GÄ till innehÄll

Teco 2000 kylare som flippar!!


Dimorb

Rekommenderade inlÀgg

Behöver hjÀlp och rÄd med min teco 2000.

 

Naturligtvis har den börjat strula nu nÀr det blivit varmare ut.

 

Det Àr en kylare med bÄde förmÄga att kyla och vÀrma. Jag har slagit av vÀrmaren eftersom det Àr allt för varmt i akvariet som det Àr.


Problemet.

I dag slutade den fungerar "pÄ riktigt" och istÀllet har den bestÀmt sig för att göra följande:

 

1. Ignorera alla instÀllningar jag har gjort.

2. VÀnta tills temperaturen pÄ displayen gÄr upp till 26,5 grader.

3. StÄ stilla pÄ 26,5 grader en stund (till trots för att hysteris Àr satt pÄ 0,2 och kylaren skall slÄ pÄ vid 26,2)

4. SlÄ pÄ och kyler (enligt displayen) ner till 25,7

5. Gör detta om och om och om igjen..

 

Den startar alltsÄ inte efter instÀllningarna som den Àr programmerad för att följa. Följer inte hysteris.

Den "fake'ar" en sÀnkning utav graderna (tidigare tog det cirka 30 minuter att sÀnka tempen 0,2 grader i mitt 2000 liters system, nu tar det 5-10 sek)

 

I tillÀgg Àr det naturligtvis inte 26,5 grader i akvariet sÄ den visar fel temperatur pÄ displayen i tillÀgg.

 

NÄgon som vet vad detta kan bero pÄ?

Kan man ÄterstÀlla dem till fabriksversio?

Det skall enligt tillverkaren vara en digital termostat i den.

 

http://www.tecoonline.eu/product/TK2000/

 

Tar tacksamt emot hjÀlp för nu börjar jag bli nervös nÀr det blir varmare ute.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Fick svar frÄn support nu.

 

De trodde fel pÄ probe eller pÄ termostat och bad mig byta ut det.

 

Men inte sÄ lÀtt nÀr det inte finns nÄgra instruktioner om hur man gör nÄgonstans. Och till rÄga pÄ allt sÄ ser det ut som att allt Àr "back to normal" igjen.

Enheten blinkar inte, den visar korrekt temp mot profilux och termometer, inga "hopp" i temperaturen.

 

VÄgar man bara lÄta det bero och hoppas pÄ att det var en engangs sak?

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Fick svar frÄn support att de trodde jag behövde byta probe och thermostat.

Skulle sÀnda instruktioner och delar.

 

Men vet inte om det pÄverkar garantin om jag försöker pÄ det sjÀlv.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 3 Ă„r senare...

Nya bekymmer i teco-world... 😕

Undrar om nÄgon har tankar om följande.

 

Strömmen gick hÀr hemma i dag pÄ morgonen en 4-5 gÄnger. Kylaren har slagits pÄ och av hela tiden genom strömavbrotten.

 

Nu nÀr strömmen Àr tillbaka blir den fruktansvÀrt varm. Försökt Ä felsöka men finner inte ut av vad det Àr som gör den sÄ varm.

Luften som gÄr ut Àr varmare Àn rumstemp - det betyder vÀl att den exporterar vÀrmen/har nog med kylmedia? - stÄr i alla fall sÄ i manualen.

 

Vatten gÄr in och ut som det skall.

 

Luft filter Àr rengjort.

 

Börja bli rÀdd att den skall ta fyr nÀr vi sover. :(



 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Teco 2000 Àr pÄ nÄgonstans mellan 1/2 och 3/4 hÀstkraft sÄ varmt lÀr det ju bli, ganska ordentligt. Min Aqua Medic 1500 kÀnns som en vÀrmeflÀkt nÀr den gÄtt upp i arbetstemp.

 

Vad Àr "fruktansvÀrt varmt"? Luktar den brÀnt? Hur varm har den varit tidigare för dig? Jag vet inte hur vÀrmaren Àr integrerad i kylaren men bortsett frÄn det Àr ju det ju bara vÀrmevÀxlaren och kompressorn som utvecklar vÀrme, sÄ lÀnge flÀkten gÄr som den ska sÄ lÄter det lite konstigt.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 1 mĂ„nad senare...
On 2020-06-16 at 22:20, Lasse sa:

Det Àr varmt ute nu. Ger den samma effekt i kyla som innan?

 

MVH Lasse

Ja men den verkar stÄ pÄ vÀldigt mycket mer.
Funderar pÄ om det har med cirkulationen av luft i skÄpet. Hade fler flÀktar som drog in/tog ut luften i/ur skÄpet förr. 
Undrar ocksÄ om jag skall Àndra pÄ hysteris.. just nu har jag den pÄ 0,2 grader och setpunkt pÄ 26 grader sÄ tempen Àr mellan 26-26,2.. borde det kanske vara lÀgre grader och större differans mellan start och stoppunkt?

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

En kompressorkylare mÄr bra av att köra sÄ lÀnge som möjligt och nÀr den stÄr stilla - vara stilla Ätminstone 30 - 60 minuter. StÀndiga start och stop sliter vÀldigt pÄ kompressorn. Effekten avtar ocksÄ om inte varmluften kommer ivÀg sÄ fort som möjligt.

 

MVH Lasse

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Ja, hur lÀnge kör kylaren och hur lÄng tid Àr det paus? Du har ett ganska stort akvarium sÄ det kanske inte Àr nÄgot problem men för min Tk150 sÄ rekommenderar tillverkaren starkt emot att man sÀnker hysteris till under 1 grad C, 0,5 grads lÀget sÀnker kylarens livslÀngd avsevÀrt.

Min kylare som exempel Àr pÄ i ungefÀr 45-60 minuter för att kyla en grad och Àr sedan avstÀngd 2-3 timmar nÀr den behöver köra en omgÄng igen.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Numera stÄr den pÄ nÀstan hela dagen utan pause.. den slÄr av pÄ kvÀllstid dÄ det blir kyligare inne (pÄ grund av AC) och kallare ute. 
 

@mikoto hur stort akvarium har du till din kylare?

I vilket fall som helst sÄ stÄr min pÄ mer eller mindre hela tiden men temperaturen Àr stabil i akvariet pÄ 26 grader sÄ den Àr i "balans" med vÀrmeutvecklingen.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Mitt system har knappt 200 liter vatten i sig. Din kylare arbetar alltsÄ över 12 timmar för att fÄ ner temperaturen med 0,2 grader? Vill inte vara pessimistisk men om det stÀmmer Àr det ganska usla siffror. SÄ lÀnge det inte Àr nÄgot fel pÄ kylaren sÄ Àr den ju egentligen överanstrÀngd isf och skulle behöva hjÀlp för att kunna arbeta mindre. GÄr tempen ner snabbare pÄ natten nÀr ljuset inte Àr pÄ? Hur mycket pumpar har du i akvariet och hur mycket energi förbrukar de? Jag utgÄr ifrÄn att du inte har nÄgon inkopplad vÀrmare.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Den har varit mycket mer effektiv förr.

Gjorde som sÄ att jag tog ut och ersatte matarpumpen till kylaren sÄ fÄr vi se om det var sÄ enkelt som dÄligt flöde genom den.

 

Jag har normalt haft den pÄ 26-26,2 grader.. men funderar nu pÄ Ä Àndra till 25,5-26 eller 25-26 grader.. vad har du/ni för temp?

 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan sÀkert hjÀlpa. Rekommenderat till 2000 modellen Àr ju 800 liter i timmen som inte Àr jÀttevÄldsamt men den stryper nog pumpen rÀtt bra dÄ den ger mycket motstÄnd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den dÄ klara 25,5 grader? Mitt akvarium Àr lite knepigt att jÀmföra med ditt dÄ det nog Àr sÄ annorlunda det kan bli. Men det ligger pÄ 14,7 till 15,7 grader i dagslÀget. Höjde lite grann dÄ vattnet Àr varmare i kranen sÄhÀr Ärs och dÄ blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium Ă€r dock isolerat nĂ„gorlunda vĂ€l och har teknik som Ă€r noga utvald för att vara sĂ„ energisnĂ„l som möjligt. SĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att jĂ€mföra med ditt dĂ„ energitillförseln Ă€r vĂ€ldigt lĂ„g. Är vattnet som kommer ut ur kylaren mĂ€rkbart kallt för dig? Du kanske kan sĂ€tta en temp prob eller termometer dĂ€r för att kontrollera?

Ändrat av mikoto
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan sÀkert hjÀlpa. Rekommenderat till 2000 modellen Àr ju 800 liter i timmen som inte Àr jÀttevÄldsamt men den stryper nog pumpen rÀtt bra dÄ den ger mycket motstÄnd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den dÄ klara 25,5 grader? Mitt akvarium Àr lite knepigt att jÀmföra med ditt dÄ det nog Àr sÄ annorlunda det kan bli. Men det ligger pÄ 14,7 till 15,7 grader i dagslÀget. Höjde lite grann dÄ vattnet Àr varmare i kranen sÄhÀr Ärs och dÄ blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium Ă€r dock isolerat nĂ„gorlunda vĂ€l och har teknik som Ă€r noga utvald för att vara sĂ„ energisnĂ„l som möjligt. SĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att jĂ€mföra med ditt dĂ„ energitillförseln Ă€r vĂ€ldigt lĂ„g. Är vattnet som kommer ut ur kylaren mĂ€rkbart kallt för dig? Du kanske kan sĂ€tta en temp prob eller termometer dĂ€r för att kontrollera?

Hej igen.

Den klarar betydligt mer Àn 26 grader nÀr den Àr fullt funktionell. Det har ju varit/Àr nÄgot problem med den. Efter byte av pump Àr nu temperaturen nere pÄ 25,6 över ett par timmar, tempen pÄ kylaren Àr lÀgre och inte fullt sÄ mycket oljud frÄn den under drift. SÄ hoppas och rÀknar med att det var flödet som gjorde det.

 

Nu skall jag bara bestĂ€mma mig för en lĂ€mplig hysteris. Har ju haft 0,2 grader i flera Ă„r men det har kanske varit onödig belastning pĂ„ kompressor och andra delar av kylaren?? - @Lasse vad rekommenderar du? Är en pendling mellan 25,5-26,0 det bĂ€sta eller mindre/mer? Har haft extremt god tillvĂ€xt pĂ„ 26-26,2 men vet inte om det Ă€r lite för högt nĂ€r det blir sĂ„dana hĂ€r "problem" - mĂ€rkte felet p.g.a. att en del djupvattens-zoanthus inte klarade 27 grader i akvariet. 

Checkade prober, handhÄllen temperaturhÄllare frÄn Hanna, 2 olika sprit termometrar och alla visar samma vÀrde som proben till kylaren sÄ rÀknar med att det Àr korrekt.

 

 

 

 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Har alltid haft den instÀlld pÄ smÄ Àndringar för jag har tÀnkt att det blir för mycket med en grad i svÀngning... men kanske 25,2-26,2 Àr bÀst för bÄde maskin och akvarium.

Vad Àr dokumenterat "bÀst" temp för korallvÀxt? 

Har haft sjukt bra tillvÀxt pÄ 26,0-26,2 men det har kanske inte med temp utan stabilitet Ä göra? @stigigemla

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

On 2020-08-11 at 23:54, mikoto sa:

Vad har du för flöde idag? Men lite högre fart kan sÀkert hjÀlpa. Rekommenderat till 2000 modellen Àr ju 800 liter i timmen som inte Àr jÀttevÄldsamt men den stryper nog pumpen rÀtt bra dÄ den ger mycket motstÄnd.

 

Om din kylare idag knappt klarar av 26 grader, hur ska den dÄ klara 25,5 grader? Mitt akvarium Àr lite knepigt att jÀmföra med ditt dÄ det nog Àr sÄ annorlunda det kan bli. Men det ligger pÄ 14,7 till 15,7 grader i dagslÀget. Höjde lite grann dÄ vattnet Àr varmare i kranen sÄhÀr Ärs och dÄ blir det ingen chock vid vattenbyten. Mitt okylda akvarium bredvid har 26,7 grader idag som referens.

 

Mitt akvarium Ă€r dock isolerat nĂ„gorlunda vĂ€l och har teknik som Ă€r noga utvald för att vara sĂ„ energisnĂ„l som möjligt. SĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att jĂ€mföra med ditt dĂ„ energitillförseln Ă€r vĂ€ldigt lĂ„g. Är vattnet som kommer ut ur kylaren mĂ€rkbart kallt för dig? Du kanske kan sĂ€tta en temp prob eller termometer dĂ€r för att kontrollera?

En annan sak.

Plockade fram kylaren - nÄr inte kontrollen som den stÄr - och skulle stÀlla om och mÀrker dÄ att jag fÄr noll respons nÀr jag klickar för att komma Ät menyn för instÀllningar.

Verkar helt klart som om termostaten/kontrollen Àr körd och tÀnkte byta den i morgon.. har en ny probe ocksÄ liggandes men det verkar mycket mer omstÀndigt Ä byta. Har du bytt dessa delar nÄgon gÄng? Hur gammal Àr din kylare? Finner inte pÄ teco om detta Àr förbrukningsdelar som skall bytas ut. Vet att pÄ t.ex. GHL Àr att slitage och skall bytas relativt ofta.

 

Vet du @Lasse

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Kan du inte Àndra nÄgra instÀllningar alls eller Àr det nÀr du vill justera temperatur du fastnar? PÄ min kylare mÄste jag hÄlla inne "set" knappen ett antal sekunder för att lÄsa upp sÄ jag kan göra förÀndringar.

Jag har aldrig bytt nÄgot pÄ min Teco, den Àr ca 2 Är gammal. Jag fick montera isÀr min Resun kylare en gÄng dock dÄ flÀkten gick sönder och behövde bytas, det Àr sÄ lÄngt jag kommit. Kontroll enheten ser inte sÀrskillt svÄr ut att byta dock, om den faktiskt Àr trasig. Det Àr vÀldigt enkel elektronik sÄ det Àr inte mycket som kan gÄ fel med de. Temperaturproben Àr det nog vÀldigt osannolikt att den skulle bli dÄlig, de hÄller nog som regel maskinens livslÀngd ut. Kan tÀnka mig att den sitter vÀldigt svÄrtillgÀngligt dÄ den behöver sitta i kontakt med ingÄende vatten.

Kylaren borde inte ha nÄgra direkta slitagedelar utom flÀkten, resten borde bara gÄ och gÄ. Precis som ett kylskÄp eller en luftavfuktare, tvÄ andra produkter som i grund och botten har nÀstan identiskt konstruktion. Saker borde bara behöva bytas om de Àr feltillverkade eller fÄr nÄgon utomstÄende skada.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Kan du inte Àndra nÄgra instÀllningar alls eller Àr det nÀr du vill justera temperatur du fastnar? PÄ min kylare mÄste jag hÄlla inne "set" knappen ett antal sekunder för att lÄsa upp sÄ jag kan göra förÀndringar.

PÄ TK2000 hÄller du inne set för att Àndra rikt-temp och du hÄller inne temp + upp pil i 3 sekunder för att komma Ät settings. Jag kan Àndra rikt-temp men kommer inte in i settings alls. Den reagerar inte. 

7 timmar sedan, mikoto sa:

 

Jag har aldrig bytt nÄgot pÄ min Teco, den Àr ca 2 Är gammal. Jag fick montera isÀr min Resun kylare en gÄng dock dÄ flÀkten gick sönder och behövde bytas, det Àr sÄ lÄngt jag kommit. Kontroll enheten ser inte sÀrskillt svÄr ut att byta dock, om den faktiskt Àr trasig. Det Àr vÀldigt enkel elektronik sÄ det Àr inte mycket som kan gÄ fel med de. Temperaturproben Àr det nog vÀldigt osannolikt att den skulle bli dÄlig, de hÄller nog som regel maskinens livslÀngd ut. Kan tÀnka mig att den sitter vÀldigt svÄrtillgÀngligt dÄ den behöver sitta i kontakt med ingÄende vatten.

Ja termostaten/styrenheten Àr enkel.. behöver i princip bara lyfta av locket.. proben Àr mer besvÀrlig och gÄr i botten sÄ dÄ mÄ kylaren ut, tömmas, torkas, vÀndas osv.. Tror jag startar med termostaten och ser vad det gör.. kylaren kyler bÀttre nu men fÄr inte Àndrat pÄ intervallet sÄ den lever sitt eget liv nu.

7 timmar sedan, mikoto sa:

Kylaren borde inte ha nÄgra direkta slitagedelar utom flÀkten, resten borde bara gÄ och gÄ. Precis som ett kylskÄp eller en luftavfuktare, tvÄ andra produkter som i grund och botten har nÀstan identiskt konstruktion. Saker borde bara behöva bytas om de Àr feltillverkade eller fÄr nÄgon utomstÄende skada.

De kan inte fÄ nÄgon elektrisk skada mer Àn pÄ styrenheten? Det var en period förra Äret dÀr strömmen gick 5-6 gÄnger inom loppet av 40ish minuter och tÀnkte att det kanske var dÄ problemen startade - om Àn olika dÄ.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...