_Manne_ Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Tja..Har fått ett problem med Skummaren , ljuddämparen på inluften är igen korkad så Skummaren får förlite luft.. dämparen är inte delbar på något sätt.. så finns det några tips på hur man får den ren igen.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Jo ljuddämparen ska vara delbar på bk mini. Hade samma problem förut. Citera
Perk Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Sug igenom vanligt vatten så brukar saltet lösa upp sig. Skickat via Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Jo ljuddämparen ska vara delbar på bk mini. Hade samma problem förut.Min känns limmad i båda ändarna så det känns omöjligt att dela den.. vet du hur man får isär någon del av den alls ?Med vänlig hälsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Sug igenom vanligt vatten så brukar saltet lösa upp sig. Skickat via TapatalkTror inte det är salt tyvärr, tror det är värre än så.. men någon typ av spolning kanske kan klara biffen ändå.. fråga är om det är någon "fluff" inne i dämparen som tar skada då.Med vänlig hälsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Det är nån skummdämpning däri har jag för mig men är inte 100. Trodde min också var limmad men den gick isär tillslut om man försöker vrida och lirka på toppen och botten. Min var tjock av damm och klägg däri. Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 (ändrat) 49 minuter sedan, _Manne_ sa: Min känns limmad i båda ändarna så det känns omöjligt att dela den.. vet du hur man får isär någon del av den alls ? Med vänlig hälsning, Manne Fick bara bort toppen nu när jag prova. Tog en bild i alla fall så kanske de hjälper lite. Nu när jag tittar lite närmare så kan den nog ha varit lite limmad :p. Kanske bara hade tur att den lossna så lätt för mig. Ändrat 8 december 2016 av turboadde Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Såhär ser min ut.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
turboadde Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 1 minut sedan, _Manne_ sa: Såhär ser min ut.. Med vänlig hälsning, Manne Den ser lika ut som min fast svart överdel och underdel. Citera
Ouscazz Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Tittar man i reservdelslistan säljes ljuddämparen som hel enhet. http://royalexclusiv.net/images/content/mbk/eng/mbk_200_eng.pdf Manne, går det inte att dra med en mattkniv runt locket och försiktigt få bort eventuellt lim? Citera
nike83 Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 min gamla gick också att öppna. dock ser din ut att vara svart och röd. min var vit och röd som Mats är. kanske inte funkar på den röd-svarta? Citera
_Manne_ Postat 8 december 2016 Författare Postat 8 december 2016 Jag får allt emot mig.. det hänger bara i.. plockar ut röret så jag kan mecka med det.. efter lite pyssel så går det att lyfta det svarta locket på den.. skummet invändigt är totalt förstört o fuktigt, ramlar söder mellan fingrarna.. så plockar ur allt o trycker ihop locket utan något skum i hylsan.. den två sätta tillbaka hela röret , det styr ju nivån i skummaren o sen sätter jag igång skummaren igen, den varvar upp o dör med ett trist ljud.. plocka isär hela skummaren , ut med pumpen o sen 40mins med ättiksbad/Vatten för rotorn och en bra skvätt i motorblocket så allt blir rent.. efter en del pyssel så är skummaren ihopasatt igen.. i med kontakten igen.. varvarupp en del o dör igen.. plocka isär den igen.. då inser jag att det främre fästet på rotorn som man tycker fast i motorhuset går segt.. antar att det sitter något typ av lager mellan den svarta färstbrickan o rotorn som sådan.. GAME OVER.. så trist.. detta är pump nr två från Royal.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
stigigemla Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Nu när det är keramisk axlar och lager i pumparna är det också bättre passning. Det betyder att det tar mycket längre tid att få ren ytan mellan axeln och lagret. I med axeln och det främre fästet i ättika igen. Till i morgon morgon. Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 6 timmar sedan, stigigemla sa: Nu när det är keramisk axlar och lager i pumparna är det också bättre passning. Det betyder att det tar mycket längre tid att få ren ytan mellan axeln och lagret. I med axeln och det främre fästet i ättika igen. Till i morgon morgon. Axeln är i metall på denna rackaren.. men lagt den i ättikan igen så den får ligga där idag , så får jag se.. tror att den opassande gav upp igår.. bytt pump en gång till denna skummare , o är inte sugen på att lägga en massa på den igen.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 Lägger upp tre bilder på rotorn , den större svarta disken som ska sitta fast i motorblocket snurrar inte helt smidigt tyvärr.. några tips ? , legat i ättika sen imorse.. utan förändring. mvh Manne Citera
Ouscazz Postat 9 december 2016 Postat 9 december 2016 Det måste vara någon sorts nylonbussning, går den inte att demontera från axeln. Raoyal Exclusive brukar ha fina manualer för service och underhåll. Vad heter pumpen? Citera
_Manne_ Postat 9 december 2016 Författare Postat 9 december 2016 Tror inte man kan dela rotorn alls som den är nu.. eller vet inte om det är tänkt att det ska gå.. jag har en viss hatkärlek till denna skummaren så vet i tusan vad jag ska hitta på.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
mikoto Postat 9 december 2016 Postat 9 december 2016 Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken från rotorn, du måste ju lossna på själva nålhjulet isf och det är nog ingen höjdare att få tillbaka :-) Manualen säger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf Skummarpumpen går alltså en stund för att sedan dö nu av friktionen? Känns ju som att något sitter där imellan då. Lär ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller något annat bra för att se om det går på den att snurra? Då kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i ättiksvattnet så kanske det snabbar på. Om det inte är något hårt sandkorn som hamnat mellan. Då får man nog ha både tålamod och lite tur för att lösa det. Citera
stigigemla Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Det kan vara en god idé att försöka köra pumpen i ättika. Rengöringen av lagret blir mycket effektivare även om det bara är en stund pumpen går. Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 (ändrat) 10 timmar sedan, mikoto sa: Jag tror inte att du kan ta bort den stora svarta disken från rotorn, du måste ju lossna på själva nålhjulet isf och det är nog ingen höjdare att få tillbaka :-) Manualen säger inget om att kunna ta bort den. http://royalexclusiv.net/images/content/skimmer_pumps/mbk/eng/mbk_pump_operating_maintenance_eng.pdf Skummarpumpen går alltså en stund för att sedan dö nu av friktionen? Känns ju som att något sitter där imellan då. Lär ju vara keramisk lager som axeln snurrar i. Kan du försöka smörja lite med matolja eller något annat bra för att se om det går på den att snurra? Då kanske den nöter ner det som sitter imellan. Kör pumpen i ättiksvattnet så kanske det snabbar på. Om det inte är något hårt sandkorn som hamnat mellan. Då får man nog ha både tålamod och lite tur för att lösa det. Efter 23 tiden igår,. Fick jag lite egentid o tittade genom länken.. den tredje punkten ang att plocka bort bakre lagert o gummiringen av inte möjlig på rotorn, så tänkte , inget o förlora , fram men en tång o provsnurra o se om den lossnar.. sitter stenhårt men enligt länken så ska den bort, tog i mer o den började ge sig.. efter en stund så är den lös.. Samma lager sitter mellan den sega plattan o magneten på rotorn, där är så smalt att jag kommer inte åt.. dock så har jag en min gamla BK motor med en rotor som är i keramisk axel liggande , nu med bakre lagret borta så kan jag montera den gamla rotorn i skummaren o nu går den igen, rullat hela natten , ska dock montera ner den idag igen o se om det bakre lagert med gummipackningen sitter i motorblocket eller på axeln.. verkar ju vara lite petigt enligt manualen. Den gamla pumpen brände för ett par årsen o bara gav upp , men rotorn var ju felfri.. så nu är skummaren igång igen men funderar på om det är på övertid ändå.. Med vänlig hälsning, Manne Ändrat 10 december 2016 av _Manne_ Citera
mikoto Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Gött, nu är monsterskummaren igång! Det här är vändningen :-) Åh, en ny skummare hade varit kul... Citera
Ouscazz Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Härligt Manne! Jag gillar folk som inte ger upp utan istället letar efter lösningar. Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 Gött, nu är monsterskummaren igång! Det här är vändningen :-) Åh, en ny skummare hade varit kul...Hade absolut varit kul med en ny skummare, man är ju lite Tech Nisse ändå..Med vänlig hälsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 Härligt Manne! Jag gillar folk som inte ger upp utan istället letar efter lösningar. Lösningarna är många.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det är kanske bara jag o mina förväntningar över en produkt.Med vänlig hälsning, Manne Citera
turboadde Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 1 timme sedan, _Manne_ sa: Lösningarna är många.. men blir lite irriterad över tysk kvalité ibland , men det är kanske bara jag o mina förväntningar över en produkt. Med vänlig hälsning, Manne Jag hade också varit tokig om jag haft dom problemen. Betalar man dyrt så ska det funka och vara kvalitet. Jag har haft min bk 200 mini i många år nu och det enda problemet jag haft är igensatt ljuddämpare. Annars gör jag bara ren hela skummaren var 6mån om inte längre emellan och den bara tuffar och går på samma inställning :). Ja tömmer skummarkoppen med då ;). Så min har den kvalitén den ska ha. Peppar peppar hehe. Kan vända snabbt med. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.