Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

Har nu byggt om ytavrinningslådan efter tips från Stefan. Jag ångrar verkligen inte att jag väntar ytterliggare någon dag att provköra systemet med sötvatten för att hitta läckage. Jag har byggt nya boxen i glas samt gjort fäste för LS längs kanten på boxen. Jag hoppas att jag har tillräcklig marginal för att inte få översvämning när jag får alger och annan skit i kamen. Men det får tiden utvisa.

Dock skulle jag vilja höra synpunkter på min standpip. Jag har nämligen mitt vertikala rör utan någon avslutning så som filter eller krökar. Blev upplyst på saltvatten träff i dag att de flästa har krökar längst ner för att det ska bli tyst. Vad har ni för erfarenhet?

post-2171-14468912582862_thumb.jpg

post-2171-14468912583006_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,det blir hur bra som helst,använd en kran på nedvägen så kan du få bort det mesta av ljudet,så här gjorde jag min bubbel fälla,där röret går ner ligger en liten bit blåmatta,sedan rinner vattnet i sidled ut genom en blåmatta,då kan det skvätta bäst det vill utan att du får saltvadring,men den var mest tänkt som yngelfälla men det funka inte man kan inte lyckas jämt.Mvh Stefan

post-1262-14468912583141_thumb.jpg

post-1262-14468912583317_thumb.jpg

post-1262-14468912583557_thumb.jpg

post-1262-14468912583737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det blir hur bra som helst,använd en kran på nedvägen så kan du få bort det mesta av ljudet,så här gjorde jag min bubbel fälla,där röret går ner ligger en liten bit blåmatta,sedan rinner vattnet i sidled ut genom en blåmatta,då kan det skvätta bäst det vill utan att du får saltvadring,men den var mest tänkt som yngelfälla men det funka inte man kan inte lyckas jämt.Mvh Stefan

Jag tittade på dina bilder så stämmer inte min uppfattning riktigt med hur jag tolkar det du skriver. Jag har ritat lite i en av dina bilder för att kolla om jag har fattat rätt då det i din beskrivning bitvis låter som om jag blandar ihop din återmatning med stand pipen. Menjag tror du menar att det är som det står. Rätta mig om jag har fel!

post-2171-1446891258393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det röret längst in är returen från akvariet,jag har min kran där genomförningen kommer ur akvariet på sidan,vill du inte ha någon kran så kan du sätta på en förminskning längst ner på röret,ta en muff med en liten rörbit i sedan värmer du den och klämm ihop,tillslut har du en som passar ditt flöde,kranen på bilden är inloppet till skummaren.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så. Då vet jag att jag har lite kvar att göra för att få min standpipe att fungera. Dels så ska jag införskaffa en kran (tror det är smidigast) samt att den tydligen är för lång också då nedre delen slutar under vatten nivån i sumpen. Ska rättas till.:)

Dock kommer jag i morgon (om jag kan hålla mig tills dess) att provköra systemet efter läckor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft vatten i karet i drygt ett dygn utan att jag kan se någon läcka.:nöjd: Tänk att jag klarar av att limma med tangit. Dock kan jag komstatera att allt inte är perfekt tyvärr. Fast det skulle ju vara synd om det inte fanns något att göra bättre heller. Så nu ska jag rätta till de detaljerna som finns att förbättra.

Första är som jag misstänkte innan att jag trodde det skulle porla kraftigt från ytavrinningen. Och det gjorde det. Tänka att fixa det på något av dessa 2 alternativ. Antingen bygger jag om standpipintaget med hjälp av 2 st 90 gradersböjar eller så bygger jag någon form av trapp av glas så det inte blir så stor fallhöjd. Tror det blir alternativ 1.

Nästa del som måste förbättras det är ljudet från skummaren. Vet inte ved det är med den men pumparna låter hemskt. Hoppas at det beror på att jag nu har sötvatten.

Det som stör mig är att det har blivit någon beläggning på insidan av glaset. Det stör mig kraftigt. Vet inte om det kommer från kallket i kranvattnet då det inte försvinner om man drar fingret mot det. Dock skulle det kunna vara något från streampumparna som jag monterat. Tyvärr glömde jag göra rent dem innan start. Jaja! Man kan inte kunna allt innan man kör igång.

Hej ,det är rätt provkör fixa provkör,det är lättare att fixa när det är tomt,ett tips till,limmar du två-tre glasbitar mellan bakrutan o framkant på boxen får du en trekant där du kan gömma pumpar ,sedan binder du sten mot glasbitarna,Mvh Stefan

Som synes fick jag ett tips till av Stefan och jag har varit nöjd med de tidigare tipsen så jag tänkar fixa även detta. Det är bara en hake. Jag fattar inte riktigt hur han menar. Detta är ju pinsamt då jag inte fattat förut heller även om jag borde det då tipsen är jordnära och genialiska. Skäms på mig men jag vill fatta så det blir rätt från början!:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,är ingen konstnär men hoppas du förstår,du får en trekant bakom remsorna där du kan stoppa i pumpen,se spar du säkert 10 kg sten.Mvh Stefan ps om du vet hur du vill ha akvariet så kan du limma fler fäst punkter

Då är jag helt med på hud du menar. Tyvärr kommer inte denna lösning fungera så bra för mig då jag kommer att kunna se in i akvariet från båda långsidorna. Visst det går fortfarande att göra så men det blir inte så snyggt. Tanken är dock att gömma undan pumpen till UV-C med hjälp av LS. Täbkte dock göra det i närheten av hörnet där jag har gjort din fäst anordning. Sedan ska jag behöva flytta på en sten för att komma åt pumpen vid underhåll. Slangen till och från UV-C skall också gömmas i UV-C.

Men måste säga att din ide med glasskivorna var mycket smarta om karet stod anorlunda!-respekt Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En lite uppdatering!

Jag har nu provkört systemet för att hitta ev läckor innan jag har i något levande. Det funkade super vad det gäller läckage. Dock så porlade det väligt mycket i min box för ytavrinning då insuget i standpipen hamnade långt under vattenytan i övrga karet. För att slippa det så har jag nu byggt om insuget och hur det ser nu går att se på bifogad bild. Detta är en konstruktion jag inte har sett någonstans tidigare men kan inte se varför det inte skulle fungera.

För att kunna göra ombyggnationen så värmde jag loss den gamla tangit limningen. Inte helt enkelt då PVC också blir mjuk samt att den blir lätt bränd. Syns lite på bilden.

Jag har under detta test konstaterat varför jag fick så konstiga utfällningar när jag blandade salt i kranvatten. Jag har för mycket kalk i kranvattnet. Jag fick lika mycket utfällningar när jag körde utan salt vid läckagetestet. Resultatet blev att hela akvariet fick vita beläggningar så jag fick börja om igen med rengöring. J......ligt onödigt!

Har även kopplat in min osmos nu och håller på att göra vatten för att kunna blanda så snart som möjligt. Vilket är för långt in i framtiden då det tar tid att fylla ett kar + sump med vatten om man ska nyttja osmos.

post-2171-14468912644235_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har det gått??

Det går framåt. Dock tar det en j....a tid att göra osmosvatten. Min osmos klarar 190 l/d så jag hoppas kunna blanda i salt till helgen. Jag nyttjar detta som kör schema:

Angående uppstarten tänkte jag göra detta i ordning:

1) Tvätta ur karet, sumpen och vattentunnorna med osmosvatten

2) Fylla 2 100L tunnor med osmosvatten (loggar vattenvärdena, inkl. sillikat) + en tunna till efter att vattnet flyttats till karet

3) Dra igång cirkulationen och värmare, vänta ngn timme, blanda i saltet, låta det lösa upp sig ngt dygn och mäta salthalten med refraktometer, göra ev. justeringar och logga vattenvärden)

4) 3 dagar senare, inhandla 30kg LS som jag tar och skrubbar lätt med grov borste i akvarievatten för att ta bort ev. dött material (i ena tunnan).

5) Placerar LS:en på botten av karet (ej stapla) på plexiglasskiva, logga vattenvärdena. Starta och finjustera skummaren.

6) Låta LS:en vara med full cirkulation utan ljus i 1 vecka, sedan tända blåljuset 1 timme per dag i en vecka, öka med en timme/vecka. Tända MH:n 5:e veckan (1 timme per dag). Nitrattoppen borde passerat till 5:e veckan, logga vattenvärdena regelbundet (var 3-6 dag).

Låter detta klokt? :smiley24:

M.v.h

/Peter

Jag tror säkert Peter har överinseende med att jag nyttjar hans körschema som ledstång. Dock har jag redan 35 kg LS som är välinkörd och hoppas kunna köpa på mig mer i nästa vecka. Dessutom får jag leverans av någon pump, UVC occh diverse tester på söndag.

Det som jag har svårt att bestäma nu är vilka T5 rör jag ska ha. Men det står det om i annan tråd. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9828

EDIT: Glömde skriva att jag nu har fyllt på 79 liter vatten i karet! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Tyvärr är jag inte lika nogrann som Peter även om jag är nogrann. Jag skrev att jag nyttjar den som ledstång.

Jag fyller nu upp vatten i karet och det är cirkulation på där.

Sedan tänker jag ha i saltet som jag räknar ut hur mycket det blir.

Därefter låter jag vatten och salt cirkulera något dygn.

Måter så att de viktigaste värdena stämmer.

Lägger i den LS som jag redan har samt köper mer så at jag får tillräcklig mängd.

Startar skummaren.

Borstar den nya stenen med grov borste.

Lägger även i den i karet.

Låter ligga utan ljus ett tag och ökar sedan vartefter tills jag får lagom långa dagar med ljus (kommer ej ha MH).

Så är tanken men tar gärna emot synpunkter från er som gjort det förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma här... :x

Det kommer inte jag göra.

Nu har jag fyllt på systemet med vatten och kört igång streampumpar, värmaren, skummaren och återmatningspumpen. Nu är jag jätte sugen på att lägga i den LS jag redan har hemma men jag får inte mina tester förren i morgon. Dessutom har inte vattnet klarnat helt igen efter att jag fyllt på saltet. Förstår vad ni menar med tålamod nu.

Får passa på att städa lite nu så att jag kan koncentrera mig på annat i morgon!:ler: LS i karet samt att jag får min UVC då. Inte för att jag behöver den på ett tag då jag endast har en sjöborre som levande. Och han har legat tillsammans med LSn ett tag nu så han är nog tålig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu fått mitt system att fungera så länge jag bara har vatten i det och kör pumpar och skummare. Jag hade tidigare ett porlande från ytavrinningen då det var stor höjdskillnad från ytan och ner till stand pipens insug (se bild i inlägg 151.) Detta löste jag genom att bygga om standpipen så att den ser ut som bilden i inlägg 160). Här kommer första erfarenheten: Bygger man standpipen som jag har gjort med flera krökar måste det finnas möjlighet till att suga in luft. Om inte får man det stora utsuget som kommer med jämna mellan rum. Alltså en T skarv vid varje horisontella rör.

Erfarenhet 2: Säkerställ att alla glasbitar i karet blir avfilade på kanterna även om de sitter på ställen du aldrig kommer vara med händerna. Jag gjorde inte det och det ångrar jag bittert efter att behövt köpa fler plåster än en normalårsförbrukning.

Och en fråga: Slipar ni er glas med dremmel eller bara med sandpapper? Jag tänker bara använda sandpapper tillsvidare då jag inte har någon dremmel ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder bara finkornigt sandpapper.

Jag har ju nut saltvatten i karet och känner inte för att tömma för att slipa några vassa kanter och hörn. Visst borde det gå att putsa av dessa med finkorningt sandpapper som är gjort för att våtslipa med? Frågetecknet är avfallet av smågalsbitar och sand samt ev limrester om det är skadligt för karet på sikt?

Håller tummarna för att jag får svaret jag vill ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat flisor av täckglas i akvariesanden. De har blivit helt rundslipade. Fast jag vet ju inte hur många år de legat i sanden.

Då fick jag svaret jag ville!:nöjd:

Nu till nästa fråga. Jag läste i Xedars tråd att han höjde salthalten långsamt då han har LS i karet. Låter toppen tycker jag då jag har fyllt mitt kar med saltvatten nu men har lägre salthalt enligt måtaren än jag räknat ut att det ska vara. Borde vara 1,022 men mätaren visar 1,019. Ska åka till Ghost i morgon kväll och jämföra mot hans värden. Men jag är lite het på att lägga i min LS ikväll.

Finns det någon anledning att inte göra det?

Om jag lägger i LS ikväll och konstaterar att värdet är 1,019 och ska höja sen. Blandar jag då ett saltvatten koncentrat som jag häller i eller?

Sista frågan nu. Inte behöver jag skrubba min LS om jag har haft den ett tag i ett annat kar och den inte utvecklat några alger? Borde väll räcka att skölja den i vattnet den redan ligger i väll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör du i din ls. vill du höja salthalten e de bara att blanda saltare vatten å ösa i.. höja typ 1-2 steg per dag de klarar karet lätt av..

ja har höjt från 1,21-1,24 i ett vatten byte utan några bekymmer.. kanske inte rekomederas, men har funkat bra för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...