Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag hade från början tänkt att byta mitt sötvattens akvarium tiill något större och då satsa på ett ciklid akvarium. Jag har läst massor här på saltvattensguiden vilket har gett mig massor av insperation samt att jag alltid tyckt att det är vackrare med ett revakvarium då det ger en större helhet med koraller mm. Så när jag nu började läsa bestämde jag mig för at det får bli saltvatten istället.

Jag skulle vilja bygga ett som är i storleksordningen 5-600 liter + sump. Tanken skulle vara att ha det i vardagsrummet motsvarande. Men när jag läser på mer och mer börjar jag att fundera på om det är bättre att börja med ett lite minder (ca 250 liter + sump) i källaren för att inte behöva ta upp för stor del av boytan i ett försök saom kanske inte ens lyckas.

Om jag bygger det i källaren med begagnade grejer behöver jag inte tänka så mycket på hur möbeln ser ut utan kan mer koncentrera mig på tekniken och innehållet.

Ni som tidigare har startat är det vettigt att börja på detta sättet eller kommer det att kosta mig skjortan med dubbla kostnader eller kommer jag kunna nyttja delar och djur från försöket sen när jag bygger ett större?

MvH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jens!

Du är snabb på att svara!

Får väll på någott sätt övertyga frun om att det där projektet som står där kommer bli snyggt så fort jag har tid och råd att göra det färdigt! *ler* Fast å andra sidan så kanske det skapar möjlighet både ekonomiskt och med tid!

MvH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behöver inte vara så svårt eller så dyrt, bara man väljer djuren med omsorg. Jag tycker du kan satsa på att få det akvariet du verkligen vill ha på direkten.

Akvarium blir som bäst om de syns och märks. Gömmer man undan det i en källare eller dylikt är det lättare att misslyckas har jag en känsla av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behöver inte vara så svårt eller så dyrt, bara man väljer djuren med omsorg. Jag tycker du kan satsa på att få det akvariet du verkligen vill ha på direkten.

Akvarium blir som bäst om de syns och märks. Gömmer man undan det i en källare eller dylikt är det lättare att misslyckas har jag en känsla av.

Jag är enig i dykarens första påstående ovan, men det andra vill jag kommentera. Det är sant att ett akvarium ska vara där man ofta är, inte minst för att kunna njuta av det maximalt. Jag själv har mitt akvarium i källaren (se bilder i "akvarierum-tråden"), och trivs bra med det. Anledningen är att jag också har mitt arbetsrum i källaren, där jag ofta sitter och kan njuta av akvariet (mer ofta än jag sitter i vardagsrummet, faktiskt). En källare har andra fördelar också, bl.a. brukar golvbeläggningarna vara mer vattentåliga. Otaliga äro de akvarister som förstört sin fina parkett i vardagsrummet genom det vattenspill som alltid blir konsekvensen av att hålla på med denna hobby. I en källare kanske också ens sambo har mer tålamod med anskrämliga röranordningar och annat. I ett vardagsrum brukar det ofta komma synpunkter på hur utrymmeskrävande alla installationer runt omkring akvariet blir ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft akvarium i 35 år och aldrig förstört något golv (har haft akvarium på parkett i över 15 år) Tänker du dig för bara och skaffar dig utrustning som förenklar handhavandet så går det bra. skaffa t.ex en hävertanläggning (när du skall byta vatten) som går från akvariet och till en golvbrunn, så slipper du slabba med hinkar.

Du kan tex även skaffa en större balja att blanda nytt saltvatten i (den står lämpligast i toaletten eller "grovstugan") Även här kan man använda en slang för att slippa slabba med hinkar, pumpen som pumpar in det nya vattnet brukar jag ha en timer på för att inte fylla på för mycket.

visst kommer det vatten på golvet ibland, men se till att ha handukar på golvet och torka upp på en gång mm. Saltvatten är hårdare mot känsliga ytor och därför är det noga med att du är snabb på att torka upp så att inga rester av saltet är kvar.

Saltvattens hobbyn är något mer komplicerat med en massa "tekniska prylar", sump mm. Gör ett system som aldrig riskerar att svämma över på någotvis och likaså skall skummare mm vara anslutna så att det inte kan svämma over vid ett haveri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller att ha akvariet i vardagsrummet så håller jag med om att ett akvarium skall synas. Det blir väl vanligen dyrare för man har lite mer krav på att akvariumet skall se snyggt ut, man vill som sagt inte se sump, rördragning mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era svar!

Ni alla liksam jag vill inte gömma undan akvariet. Det vill inte jag heller. Och min källare är inte lika trevligt inredd som Calles. Calle var så snäll så han har tidigare i dag haft förevisnining för mig och min son hur han har designat sitt akvarie. Det var stiligt och jag fick en mycket bra genomgång. TACK än en gång, nu har jag sonen med mig som sa till min fru att ett sånt ska vi ha!

Som det känns just nu kommer jag nog att försöka bygga ett ordentligt direkt och hoppa över det i källaren. Sen kanske jag inte kan övertyga frun om vart det ska stå men då får det väll bli ett stort i källaren. I värsta fall får jag väll inreda rummet också så familjen samlas där i stället! *ler* Jag tror att en av begränsningarna kan vara att få det tillräckligt tyst för att det ska få stå i vardagsrummet men det får väll bli en av utmaningarna.

Sitter nu och skissar på ett förslag på hur jag ska konstruera anläggningen. Återkommer med frågor senare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era svar!

Ni alla liksam jag vill inte gömma undan akvariet. Det vill inte jag heller. Och min källare är inte lika trevligt inredd som Calles. Calle var så snäll så han har tidigare i dag haft förevisnining för mig och min son hur han har designat sitt akvarie. Det var stiligt och jag fick en mycket bra genomgång. TACK än en gång, nu har jag sonen med mig som sa till min fru att ett sånt ska vi ha!

Som det känns just nu kommer jag nog att försöka bygga ett ordentligt direkt och hoppa över det i källaren. Sen kanske jag inte kan övertyga frun om vart det ska stå men då får det väll bli ett stort i källaren. I värsta fall får jag väll inreda rummet också så familjen samlas där i stället! *ler* Jag tror att en av begränsningarna kan vara att få det tillräckligt tyst för att det ska få stå i vardagsrummet men det får väll bli en av utmaningarna.

Sitter nu och skissar på ett förslag på hur jag ska konstruera anläggningen. Återkommer med frågor senare!

Bara roligt att hjälpa till :-)

Lägg upp tankar, och kanske även ritningar, allteftersom, så ska vi ge dig feedback på dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

, nu har jag sonen med mig som sa till min fru att ett sånt ska vi ha!

Rätta takter Sillen, man ska fostra sina barn!

Sen e det självklart att karet (det stora) ska stå i bästa-rummet, det där med ljudnivå fixar du med frugans favvo-skiva lite soft i bakgrunden:smiley27:

Inga problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*ler*

Får testa det där med bakgrundsmusiken. Har inte tänkt på den lösningen ännu. Dock tror jag det är bättre att satsa på mycket robust möbel som ljudisoleras väl istället. Mycket av ljudet har jag fått för mig kommer från sumpen med tillbehör och inte själva akvariet. Det ljud som kommer från akvariet är (tror jag i alla fall) det som genereras av vattenflödet vid ytan. Och är det besvärande borde det gå att reglera den pumpen till ett minimum när man ser på film eller annat som störs av ljudet. Tror akvariet klarar av det. Får väll styras av någon timer som startar pumpen i normal fart igen efter en viss tid.

Att jag fick sonen med mig får jag tacka Calle för då det var hans akvarium som fick honom att bestämma att vi ska ha ett. Blev lite förvånad själv att han ville för han var mer intresserad av Calles katter än akvariena.

Nu till fler frågor.

1) Jag har nu suttit och skissat lite på hur jag vill ha den tekniska designen. Problemet när jag ska testa idéerna på er här så vet jag ionte vilket program som är bäst att rita i är. Vad har ni andra nyttjat för program?

2) När jag kommer till att bygga ihop allt med möbel så är det ju vissa delar som är gränssättande. Är det då lämpligt att börja nerifrån med sumpen och skummare för att få höjden och sen själva karet? Frågan är alltså från vilket håll jag bör införskaffa grejor?

3) Är det någon av er som har en elcentral i skåp på sidan samt även rördragningen mellan sump och kar där? Är det en lämplig lösning om man kan ta att karet endast är 2 sidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaja, man kan isolera oxo.......

1. Jag har använt paint bara för o få en överblick, inget bra program kanske men det e roligt o enkelt att "skissa" lite.

2. Om du köper begagnade grejer så beror det väl på vad du får tag på först men underskåpet kan väl inte bli för stort...kolla på medlemmars galleri, det e trångt!

3. Min planering har inte kommit till elen ännu, men själv vill jag att ingen teknik ska synas vare sej i karet eller utanpå, så kan du gömma det på sidan....du får prova en skiss i paint o höra vad rävarna tycker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Du behöver inte ens ett program för att göra en ritning. Gör den med svart tuschpenna på ett vitt papper, fotografera ritningen (med kamera eller mobil), och lägg upp den, så kan vi kommentera! Om du vill lägga upp en stor bild med hög upplösning så finns det många bildbankar på nätet som du kan använda, och bara lägga in länken här.

På mitt jobb har vi en kopiator som kan sända en kopierad sida som ett pdf-dokument per mail. Här på forumet kan du sedan lägga upp pdf-dokumentet. Det beror ju förstås om du har tillgång till en sådan kopiator (eller kanske scanner hemma).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt vaken i natt och filofiserade på hur jag vill lösa tekniken. Jag tänkte på den ur ett "sump-perspektiv" och hade grunden av mina tankar från denna artikel som jag har gillat idén på : https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=80

Om jag bygger sumpen enligt denna skiss kommer jag inte ha någon flexibilitet för att i framtiden sätta i några filter typ nitritfilter. Bör jag göra första kammaren större eller ska jag bygga ytterligare en kammare och bör den i så fall vara före eller efter refugiumet?

Kammaren med genomströmning mellan väggarna har jag tidigare förstått att det inte är så viktigt att de är fler än en. Hur är det med den saken?

Dessutom är första väggen väldigt låg i denna skiss mot vad jag har sett att folk har ritat tidigare. Denna bli tystare då det inte blir någon överrinneg här. Förlorar jag något på det?

Som det är nu har jag tänkt att bygga sumpen med denna som grund men göra den lite flexiblare enligt ovan. Men upplever ni att jag har missat något väsentligt?

Calle:

Det var ju en ganska enkel lösning förståss. Borde kunnat tänka fram den själv.:smiley9:

Niklas:

Underskåpet kan inte bli för stort i sig själv då man vill ha rymligt där. Å andra sidan vill jag ju inte att akvariet ska sitte på 2 meter höjd heller. Det är ju där balansgången kommer. Dock har jag fått för mig att en gränssättande faktor med underskåpet är höjden på skummaren.

Vad gäller tekniken vill inte jag heller att den ska synas. Inte heller ska den generera allt för mycket ljud. Får ta och göra en skiss på hur jag ser att möbeln ser ut i helhet och testa den här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Jag hade också god inspiration av skissen ovan när jag byggde min sump. Faktum var att jag nästa exakt kopierade skissen. Det hela var enkelt så länge som jag inte hade nitrat- och fosfatfilter inköpta. När jag väl införskaffat dessa filter hade jag ingen plats för dem, så jag fick sätta dessa filter tillsammans med returpumpen i mittenfacket. Det mest högra facket (där returpumpen förut var) blev då ledigt för ett litet refugium. Sensmoralen för mig var att det är lika bra att planera för att kunna "växa" med sin sump.

Jag har sedan läst på att ett refugium har potential att bli mer effektivt om det inte har alltför hög genomströmning. I sumpen på skissen passerar ju allt vattnet genom refugiet, vilket kanske inte är helt optimalt enligt den teorin. Om små kräftdjur och annat ska föröka sig är det nog bra om de inte blir helt "bortsköljda".

Vad gäller höjden på den första väggen i "serpentinsvängarna", eller "bafflarna", så tror jag inte att ljudet är en faktor att ta hänsyn till. Tanken med första väggen är att inte få med sig sediment och annat, och det fungarar nog lika bra med vilken höjd som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jens:

Kan bara säga att jag blev mycket inponerad av Swärds akvarium. Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men jag har sett hur han har löst det med möbel. Skitsnyggt! Själv tidigt varit inne på skåp vid sidan men jag gillar inte att akvariet blir synligt från 2 sidor.

Calle:

Jag har kasserat min gamla skiss och börjar om och den nya sumpen blir mer lik din. Tackar för ett mycket värdefullt tips!

Jag kommer nog starat ett sytem i källaren till att börja med i alla fall. Jag har nu fått frugan sugen med så nu är hela familjen med men då är det hur det ska placeras i vardagsrummet som är problemet. Behöver möbleras om. Har bestämt mig för att det får skjutas på framtiden så nu söker jag grejer att börja med i källaren. Vill ha det hyfsat stort ändå. Så är det nån som har tips på bra beg. grejor får ni höra av er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jens:

Kan bara säga att jag blev mycket inponerad av Swärds akvarium. Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men jag har sett hur han har löst det med möbel. Skitsnyggt! Själv tidigt varit inne på skåp vid sidan men jag gillar inte att akvariet blir synligt från 2 sidor.

Calle:

Jag har kasserat min gamla skiss och börjar om och den nya sumpen blir mer lik din. Tackar för ett mycket värdefullt tips!

Jag kommer nog starat ett sytem i källaren till att börja med i alla fall. Jag har nu fått frugan sugen med så nu är hela familjen med men då är det hur det ska placeras i vardagsrummet som är problemet. Behöver möbleras om. Har bestämt mig för att det får skjutas på framtiden så nu söker jag grejer att börja med i källaren. Vill ha det hyfsat stort ändå. Så är det nån som har tips på bra beg. grejor får ni höra av er!

Hej Sillen.

Vet inte om den är kvar och i din önskade storlek men kolla den här tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9581&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*ler*

Nu har jag ett kar på 400 l och ett på 100 till sump samt en möbel. Jag köpte hbmannens. Tror att jag har gjort en bra affär och hbmannen verkar nöjd att han blivit av med grejorna till nån som behöver. Nu ska jag börja med att göra rent sakerna och sen börja rita på ett system. Dock undrar jag om ni tycker att något från denna annons är något att ha http://www.blocket.se/vi/6855435.htm?ca=12_s ? Kan ju vara lite att ha till att börja med. Jag har tidigare blivit tipsat av Capone att pupar och osmos som legat torra ett tag kan ha tagit skada av det. Är det en allmän uppfattning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. tjena sillen.. ja hoppas att du redan ställt upp tanken i källarn nu... men MH´n som säljs i den annonsen är nog redan på väg me posten hem till mig :) snackade me killen igår..

men som de sas i tidagare inlägg så e de nog bara MH´n som var intressant..

osmos+sillikatfilter kan du köpa helt nytt från JR för ca:1100-1300:-.. mycke bättre än beggat.. en osmos ska man köpa ny inte beggad, du vet inte hur länge den gått..

pumparna å skummarn han säljer e heller inge vidare.. leta lite till du, de kommer att dyka upp mycke bättre grejjor till bättre pris.. du har ju som sagt en stund till på dig innan de e dax att få fart på min gamla burk..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hbmannen och MariaL:

Jag hade det på känn men jag måste ju ta till mig er erfarenhet då jag inte har någon själv. Jag har kollat på priser lite här och var men inte lärt känna hur stor skillnad det är mellan nytt och beg ännu.

hbmannen:

Vad det gäller ditt kar är det tyuvärr inte på plats ännu. Det var ju lördagkväll i går och du har ju själv familj och har den dessutom kvar så du har väl lärt dig att vissa saker ska man inte utmana.*ler* Just nu har jag en liten rast från att röja ordning där jag ska ha karet stående då det hitills har varit fruns hobby hörna med massa pyssel och sysaker. Har fått henne att lämna den del av huset åt mig.

Hoppas ni får en lyckad saltisträff idag! Glad att jag får ställa frågor till er alla och hoppas dessutom att få möjlighet att närvara i på dem framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har en sak jag stör mig mkt på i mitt kar: Underskåpet är för lågt så jag får ej plats med skummaren där utan måste ha den bredvid. Om jag någon gång tömmer det helt ska jag byta till ett högre.

Vill även ha en större sump. Har nu 110l sump till 540l huvudkar.

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...