Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Koldioxid från luften fäller ut kalk. Det försvinner plötsligt efter ett par dagar när man vänder ryggen till och det händer aldrig igen så länge akvariet är igång.

kan man inte på skynda co2 utgången lite om man monterar in ett gäng fläktar å öker luft cirkulationen i rummet?? har för mig att SILLEN´s tank står i källaren.. kan ju va för dåligt me ren luft där, så att hans koldioxid inte tar sig ut ur rummet utan går tillbax till tanken??

har för mig om att VARGKLO fick de problemet när hans luftcirkulation i källarn brakade.. eller e ja helt ute å cyklar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man inte på skynda co2 utgången lite om man monterar in ett gäng fläktar å öker luft cirkulationen i rummet?? har för mig att SILLEN´s tank står i källaren.. kan ju va för dåligt me ren luft där, så att hans koldioxid inte tar sig ut ur rummet utan går tillbax till tanken??

har för mig om att VARGKLO fick de problemet när hans luftcirkulation i källarn brakade.. eller e ja helt ute å cyklar..

Det är sant att jag fick hög CO2-halt i mitt akvarium pga strejkande ventilation i källaren. pH sjönk från 8,1 till 7,7 på två veckor. Det går långsamt att komma tillbaka, trots extra luftpump i sumpen - jag är nu bara uppe i 7,8.

Däremot vete katten om detta är något som har att göra med Jonas problem. Jag själv är mystifierad. Men om Jonas är säker på att det inte är något skit i, borde det inte klara förr eller senare ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket salt kör du med?, Vissa salter kan ge grumligare vatten än andra.

Det kan ta tid innan vattnet klarnar, har det inte klarnat inom 3 dagar så kan du prova att sätta dit en filterpatron. Det behöver inte vara något fel bara för att vattnet är lite grumligt efter en vecka.

Om du har vatten från egen brunn kan det vara skyhögt KH som spökar.

Mitt tips är det svåraste av dom alla,,,,,:) vänta och se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer svar på alla era frågor!

jag tror inte du gör någt fel sillen,ge det lite tid,vattnet du hällde ut hur såg det ut,förutom det bruna?

Jag rörde om i vattnet innan jag la mig på kvällen vid 23 tiden och då var vattnet fortfarande grumligt på morgonen. I övrigt har vattnet varit klart innan jag rörde runt i det igen. Lite av avlagringarna satt fast ganska hårt i glaset.

vet ej om du kan ha råkat ut för de me.. de saltet ja blandade då heter REEF CRYSTALS..

Jag använder AS Reef Crystals. Samma salt alltså men jag har haft andra temperaturer. Ena gången var mint temp kalltkranvatten andra gången 25 grader!

Koldioxid från luften fäller ut kalk. Det försvinner plötsligt efter ett par dagar när man vänder ryggen till och det händer aldrig igen så länge akvariet är igång.

Hoppas det inte gör skillnad att mitt inte är igång ännu. Håller bara på att köra igång ett litet kar då jag köpt LS till et bra pris.

Däremot vete katten om detta är något som har att göra med Jonas problem. Jag själv är mystifierad. Men om Jonas är säker på att det inte är något skit i, borde det inte klara förr eller senare ändå?

Säker kan man ju aldrig vara men jag har varit NOG vid rengöring och jag har haft problem 2 ggr nu. Men å andra sidan är det väll ett av de riktigt svåra momenten med saltvatten akvarium, att blanda saltet och vattnet alltså! *ler*

Vilket salt kör du med?, Vissa salter kan ge grumligare vatten än andra.

Det kan ta tid innan vattnet klarnar, har det inte klarnat inom 3 dagar så kan du prova att sätta dit en filterpatron. Det behöver inte vara något fel bara för att vattnet är lite grumligt efter en vecka.

Om du har vatten från egen brunn kan det vara skyhögt KH som spökar.

Mitt tips är det svåraste av dom alla,,,,,:) vänta och se.

Salt var AS Reef Crystal men jag har kommunalt vatten. Dock vet jag att det är mycket kalk i vattnet här i Enköping, alltså högt pH. Dock är jag osäker på vad det är för filterpatron du skriver om. Vill inte ställa till det mer än jag behöver.

Karet står helt korrekt i källaren som är en typisk 60 tals källare som inte är inredd. Dock tror jag inte det är problemet med tanke på vad ni skriver utan jag går efter Klubbssons tips. VÄNTAR!!!!!!!!!

TACK för att ni engagerar er i mina problem även om det är bagatellartat att blanda salt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fortfarande det ser ut som en helt normal kalkfällning i ett nystartat kar. Vänd ryggen till - det försvinner efter två tre dagar eller snabbare om du skaffar litet begagnat vatten eller LS.

håller med,i början är det lätt att man tror man gjort fel,innan man vant sig vid att vänta,jag har varit med om samma sak när jag starta upp,sen om du blandar varmt eller kallt vatten har heller ingen betydelse,längre fram,

det löser sig ändå,om än långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fortfarande det ser ut som en helt normal kalkfällning i ett nystartat kar. Vänd ryggen till - det försvinner efter två tre dagar eller snabbare om du skaffar litet begagnat vatten eller LS.

Du är trevlig du Stig! :) Hoppas att du har rätt också! Så du tycker att jag ska hämta min LS och lite av hans vatten och blanda?

/Hoppfull

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du behöver ju inte ta all LS:n i första omgången vattnet bör nog egentligen stå 24 timmar innan man lägger i djur.

Men beg. vatten framför allt gör att det går fortare.

På söndag är det klart ändå - kanske redan på lördag.

Då gör jag som Klubbsson sa! Vänta och se! Jag försöker att inte stressa på även om man vill att allt ska vara klart med än gång. Dock vill jag inte det heller igentligen för att starta är ju en del av tjusningen. Det är inte så mycket LS jag har köpt heller utan från en kille som tagit över sin fars kar då han flyttade. Sen har han bestämt sig för at han inte vill ha något kar för tillfället. Gäller att ta tillfällena när de erbjuds. Inte så ofta det finns beg LS i Enköping. Har förstått att det är lite av en chansning att köpa beg LS men den som inte vågar vinner inte heller!;)

håller med,i början är det lätt att man tror man gjort fel,innan man vant sig vid att vänta,jag har varit med om samma sak när jag starta upp,sen om du blandar varmt eller kallt vatten har heller ingen betydelse,längre fram,

det löser sig ändå,om än långsamt.

Som så ofta så kommer det även från Crille att det bara är att vänta så löser det sig! Dock så kommer osäkerheten då det körde sig första blandningen med. Fast nu har det inte blivet som mjöl på botten och det tar jag som ett bra tecken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp sillen allt tar tid.. kolla bara min fungia.. har inte funkat sen ja köpte den.. ca 4 månader sen, den har tillåmed börjat tappa skinn på ena sidan... MEN så i dag så började den äta å blåsa upp sig. ja som trodde den skulle dö.. de tar tydligen tid att hitta rätt plats me ljus å flöde..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Killar ni hade rätt! Jag har i och för sig bara väntat till jag nu kom hem från jobbet men vattnet är klart utan skum och missfärgningar!:smiley17:

En lite hacke bara.:x Jag har fått tillbaka avlagringarna på botten som ser ut som de förra. Har blivit lite på karetssidor ochså men inte alls lika mycket. Det är så pass mycket avlagring så att det går att skriva med fingrarna i det.

Hur ska jag nu göra, vänta och se? Röra upp det så att det grumlat till vattnet och sen skaffa en filterpatron?:snurrig:

Dock osäker på vad det är för patron som ni skrivit om tidigare.

Låt mi gissa vad ni kommer säga! VÄNTA!!!

Får fixa lite mat medans ni hinner läsa frågan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det fick jag ju rätt i att det skulle klarna när du vände ryggen till. Men dagarna missade jag alldeles väldigt!

Skrapa av fällningen bara så lägger det sig i lugnaste hörnet på ett par timmar. Sedan kan du suga ur det med en hävert.

Osäker på om det lägger sig i lugnaste hörnet då det inte gjorrde det denna gången. Borde ju blivit så nu med ju. Men jag gör ett försök och skapar ett hörn där det cirkulerar mindre med hjälp av pumpen.

Fortfarande fundersam på vad det är för utfällning?

Funderar på om det är på grund av samma anledning som Hbmannen fick konstigheter med sitt när han använde samma salt?

Tror det var du Stig som skrev om filterpatron. Vad är det för patron och vart kan jag läsa om dem? Är den speciell för akvarier, saltvatten akvarier eller någon allmän för vatten?

Sen gillar jag när du har fel i den riktningen så det går snabbare än du räknat med! Rör upp det nu i kväll och lämnar raport i morgon bitti hur det gått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt föregående medelande skulle jag avlägga rapport hur det såg ut i dag på morgonen.

Vattnet ser ut som vatten som är upphäll i ett vattenglas fortfarande efter att jag rörde upp utfällningarna i går kväll. Svårt och se om det är något på botten.

Låter de stå och jag väntar en stund till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du behöver ju inte ta all LS:n i första omgången vattnet bör nog egentligen stå 24 timmar innan man lägger i djur.

Men beg. vatten framför allt gör att det går fortare.

På söndag är det klart ändå - kanske redan på lördag.

Tyvärr!

Det blev ju klart redan i lördags men jag grumlade upp vattnets avlagringar som låg på botten. Nu är det måndagkväll och vattnet ser ut som det gör på bilden. Har nu slagit av det för att se om det ser anorlunda ut i morgon bitti. Dock har jkag hält över det i ett annat kärl då jag har hämtat min beg LS jag köpt. Det blev 35 kg och det följde med minst en glasros samt en sjöborre. Vad äter en sådan och är det någon man vill ha i akvariet då jag förstått att den äter alger inklusive kalkalger?

post-2171-14468912485925_thumb.jpg

post-2171-14468912486082_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla sjöborrar äter inte kalkalger. Så var glad över fyndet och behåll den.

Det var inget fynd utan jag visste att jag fick med den. Men då vet jag att den kan vara bra att ha kvar. Kul dessutom då det är det första levande i karet förutom LS som kom samtidigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fortfarande det ser ut som en helt normal kalkfällning i ett nystartat kar. Vänd ryggen till - det försvinner efter två tre dagar eller snabbare om du skaffar litet begagnat vatten eller LS.

Jag tror och hoppas fortfarande du har rätt stig men jag hoppades att vattnet skulle klarana i söndags. Tyvärr blev det inte så.

Jag har nu hämtat min beg LS vilket är kul. Fick även med en sjöborre som förra ägaren hittat i sitt kar som måste följt LS när den köptes.

Nu är det så att vattnet fortfarande inte klarnat men jag har haft i cirka 10 liter av mitt vatten med det vattnet (60 liter) som jag tog med när jag hämtade stenen. Där vattnet är utblandat med annat vatten har det klarnat. I alla fall så syns inget nu.

Detta styrker vad Stig tidigare skrev om kalkfällning vid nystart av akvarium. Ska jag då lägga i lite av min beg. LS i karet med vatten och se om det klarnar då? Eller är det något annat som är fel? Kommer detta problem uppstå även om jag sedan kommer nyttja osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu sten i ett akvarium som jag från början tänkte ha som sump. Kommer inte bli sump nu då det var lite för litet att bygga så att jag får plats med refugium också i samma sump. I det karet har jag vatten från gamla ägaren av stenen och dessutom cirkulation. Har i tunnan som syns på kort vatten som jag sjäv blandat samt även några stenar av LS. Hoppas att vattnet klarnar.

Det som jag ser som ett orosmoment i framtiden är att vattnet kommer att grumla sig när jag häller det i det riktiga karet sen. Inte kul att ta bort det som fastnar på glaset och i sumpen. Hoppas i nu läget att problemet inte dyker upp när jag kör med osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är jag på G igen efter att ha jobbat lite för intensivt. Måste ju hinna med familjen också.

Jag har nu silikonat kanterna på karet som jag ska ha som sump. Köpte ett begagnat kar som passar mig bra storleksmässigt. Kanske inte perfekt men ändå bra. Håller på att sätta in mellanväggarna vilket var en ny upplevelse för mig som inte använt silikon på detta sätt förut. Kan bara konstatera att det är kladdigt. :ler: Jag som har barna sinnet kvar gullar ju att kladda ner mig.

Nu till frågan. Jag kommer att behöva ha något under skummaren för att nivån på vattnet ska passa skummaren. Då kommer min fundering som jag hoppas att ni som har mer erfarenhet kan svara på med en gång. Vad använder man för att få skummaren på rätt höjd? Jag gissar att man bygger en hylla i plexi men har inte kunnat hitta hur ni har gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en tanke på hur cirkulationen i karet ska se ut. Jag har utgått från det jag har läst här på forumet samt det jag blivit tipsad av från olika håll. Innan jag beställer delarna undrar jag om det är något ni ser som jag har missat. Bild 1 visar systemet i helhet och bild de 2 övriga hur sumpen ser ut. Tanken är att bredvid sumpen ska få plats någon form av beh¨ållare för osmosvatten som ska fyllas på via nivåvakt och pump.

Tacksam för synpunkter!

post-2171-14468912531713_thumb.jpg

post-2171-14468912531862_thumb.jpg

post-2171-14468912531981_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
SILLEN... snart dax att få se lite bilder från ditt projekt.. hur långt gånget e de nu ???

Fick detta påstående i en annan tråd. Så det är väll bäst att avlägga rapport.

Jo då det går bra även om det går långsamt. För mycket jobb med resor inkluderat samt att familjen varit magsjuk i flera omgångar. Dock hoppas jag att kunna provköra systemet i helgen eller början av nästa vecka för att se om det finns något läckage i mina PVC limningar. Även om min box för ytavrinning håller då den är byggd i PVC plast.

Jag ska ta och fixa lite bilder till helgen!

Även om det tar tid och jag vill komma igång lika mycket som ett barn längtar efter tomten på julafton känner jag harmoni även om det tar tid. Har dessutom fått kontakt med ytterliggare en saltvatten akvarist här i Enköping! ghost och jag ska ta och köra en Enköpingsträff med förevisning vilken dag som helst!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...