Gå till innehåll

Vad önskar ni för funktioner på en ev KH-maskin?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

 

ja, det har väl knappast undgått någon att jag byggt en maskin som automatiskt mäter KH i karet. Nu inför en eventuell framtid, funderar jag o tänker på hur en version 2.0 skulle kunna se ut.

 

NU, skulle jag vilja att ni hjälper mig, och då även de gamla rävarna här som Lasse, Stig med flera, att önska vad ni tycker en sådan här maskin skall kunna.

 

Andra funktioner?

 

Tack på förhand

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1

Man vill ju kunna mäta och läsa av oavsett position i världen,
Man vill ha den med wifi så man slipper kablar (naturligtvis bägge alternativen),
Aktiv kontroll hade varit bra, men det kommer kanske gratis för de som har balling, mätaren mäter och man kan styra doseringspumpen utifrån det.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålig elektronik och modulbyggd så det är lätt att byta en krånglande komponent. Och billig vilket inte behöver stå i nån motsats till att det ska vara tåligt och enkelt, det är när det krånglas till som det blir dyrt.

 

Mätning av pH och alkalinitet med ställbara intervall. Loggning med exportmöjlighet.

 

Programmerbara reläutgångar för pH och alkalinitet med möjlighet för flera nivåer. Ska var sak ha sin dedikerade utgång så kan det behövs pH + alkalinitet X högt + lågt värde X nivå för åtgärd (ex doseringspump) + nivå för larm = åtta olika utgångar. Kan så vara att det kanske inte är någon som använder allt det - och det kanske går att pruta på antalet om man kan programmera vad var utgång ska göra - men det kan vara bra att göra det flexibelt från början och inte bara låsa sig till vad man brukar behöva för ett korallakvarium. Jag har haft ett akvarium där jag doserat syra för att hålla ner pH, sånt förekommer det också. Också önskvärt att kunna lägga in en timer för hur länge åtgärd vid fel nivå ska ligga på och även en tid för ny mätning efter en åtgärd. Alltså typ, lågt pH, vi kör doseringspumpen i 12 sekunder och sen mäter vi pH igen efter en kvart.

 

Kan du sen fixa så den gör rent rutorna och byter vatten och lite sådär så är det ju klart bonus ;)

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle var nöjd med en kontinuerlig mätning och visning via display bara till att börja med så skulle det vara intressant om priset blir ok. Såg denna för ett tag sedan. Är det en liknande version. Vilka är skillnaderna. Typ en sådan display med kontinuerlig uppdatering av KH vore en bra början minst sagt:)

 

Ändrat av DanneI
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Få den att mäta kalsium, magnesium och pH med så blir det en våt drömm :).

Nä skämt å så. Men loggar som är lätta att öppna och ta fram i dator och att den tål fukt någorlunda är det ända viktiga jag kan komma att tänka på. Och storleken såklart.

Ett underbart jobb och jag hoppas det är nått som kommer nå marknaden för alla saltnördar i framtiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett så är det ju bra att det blir lite konkurrens på området, så det i slutänden blir vettiga priser:nöjd: 1000$ som jag såg någon för finns inte en chans att det är intressant, så krångligt är det ju inte att mäta KH, får se var det hamnar till slut.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, DanneI sa:

Oavsett så är det ju bra att det blir lite konkurrens på området, så det i slutänden blir vettiga priser:nöjd: 1000$ som jag såg någon för finns inte en chans att det är intressant, så krångligt är det ju inte att mäta KH, får se var det hamnar till slut.

 

 nä precis. men 2000kr tror jag det är många som kan tänka sig att betala. kanske butiker och kommersiella akvarium kan tänka sig att betala mer om de kan få fler funktioner?! :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-09 at 20:45, nike83 sa:

 

 nä precis. men 2000kr tror jag det är många som kan tänka sig att betala. kanske butiker och kommersiella akvarium kan tänka sig att betala mer om de kan få fler funktioner?! :) 

Tack för alla input. Min maskin har redan det mest av det ni önskar, det jag nu byggt på är en ny prototyp, som drar mindre vatten(50ml) än förra o mindre reagensvätska. Noggrannheten ligger ofast runt +- 0.05dKH, men något enstakavärde kan lägga sig inom +-0.1dKH(jobbar på att minimera detta), men sällan, så jag tycker maskinen är stabil o ger tillräcklig noggrannhet. Ett salifert ger i allra bästa fall +- 0.15dKH men oftast +- 0.2dKH, och det räcker ju gott det med, så mellan 0.05-0.1 dKH är jag va nöjd med. Det är en prisfråga...det går ej tekniskt bygga en sådan här maskin med ännu större noggrannhet (onödig noggrannhet) med mindre än att priset blir betydligt högre än 10000kr. Knakse 20000kr...det krävs en helt annan typ av pumpteknik, sådan som sitter på precisonslabinstrument, Syringe-pumpar. Det ser jag som inte en god ide att gå på den vägen. 

 

Vilket slutpriset blir för min maskin är svårt att säga idag, men 2000kr finns inte en möjlighet, det kostar i bästa fall bara komponenterna om man köper stora kvantiteter. KHG (den som nämns ovan i text) ligger på 12000kr med en driftskostnad på 350kr/månad samt en noggrannhet på +-0.3dKH, och för en ännu dyrare version +-0.1dKH.

 

Jag har naturligtvis som målsättning att kraftigt kunna konkurrera med det priset och KHG-maskinen, både avseende maskinen och driftskostnaden. Det tror jag absolut jag skall klara av. Mitt mål är dessutom att driftskostnaden skall vara så låg som möjligt så man inte blir det minsta hämmad av att mäta. Likaså kommer min maskin inte att pytts tillbaka reagensen till karet som KHG gör!. Okej, förvisso rör det sig om mkt små mängder men det kommer innebära att akvarister tvekar att göra den där extra mätningen. Vidare kommer min maskin att kunna kontroller en 220V-socket=solenoid till kalkreator(som en override till den befintliga kontrollsocketen) förutom att också dosera HCO3 vid för lågt KH. Således är det min målsättning att göra en maskin som  är mer noggrann, billigare, lägre driftskostnad, samt mer reglerande funktioner än KHG. Och egentligen har jag redan gjort detta..den står just nu o långtidstestas vid mitt kar;-)....men steget nu från detta till kommersiell produkt är mkt stort, där andra utmaningar måste övervinnas. Jag har också en ide om att lägga på wifi, så man kan nå den via sin pc/mac/telefon, och styra den därifrån via nåt trevligt gränsnitt. Då kan man minska på en dyr display. 

 

Det kommer inte bli aktuellt att jag privat bygger maskiner, det tar för mkt tid, o lönar sig inte. Det bästa är att få ut den som en kommersiell produkt. Då ökar säkerheten, och maskinen blir snäppet vassare byggtekniskt naturligtvis. Jag kommer vara med som designer och konstruktör, med mitt namn på produkten, och se till att den blir så som jag vill ha den, i sin tur baserat på hur Ni vill ha den...den är till för er:-)

 

Jag kan säga såpass att jag har en plan. Vad det blir av det kan jag inte gå ut med än, för jag vet inte själv än, men om/när det blir ett kontrakterat samarbete med ett företag, kommer ni få veta, så ni kan anpassa er till en rimlig tidsplan. 

 

Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...