrifikation oavsett redoxvärdet.. bara en fråga om inkörning/vänteperiod?






 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt det gå så här ngt dygn. Fast jag hade ändå gått över till pulse variable. Att få nitriten till 0 är viktigast. Då kan du lita på din nitratmätning. Har du fortfarande nitrit då så öka kolkällan men några tiondelar per timme. Jag skulle också testa med att öka börvärdet till - 200 och se vad som händer. Ibland planar det ut där man inte har väntat sig. Det kan vara så att ditt ärvärde kommer att öka till - 210 - 220 utan någo ändring. Om jag vill ha mitt pH på exakt 8.10 får jag ställa mitt börvärde på 8.13. Testa. 

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Lasse sa:

Låt det gå så här ngt dygn. Fast jag hade ändå gått över till pulse variable. Att få nitriten till 0 är viktigast. Då kan du lita på din nitratmätning. Har du fortfarande nitrit då så öka kolkällan men några tiondelar per timme. Jag skulle också testa med att öka börvärdet till - 200 och se vad som händer. Ibland planar det ut där man inte har väntat sig. Det kan vara så att ditt ärvärde kommer att öka till - 210 - 220 utan någo ändring. Om jag vill ha mitt pH på exakt 8.10 får jag ställa mitt börvärde på 8.13. Testa. 

 

MVH Lasse

 

 

Ok.. hade tankar på att mäta ikväll igjen och låta det gå i 1-2 dagar innan jag eventuellt höjer kolkällan lite försiktigt.

Men att öka börvärdet till -200 spelar väl ingen roll när jag nu ligger på -225 och pumpen inte klarar av att få det högre upp med de intervallerna jag kör med nu. Om börvärdet är -200, -210 eller -180 spelar väl ingen roll när flödet från pumpen inte klarar av att pressa upp redoxvärdet högre än -225. Skall jag få det högre (mer positivt) måste jag öka flödet ytterligare på pumpen eller ändra så att den aktiva perioden är längre och pause-perioden är kortare. Om jag gör det får jag mer "smutsigt" vatten ut. Vad är anledningen till att du hade ändrat börvärdet? Vilken funktion kan det ha i detta läget?

 

Mäter ikväll igjen men så som jag läser att filtret reagerar tror jag att jag kommer ha cirka samma värden ut de närmsta dagarna och om jag ökar dosen kolkälla med 0,1-0,2/timme så mäter jag ganska omgående 0 i utvattnet (har varit så de sista stegen uppåt).

 

Är det så för att kolkällan till den populationen av bakterier som finns i filtret är för liten så den förbrukas i processen och för få bakterier växer till/förökar sig och om jag matar dem mer så kommer de föröka sig så att reduktionen av nitrat blir ännu snabbare och flödet kan ökas ytterligare. Så att jag så småningom kan ha ett filter med en så pass stor bakteriekultur att jag kan sänka mängden kolkälla och likväl få samma effekt?   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista delen - kan mycket väl vara. Första delen handlar att när man kör aktivt mot ett börvärde att man inte når ner (eller upp) helt utan man stabiliseras en bit från börvärdet  - se mitt exempel om pH. För att komma dit man vill får rman då ställa ett värde som avviker men som ger det reglerresultat man eftersträvar. Säger inte att det är så i detta fallet men kan vara bra att testa

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se..

 

Fick inte värdena att sjunka under dygnet så skruvade upp en tiondel utav kolkällan. Mäter nu ut från filtret: 0 i nitrit och 2,5 i nitrat. Flödet är 81% på 3 liter/timme så totalt 58 liter/dygn.

 

Totalt doserar jag nu: 28,8 ml kolkälla in i filtret. Daglig rekommenderad dos till mitt akvarium om jag skall dosera rakt ner i akvariet är för att minska nitrat är 3 ml/100 liter.. (60 ml/dag)

 

Red sea rekommenderar 3 ml/100 liter vid nitrat över 10 (60 ml) och 2 ml/100 liter vid nitrat mellan 1-10 (40 ml).

 

Är det bara att fortsätta att sakta sakta öka kolkällan samtidigt som flödet får "följa med" eller bör jag vänta tills jag ser att redoxvärdet i filtret sjunker med denna mängden kolkälla.

 

Vet heller inte hur jag skall tänka runt redoxvärdet och fortsättningen.

 

Redox just nu är -235 och då får jag en ganska stark reaktion på varje dosering med helt ok utvatten från filtret.

När jag skruvar upp flödet för att höja redoxvärdet så får jag smutsigare vatten ut från filtret. Kan det tänkas vara på grund av att mängden kolkälla inte räcker till för det flödet? Så sämre denitrifikation har inte med det höjda redoxvärdet att göra utan snarare att kolkällan inte räcker till vid det höga flödet och om jag höjer kolkällan så kan jag tvinga upp redoxvärdet till ett högre värde och likaväl ha denitrifikation?

 

För mig spelar det egentligen ingen roll om jag kör på -180 eller -250 så länge jag får maximalt flöde och denitrifikation. För mig verkar det som att när jag ligger mellan -230 till -250 så får jag fullständig denitrifikation (vid detta flödet och denna mängden kolkälla) och om jag höjer flödet genom filtret så stiger redox och då måste det till mer kolkälla för att få det ner till samma gränser igjen. Därför kändes/känns det naturligt att "bara" följa med på redox och tillsätta mer kolkälla.

 

Men det funkade inte så enkelt heller för i starten fick jag ju fullständig denitrifikation vid ett ganska högt redoxvärdet. Hade ju 0 ut i både nitrit och nitrat vid -160. När jag höjde flödet och bytte kolkälla sjönk redoxvärdet men jag fick likväl inte någon denitrifikation. För bara någon dag sedan hade jag ju -220 och fick ut både nitrit och nitrat.

Vet inte om jag har träffat på gränsen för kolkällan kontra flödet och att jag nu måste fortsätta lägga till kolkälla/höja flöde parallelt och så bara låta redox vara runt -230 till -250

 

@Lasse 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte - varje filter är unikt. Det kan hända att du skall ligga där du gör i redox med ditt filter och när du använder NoPOx. Jag har ju försökt att säja att redoxen i sig själv inte talar om hur bra denitrifikationen är rätt länge nu. Det är ett hjälpmedel bara.

 

NOPOx är en sammansatt kolkälla och det kan hända att en del av kolkällorna inte är optimala för denitrifikation men optimalt för byggande av bakteriell biomassa. Har inte tänkt på det innan faktiskt men jag har ju sett några artiklar om det som visar att etanol (alkohol verkar vara optimal om jag kommer ihåg rätt) . Du bor ju i Norge - hur är det med skogstjärna där uppe. Det skulle ju kunna gå att testa med ren alkohol. Har du tillgång till ren etanol - 96 % utan denatueringsinslag eller skogsstjärna så späd ut den till ca 45 - 50 % och testa det. Vodka går ju också. Starta med den dos du har nu.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått det där med redoxvärdet och går på nedbrytningen/mätvärde. :)

"skogsstjärna" ?

Vet inte om jag kan få tag i läkarsprit. Nopox fungerar bra så långt. Vet inte vad det är jag får i filtret men det är vitt och ser lite luddigt ut. En del följer med ut och blir liggandes precis vid utloppet till filtret.

Tror du vodka är starkare än nopox?

Vågar man pröva Deltecs egna igjen när nopoxen är slut? Har ju köpt på mig 10 liter som bara står i förrådet. :( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skogsstjärna -> https://www.folkmun.se/definition/skogsstjärnan :)

 

Inte starkare men kan vara effektivare för just denitrifikationsbakterierna, dvs bättre effekt per tillsatt ml.

 

Jag hittade en Review i ämnet som indikerar just att etanol och acetat (ättikssyra) ger snabbast effekt.

 

http://psrcentre.org/images/extraimages/28 712580.pdf

 

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst att det blir en annan bakteriekultur med sockerarter. Vi hade en medlem på guiden som försökte med enbart socker men det blev en väldig massa skum och bara lite nitratsänkning. Vodka fungerade bättre för honom. Jag har också läst att jästsvampar skulle kunna förekomma i saltvatten (och leva på kolhydrater) men jag trodde inte riktigt på det. Men det kan ju kanske vara rätt även om jag inte tror det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag har också läst att jästsvampar skulle kunna förekomma i saltvatten (och leva på kolhydrater) men jag trodde inte riktigt på det. Men det kan ju kanske vara rätt även om jag inte tror det.

En av de få tillfällen som Stig troligtvis har fel. Jag visste inte heller så jag letade

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/yea.1599/pdf

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - det tror jag inte - men jag vet inte heller. Men det skulle vara intressant om du kunde testa senare med etanol om du har möjlighet. Kör ca 45 % då och ungefär lika mycket som du kör NoPOx nu. Skulle det vara jäst så är det inte någon ko på isen - det kommer att hjälpa till vad tiden lider. vi vet ju inte om NoPOx innehåller socker.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...