Gå till innehåll

Vi pratar om iks Computer System


wrang

Har du en IKS dator  

90 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Nockner: Nja min strömkälla sitter bra i väggen å rucklar jag på den så är strömmen kvar ändå. Har du en liten grön diod på utsidan av denna strömkälla?

Ja jag har en grön diod på utsidan.

När jag rucklar på den så stängs datorn av och dioden lyser svagare (slocknar inte helt). Jag får sätta i kontakten fyra fem gånger innan den sätts på igen.

Har haft igång datorn i en månad och det har hänt ca tre gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har kikat lite på ebay på olika IKS kitt dom har tidigare haft ett med PH, temp och "skarvdosan" för runt 4000kr

Nu hittar jag endast ett med lite mera prylar för 9000kr http://cgi.ebay.de/IKS-AquaStar-Komplettpaket-als-Jubilaeums-Angebot_W0QQitemZ7736100871QQcategoryZ100320QQrdZ1QQcmdZViewItem

Dom här satserna man hittar på ebay har jag dock aldrig sett på en vanlig vebbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat lite på ebay på olika IKS kitt dom har tidigare haft ett med PH, temp och "skarvdosan" för runt 4000kr

Nu hittar jag endast ett med lite mera prylar för 9000kr http://cgi.ebay.de/IKS-AquaStar-Komplettpaket-als-Jubilaeums-Angebot_W0QQitemZ7736100871QQcategoryZ100320QQrdZ1QQcmdZViewItem

Dom här satserna man hittar på ebay har jag dock aldrig sett på en vanlig vebbutik.

Jag frågade dessa och de skickar endast till Tyskland eller Scweitch

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det heter Winsoft funkar dåligt å IKS garanti gäller inte om de sabbar upp din IKS. Jag testade med min gamla IKS midi och fick skicka den till IKS som ville ha 50 Euro för besväret att återställa den.

Samma erfarenhet. Laddade ned winsoft igår och provade.

http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar_winsoft.php De har något problem med hemsidan så vissa gånger kan man inte komma till rätt sida, men länken ovan funkar

En version av winsoft går bara ihop med en specifik version av Aquastar-versionen. Körde winsoft version 0.19 som endast verkar funka med 2.19 trots att det finns 2.21 på hemsidan. I stort sett alla uppgraderingar rensar minnet på IKS så då blir det att programmera om den och vad värre är kalibrera om den med en massa pyssel med vätskor. Sen visar det sig att winsoft inte kan läsa av IKS utan i stort sett bara programmera den. Ny version ska komma ingen info om när....

Det låter väl bra att slippa knappa in all programmering på IKS'n men tyvärr hänger sig programmeringsmoden (åtmninstone för mig) då och då med en generalreset av IKS som betyder omkalibrering med vätskor och en massa tid som går..

Jag råkade inte utför att den sabbade hela IKS'n som Tedb, men litar på winsoft gör jag inte.

Jag kan inte TIMO, men det låter som ett alternativ man borde titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsa alle

Er der nogen som har erfaringer med kontrol af tunze stream over iks dimmbare strømskinne eller IKS simmod(0-10v) . Jeg har læst en del på tyske sider som også beskriver det.

Eks.

In your case you should decide better for 6100 or 6000 with electronic engine. The 230V entrance of the Pumpentrafos is then attached directly to the exit IKS computers with plug. The number of revolutions of the pump is then adjustable, as with each Turbelle electronics.

the Streams goes from 12-20V, the old Turbelle went to 22V. Had my with 24V to run, but the drivers became there already powerfully hot.

In principle there are two variants.

Either I take the Simmod and head for with it the driver. That is which the multi-CONTROLLERS of Tunze makes. However there the control voltages agree not completely, so that the Simmod must be adapted.

Or I dimme with a dimmbaren connector strip the trafos. Funzt however only with a PhasenABschnittsdimmung. I white now not whether IKS a section or a ANschnittsdimmung operates. With a PhasenANschnittsdimmung it does not function!

I had measured times a single CONTROLLER (7091) of Tunze. Even a multi-CONTROLLER for the pumps wanted to build.

Steckerbelegung:

Pin 2: Green, +8V

Pin 3: Yellow, 0V/GND

Pin 5: Red, tax exit 0 to +8V

The tension for max. Pumpenleistung is, for min pumpenleistung 3V. the fodder stop pressed is still another residual voltage of for instance +0,5V against the tax exit resting to 8V.

Plug of the single CONTROLLER regards from the front.

the control voltage of 8 V could supply a Simmod. Firm 8 V exit one was not needed probably, since this serves for the supply of the multi-CONTROLLER.

The question is the achievement (river), which the control inlet needs. A Simmod does not supply there sicherlcih much.

That would have to be tested times. If I the information here in such a way do not see am difficult it probably at all.

Har noget prøvet at arbejde med det eller...

Lidt nyt:

there there is nevertheless meanwhile a solution. A cable connection is to be referred by IKS, which is attached between the Simmod and the driver box of the Tunze pumps. Thus then the pump over the Aquastar laest itself steers. The cable is free of charge available with IKS.

Nogen som også kender til det?????

post-788-14468912419028_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Angående Calsium elektrod så har jag precis givit min farbror på Innovationsbolaget i uppgift att försöka se om han kan få det att fungera

Vad menar du som en egen modul inkopplat på IKS datorn

Så finns det Calsium elektroder

Vad är Innovationsbolaget??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är tanken men vi får se om han lyckat knäcka nöten

det är hans företag som heter så håller mest på med plc programmmering och diverse annat .

Min Ph elektrod verkar inte fungera den visa nämligen 12.45 i ph i båda buffertarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vad menar du som en egen modul inkopplat på IKS datorn

Så finns det Calsium elektroder

Vad är Innovationsbolaget??

Är de ja som fattat fel nu finns de o köpa Calsium elektroder till Iks som skulle funka o mäta med även om de inte står iks på dom ?

De jag skulle vilja ha till min iks är calsium + kh mätare

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...