e-mu Postat 20 september 2016 Dela Postat 20 september 2016 (ändrat) Jeg bruker en 180 liters plastbeholder fra Bauhaus til å blande ut vann ved vannbytter. Før tilsettning av salt måler jeg fosfat til 0,00 med Hanna HI-713 Phosphate Checker. Jeg lar alltid vannet stå med kraftig sirkulasjon i ca 1 døgn etter jeg blander saltet. Når jeg så måler fosfat etter ca 1 døgn, har fosfaten steget til 0,16-0,18. For å eliminere plastbeholderen, testet jeg med å ha kun ferskvann i beholderen i et døgn med sirkulasjon, målt fosfatverdi var da fortsatt 0,00 etter ett døgn. Dette indikerer jo at saltet (Blue Treasure) er årsaken. men kan plastbeholderen være årsaken allikevel? Jeg tenker på at når man har i saltet i plastbeholderen så skjer det en kjemisk reaksjon eller er dette usannsynlig? Ändrat 20 september 2016 av e-mu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 20 september 2016 Dela Postat 20 september 2016 Jag tror det är saltet tyvärr, har liknande problem med annat salt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 vad för salt använder du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 1 timme sedan, Rameau sa: vad för salt använder du? Microbe Lift Organic Active tror jag det heter, ger 0.10 i fosfat, inte kul....perfekt salt om man vill ha fosfat dock Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 Tyckte väl att det växte på extra bra i refugiet och karet nuförtiden. Jag kör också Blue treasure. Kanske ska gå tillbaka till Read Sea och se om man märker skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 4 timmar sedan, peterj66 sa: Tyckte väl att det växte på extra bra i refugiet och karet nuförtiden. Jag kör också Blue treasure. Kanske ska gå tillbaka till Read Sea och se om man märker skillnad. Lycka till - det saltet är det säkraste om man vill ha lite fosfor - det är i sin bas intorkat Röda Havs vatten Inte sagt att det är ett dåligt salt för det - tvärtom. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 ok, då finns det ingen poäng att byta mao. Jag har iofs inga direkts algproblem. Lite småstrån på stenarna håller väl bara smådjuren glada. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
e-mu Postat 21 september 2016 Författare Dela Postat 21 september 2016 Da blir det til å bruke litt lantanklorid ved vannbytter fremover, til det innkjøpte partiet med Blue Treasure er brukt opp. Også tilbake til Kent Reef salt mix igjen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 21 september 2016 Dela Postat 21 september 2016 jag tycker ni ska avvakta minst 48 timmar efter ni har tillsatt saltet innan ni mäter fosfat! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
e-mu Postat 21 september 2016 Författare Dela Postat 21 september 2016 Skal prøve det neste gang jeg bytter vann. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 22 september 2016 Dela Postat 22 september 2016 Har oxå en låda blue treasure sps. Provade att blanda en halv liter och fick oxå utslag på fosfor (Hanna checker low). Har gjort en blandning som står och går nu, ska mäta igen om 24-48 timmar. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 24 september 2016 Dela Postat 24 september 2016 (ändrat) On 2016-09-20 at 22:17, e-mu sa: Jeg bruker en 180 liters plastbeholder fra Bauhaus til å blande ut vann ved vannbytter. Før tilsettning av salt måler jeg fosfat til 0,00 med Hanna HI-713 Phosphate Checker. Jeg lar alltid vannet stå med kraftig sirkulasjon i ca 1 døgn etter jeg blander saltet. Når jeg så måler fosfat etter ca 1 døgn, har fosfaten steget til 0,16-0,18. For å eliminere plastbeholderen, testet jeg med å ha kun ferskvann i beholderen i et døgn med sirkulasjon, målt fosfatverdi var da fortsatt 0,00 etter ett døgn. Dette indikerer jo at saltet (Blue Treasure) er årsaken. men kan plastbeholderen være årsaken allikevel? Jeg tenker på at når man har i saltet i plastbeholderen så skjer det en kjemisk reaksjon eller er dette usannsynlig? Nej det det tror jag inte. Blue treasure-saltet är inte kanske det mest kvalitativa saltet helt enkelt. Fosfat i salt vill man inte ha. Ändrat 24 september 2016 av jonasroman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 24 september 2016 Dela Postat 24 september 2016 On 2016-09-21 at 20:57, nike83 sa: jag tycker ni ska avvakta minst 48 timmar efter ni har tillsatt saltet innan ni mäter fosfat! varför det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 24 september 2016 Dela Postat 24 september 2016 Mitt fosfat sjönk inte efter 24 timmar. Får väl fundera på om jag ska köra med ett annat salt.... Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 12 timmar sedan, jonasroman sa: varför det? om det inte är ordentligt blandat så har jag i vilket fall fått utslag på fosfat-test, fast detta visade sig vara felaktigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 28 september 2016 Dela Postat 28 september 2016 On 2016-09-25 at 10:00, nike83 sa: om det inte är ordentligt blandat så har jag i vilket fall fått utslag på fosfat-test, fast detta visade sig vara felaktigt. mätt med Hanna eller salifert? Om med Hanna kan det va pgr av partiklar i vattnet=mätfel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 28 september 2016 Dela Postat 28 september 2016 3 timmar sedan, jonasroman sa: mätt med Hanna eller salifert? Om med Hanna kan det va pgr av partiklar i vattnet=mätfel för 4-6 år sedan fick jag det med Rowa... vet inte om testet finns kvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 28 september 2016 Dela Postat 28 september 2016 3 timmar sedan, jonasroman sa: mätt med Hanna eller salifert? Om med Hanna kan det va pgr av partiklar i vattnet=mätfel Det är väl det @nike83 menar? Att om det inte är ordentligt blandat får man mätfel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 28 september 2016 Dela Postat 28 september 2016 1 timme sedan, Rameau sa: Det är väl det @nike83 menar? Att om det inte är ordentligt blandat får man mätfel. exakt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.