Gå till innehåll

Revet i Tyresö


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Det som hände var at flere koraller nok er blevet så stresset af forandringer at dom helt enkent gav upp, jag hadde eller hoppet på at jag skynde mig långsomt, men såen gik det inte tyvär. 

 

Af dom millipora jag har fragget ut på stenen på bildet klarade typ 50% så liten positivt andå :)

 

Mer positivt i dag, kanterne på stort set alle koraller i baljen har fået färg, enklast at se på dom där får hvid tilvækst. 

 

Sidste korallen, den blå er en af 2 fragar jag fik af Aquriatech Europe som tak for hjälp med at packe upp. 2 små Ultra Acro, och mine lever fortfarenda. Hoppas dom bliver store også, for potentialet vet jag er Ultra på riktigt. 

 

1711709889_tilvkst1.jpg.2c783279955b4596306538acef525c30.jpg

 

 

 

1868571441_tilvkst3.jpg.19964cb6e4b25698986ca6d528ef0cc8.jpg

 

Ultra på rigtigt, 2 mm tilväkst på 1 månad er OK. 

1522360384_tilvkst2.jpg.8bddbe93012fb3ab11cced886dc07e45.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Energien tilbaks på hobbyn. 

 

Gjorde et elektronisk test da jag kansche er färgblind och var så himle nöjd :) Ni vet såen rigtig DanskJävel dryg nöjd, tils en klog kille informerade om at PO4 skal ligge på 0,04 - 0,07 och jag som hadda börjeg dosera med ATI P. 

 

Joooo, man vet bestemt inte alt, och det man vet er ofte fel :)

 

Af med hansken denne gång, så boom, 60 ml PHOS-OUT4, fikse till skummeraren så den levera på max, samt flyttade på min Clarisea så den levera på max. Nivåforskellen er nu närmare 20 cm, hvor den tidligera var 10. 

Paus i går och i dag fik systemet 60 ml PHOS-OUT4. 

 

På bildet under har jag precist doserat så den jobber på max, men det som syns i koppan er samlat på 24 timer, hvilket er ca 7 liter skit... 

Min Clarisea er gået sönder så det er PT manuelt, och vanligvis vrider jag på den 1 gång om dagen, dom senaste 24 timer har jag vridet på den typ 1 gång i timen. 

 

Ingen issues med koraller eller fisk hvad jag kan se. 

 

'820022882_mtresultat.jpg.2197f423138d40d7654864b31d94e527.jpgakummer.jpg.bba1913136c658f122a58eba471f0f1a.jpgyen, och jag får boost ofta med korallar der mår bra. 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist Dette er en ca 8 cm "orange" Scolymia. En af de billigste varianter der findes, det er vel bare grøn og rød der er billigere. 

Den er liten annarlunden på dette bild da jag precis har sprytat den med en liten fryst Artemia, den gör sig klar til mat :) der er oppet helt ned til leveren på den her just nu. 

Emir har nogle rigtig fina hjemma, och när jag har råd skal jag ha en "Bleeding Apple" och en "warpaint". Tyvär er dom blant dom dyra korallarne... 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Thomas Salt skrev:

@Kim Rosenqvist Dette er en ca 8 cm "orange" Scolymia. En af de billigste varianter der findes, det er vel bare grøn og rød der er billigere. 

Den er liten annarlunden på dette bild da jag precis har sprytat den med en liten fryst Artemia, den gör sig klar til mat :) der er oppet helt ned til leveren på den her just nu. 

Emir har nogle rigtig fina hjemma, och när jag har råd skal jag ha en "Bleeding Apple" och en "warpaint". Tyvär er dom blant dom dyra korallarne... 

 

Jo jag tyckte den såg ganska mätt ut på bilden 😊 

 

Jag går åt ditt motsatta håll, börjar sakteligen överge lpser. Jag har lättare att få mina sps att trivas, gissar på att flödet, ljuset och näringsämnen passar dom bättre. Och med högt ljus och flöde i mitt lilla 350 så är lps-platserna ganska begränsade. 

 

Men jag tröstar mig med en Walt Disney som Amir får in nu i veckan 😋😋😋

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist Vi får vel se hvem der skal hjälpe med at packe ut på onsdag :) och om der fins nogot kvar... 

Jag paxar den första 2-3 cm frag du gör! 

 

Planan er ganske enkel for min balja. Primärt LPS til högra, PAR rundt 150. Millipora til venstra PAR 300. 

Der fins i dag koraller jag ej kan och korallar jag ej vil ta bort, så det er redan liten mixed reef, men det primära er at det mesta nytt kommer bli LPS och Millipora familien. Sitter och fundera på om jag skulle fragga min rosa da den er i LPS afdelningen... Den har vel 180 PAR. hmmm, först får jeg vel fikse en LPS om du har kvar. PM. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det er en fin hobby just nu :) forbruket af KH öker typ värlja time, och er gået från 70 til 90 ml om dagen på en vecka, jag har höjd KH liten (manuelt) da jag fik et dipp på 0,3 på 4 timer, hvilket resulterade i lågh PH 7,72 så jag har lagt til liten som buffert. 

Gjorde en mätning i går; 

KH 7,4 

PH 8,0

PO4 0,0

Ca 523

Mg 1419

Ammo 0,0 

Nitrate 0,0

NO3 3 

 

Jag vil ej nulla PO4 så jag dosera liten ATI P, 15 ml om dagen.

Fundera på at dosera ATI C for at få ned NO3, dam jag er sugen på en ReefBot :)

 

Det blev til en Acran, som jag er 100% sikker var mycke störra i butiken :) et ny Clarisea rulle, ni kan se det er dags och sen ska ja ha en alvårlig pråt med sälger :) tog hem en sandvänder, har ej set den sedan. 

 

Slut med det roliga, dags at byte Clarisea Rullen ;( 

 

IMG_20210124_131752.jpg.fc1e9c6c3171ea1468d890de1e2c4a9e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minutes ago, MichaelE said:

Kul med nytändning!
Jag skulle inte försöka få ner NO3 till lägre nivåer än du har nu, speciellt inte nu när du ska rikta in dig på LPS. Snarare höja det ett par punkter och iaf få mätbart fosfat :)

 

Helt enig, for et LPS kar er NO3 på +20 samme med høg PO4 vel närmest at betrakte som bra :)

Jag forsöker et mixed reef, och just nu experimentera jag liten, for at se om det er möjligt at få coola färger och extrem tilväkst på Mllipora och beholla färg och "polyp-extention" på LPS, et måske umöjlig projekt. men roligt. 

 

Men da jag ej har en ReefBot får jag lungna mig liten, och jag kommer fortsätta til helgen med at dosera PO4, så min Phosfatreaktor har noget at jobba med. Har nullet PO4 flera gångar så när jag for cyano i sandet vet jag at "opps I did it again :)". ATI C avvakter jag med til efter nästa test (lördag). 

 

spin touch FF mäter mellam 0 - 2,0 braaa, men har "Method Detection Limit på 0,2 PPM", så jag kan vel enbart konkludera at jag har under 0,2? blir helt snurrig nu...  

 

Dom manuella test er helt värdelösa, jag tester altid 2 gånge samtidigt, en jag skaker per hand och en jag snurre med min swirk. Dom viser altid ulika, (den i swirl mindre altid). 

Som tur har jag lärt mig at ta det lungt i denne hobby :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack, 

 

Det er "raw" uten filter och med min Huawei 30PRO, er veldig sugen at ta liten bilder under vatten også... 

Kansche da min ny mobil vel snart kommer med posten. 

 

Överst er en Acran Lord som er 40 cm inne i baljen, så det er med bra mycka zoom. 

Share(2) er mine Scolly som er 20 cm från glasset, liten besviken på det timelap, men faen nu får dom ej mat på 3 dagor... 
Och sen skal jag hitte et smidigt sät at få feeding mode på alla pumpar. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...