Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla ni som hitills har hjälpt mig!

Tack en än gång. Jag satt i natt och funderade på en bra lösning på min sump. Skulle gärna testa den på er innan jag startar ordningställandet av sumpen. Det är tänkt att den ska se ut så här när jag startar upp men ska kunna utvecklas i framtiden när jag ser vad jag har för behov. Hoppas ni vill komma med konstruktiv kritik på denna idé!

Se bifogad fil.

Arbetsläget: Jag har röjt upp rummet som mitt akvarie ska stå i. Har dessutom burit in underskåpet samt rengjort det i går kväll. Kommer att frächa uppp den vita färgen i kväll för att lägga på ny färg i morgon. Känns mycket kul att jobba med detta trots att jag igentligen inte gillar rengöring.

Judas:

Jag har själv tänkt mycket på hur man ska skapa plats att utveckla sumpen ocj kring utruistning. Jag köpte min bänk och av Hbmannen samtidigt som jag köpte resten vilket gör att jag inte har så storhandlingsfrihet på underskåpet. Dock fick jag se Hbmannen nuvarende system och jag tycker att han har löst det på ett mycket smakligt sett!

post-2171-14468912412938_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jonas,

Jag tycker din skiss generellt sett är bra vad gäller glaset. Se gärna till att du har plats i mittenfacket för att kunna stoppa i fler saker vid behov. Skisen förutsätter att du har en dränkbar pump. Innan du låser fast sumpskissen ska du kanske fundera på vilken returpump du ska ha, eftersom vissa modellermonteras utanför sumpen.

Det som dock kan hända i skissen ovan är att du får med dig luftbubblor i returvattnet. Skummare brukar tömma ur sig ganska bubbelrikt vatten. Om skummaren får tömma ur sig sitt vatten innan "Bafflarna" (serpentinerna) så kommer dessa att fungera som bubbelfälla och se till att returpumpen matas med klart bubbelfritt vatten. Luftbubblor i returvattnet har nog bara marginell funktionell betydelse, men sänker tydligt genomskinligheten i vattnet karet, och det vill du undvika.

Jag har ju gjort, som du nog kommer ihåg, en T-koppling på retutvattenröret för att mata refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jar efter Calles tips ändrat på min skiss. Dels tar jag vattnet från återmatningspumpen till refugiumet samt även lagt till en T-skarv till på återmatningsröret för att möjliggöra framtida utveckling av sumpen. Fackens ömsesidiga storlek har jag inte försökt lägga in utan detta är en princip skiss då jag inte ännu har tillräcklig kunskap i vilken pump och skummare jag ska nyttja.

Jag försöker tänka vidare nu men har lite svårt att knyta ihop det till en helhet. Därför ställer jag frågorna här i min tråd då jag inte lyckats fullt få ihop det genom att läsa andra trådar och artiklar.

1) Jag vill ha en skummare som står i min sump för att minimera riskerna med läckage. Den skummera som ser intressantast ut och jag tror är lämplig är Deltec MC500. Dock hittar jag inte någonstans om jag måste koppla en luftpump till den vilket gör att jag tolkar det som om det inte behövs. Stämmer det och är det något annat än el som behövs för att den ska fugera?

2) Cirkulation står det mycket om på många platser. Det jag har kommit fram till är att jag ska beräkna cirkulationen till 10 % av vattnets totala volym (sump + kar). Är det den volymen som ska passera sumpen varje timme?

3) Ytavriningskammen längd är beroende av hur stor cirkulation jag ska ha. Jag kan dock inte hitta längden i någon tråd. Hoppas Calle kan ge mig den här i tråden i stället!

4) Jag har för avsikt att ha en osmos. Jag har för avsikt att låta osmosvattnet samlas i en 25 liters dunk som byts ut vart när den som står bredvid sumpen är tom. Påfyllningen skulle ske med en nivå "vaktspump". Är det en lösning som fungerar eller måste jag ha en cirkulationspump om jag har 25 liters dunk till mina 400 + 100 liter?

Tacksam för svar!

post-2171-14468912413506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Skissen på sumpen ser helt logisk ut för min del. De exakta måtten får du efter "baklängesräkning". Längden på sumpen bestäms av den yta du har tillgänglig under karet. Subtrahera från denna längd saker som du av någon anledning vill ha utanför sumpen, t.ex. en extern monterad returpump om du skulle bestämma dig för att köpa en sådan modell. Fördelen med extern pump är att den blir luftkyld och inte hettar upp vattnet i onödan (på sommaren får många värmeproblem i akvariet). Nackdelen är att sumpvolymen blir mindre förutsatt att din yta är begränsad och att den kan väsnas mera (detta varierar dock mycket mellan modeller, se trådar om detta). De flesta saker, t.ex. skummare och olika filter, brukar kunna att gå att montera både innanför och utanför sumpen. Fördelen, tycker jag, att montera dem i sumpen är att då får man plats för en större sump volymmässigt sett. Stor sumpvolym har två fördelar, dels ökar det den totala mängden vatten som cirkuleras, dels får du ökad "säkerhetsmarginal" i sumpen att hantera vatten från huvudkaret vid strömavbrott. Speciellt antalet bafflar är ju något som du ev. kan behöva att komprimissa på om övriga utrymmen blir för små. Utrymmet för skummaren bör du bestämma först när du har yttermåtten på din skummare.

1. Om ingen svarar på din fråga om Deltecskummaren i denna tråd så ställ en specifik fråga i en tråd under rubriken för Skummare

2. Tumregeln om 10 x cirkulation av totalvolymen per timme stämmer (inte %), dvs i ditt fall 5000 l/h. All denna cirkulation behöver inte gå genom sumpen. Addera cirkulationen genom sumpen med alla interna cirkulationspumpar du sätter i karet (+ ev. "closed loop" system) så får du den totala cirkulationen. En kraftig returvattenpump ger sannolikt "mest cirkulation per krona", men du måste se till att du har vattencirkulation i alla delar av karet så att du inte får dödvatten någonstans. Detta kan du antingen lösa med flera insprutningsmunstycken från returvattenpumpen eller flera cirkulationspumpar inne i karet. Genomtänkt uppbyggnad av revet hjälper naturligtvis också.

3. Längden av överrinningskammen beror på hur mycket vatten som ska cirkulera genom sumpen. Har du för kort kam och kraftig cirkulation kan den "svämma över". Det finns egentligen ingen anledning att snåla med längden på överrinningskammen, annat än att din överrinningsbox kan bli stor och därmed störa estetiskt. Jag har en 15 cm lång kam till mitt 425 l kar, vilket jag tycker är alldeles för kort. Jag har tvingats strypa ned min returvattenpump ganska mycket för att kammen inte ska svämma över.

4. Jag antar att du ska ha nivåvakten i sumpen. Den ska då sitta i samma sumpfack som returvattenpumpen. Returvattenpumpen får inte gå torrt. Det finns flera lösningar på detta. En osmolator skulle funka som så att du sätter nivåvakten i sumpen och stoppar i den medföljande pumpen i din osmosbehållare (dunk eller annat kar). Det finns också mekaniska lösningar enligt principen toalettstol. Kika runt på forumet för idéer! Jag ser inte att du ska behöva en extra cirkulationspump för detta, annat än om den ingår i ett hembygge där du skaffar en egen nivåvakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här flyter jobbet på och jag börjar reda ut lite av allt men är nu tankemässigt inne vad jag ska ha för skummare. För att sytemdesignen ska gå vidare ser jag detta som en knutpunkt då den påvärkar hur jag har det i underskåpet.

Arbetsläget praktiskt är där att jag har frächat upp underskåpet med färg där det tidigare har varit färg samt även på baksidan av möbeln. Detta då det är tänkt att jag och barnen ska kunna titta på det tänkte revet från baksidan också. Se bifogad bild där under skåpet står på hysat rätt plats. Jag har dessutom ställt in sumpen på prov för att se hur jag kan få in den då huvudkaret är på plats.

Det är kul och hela familjen är engagerad i arbetet (alla tillför inte effektivitet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul att det går framåt! hbmannens möbel ser riktigt fin ut. Med utrymmet vid sidan av sumpen verkar du kunna få plats med det mesta. Från min lilla erfarenhet så kan jag lova att du inte kommer att kunna slita dig från burken under uppstarten :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACKAR!!!!!!

Kul med possitiv kritik. Möbeln gjorde jag rent först och målade om allt det vita så det är vitt igen. Dock tog jag inte bort den ljudisoleringen som satt kvar då jag antagligen vill ha den kvar. Sumpen ser renare ut än vad den är på kort! Men den är rätt ren också. Roligare så tycker jag och jag vill inte misslyckas senare på grund av gammal skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inne på något som är mycket intressant men svårt! Val av teknisk utrustning för att få igång systemet. Jag har gjort så att jag frågar runt i lite olika forum för att få svar. För att mitt arbete ska kunna följas så länkar jag vidare från denna tråd.

Om jag under arbetet hittar lämpliga begnade delar kommer jag att köpa de även om det inte är exakt den delen jag vill ha. Vill ju lägga pengarna på rätt saker!

Pumpval:

Jag är ute efter att välja och beställa cirkulationspumpar samt även för återmatning från sumpen. Jag har kommit så långt så att det finns förslag till pumpar i den tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=93211#post93211

Skummare:

Här är också en av de delar jag har för avsikt att köpa omedlbart.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9786

Osmos:

Jag har för avsikt att köpa en ny osmos även om jag hittade en beganad. Jag har för avsikt att köpa en AquaLight 190. Jag tror att just osmos är det lättaste valet då där jag tror att det igentligen bara är priset och kapaciteten som styr. Rätta mig gärna om jag har fel.

Detta är vad jag har behhov av för att komma vidare i arbetet. Senare får jag komplettera med T5 belysning och levande sten. Men jag kan konstatera att jag fastnar mer och mer för denna hobbyn och då har jag ändå inte något vatten i karet ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade nog valt marean,jag har en sån funkar bra,aquqbee har fått en del kritik här,jag vet ej!!AM oceanrunner har fått kritik här för att den väsnas,jag kör med en am-6500,den är tyst,så ibland är det svårt att veta skummaren från danmark är det butik eller privat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACKA ALLA!!!!!

Jag kan bara konstatera vilket bra forum detta är. Nu tänker jag bli stödmedlem. :smiley20:

Dock har jag en fråga också. Hur ofta behöver jag lyfta ut sumpen ur underskåpet? Varför jag undrar är för att jag kan bara lyfta ut den via sidoskåpet och det vill jag ställa relativt nära väggen vilket skulle innebära att jag måste tömma hela systemet för att kunna få ur sumpen. Vad rekomenderar ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACKA ALLA!!!!!

Jag kan bara konstatera vilket bra forum detta är. Nu tänker jag bli stödmedlem. :smiley20:

Dock har jag en fråga också. Hur ofta behöver jag lyfta ut sumpen ur underskåpet? Varför jag undrar är för att jag kan bara lyfta ut den via sidoskåpet och det vill jag ställa relativt nära väggen vilket skulle innebära att jag måste tömma hela systemet för att kunna få ur sumpen. Vad rekomenderar ni?

Kul att du också blir stödmedlem, vi skulle kunna vara ännu fler :smiley20:

Jag har under ett års tid tagit ut min sump en gång för att lossa och flytta på mellanväggar. Det kan vara svårt att från början helt förutse sina behov, t.ex. filter och annat. Men jag känner också till personer som helt byggt in sina sumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga att detta är det bästa forumet jag nånsin varit på på nätet. Folk är så hjälpsamma och då tycker jag att jag ska stödja lite ekonomiskt. Tänk vad 100 kr är i mitt saltvatten projekt! Avgörande för mitt projekt? Knappast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ej säkert då det är han som verkar driva hela forumet samt någon försäljning! Tycker du den verkar vettig http://www.nordicreefforum.dk/forum_posts.asp?TID=4802&PN=1 ?

Nej han som driver det forumet heter KimA

Ja med den skummaren så lär det funka. Som sagt innan att man kan nog ej få en för stor skummare till ens kar

Kör på denna om du ändå skall köpa en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara ett problem med att köpa den. Jag lyckas inte komma in på deras forum för det blev något fel då jag försökte logga in första gången. Men jag har mailat dem nu och hoppas att det löser sig snart!

TACK för infot i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:nöjd: Nu har jag lagt första beställningen av grejer till mitt akvarium. Som erfarenhet kan jag bara dra att hur mycket man än läser på så kommar man inte ha all information man behöver. Inte för att det skiljer på detta ämne och andra men ändå. Sen får man massor av tips från välvilliga samt även från försäljare som i och för sig känns trovärdiga i de flesta fall. Tyvärr säger inte alla tips samma sak så det är jag som kund som måste besluta att nu har jag tillräkligt med kunskap.

Så här blev mitt beslut i alla fall. Jag har beställt en 190 liter AquaLight osmos och två Marea 6000 liter/h som cirkulationspumpar. Dessa är nya. Nu kommer jag att leta begagnade skummare och även titta efter eventuella möjligheter att köpa sådant som jag kommer behöva senare. Ser jag rätt grej till rätt pris gör jag affär!

Igår kväll ställde jag dessutom upp huvudkaret på underskåpet. Känns härligt. Nu är det bara siste rengöringen kvar av karet. Ska börja frächa upp över- och sidoskåo under dagen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll ställde jag dessutom upp huvudkaret på underskåpet. Känns härligt. Nu är det bara siste rengöringen kvar av karet. Ska börja frächa upp över- och sidoskåo under dagen!

Jonas,

Kul att du kommit framåt! Noggrann som du är har du säkert snappat upp våra diskussioner om målarfärg i gamla trådar. Jag tänker närmast på den uppfräschning av ditt akvarium du gjort. Du har väl inte använt våtrumsfärg...? Den färgen innehåller antimögelmedel, vilket kan utsöndra gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Kul att du kommit framåt! Noggrann som du är har du säkert snappat upp våra diskussioner om målarfärg i gamla trådar. Jag tänker närmast på den uppfräschning av ditt akvarium du gjort. Du har väl inte använt våtrumsfärg...? Den färgen innehåller antimögelmedel, vilket kan utsöndra gift.

Jo då visst är jag nogrann. Dock har jag inte läst tråden du skriver om. Får leta efter den ikväll. Hoppas min färg är OK!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...