Gå till innehåll

Råd inför start


Sillen

Rekommenderade inlägg

Sitter och kollar vad jag behöver köpa och det är ju bland annat salt. Dock skiljer sig priset ganska mycket på olika sorter. Har inte hittat vad jag bör tänka på när jag väljer sorts salt. Någon som har nått tips?

Det är lika dant med salttestare. Finns ju hur mycket som helst och det skiljer på över 700 %. Vad är prisvärt för en nybörjare? Vill gärna ha tips från er med erfarenhet!

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är lika dant med salttestare. Finns ju hur mycket som helst och det skiljer på över 700 %. Vad är prisvärt för en nybörjare? Vill gärna ha tips från er med erfarenhet!

Tack på förhand!

Jonas,

Läs vårt enkla test av saltmätare på denna länk:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9755

Saltmätare av vipparmsmodell är mycket otillförlitliga vad gäller att läsa av en absolut mätning. Däremot borde de fungera bra för att följa upp relativa variationer i ditt eget kar, dvs. att följa upp så att du inte driver uppåt eller nedåt med tiden samt att kolla att du har rätt salthalt i det vatten du gör vattenbyte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på och fundera på utrustning till sumpen. Och kom då och tänka på doppvärmaren som jag vill ha där. Den kommer säkert inte behövas mer än inledningsvis men bör ändå finnas en. Frågang är bara hur stor den bör vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul det är att komma igång med att bygga upp något istället för att bara göra rent samt måla. Nu är jag på gång med att montera första pvc-rören och första amaturen!:ler: Se bifogad bild.

Morgondagens inriktning blir att fundera över hur stora respektive fack i sumpen ska bli. En fundering i samanhanget är då vad det kan vara för utrustning mer som skall tänkas få plats. Tanken är nu enligt tidigare skiss samt med möjlighet att sätta i mer utrustning längre fram. Vad har ni för förslag på utrustning i respektive fack?

post-2171-1446891244836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans vad du har putsat glaset, svårt att tro att det är begagnat!

Tack Calle, det värmer! Tyvärr är jag inte nöjd igentligen men jag kanske är för nogrann.

Jag har nu hunnit skaffa mig en skummare också. Det blev en begagnad Deltec 1060. Jag har inte hunnit provköra den ännu för det finns lite rengöring kvar även på den. Dock är jag helt trygg att köpa av honom för han gav ett mycket bra intryck. Dessutom hade han ett smackligt inrett akvarium i min smak. Men i och med att jag nu köpt skummare är det dags att bestämma hur stort respektive fack i skummare ska vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej faktiskt inte orolig då jag är tredje brukaren äv bänken. Men jag kan fråga förra ägaren hur hande för säkerhets skull. Dock tänkte jag lägga in en skiva av något slag under karet för att stoppa ljus från underskåpet att belysa akvariet underifrån! Får kanske ta en grövre skiva som stöd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börjar me att säga fy fasen va du har jobbat, me tanke på hur de såg ut när den lämnade mitt kalla garage..:död: snyggt... :smiley20:

ja har inte haft någon skiva där under.. heller inte ägaren innan.. bänken är byggd av en akvariefirma i södertälje, glömmt namnet på den..

ja hade tänkt att ha en skiva för ljusets skull. men tyckte att de vart bra utan,för då behövde ja inget ljus i underskåpet för refugium eller bara allmänbelysning t.ex.. :)

Vad har du för lyse när du plåtade tanken?? lyser snyggt blått..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Patric!

Jo jag har väll lagt ner lite jobb på att få det att se bra ut. Tanken är att man ska kunna gå in bakom akvariet och se det från baksidan också. Belysningen som jag har är en T5 54 W som jag köpt begagnad vilket gör att jag inte riktigt vet vad det är för rör i. Det ska komma i ett likadant till samt en 3*54 W när jag hittat ett bra drivdon till den. Är till den jag fick med av dig!

Det är kul att få beröm!!! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att lägga en skiva under mitt akvarium för at slippa få upp ljus från underskåpet där refugiet kommer att stå. Jag kommer att använda ett hyllplan som är vitt. Frågan är dock om det är så att jag ska måla om den till någon annan färg och i så fall vilken? Jag har inte för avsikt att ha något bottenmatrial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som trodde jag var klar kring mina funderingar angående sump. Se tidigare i tråden (sid 2- ). Där kom skam på torra land.

Jag har nu köpt mig en skummare, Deltec 1060 som är rellativt stor för att stå i min sump vilket sätter begränsningar då jag även vill ha ett refugium i min sump.

Sedan var jag med i en tråd ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10011 ) igår där jag fick lite huvud bry igen. Får tyvärr inte ihop det riktigt. För att inte ta över Nemos tråd helt fortsätter jag då här i stället. Både han och jag bygger tankarna på artikeln ( https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=80 ).

Känns nu som om inte detta kommer att fungera om jag tolkar Nemos tråd med kommentarer. Vad tror ni? HJÄLP!!!:snurrig:

post-2171-14468912452754_thumb.jpg

post-2171-14468912452946_thumb.jpg

post-2171-14468912453124_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen, jag förstår att du har svårt att få ihop hur du vill att din sump ska se ut, det är alltid lite klurigt. Det akvarium som du valt att köra som sump är ganska litet vilket självklart sätter sina begränsningar. Att bygga en del för ett framtida refugium i denna lilla sump ser jag som helt meningslöst, den lilla vattenvylom du får plats med för att ha ett refugium i blir i stort sett verkningslöst.

Mitt råd är att du bara delar sumpen i två fack.

Ett stort fack för all teknik, bla skummare.

Därefter en bubbelfälla.

Och till sist ett fack för en returpump.

Jag gissar att du kommer att växa ur denna sump ganska fort när du skaffar dig mer prylar. Så gör denna sump inte mer avancerad än vad den behöver vara.

post-839-14468912453543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med Jaken, det är nog inte lönt att försöka få plats till mer en ett teknikfack och ett returpumpsfack i den sumpen.

För övrigt hade jag en 1060 tidigare som jag var väldigt nöjd med, enda nackdelen var att den hade en tendens att brumma lite, pumparna gav resonans i lådan.... Men å andra sidan tycker jag min nuvarande Aquacare skummare brummare lite den oxå.... Men det var ett sidospår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen, jag förstår att du har svårt att få ihop hur du vill att din sump ska se ut, det är alltid lite klurigt. Det akvarium som du valt att köra som sump är ganska litet vilket självklart sätter sina begränsningar. Att bygga en del för ett framtida refugium i denna lilla sump ser jag som helt meningslöst, den lilla vattenvylom du får plats med för att ha ett refugium i blir i stort sett verkningslöst.

Mitt råd är att du bara delar sumpen i två fack.

Ett stort fack för all teknik, bla skummare.

Därefter en bubbelfälla.

Och till sist ett fack för en returpump.

Jag gissar att du kommer att växa ur denna sump ganska fort när du skaffar dig mer prylar. Så gör denna sump inte mer avancerad än vad den behöver vara.

Låter sunt. Har varit inne på den linjen tidigare. Dock så borde jag i så fall försöka få tag på ett beg. kar som är större så jag får plats med det jag vill då det kan vara svårt att få in en ny sump i underskåpet sen när jag vill ha ett refugium.

Som jag ser det så finns det 2 alternativ nu.

Alt 1. Jag byter ut sumpen nu innan jag gjort något och ser till att det blir en större sump då jag har plats för det i mitt skåp. På detta viset får jag en sump jag är nöjd med.

Alt 2. Jag gör en en sump enligt Jakens förslag för att sen senare komplettera med ett eget kar för refugiet. Dock vet jag inte om någon har haft den lösningen samt hur jag ska lösa flödet mellan karen utan extra pumpar.

Just nu föredrar jag Alt 1. främst för att jag har lösningen innan jag börjar iordningställa. Gillar inte halvlösningar när jag vet att de är det. Bättre göra ordetligt från början!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter sunt. Har varit inne på den linjen tidigare. Dock så borde jag i så fall försöka få tag på ett beg. kar som är större så jag får plats med det jag vill då det kan vara svårt att få in en ny sump i underskåpet sen när jag vill ha ett refugium.

Som jag ser det så finns det 2 alternativ nu.

Alt 1. Jag byter ut sumpen nu innan jag gjort något och ser till att det blir en större sump då jag har plats för det i mitt skåp. På detta viset får jag en sump jag är nöjd med.

Alt 2. Jag gör en en sump enligt Jakens förslag för att sen senare komplettera med ett eget kar för refugiet. Dock vet jag inte om någon har haft den lösningen samt hur jag ska lösa flödet mellan karen utan extra pumpar.

Just nu föredrar jag Alt 1. främst för att jag har lösningen innan jag börjar iordningställa. Gillar inte halvlösningar när jag vet att de är det. Bättre göra ordetligt från början!

Jonas,

Jag håller med Jaken om att din nuvarande sump är nog för liten för att få plats med allt. Både alternativ 1 och 2 ovan borde funka. Jag har sett bilder på refugier som är helt separata bredvid sumpen. Det borde inte vara alltför klurigt att få ihop. Du kan föda in vatten i ett refugium från ett avstick på returvattenröret precis enligt din gamla bild, och sedan fixa återflöde från refugiet till sumpen via en överrinningsbox eller liknande. Just den detaljen kan du skjuta upp till senare. Se bara till att planera in ett avstick på returvattenröret så att det blir enkelt att ansluta senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker helt klart att du ska skita i all typer av kammare i den sumpen.. som du vet så har ju ja ägt den tidigare :)

å har provat att limma bubbelfäller å fack på tusen olika sätt, men de har slutat varje gång me att ja slitit bort väggarna igen för att de blir för lite plats för teknik..

skulle de va så att du får ut bubblor från skummarn som följer me upp i tanken, så sätter du bara en blå filtmatta bit framför insuget till returpumpen så e de bekymmret löst.. + att du kan inte få upp nått annat skit heller. å inga clowner för den delen som har en tendens till att alltid leta sig ner i sumpen.. har hittat dom där även fast ja har ytkammar..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Facken för bubbelfällor ("bafflarna") kan ju ha andra syften också. Jag har tyckt mina är praktiska när jag av någon anledning behöver filtrera vattnet extra mycket (typ när en anemon blivit strimlad av en pump eller så). Då kan jag trycka ned en påse aktivt kol mellan dessa skivor. Om vattnet är grumligt kan jag trycka i lite filtervadd. Allt vatten måste ju passera genom här. Det kan vara lite lurigt att placera en påse aktivt kol på ett sådant sätt att vattnet passerar det annars. Eller tänker jag för begränsat? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer att skaffa ett annar kar till att nyttja som sump. Vill göra saker rätt från början. Så nu letar jag ett nytt (begagnat) kar som är prisvärt. Hoppas hitta något som är relativt långt och lagom djupt. Den som söker han finner. Det karet jag har får väll bli karantänskar eller nått.

Nu till ett problem. Tror inte det är ett problem igentligen. Jag har fått tag på prisvärd begagnad LS och ska hämta dem snart. Så jag tog karet som var tänkt till sump och blandfade saltvatten i det i går. Vattnet var kallt ordetligt när jag fyllde på och jag körde det inte genom osmosen då den inte har kommit ännu. Fyllde på saltet och satte igång en pump för att få cirkulation på vattnet. Nu i morse när jag kom ner och tittade ner i karet är det mycket grumligare än i går samt relativt stora bubblor (ca 1,5 cm i diameter) på ytan. På ytan ser det ut att vara diverse skit också.

Jag har nu för avsikt att köra igång skummaren där fär att få bort smutsen och bubblorna. Är jag inne på rätt tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Det låter inte bra. Vatten blandat med salt ska inte behöva vara grumligt, det låter som om du har fått in någon förorening av något slag, t.ex. genom något skit från rengöringen av akvariet. Min första tanke är att kasta vattnet, spola ur sumpen ordentligt, och sedan blanda nytt saltvatten. Din nyinköpta LS får klara sig några timmar i våta tidningsomslag medan du blandar (och värmer) ditt nya vatten. Skumning mm tar alldeles för lång tid, och du vet dessutom inte vad för något skit som kommit i vattnet.

Rengjorde du karet (med spolning) ordentligt? Vilken sorts salt använde du? Hade du rena skopor mm att hälla upp saltet med? Kan din pump ha varit skitig (hade du spolat igenom den ordentligt innan)?

När du väl har lagt ned din nya LS i vattnet är det en bra idé att använda skummarpumpen för att kontinuerligt lufta vattnet, annars kan CO2-halten bli hög (och därigenom pH gå ned).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...