Jump to content
Slanten

kallvatten Sju västkustakvarier i en gillestuga

Recommended Posts

@mikoto

Jag hämtade händerna ungefär den 15 november. 

Dvalan är så märklig i och med att den börjar redan i juli och håller på ända till december enligt artbeskrivningen du hittat tidigare. Inget är logiskt med dvalan. Vad triggar den i juli? Vad triggar den i december? 

Luftlyften är väldigt lågt ställd i normala fall, så det finns mycket mer vattenflöde att hämta där. Men då blir det massor med mikrobubblor och dessa sväljer polyperna. Så jag ökade flödet en aning och satte på ett större rör över utflödet för att minska antalet mikrobubblor. Det blev nog ganska bra tror jag. Får se om det påverkar händerna.

20191221_172010.jpg.9655e4c32b37bac51180a6963c89afd5.jpg

@stigigemla

Visst är det så. Den algblomningen kan bli väldigt kraftig och ge havet en rödaktig ton pga av dinoflagelaterna som dominerar då. I maj kan det vissa år vara en kalkflagelat som blommar och då blir havet turkosfärgat, men det var nog för 10 år sedan sist. 

Du har väl ett näringsmax i augusti också. Då brukar havet bli grönt - i alla fall runt Göteborg på 70 talet. Kanske är det tidigare där referenserna till artikeln är från?

Satt och tittade lite på akvarierna och bevittnade ett litet drama. En av trollhumrarna som agerar städpatrull i anemonakvariet kröp lite oförsiktigt under en av de större anemonerna. Oturligt nog hängde en av tentaklerna lite för långt ner och trollhummern fastnade, sprattlade till och blev snabbt ett skrovmål.

Får nog fundera ut en städhjälp som inte är så klumpig. Tångräkor stjäl maten, trollhumrar är för klumpiga, men nasariussnäckor är nog grejen. Kanske i kombination med några sjöstjärnor i lämplig storlek.

Ett sent God fortsättning till alla!

Några av nässeldjuren håller på att krypa ut ur akvariet som vilken strandsnäcka som helst! De har väl inte riktigt koll på vad en stillastående vattenyta är. I naturen är den ju lite mer rörlig än i akvariet... Det är nog inte vattenkvaliteten som spökar eftersom flertalet anemoner sitter kvar på botten utan att lockas av vattenytan. 

Det ser lite lustigt ut uppifrån. 

20200104_194224.jpg.c807fe18a6a7cad8f2472627a1937707.jpg

20200104_194209.jpg.b6e34cd79265ab49c043a4cfa81b9c39.jpg

Men underifrån ser det fortfarande bra ut.

20200104_194241.jpg.a997d31d757525ef7062282f7e60e2db.jpg

20200104_194308.jpg.817b6bca1aba83925912abf69576ed63.jpg

En liten mussla av något slag kryper omkring i dödmanshandsakvariet. Det är inte en blåmussla för den använder inte fästtrådar och den flyttar på sig någon eller några centimeter per gång. Tror jag fick upp den i en hummertina eller om det var ett bottennapp som släppte. 

20191221_205930.jpg.5446102cf24070645f61e2b94d51b2c2.jpg

• Like 1

Frugan var hemma med ett av barnen och tog emot ett paket idag. Hon tog en bild, antagligen för att retas. 

Kan inte vänta på att få slita upp tejpen och kolla in min nya leksak.

IMG-20200109-WA0000.jpg.0035f6dd0a3404b3d1e1a04b35938899.jpg

• Like 1

Kanske inte helt i linje med forumets inriktning, men nästan. Fick äntligen en undervattensdrönare från Kina och den ligger på laddning nu. Enligt specen har den 4K-kamera, dyker till 100m och har en maxfart på ca 4 knop. Den styrs via sladd kopplad till en router, sen har man en app på telefonen. Ska bara komma på ett sätt att montera en håv också :)

20200109_181010.jpg.98b510e46a719c1b008cd0afc837dcd4.jpg

20200109_180016.jpg.4c6b12ebf2f1b3b4a58d2bf39a886257.jpg

• Like 3

Regnet öser ner och vinden sliter i alla kala träd. Sitter här och vill egentligen åka ut och provdyka. Morgondagens prognos ser lovande ut...

Har precis kommit hem från en tur till Lysekil och är lätt irriterad på min leverantör av UV-robotar. Denna drönaren är den andra jag testat.

Den första hade problem med handkontrollen, men det går att manövrera den från en surfplatt, men när ljuset efter ett par dykningar slocknade helt skickade de mig den nuvarande lite lyxigare modellen. 

Tyvärr var även denna sändning ett typiskt måndagsexemplar. Handkontrollen funkade inte i vanlig ordning, men det går ju ändå, tänkte jag positivt. 

Väl i hamnen kopplade jag snabbt och lätt upp drönaren och sjösatte den. Så fort jag gav kommandot att dyka fick den spel och började göra kullerbyttor. Gjorde en massa omstarter och annat tjafs innan jag filmade en kort snutt som gått till kina. Får se vad som är fel...

Jag fick behålla den första drönaren. Allt är ju styrt från en App på mobilen eller surfplattan, så det är nog inte helt lätt att sparka ihång ljuset. Men det går nog att montera en vattetät lampa utanpå drönaren. 

Får se vad de svarar. Detta är nått de måste lösa annars hoppas jag på pengarna tillbaka...