_Manne_ Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Tja..Har fÄtt ett problem med Skummaren , ljuddÀmparen pÄ inluften Àr igen korkad sÄ Skummaren fÄr förlite luft.. dÀmparen Àr inte delbar pÄ nÄgot sÀtt.. sÄ finns det nÄgra tips pÄ hur man fÄr den ren igen.. Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Jo ljuddÀmparen ska vara delbar pÄ bk mini. Hade samma problem förut. Citera
Perk Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Sug igenom vanligt vatten sÄ brukar saltet lösa upp sig. Skickat via Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Jo ljuddÀmparen ska vara delbar pÄ bk mini. Hade samma problem förut.Min kÀnns limmad i bÄda Àndarna sÄ det kÀnns omöjligt att dela den.. vet du hur man fÄr isÀr nÄgon del av den alls ?Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Sug igenom vanligt vatten sÄ brukar saltet lösa upp sig. Skickat via TapatalkTror inte det Àr salt tyvÀrr, tror det Àr vÀrre Àn sÄ.. men nÄgon typ av spolning kanske kan klara biffen ÀndÄ.. frÄga Àr om det Àr nÄgon "fluff" inne i dÀmparen som tar skada dÄ.Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Det Àr nÄn skummdÀmpning dÀri har jag för mig men Àr inte 100. Trodde min ocksÄ var limmad men den gick isÀr tillslut om man försöker vrida och lirka pÄ toppen och botten. Min var tjock av damm och klÀgg dÀri. Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 (Ă€ndrat) 49 minuter sedan, _Manne_ sa:  Min kĂ€nns limmad i bĂ„da Ă€ndarna sĂ„ det kĂ€nns omöjligt att dela den.. vet du hur man fĂ„r isĂ€r nĂ„gon del av den alls ? Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Manne  Fick bara bort toppen nu nĂ€r jag prova. Tog en bild i alla fall sĂ„ kanske de hjĂ€lper lite.  Nu nĂ€r jag tittar lite nĂ€rmare sĂ„ kan den nog ha varit lite limmad :p. Kanske bara hade tur att den lossna sĂ„ lĂ€tt för mig. Ăndrat 8 december 2016 av turboadde Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 SÄhÀr ser min ut..  Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 1 minut sedan, _Manne_ sa: SÄhÀr ser min ut..  Med vÀnlig hÀlsning, Manne  Den ser lika ut som min fast svart överdel och underdel. Citera
Ouscazz Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Tittar man i reservdelslistan sÀljes ljuddÀmparen som hel enhet. http://royalexclusiv.net/images/content/mbk/eng/mbk_200_eng.pdf Manne, gÄr det inte att dra med en mattkniv runt locket och försiktigt fÄ bort eventuellt lim? Citera
nike83 Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 min gamla gick ocksÄ att öppna. dock ser din ut att vara svart och röd. min var vit och röd som Mats Àr. kanske inte funkar pÄ den röd-svarta? Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Jag fÄr allt emot mig.. det hÀnger bara i.. plockar ut röret sÄ jag kan mecka med det.. efter lite pyssel sÄ gÄr det att lyfta det svarta locket pÄ den.. skummet invÀndigt Àr totalt förstört o fuktigt, ramlar söder mellan fingrarna.. sÄ plockar ur allt o trycker ihop locket utan nÄgot skum i hylsan..   den tvÄ sÀtta tillbaka hela röret , det styr ju nivÄn i skummaren o sen sÀtter jag igÄng skummaren igen, den varvar upp o dör med ett trist ljud.. plocka isÀr hela skummaren , ut med pumpen o sen 40mins med Àttiksbad/Vatten för rotorn och en bra skvÀtt i motorblocket sÄ allt blir rent.. efter en del pyssel sÄ Àr skummaren ihopasatt igen.. i med kontakten igen.. varvarupp en del o dör igen.. plocka isÀr den igen.. dÄ inser jag att det frÀmre fÀstet pÄ rotorn som man tycker fast i motorhuset gÄr segt.. antar att det sitter nÄgot typ av lager mellan den svarta fÀrstbrickan o rotorn som sÄdan.. GAME OVER.. sÄ trist.. detta Àr pump nr tvÄ frÄn Royal..  Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
stigigemla Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Nu nÀr det Àr keramisk axlar och lager i pumparna Àr det ocksÄ bÀttre passning. Det betyder att det tar mycket lÀngre tid att fÄ ren ytan mellan axeln och lagret. I med axeln och det frÀmre fÀstet i Àttika igen. Till i morgon morgon. Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 6 timmar sedan, stigigemla sa: Nu nÀr det Àr keramisk axlar och lager i pumparna Àr det ocksÄ bÀttre passning. Det betyder att det tar mycket lÀngre tid att fÄ ren ytan mellan axeln och lagret. I med axeln och det frÀmre fÀstet i Àttika igen. Till i morgon morgon. Axeln Àr i metall pÄ denna rackaren.. men lagt den i Àttikan igen sÄ den fÄr ligga dÀr idag , sÄ fÄr jag se.. tror att den opassande gav upp igÄr.. bytt pump en gÄng till denna skummare , o Àr inte sugen pÄ att lÀgga en massa pÄ den igen..  Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 LÀgger upp tre bilder pÄ rotorn , den större svarta disken som ska sitta fast i motorblocket snurrar inte helt smidigt tyvÀrr..  nÄgra tips ? , legat i Àttika sen imorse.. utan förÀndring.  mvh Manne Citera
Ouscazz Postat 9 december 2016 Postat 9 december 2016 Det mÄste vara nÄgon sorts nylonbussning, gÄr den inte att demontera frÄn axeln. Raoyal Exclusive brukar ha fina manualer för service och underhÄll. Vad heter pumpen? Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 Tror inte man kan dela rotorn alls som den Àr nu.. eller vet inte om det Àr tÀnkt att det ska gÄ.. jag har en viss hatkÀrlek till denna skummaren sÄ vet i tusan vad jag ska hitta pÄ..  Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
mikoto Postat 9 december 2016 Postat 9 december 2016 Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken frÄn rotorn, du mÄste ju lossna pÄ sjÀlva nÄlhjulet isf och det Àr nog ingen höjdare att fÄ tillbaka :-) Manualen sÀger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf  Skummarpumpen gÄr alltsÄ en stund för att sedan dö nu av friktionen? KÀnns ju som att nÄgot sitter dÀr imellan dÄ. LÀr ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller nÄgot annat bra för att se om det gÄr pÄ den att snurra? DÄ kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i Àttiksvattnet sÄ kanske det snabbar pÄ. Om det inte Àr nÄgot hÄrt sandkorn som hamnat mellan. DÄ fÄr man nog ha bÄde tÄlamod och lite tur för att lösa det. Citera
stigigemla Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Det kan vara en god idé att försöka köra pumpen i Àttika. Rengöringen av lagret blir mycket effektivare Àven om det bara Àr en stund pumpen gÄr. Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 (Ă€ndrat) 10 timmar sedan, mikoto sa: Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken frĂ„n rotorn, du mĂ„ste ju lossna pĂ„ sjĂ€lva nĂ„lhjulet isf och det Ă€r nog ingen höjdare att fĂ„ tillbaka :-) Manualen sĂ€ger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf  Skummarpumpen gĂ„r alltsĂ„ en stund för att sedan dö nu av friktionen? KĂ€nns ju som att nĂ„got sitter dĂ€r imellan dĂ„. LĂ€r ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller nĂ„got annat bra för att se om det gĂ„r pĂ„ den att snurra? DĂ„ kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i Ă€ttiksvattnet sĂ„ kanske det snabbar pĂ„. Om det inte Ă€r nĂ„got hĂ„rt sandkorn som hamnat mellan. DĂ„ fĂ„r man nog ha bĂ„de tĂ„lamod och lite tur för att lösa det. Efter 23 tiden igĂ„r,. Fick jag lite egentid o tittade genom lĂ€nken.. den tredje punkten ang att plocka bort bakre lagert o gummiringen av inte möjlig pĂ„ rotorn, sĂ„ tĂ€nkte , inget o förlora , fram men en tĂ„ng o provsnurra o se om den lossnar.. sitter stenhĂ„rt men enligt lĂ€nken sĂ„ ska den bort, tog i mer o den började ge sig.. efter en stund sĂ„ Ă€r den lös.. Samma lager sitter mellan den sega plattan o magneten pĂ„ rotorn, dĂ€r Ă€r sĂ„ smalt att jag kommer inte Ă„t.. dock sĂ„ har jag en min gamla BK motor med en rotor som Ă€r i keramisk axel liggande , nu med bakre lagret borta sĂ„ kan jag montera den gamla rotorn i skummaren o nu gĂ„r den igen, rullat hela natten , ska dock montera ner den idag igen o se om det bakre lagert med gummipackningen sitter i motorblocket eller pĂ„ axeln.. verkar ju vara lite petigt enligt manualen.  Den gamla pumpen brĂ€nde för ett par Ă„rsen o bara gav upp , men rotorn var ju felfri.. sĂ„ nu Ă€r skummaren igĂ„ng igen men funderar pĂ„ om det Ă€r pĂ„ övertid Ă€ndĂ„..  Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Manne Ăndrat 10 december 2016 av _Manne_ Citera
mikoto Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Gött, nu Àr monsterskummaren igÄng! Det hÀr Àr vÀndningen :-) à h, en ny skummare hade varit kul... Citera
Ouscazz Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 HÀrligt Manne! Jag gillar folk som inte ger upp utan istÀllet letar efter lösningar.   Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 Gött, nu Àr monsterskummaren igÄng! Det hÀr Àr vÀndningen :-) à h, en ny skummare hade varit kul...Hade absolut varit kul med en ny skummare, man Àr ju lite Tech Nisse ÀndÄ..Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 HÀrligt Manne! Jag gillar folk som inte ger upp utan istÀllet letar efter lösningar.   Lösningarna Àr mÄnga.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det Àr kanske bara jag o mina förvÀntningar över en produkt.Med vÀnlig hÀlsning, Manne Citera
turboadde Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 1 timme sedan, _Manne_ sa:   Lösningarna Àr mÄnga.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det Àr kanske bara jag o mina förvÀntningar över en produkt. Med vÀnlig hÀlsning, Manne   Jag hade ocksÄ varit tokig om jag haft dom problemen. Betalar man dyrt sÄ ska det funka och vara kvalitet. Jag har haft min bk 200 mini i mÄnga Är nu och det enda problemet jag haft Àr igensatt ljuddÀmpare. Annars gör jag bara ren hela skummaren var 6mÄn om inte lÀngre emellan och den bara tuffar och gÄr pÄ samma instÀllning :). Ja tömmer skummarkoppen med dÄ ;). SÄ min har den kvalitén den ska ha. Peppar peppar hehe. Kan vÀnda snabbt med. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.