Gå till innehåll

Teco 2000 kylare som flippar!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp och råd med min teco 2000.

 

Naturligtvis har den börjat strula nu när det blivit varmare ut.

 

Det är en kylare med både förmåga att kyla och värma. Jag har slagit av värmaren eftersom det är allt för varmt i akvariet som det är.


Problemet.

I dag slutade den fungerar "på riktigt" och istället har den bestämt sig för att göra följande:

 

1. Ignorera alla inställningar jag har gjort.

2. Vänta tills temperaturen på displayen går upp till 26,5 grader.

3. Stå stilla på 26,5 grader en stund (till trots för att hysteris är satt på 0,2 och kylaren skall slå på vid 26,2)

4. Slå på och kyler (enligt displayen) ner till 25,7

5. Gör detta om och om och om igjen..

 

Den startar alltså inte efter inställningarna som den är programmerad för att följa. Följer inte hysteris.

Den "fake'ar" en sänkning utav graderna (tidigare tog det cirka 30 minuter att sänka tempen 0,2 grader i mitt 2000 liters system, nu tar det 5-10 sek)

 

I tillägg är det naturligtvis inte 26,5 grader i akvariet så den visar fel temperatur på displayen i tillägg.

 

Någon som vet vad detta kan bero på?

Kan man återställa dem till fabriksversio?

Det skall enligt tillverkaren vara en digital termostat i den.

 

http://www.tecoonline.eu/product/TK2000/

 

Tar tacksamt emot hjälp för nu börjar jag bli nervös när det blir varmare ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar från support nu.

 

De trodde fel på probe eller på termostat och bad mig byta ut det.

 

Men inte så lätt när det inte finns några instruktioner om hur man gör någonstans. Och till råga på allt så ser det ut som att allt är "back to normal" igjen.

Enheten blinkar inte, den visar korrekt temp mot profilux och termometer, inga "hopp" i temperaturen.

 

Vågar man bara låta det bero och hoppas på att det var en engangs sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Nya bekymmer i teco-world... 😕

Undrar om någon har tankar om följande.

 

Strömmen gick här hemma i dag på morgonen en 4-5 gånger. Kylaren har slagits på och av hela tiden genom strömavbrotten.

 

Nu när strömmen är tillbaka blir den fruktansvärt varm. Försökt å felsöka men finner inte ut av vad det är som gör den så varm.

Luften som går ut är varmare än rumstemp - det betyder väl att den exporterar värmen/har nog med kylmedia? - står i alla fall så i manualen.

 

Vatten går in och ut som det skall.

 

Luft filter är rengjort.

 

Börja bli rädd att den skall ta fyr när vi sover. :(



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teco 2000 är på någonstans mellan 1/2 och 3/4 hästkraft så varmt lär det ju bli, ganska ordentligt. Min Aqua Medic 1500 känns som en värmefläkt när den gått upp i arbetstemp.

 

Vad är "fruktansvärt varmt"? Luktar den bränt? Hur varm har den varit tidigare för dig? Jag vet inte hur värmaren är integrerad i kylaren men bortsett från det är ju det ju bara värmeväxlaren och kompressorn som utvecklar värme, så länge fläkten går som den ska så låter det lite konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-06-16 at 22:20, Lasse sa:

Det är varmt ute nu. Ger den samma effekt i kyla som innan?

 

MVH Lasse

Ja men den verkar stå på väldigt mycket mer.
Funderar på om det har med cirkulationen av luft i skåpet. Hade fler fläktar som drog in/tog ut luften i/ur skåpet förr. 
Undrar också om jag skall ändra på hysteris.. just nu har jag den på 0,2 grader och setpunkt på 26 grader så tempen är mellan 26-26,2.. borde det kanske vara lägre grader och större differans mellan start och stoppunkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kompressorkylare mår bra av att köra så länge som möjligt och när den står stilla - vara stilla åtminstone 30 - 60 minuter. Ständiga start och stop sliter väldigt på kompressorn. Effekten avtar också om inte varmluften kommer iväg så fort som möjligt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, hur länge kör kylaren och hur lång tid är det paus? Du har ett ganska stort akvarium så det kanske inte är något problem men för min Tk150 så rekommenderar tillverkaren starkt emot att man sänker hysteris till under 1 grad C, 0,5 grads läget sänker kylarens livslängd avsevärt.

Min kylare som exempel är på i ungefär 45-60 minuter för att kyla en grad och är sedan avstängd 2-3 timmar när den behöver köra en omgång igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numera står den på nästan hela dagen utan pause.. den slår av på kvällstid då det blir kyligare inne (på grund av AC) och kallare ute. 
 

@mikoto hur stort akvarium har du till din kylare?

I vilket fall som helst så står min på mer eller mindre hela tiden men temperaturen är stabil i akvariet på 26 grader så den är i "balans" med värmeutvecklingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt system har knappt 200 liter vatten i sig. Din kylare arbetar alltså över 12 timmar för att få ner temperaturen med 0,2 grader? Vill inte vara pessimistisk men om det stämmer är det ganska usla siffror. Så länge det inte är något fel på kylaren så är den ju egentligen överansträngd isf och skulle behöva hjälp för att kunna arbeta mindre. Går tempen ner snabbare på natten när ljuset inte är på? Hur mycket pumpar har du i akvariet och hur mycket energi förbrukar de? Jag utgår ifrån att du inte har någon inkopplad värmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har varit mycket mer effektiv förr.

Gjorde som så att jag tog ut och ersatte matarpumpen till kylaren så får vi se om det var så enkelt som dåligt flöde genom den.

 

Jag har normalt haft den på 26-26,2 grader.. men funderar nu på å ändra till 25,5-26 eller 25-26 grader.. vad har du/ni för temp?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan säkert hjälpa. Rekommenderat till 2000 modellen är ju 800 liter i timmen som inte är jättevåldsamt men den stryper nog pumpen rätt bra då den ger mycket motstånd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den då klara 25,5 grader? Mitt akvarium är lite knepigt att jämföra med ditt då det nog är så annorlunda det kan bli. Men det ligger på 14,7 till 15,7 grader i dagsläget. Höjde lite grann då vattnet är varmare i kranen såhär års och då blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium är dock isolerat någorlunda väl och har teknik som är noga utvald för att vara så energisnål som möjligt. Så det är lite svårt att jämföra med ditt då energitillförseln är väldigt låg. Är vattnet som kommer ut ur kylaren märkbart kallt för dig? Du kanske kan sätta en temp prob eller termometer där för att kontrollera?

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan säkert hjälpa. Rekommenderat till 2000 modellen är ju 800 liter i timmen som inte är jättevåldsamt men den stryper nog pumpen rätt bra då den ger mycket motstånd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den då klara 25,5 grader? Mitt akvarium är lite knepigt att jämföra med ditt då det nog är så annorlunda det kan bli. Men det ligger på 14,7 till 15,7 grader i dagsläget. Höjde lite grann då vattnet är varmare i kranen såhär års och då blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium är dock isolerat någorlunda väl och har teknik som är noga utvald för att vara så energisnål som möjligt. Så det är lite svårt att jämföra med ditt då energitillförseln är väldigt låg. Är vattnet som kommer ut ur kylaren märkbart kallt för dig? Du kanske kan sätta en temp prob eller termometer där för att kontrollera?

Hej igen.

Den klarar betydligt mer än 26 grader när den är fullt funktionell. Det har ju varit/är något problem med den. Efter byte av pump är nu temperaturen nere på 25,6 över ett par timmar, tempen på kylaren är lägre och inte fullt så mycket oljud från den under drift. Så hoppas och räknar med att det var flödet som gjorde det.

 

Nu skall jag bara bestämma mig för en lämplig hysteris. Har ju haft 0,2 grader i flera år men det har kanske varit onödig belastning på kompressor och andra delar av kylaren?? - @Lasse vad rekommenderar du? Är en pendling mellan 25,5-26,0 det bästa eller mindre/mer? Har haft extremt god tillväxt på 26-26,2 men vet inte om det är lite för högt när det blir sådana här "problem" - märkte felet p.g.a. att en del djupvattens-zoanthus inte klarade 27 grader i akvariet. 

Checkade prober, handhållen temperaturhållare från Hanna, 2 olika sprit termometrar och alla visar samma värde som proben till kylaren så räknar med att det är korrekt.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid haft den inställd på små ändringar för jag har tänkt att det blir för mycket med en grad i svängning... men kanske 25,2-26,2 är bäst för både maskin och akvarium.

Vad är dokumenterat "bäst" temp för korallväxt? 

Har haft sjukt bra tillväxt på 26,0-26,2 men det har kanske inte med temp utan stabilitet å göra? @stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-08-11 at 23:54, mikoto sa:

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan säkert hjälpa. Rekommenderat till 2000 modellen är ju 800 liter i timmen som inte är jättevåldsamt men den stryper nog pumpen rätt bra då den ger mycket motstånd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den då klara 25,5 grader? Mitt akvarium är lite knepigt att jämföra med ditt då det nog är så annorlunda det kan bli. Men det ligger på 14,7 till 15,7 grader i dagsläget. Höjde lite grann då vattnet är varmare i kranen såhär års och då blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium är dock isolerat någorlunda väl och har teknik som är noga utvald för att vara så energisnål som möjligt. Så det är lite svårt att jämföra med ditt då energitillförseln är väldigt låg. Är vattnet som kommer ut ur kylaren märkbart kallt för dig? Du kanske kan sätta en temp prob eller termometer där för att kontrollera?

En annan sak.

Plockade fram kylaren - når inte kontrollen som den står - och skulle ställa om och märker då att jag får noll respons när jag klickar för att komma åt menyn för inställningar.

Verkar helt klart som om termostaten/kontrollen är körd och tänkte byta den i morgon.. har en ny probe också liggandes men det verkar mycket mer omständigt å byta. Har du bytt dessa delar någon gång? Hur gammal är din kylare? Finner inte på teco om detta är förbrukningsdelar som skall bytas ut. Vet att på t.ex. GHL är att slitage och skall bytas relativt ofta.

 

Vet du @Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte ändra några inställningar alls eller är det när du vill justera temperatur du fastnar? På min kylare måste jag hålla inne "set" knappen ett antal sekunder för att låsa upp så jag kan göra förändringar.

Jag har aldrig bytt något på min Teco, den är ca 2 år gammal. Jag fick montera isär min Resun kylare en gång dock då fläkten gick sönder och behövde bytas, det är så långt jag kommit. Kontroll enheten ser inte särskillt svår ut att byta dock, om den faktiskt är trasig. Det är väldigt enkel elektronik så det är inte mycket som kan gå fel med de. Temperaturproben är det nog väldigt osannolikt att den skulle bli dålig, de håller nog som regel maskinens livslängd ut. Kan tänka mig att den sitter väldigt svårtillgängligt då den behöver sitta i kontakt med ingående vatten.

Kylaren borde inte ha några direkta slitagedelar utom fläkten, resten borde bara gå och gå. Precis som ett kylskåp eller en luftavfuktare, två andra produkter som i grund och botten har nästan identiskt konstruktion. Saker borde bara behöva bytas om de är feltillverkade eller får någon utomstående skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Kan du inte ändra några inställningar alls eller är det när du vill justera temperatur du fastnar? På min kylare måste jag hålla inne "set" knappen ett antal sekunder för att låsa upp så jag kan göra förändringar.

På TK2000 håller du inne set för att ändra rikt-temp och du håller inne temp + upp pil i 3 sekunder för att komma åt settings. Jag kan ändra rikt-temp men kommer inte in i settings alls. Den reagerar inte. 

7 timmar sedan, mikoto sa:

 

Jag har aldrig bytt något på min Teco, den är ca 2 år gammal. Jag fick montera isär min Resun kylare en gång dock då fläkten gick sönder och behövde bytas, det är så långt jag kommit. Kontroll enheten ser inte särskillt svår ut att byta dock, om den faktiskt är trasig. Det är väldigt enkel elektronik så det är inte mycket som kan gå fel med de. Temperaturproben är det nog väldigt osannolikt att den skulle bli dålig, de håller nog som regel maskinens livslängd ut. Kan tänka mig att den sitter väldigt svårtillgängligt då den behöver sitta i kontakt med ingående vatten.

Ja termostaten/styrenheten är enkel.. behöver i princip bara lyfta av locket.. proben är mer besvärlig och går i botten så då må kylaren ut, tömmas, torkas, vändas osv.. Tror jag startar med termostaten och ser vad det gör.. kylaren kyler bättre nu men får inte ändrat på intervallet så den lever sitt eget liv nu.

7 timmar sedan, mikoto sa:

Kylaren borde inte ha några direkta slitagedelar utom fläkten, resten borde bara gå och gå. Precis som ett kylskåp eller en luftavfuktare, två andra produkter som i grund och botten har nästan identiskt konstruktion. Saker borde bara behöva bytas om de är feltillverkade eller får någon utomstående skada.

De kan inte få någon elektrisk skada mer än på styrenheten? Det var en period förra året där strömmen gick 5-6 gånger inom loppet av 40ish minuter och tänkte att det kanske var då problemen startade - om än olika då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...