GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Tja..

Har fÄtt ett problem med Skummaren , ljuddÀmparen pÄ inluften Àr igen korkad sÄ Skummaren fÄr förlite luft.. dÀmparen Àr inte delbar pÄ nÄgot sÀtt.. sÄ finns det nÄgra tips pÄ hur man fÄr den ren igen..

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Postat
Jo ljuddÀmparen ska vara delbar pÄ bk mini. Hade samma problem förut.

Min kÀnns limmad i bÄda Àndarna sÄ det kÀnns omöjligt att dela den.. vet du hur man fÄr isÀr nÄgon del av den alls ?

Postat
Sug igenom vanligt vatten sÄ brukar saltet lösa upp sig.

Skickat via Tapatalk

Tror inte det Àr salt tyvÀrr, tror det Àr vÀrre Àn sÄ.. men nÄgon typ av spolning kanske kan klara biffen ÀndÄ.. frÄga Àr om det Àr nÄgon "fluff" inne i dÀmparen som tar skada dÄ.

Postat

Det Àr nÄn skummdÀmpning dÀri har jag för mig men Àr inte 100.

Trodde min ocksÄ var limmad men den gick isÀr tillslut om man försöker vrida och lirka pÄ toppen och botten.

Min var tjock av damm och klÀgg dÀri.

Postat (Ă€ndrat)
49 minuter sedan, _Manne_ sa:

Min kÀnns limmad i bÄda Àndarna sÄ det kÀnns omöjligt att dela den.. vet du hur man fÄr isÀr nÄgon del av den alls ?

Fick bara bort toppen nu nÀr jag prova. Tog en bild i alla fall sÄ kanske de hjÀlper lite.

Nu nÀr jag tittar lite nÀrmare sÄ kan den nog ha varit lite limmad :p.

Kanske bara hade tur att den lossna sÄ lÀtt för mig.

DSC_0304.JPG

Ändrat av turboadde
Postat

min gamla gick ocksÄ att öppna. dock ser din ut att vara svart och röd. min var vit och röd som Mats Àr. kanske inte funkar pÄ den röd-svarta?

Postat

Jag fÄr allt emot mig.. det hÀnger bara i.. plockar ut röret sÄ jag kan mecka med det.. efter lite pyssel sÄ gÄr det att lyfta det svarta locket pÄ den.. skummet invÀndigt Àr totalt förstört o fuktigt, ramlar söder mellan fingrarna.. sÄ plockar ur allt o trycker ihop locket utan nÄgot skum i hylsan..  

den tvÄ sÀtta tillbaka hela röret , det styr ju nivÄn i skummaren o sen sÀtter jag igÄng skummaren igen, den varvar upp o dör med ett trist ljud.. plocka isÀr hela skummaren , ut med pumpen o sen 40mins med Àttiksbad/Vatten för rotorn och en bra skvÀtt i motorblocket sÄ allt blir rent.. efter en del pyssel sÄ Àr skummaren ihopasatt igen.. i med kontakten igen.. varvarupp en del o dör igen.. plocka isÀr den igen.. dÄ inser jag att det frÀmre fÀstet pÄ rotorn som man tycker fast i motorhuset gÄr segt.. antar att det sitter nÄgot typ av lager mellan den svarta fÀrstbrickan o rotorn som sÄdan.. GAME OVER.. sÄ trist.. detta Àr pump nr tvÄ frÄn Royal.. 

Postat

Nu nÀr det Àr keramisk axlar och lager i pumparna Àr det ocksÄ bÀttre passning. Det betyder att det tar mycket lÀngre tid att fÄ ren ytan mellan axeln och lagret.

I med axeln och det frÀmre fÀstet i Àttika igen. Till i morgon morgon.

Postat
6 timmar sedan, stigigemla sa:

Nu nÀr det Àr keramisk axlar och lager i pumparna Àr det ocksÄ bÀttre passning. Det betyder att det tar mycket lÀngre tid att fÄ ren ytan mellan axeln och lagret.

I med axeln och det frÀmre fÀstet i Àttika igen. Till i morgon morgon.

Axeln Àr i metall pÄ denna rackaren.. men lagt den i Àttikan igen sÄ den fÄr ligga dÀr idag , sÄ fÄr jag se.. tror att den opassande gav upp igÄr.. bytt pump en gÄng till denna skummare , o Àr inte sugen pÄ att lÀgga en massa pÄ den igen.. 

Postat

LÀgger upp tre bilder pÄ rotorn , den större svarta disken som ska sitta fast i motorblocket snurrar inte helt smidigt tyvÀrr..  nÄgra tips ? , legat i Àttika sen imorse.. utan förÀndring.

mvh Manne 

IMG_5733.JPG

IMG_5734.JPG

IMG_5735.JPG

Postat

Det mÄste vara nÄgon sorts nylonbussning, gÄr den inte att demontera frÄn axeln.

Raoyal Exclusive brukar ha fina manualer för service och underhÄll. Vad heter pumpen?

Postat

Tror inte man kan dela rotorn alls som den Àr nu.. eller vet inte om det Àr tÀnkt att det ska gÄ.. jag har en viss hatkÀrlek till denna skummaren sÄ vet i tusan vad jag ska hitta pÄ.. 

Postat

Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken frÄn rotorn, du mÄste ju lossna pÄ sjÀlva nÄlhjulet isf och det Àr nog ingen höjdare att fÄ tillbaka :-) Manualen sÀger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf

Skummarpumpen gÄr alltsÄ en stund för att sedan dö nu av friktionen? KÀnns ju som att nÄgot sitter dÀr imellan dÄ. LÀr ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller nÄgot annat bra för att se om det gÄr pÄ den att snurra? DÄ kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i Àttiksvattnet sÄ kanske det snabbar pÄ. Om det inte Àr nÄgot hÄrt sandkorn som hamnat mellan. DÄ fÄr man nog ha bÄde tÄlamod och lite tur för att lösa det.

Postat (Ă€ndrat)
10 timmar sedan, mikoto sa:

Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken frÄn rotorn, du mÄste ju lossna pÄ sjÀlva nÄlhjulet isf och det Àr nog ingen höjdare att fÄ tillbaka :-) Manualen sÀger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf

Skummarpumpen gÄr alltsÄ en stund för att sedan dö nu av friktionen? KÀnns ju som att nÄgot sitter dÀr imellan dÄ. LÀr ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller nÄgot annat bra för att se om det gÄr pÄ den att snurra? DÄ kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i Àttiksvattnet sÄ kanske det snabbar pÄ. Om det inte Àr nÄgot hÄrt sandkorn som hamnat mellan. DÄ fÄr man nog ha bÄde tÄlamod och lite tur för att lösa det.

Efter 23 tiden igÄr,. Fick jag lite egentid o tittade genom lÀnken.. den tredje punkten ang att plocka bort bakre lagert o gummiringen av inte möjlig pÄ rotorn, sÄ tÀnkte , inget o förlora , fram men en tÄng o provsnurra o se om den lossnar.. sitter stenhÄrt men enligt lÀnken sÄ ska den bort, tog i mer o den började ge sig.. efter en stund sÄ Àr den lös.. Samma lager sitter mellan den sega plattan o magneten pÄ rotorn, dÀr Àr sÄ smalt att jag kommer inte Ät.. dock sÄ har jag en min gamla BK motor med en rotor som Àr i keramisk axel liggande , nu med bakre lagret borta sÄ kan jag montera den gamla rotorn i skummaren o nu gÄr den igen, rullat hela natten , ska dock montera ner den idag igen o se om det bakre lagert med gummipackningen sitter i motorblocket eller pÄ axeln.. verkar ju vara lite petigt enligt manualen.  Den gamla pumpen brÀnde för ett par Ärsen o bara gav upp , men rotorn var ju felfri.. sÄ nu Àr skummaren igÄng igen men funderar pÄ om det Àr pÄ övertid ÀndÄ.. 

Ändrat av _Manne_
Postat
Gött, nu Ă€r monsterskummaren igĂ„ng! Det hĂ€r Ă€r vĂ€ndningen :-) Åh, en ny skummare hade varit kul...

Hade absolut varit kul med en ny skummare, man Àr ju lite Tech Nisse ÀndÄ..

Postat
HĂ€rligt Manne!
Jag gillar folk som inte ger upp utan istÀllet letar efter lösningar.   default_tears_of_joy.png

Lösningarna Àr mÄnga.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det Àr kanske bara jag o mina förvÀntningar över en produkt.

Postat
1 timme sedan, _Manne_ sa:

Lösningarna Àr mÄnga.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det Àr kanske bara jag o mina förvÀntningar över en produkt.

Jag hade ocksÄ varit tokig om jag haft dom problemen. Betalar man dyrt sÄ ska det funka och vara kvalitet. Jag har haft min bk 200 mini i mÄnga Är nu och det enda problemet jag haft Àr igensatt ljuddÀmpare. Annars gör jag bara ren hela skummaren var 6mÄn om inte lÀngre emellan och den bara tuffar och gÄr pÄ samma instÀllning :). Ja tömmer skummarkoppen med dÄ ;). SÄ min har den kvalitén den ska ha. Peppar peppar hehe. Kan vÀnda snabbt med.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...