Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

sillen. en liten tanke på din sump bara.. du kommer att ha rejält me vatten iden under drift. klarar den av ett strömavbrott tror du?? de kan inte bli många liter som får rinna ner för att den inte ska flöda över..

en till liten tanke är att du kommer att få upp bubblor i tanken från vattenfallet som blir vid ytavriningskammen.. de e väl samma sump som ja hade va? för isåfall så har ja provat exakt så som du byggt nu å den funkade inge bra.. ledsen att låta lite neggo :) du kanske inte ska köra me lika mycke returvatten som ja gjorde. ja körde 3600L retur. å då sög den upp all luft som föll i vattenfallet..

/ HB..

EDIT::: okej om ja tittar på din ritning så tar ja tillbax hela inlägget ovan :) såg inte att de va refugium..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

sillen. en liten tanke på din sump bara.. du kommer att ha rejält me vatten iden under drift. klarar den av ett strömavbrott tror du?? de kan inte bli många liter som får rinna ner för att den inte ska flöda över..

en till liten tanke är att du kommer att få upp bubblor i tanken från vattenfallet som blir vid ytavriningskammen.. de e väl samma sump som ja hade va? för isåfall så har ja provat exakt så som du byggt nu å den funkade inge bra.. ledsen att låta lite neggo :) du kanske inte ska köra me lika mycke returvatten som ja gjorde. ja körde 3600L retur. å då sög den upp all luft som föll i vattenfallet..

/ HB..

EDIT::: okej om ja tittar på din ritning så tar ja tillbax hela inlägget ovan :) såg inte att de va refugium..

Jag har också funderat på att det kanske kan bli för mycket vatten som måste kunna tas upp i sumpen vid strömavbrott eller underhåll så att cirkpumpen måste stoppas. Jag har räknat (kan vara felräknat) men då ska det räka. Dock kan det bli blött om boxen för ytavrinning går sönder.

Jag kommer ha mindre cirkulation i sumpen än dig. Jag har just nu en pump som pumpar 2300 l/h. Tror att det räcker men det är lätt att byta till en större pump. Dock är det inte din gamla sump utan ett annat kar som är på 150 l som jag har som sump. Den är inte så hög som din men längre.

Måste säga att jag tror att du har hittat mina funderingar rätt väl. Du är väll rätt erfaren alltså!

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering av läget samt bilder. Har ju lovat hbmannen att han ska få se vad som händer med hans gamla kar. Får hoppas att du inte vrider dig i skräck! ;)

Första bilden visar en helhetsbild. Dock blir inte belysningen till sin rätt då jag har 2 gamla rör till mina 1*54W samt endast 3*28W i det som det ska bli 3*54W. Inriktningen är att det inte ska vara någon MH. Får se om jag ångrar mig i framtiden pga att det inte räcker till korallerna. Jag har inte heller valt vilka rör det ska bli men räcknar med blå till de yttre och vita i mitten.

Andra bilden visar en låda jag har byggt i PVC för att samla upp ytavriningsvattnet i innan det rinner in i min standpipe durso. Här är mitt orosmoment för en eventuell översvämning i framtiden då jag har limmat lådan själv och att jag inte är säker på om det håller.

Tredje bilden visar sidoskåpet med avrinning samt återmatningsröret. Elen till allt utom belysning har jag för avsikt att ha i övre delen av skåpet. Eluttagen sysn i överkant.

Fjärdebilden visar sumpen. Mittenfacket är byggt för att jag ska ha möjlighet att vidareutveckla med mer teknik. Refugiet kommer att bli för litet men jag testat om min tanke fungerar.

Tar tacksamt emot synpunkter om någon har sådana. Om ni inte har det kommer jag att på tisdagkväll provköra karet med sötvatten samt försöka hitta någon rörkrökare som kan installera ett extra uttag för att ansluta osmosen i!

EDIT:

Har nu även bifogat bilderna!:smiley9:

post-2171-14468912568681_thumb.jpg

post-2171-14468912568841_thumb.jpg

post-2171-14468912569034_thumb.jpg

post-2171-1446891256914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker de ser bra ut.. glöm inte att sätta fast slangen mellan pump å retur ordentligt, kan bli riktigt blött om den släpper..

sen på din durso så syns de inte på bilden, MEN du har väl inte glömt lufthålet i den??

annars tycker ja att du fått till gamla bettan bra

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker de ser bra ut.. glöm inte att sätta fast slangen mellan pump å retur ordentligt, kan bli riktigt blött om den släpper..

sen på din durso så syns de inte på bilden, MEN du har väl inte glömt lufthålet i den??

annars tycker ja att du fått till gamla bettan bra

/ HB

OPS! Slangfästet har jag glömt bort. Det var tur du var uppmärksam. Såg att du tidigare använt buntband. Räcker det som slangfäste? Jag vill inte ha metall i vattnet.

Lufthålet har jag kommit ihåg!:nöjd: Jag har ett 3 mm hål och jag har inte heller limmat fast hatten även om det var nära att den åkte med av bara farten när jag limmade. Limmet luktade ju så gott!;)

Skönt att du inte gråter då när du ser bettan!

Ser bra ut de enda jag kom att tänka på när jag kika på bilderna var att nivån i din avrinningskammare kommer att stå rätt lågt. Hade du satt durson högre hade du sluppit skvalandet ännu bättre.

Det var jag medveten om. Jag hade redan ett borrat hål i glaset. Förra ägaren av karet (vi kan kalla honom hbmannen) hade inte durso utan löst avrinningen på annat sätt. Dock funderade jag på att vrida upp 90 graders vinkeln och sen neråt igen högre upp för att dessutom få ut avståndet mellan insuget och bottenröret. Dock testar jag på detta sättet först.

Tackar för tipset!

SILLEN du vet att vattnet stiger ca 1-3 cm ovanför kammen oxo.. bara så du inte flödar karet där när de börjar bli lite alger i kammen, lätt hänt att glömma bort..

allså vattnet rinner inte bara igenom kammarna utan oxo ovanför..

Hmmmm!!!! Sånt vill jag inte höra!!! :x Jag har redan ´byggt om låan då jag fick nivån för låg första gången. Funderar på lösning!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,använd glas, det går åt tre bitar,fixar glasmästaren för en tjuga,limma dom tre bitarna först,så dom torkar sedan pallar du bar upp boxen i rätt höjd å trycker dit,använd kamm på en sida,den andra blir automatiskt en säker hets kant om det blir stopp i kammen,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,använd glas, det går åt tre bitar,fixar glasmästaren för en tjuga,limma dom tre bitarna först,så dom torkar sedan pallar du bar upp boxen i rätt höjd å trycker dit,använd kamm på en sida,den andra blir automatiskt en säker hets kant om det blir stopp i kammen,Mvh stefan

:x Du är ingen glädjespridare Stefan!!!!! Dock så är jag tacksam för att få tipset nu. Jag kommer att bygga om boxen nu och det är inte pengarna som är det sura utan lusten att fylla på karet med vatten och få börja lägga i LS:en. Har ju 30-35 kg som ligger och väntar samt att jag pratat med handlaren där jag tänkt köpa mer. Jaja det är inte synd om mig då jag har ett ringa problem.

Funderar på hur hög jag ska göra kanten där det inte sitter kam relativt kamhöjden samt även relativt sargen på karet då hbmannen pratade om 1-3 cm.

Hinner inte beställa förren fredag vilket gör att jag inta kan montera det i karet förren söndag!!!!! Jag vill ju nu!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,annars han du göra som Hbmannen ,du har mer nytta av en sådan box,sedan limmar du några glas remsor med under lägg på boxen så kan du fästa stenen med buntband,den ena skivan slutar där ramen börjar,den andra -ca5cm,när boxen är limmad så prov kör du meddet flöde du vill ha,sedan använder du en extra glas bit som du limmar på,ex att vatten ytan är 2cm för låg,då limmar du fast biten till rätt höjd,Använder själv en box som inte är limmad hela vägen och det ånrar jag rejält,Mvh Stefan ps fördelen med en sådan box är att du kan lägga i pumpar o strumpor med dv media,till slut har man alltid ont om plats

post-1262-14468912570187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK Stefan!

Är inne på att göra en box som går från botten och upp men det var mest för att det verkar lättare att bygga. Att jag inte valde den lösningen var att jag har ett kar som man ser in i från båda långsidor vilket gjorde att jag tyckte det var snyggare men en mindre box.

Hej,annars han du göra som Hbmannen ,du har mer nytta av en sådan box,sedan limmar du några glas remsor med under lägg på boxen så kan du fästa stenen med buntband

Kanske trög men jag fattade nog inte riktigt. Jag har varit inne på att bygga relativt högt med LS vid den kort änden vilket detta skulle underlätta då jag inte har vetat hur jag skulle lösa det.Banana man Hoppas bara du kan förtydliga så att även jag förstår. Kanske någon bild!

den ena skivan slutar där ramen börjar,den andra -ca5cm,när boxen är limmad så prov kör du meddet flöde du vill ha,sedan använder du en extra glas bit som du limmar på,ex att vatten ytan är 2cm för låg,då limmar du fast biten till rätt höjd

Skulle jag limma dit överrinningskamen där över sedan?

Den som går ända upp är det inte bättre att ha den till ramen -2 cm som säkerhet mot översvämning som Hbmannen pratar om?

Får inte ihop allt tror jag!:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo sillen. ja har monterat min kam på detta sätt..

"kamhållaren´s" övre kant sitter limmad 4,5 cm under akvariekanten sen sitter själva kammens topp 2 cm under akvarie kant.. de ger ca 1 cm luft upp till akvariekant.. allså mitt vatten stiger 1cm när kammen är ren, och 1,5cm när den e proppad me alger.. :)

så om du har minst 2 cm kvar upp till din akvariekant så som din kam är montad nu så bör du klara dig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig:

Vad irriterad jag blir att jag inte fattar! Jag har nu även tittat på bilden som är från ditt (hbmannens) kar. Tycker det ser ut som om kammens övre kant är högre än karets kant. Kan i och för sig vara en synvilla. Jag stör mig mest i kväll så jag har inte ens tagit bort min box av PVC som är silikonad på plats. Hoppas kunna fixa glas på torsdag senast på fredag så att jag ska kunna vis abild på hur det blev när jag sträffar folk på Stockholmsträffen på lördag. Som det är nu får jag väll bara skämmas!!!!!

Min inricktning nu är att bygga typ hbmannens box men att jag har min standpip från sidan. Sedan ska jag ordna så att jag kan fixa som Stefan Molin har föreslagit för att få fast min LS till ett relativt högt rev. Bara en lite hacke att jag inte riktigt fattar hur det är menat!:snurrig:

PS Hb mannen. Den där fisken som lär i karet är rätt lik dig. Men när du visade karet hade du bytt ut honom! *ler* DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stefan menade nog att du limmar dit glasskivor på utsidan av boxen så du får typ hyllplan att stapla sten på.. :)

alternativt limma ditt hålsågade glasskivor som man kan sticka plast stripes igenom å på så sätt fästa stenen..

min uppfattning av hans inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,här är en bilg på Peter Gs akvarie,om du tittar till höget om Tunzen på bak rutan ca 10cm ned ,där clownen är så ser du en längsgående remsa,limmar du sådana så är det lätt att fästa stenen med buntband.Mvh Stefan

TACK Stefan!

Du ger mig mycket värdefulla tips. Det är så mycket enklare att fixa detta nu än när karet är i drift. Jag tror jag har fattat nu och ska hem till Ghost ikväll så visar han på sitt kar hur han tolkar att du menar. En liten detaljfråga bara. Är det hål borrat i glasremsan för att trä bunt igenom eller finns annan lösning?

Det här håller på att förändra sig frånirittation för att det tar extra tid att komma igång till glädje för att det kan bli mycket bättre!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du gör en remsa ca4cm bred så lång du behöver sedan kapar du några bitar som är 3-4cm långa som du limmar på remsan,när det torkat limmar du remsan med småbitarna mot boxen,har du 6mmglas får du en springa på 6mm.Mvh Stefan

:smiley20: :smiley20: :smiley20: :smiley20: :smiley20:

Nu är till och jag med!!!!!!!! Så enkel lösning så att jag borde fattat själv. Det här kommer lyfte hela mitt akvarie!!!!!!!-respekt

Nu är jag på toppen humör och tänker försöka förstå hur jag ska få rätt nivå på min säkerhets överrining (där överrinningskammen inte sitter) att bli i rätt nivå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,här är en bild på min ytavrinning,om det bli stopp i gallret går vattnet över till vänster,blir det stopp så sitter det en nivåvakt som stänger av pumpen.Mvh Stefan

Tackar Stefan!

Jag har nu bestämt mig hur jag löser hela problematiken nu. Jag kommer att kam längs ena sidan av överrinningen och sedan ha en liten marginal på ena sidan som det finns möjlighet att rinna över utan att det blir katastrof. Jag har för avsikt att köpa glas på fredag och därefter montera hela boxen så snart som möjligt. Dessutom på den montera fäste ala Molin på på den. Kommer bli skit bra!Banana man

Dock kommer jag slopa underrinningshålen alla Patric! Tror inte på den lösningen och vet nu hur pålitlig han är!;)

Nu ska jag bara ta och bestämma mig vad det blir för T5-rör. Har dock en tanke nu som syns i https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9828&page=2 .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...