Gå till innehåll

drakfisk


crille

Rekommenderade inlägg

Äter det mesta den kan svälja. Jag hade två stycken ihop med två muränor, en stor sjöstjärna och en bamboshark. En stillsam (nästan lite tråkig) nattaktiv fisk som är mycket målmedveten när det gäller mat. På dagen hänger de mest under en sten eller i något hörn förutom när man matar dem. Mina växte snabbt. För att få dem klara i färgerna ska de ha bra vatten. Eftersom rovdjursburken jag hade var hårt belastad gick värdena lite upp och ned ibland och det påverkades de negativt av. Sen får man ju se upp var man har dem när man fixar med burken också förståss...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Hade ett H....te att få den att äta!

Jag odlade Malawi på den tiden så det ända det

gick att lura den med var just Malawi-yngel.. (får väl skit från Ciklidfolket nu he he)

Fick den till att äta räka efter en tid, och efter yttligare en tid artemia och annat

fryst.

Min svalde en putsarräka som var 1cm längre än draken så spröten stack ut ur munnen

på den!! Såg otroligt fånig ut.

Trevliga, men lite osociala och gnälliga med maten i början..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvärgdrakarna brukar vara svårare att få att äta. Men de är precis som de stora tåliga fiskar när de väl har kommit igång.

Men om man skall gå efter t.ex. wetwebmedias info sida så skall man inte förlita sig på att storleken spelar så stor roll. En liten drake vill i princip har lika mycket mat som en stor och är lika grisig i sitt bordsskick. Det är faktiskt så att de rekommendera samma underhåll, skummare och mat till både små som stora drakar.

Dvärgar brukar inte heller vara enkla att hitta men sist jag pratade med min "express" kompis hade han 3 st P. Zebra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Hade ett H....te att få den att äta!

Jag odlade Malawi på den tiden så det ända det

gick att lura den med var just Malawi-yngel.. (får väl skit från Ciklidfolket nu he he)

Fick den till att äta räka efter en tid, och efter yttligare en tid artemia och annat

fryst.

Min svalde en putsarräka som var 1cm längre än draken så spröten stack ut ur munnen

på den!! Såg otroligt fånig ut.

Trevliga, men lite osociala och gnälliga med maten i början..

Jag hör väl till ciklidfolket, antar jag ;) . Det var väl bra att du hade lätt tillgänglig mat. Det måste vara utmärkt att föda upp ciklider som föda till sina rovfiskar i saltvattensakvariet. Nytta med nöje:smiley20: om man är intresserad av både ciklider och (saltvattens)rovfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den drake som är i särklass lättast med maten är P. Volitans.

P. Antenata är okej, medans P. Radiata är väldigt svår att få igång på dött foder.

Zebran är ungefär som Antenata...

En fördel med drakfiskar är att de inte hugger efter allt och alla som en del andra rovfiskar gör. Draken tar det den kan svälja och struntar i resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jajamen,denna lär ta räkmix,vi får väl se om den ger blåjävlarna en match,är du lite sugen på en?

Ända sedan jag såg filmen Hollywood Gigolo (http://us.imdb.com/title/tt0205000/) där de har ett enormt kar med bl.a. en drakfisk i. :) Men jag lär inte skaffa en förrens jag flyttar till större, och jag skaffar mig iaf minst ett kar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger han att de tar någonting så tar det det.

Var väldigt skeptisk till det i början men allting som han har sagt om fiskar som har skickats har stämt när det gäller foder. De har faktiskt ätit samma dag som de har anlänt och exakt det som har sagts.

Hade bilder på dvärgdrakarna innan och de såg väldigt fina ut. Hoppas den håller sig ifrån små fiskarna och bara äter räkor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...