Gå till innehåll

NaCl-fritt salt?


Johan Svensson

Rekommenderade inlägg

Har sökt runt på alla ställen man kan tänka sig men hittar ingen svensk butik som säljer NaCl-fritt salt längre. Har kört med Oceanakvariums innan men blir för långt att åka för att köpa nu när Stig har slutat med postorder.

Har beställt från Tyskland för ca en månad sen men det paketet är på vift med postnord och nu har jag inte så många veckor kvar på det lilla jag har hemma

Tacksam för tips.

 

 

 

 

 

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter lite i samma sits jag med. Just NaCl-fria saltet finns inte att köpa längre verkar det som...
Jag har ett tag kvar på mina salter, men jag kommer nog gå över till Tritons Balling när de är slut. Delvis för att de har en sort är gjord att köras med refugium (lite extra av vissa spårämnen i den om jag förstått rätt).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en liknande produkt om jag inte misstar mig: http://www.drakfisken.se/salt/aquaforest-reef-mineral-salt.html?search_query=reef+salt&results=27

 

Om någon är intresserad så har jag en sådan burk ståendes.

 

Det är ju rätt. Den ligger under kategorin 'Salt'...där letade jag nog inte! Jag ser det som en tillsats och var nog lite hård i min begränsning av sökningen (nio sidor tillsatser så jag drog ner det lite).

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med natriumkloridfritt salt... teorin -> man kör med NaHCO3 (bikarbonat), CaCl  (kalciumklorid)  och MgCL2 (magnesiumklorid) i balanserade tillsatser. Då kommer man att tillföra en massa Na och Cl extra som inte förbrukas. Eftersom havssalt består av väldigt många olika salter - inte bara den helt dominerande NaCl (bordssalt) så blev man då rädd för "jonobalans) - att ens vatten efter x år skulle bestå till nästan 100 % NaCl.

 

Praktiken - Nu är det så fiffigt att det kostar att frakta salt. den rena NaCl som tillsätts uppgår till ca 60 %. Därför gör man en premix av de andra salterna (där iofs Na och Cl ingår som komponenter i andra salter men ingen ren NaCl tillsätts) det är alltså inget salt fritt från Na och Cl som man skulle tro men man kan då genom att tillsätta den här premixen separat göra att när man tillsätter Balling så sätter man i princip in ett vanligt standardsal med förhöjda värden av Ca, bikarbonat och magnesium. Efter de har förbrukas så finns ett vanligt salt utan jonobalns kvar. Det som kommersiellt kallas Natriumkloridfritt salt är alltså inget annat än den här premixen.

 

Om ni nu skulle gå ner till 0 med er tillsats av premixen så byter ni bara vatten lite oftare så motverkar ni en eventuell jonobalans.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med natriumkloridfritt salt... teorin -> man kör med NaHCO3 (bikarbonat), CaCl  (kalciumklorid)  och MgCL2 (magnesiumklorid) i balanserade tillsatser. Då kommer man att tillföra en massa Na och Cl extra som inte förbrukas. Eftersom havssalt består av väldigt många olika salter - inte bara den helt dominerande NaCl (bordssalt) så blev man då rädd för "jonobalans) - att ens vatten efter x år skulle bestå till nästan 100 % NaCl.

 

Praktiken - Nu är det så fiffigt att det kostar att frakta salt. den rena NaCl som tillsätts uppgår till ca 60 %. Därför gör man en premix av de andra salterna (där iofs Na och Cl ingår som komponenter i andra salter men ingen ren NaCl tillsätts) det är alltså inget salt fritt från Na och Cl som man skulle tro men man kan då genom att tillsätta den här premixen separat göra att när man tillsätter Balling så sätter man i princip in ett vanligt standardsal med förhöjda värden av Ca, bikarbonat och magnesium. Efter de har förbrukas så finns ett vanligt salt utan jonobalns kvar. Det som kommersiellt kallas Natriumkloridfritt salt är alltså inget annat än den här premixen.

 

Om ni nu skulle gå ner till 0 med er tillsats av premixen så byter ni bara vatten lite oftare så motverkar ni en eventuell jonobalans.

 

MVH Lasse

Mineralsaltet är "godiset" i saltet. Strontium, jod, zink mm mm. Alla bra ämnen som organismer använder på olika sätt.

Så att inte tillsätta det NaCl-fria saltet gör att saltmätaren efter ett tag med Balling visar en bra salthalt (1.025 exempelvis) men i själva verket så är det slut på godis i vattnet...det är bara värdelöst natrium och klor som saltmätaren visar. Så har jag fattat det iaf...

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med natriumkloridfritt salt... teorin -> man kör med NaHCO3 (bikarbonat), CaCl  (kalciumklorid)  och MgCL2 (magnesiumklorid) i balanserade tillsatser. Då kommer man att tillföra en massa Na och Cl extra som inte förbrukas. Eftersom havssalt består av väldigt många olika salter - inte bara den helt dominerande NaCl (bordssalt) så blev man då rädd för "jonobalans) - att ens vatten efter x år skulle bestå till nästan 100 % NaCl.
 
Praktiken - Nu är det så fiffigt att det kostar att frakta salt. den rena NaCl som tillsätts uppgår till ca 60 %. Därför gör man en premix av de andra salterna (där iofs Na och Cl ingår som komponenter i andra salter men ingen ren NaCl tillsätts) det är alltså inget salt fritt från Na och Cl som man skulle tro men man kan då genom att tillsätta den här premixen separat göra att när man tillsätter Balling så sätter man i princip in ett vanligt standardsal med förhöjda värden av Ca, bikarbonat och magnesium. Efter de har förbrukas så finns ett vanligt salt utan jonobalns kvar. Det som kommersiellt kallas Natriumkloridfritt salt är alltså inget annat än den här premixen.
 
Om ni nu skulle gå ner till 0 med er tillsats av premixen så byter ni bara vatten lite oftare så motverkar ni en eventuell jonobalans.
 
MVH Lasse

Jag byter 40 liter var tredje vecka på mitt 350 liters system. Skulle det räcka för att motverka jonobalans?




/Johan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Johan Svensson sa:


Jag byter 40 liter var tredje vecka på mitt 350 liters system. Skulle det räcka för att motverka jonobalans?




/Johan

Beror lite på hur mycket ballinglösning du använder. Men det ger dig en lägre obalans och det blir en lägre "bortre gräns" än utan byte.

 

5 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Mineralsaltet är "godiset" i saltet. Strontium, jod, zink mm mm. Alla bra ämnen som organismer använder på olika sätt.

Så att inte tillsätta det NaCl-fria saltet gör att saltmätaren efter ett tag med Balling visar en bra salthalt (1.025 exempelvis) men i själva verket så är det slut på godis i vattnet...det är bara värdelöst natrium och klor som saltmätaren visar. Så har jag fattat det iaf...

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Ungefär så ja - men regelbundna vattenbyten gör det mindre viktigt med att använda premixen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan brukar vara gängse rekommendation, så du är ju hyfsat nära - mitt tips är veckovisa byten istället för att få mindre förändring vid varje tillfälle!

Jag har tyvärr inte tid att köra byten varje vecka. Får nog bli att försöka köra vidare med NaCl-fritt salt. Karet funkar bra nu och vill helst inte ändra något




/Johan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Johan Svensson sa:


Jag har tyvärr inte tid att köra byten varje vecka. Får nog bli att försöka köra vidare med NaCl-fritt salt. Karet funkar bra nu och vill helst inte ändra något emoji51.png




/Johan

Helr riktigt - Huvudregel - alltid och får aldrig glömmas

 

If it is not broken - do not fix it!!!!!!

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
11 timmar sedan, stigigemla sa:

Grotecs mineralsalt är inte NaCl- fritt salt för saltvatten.

Det är avsett att användas som tillsats för osmosvatten i sötvattenskar där vattenledningsvattnet är farligt för fisk.

Eller för att göra ditt dyrt förvärvade RO vatten till kranvatten igen :). Föresten - om doseringen för RO är 1/10 del - är du säker på att det inte är samma

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-01 at 10:58, Johan Svensson sa:

 

Har sökt runt på alla ställen man kan tänka sig men hittar ingen svensk butik som säljer NaCl-fritt salt längre. Har kört med Oceanakvariums innan men blir för långt att åka för att köpa nu när Stig har slutat med postorder.

Har beställt från Tyskland för ca en månad sen men det paketet är på vift med postnord emoji849.pngoch nu har jag inte så många veckor kvar på det lilla jag har hemma emoji51.png

Tacksam för tips.

 

 

 

 

 

/Johan

 

Detta är mkt konstigt och beklämmande! Har vi slutat med en riktig Balling?? Eller har butikerna blivit bekväma (eller glömt hur Balling funkar?) och bara tar in färdiga Ballingburkar ala triton(som förvisso är ett helt korrekt recept säkert med NaCl fritt salt osv)?

Olycklig utveckling som bekymrar mig. För jag tror nämligen inte att Balling håller på att dö ut, o då finns risk att metoden börjar användas fel, med diverse konstiga recept utan NaCl fritt salt. Alla som inte skulle drömma om att byta vatten med enbart rent bordssalt, borde inte vilja köra en Balling utan NaCl salt. Dvs Balling light, en villolära...det kommer jag med en dåres envishet fortsätta predika så länge jag lever;-)

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-31 at 11:55, Lasse sa:

Och där står inget om sövatten vad gäller http://www.grotech-aquarientechnik.de/product_info.php/info/p57_Mineral-pro-instant-1000g-Dose.html - den stár dessutom under reef additives

 

MVH Lasse

Jag tror Stig har rätt, eller åtminstone är infon så luddig kring detta salt så det är helt oklart om det innehåller det vi är ute efter. Grotech skriver själva i den länk du visar, att saltets syfte är att remineralisera sötvatten, dvs återfå osmosvatten till kranvattnets sammansättning. Och den är ju inte jonmässigt samma som Natural-sea water -minus Nacl. Det NaCl-fria salt vi vill ha i en Balling är ju ett som är helt likt NSW minus NaCl. Det är ju inte alls säkert att detta salt är, och eftersom man pratar om remineralisering av sötvatten, tror jag Stig har rätt.

 

"As often the tap water quality is not sufficient for the aquaristical use, it is often necessary to use a reverse osmosis unit or an ion exchanger. 
In this case all minerals and trace-elments will be eliminated from the water. 
By adding 1 table spoon Mineral pro per 10 l water this will be remineralized, that means that the essential minerals and trace-elements will be readded to the water."

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, jonasroman sa:

Detta är mkt konstigt och beklämmande! Har vi slutat med en riktig Balling?? Eller har butikerna blivit bekväma (eller glömt hur Balling funkar?) och bara tar in färdiga Ballingburkar ala triton(som förvisso är ett helt korrekt recept säkert med NaCl fritt salt osv)?

Olycklig utveckling som bekymrar mig. För jag tror nämligen inte att Balling håller på att dö ut, o då finns risk att metoden börjar användas fel, med diverse konstiga recept utan NaCl fritt salt. Alla som inte skulle drömma om att byta vatten med enbart rent bordssalt, borde inte vilja köra en Balling utan NaCl salt. Dvs Balling light, en villolära...det kommer jag med en dåres envishet fortsätta predika så länge jag lever;-)

 

/Jonas

 

 

 

Jag letade en hel del för ett tag sedan när jag skulle dra igång, som nämns en bit upp  ( ;) ), drakfisken och bioted var de enda jag hittade som skickar. Stig har sitt och även i Lerum brukar någon burk av Stigs finnas tillgänglig.

 

Sen låg jag på Företagsakvarium en hel del och det slutade med att de skulle ta hem grotechs och lägga upp i sortimentet men jag har inte kollat hur det slutade, vet att den var restad ett bra tag från tyskarna.

Redigerat; fast nu verkar ju grotechs vara helt fel variant ändå...../förvirrad

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är mkt konstigt och beklämmande! Har vi slutat med en riktig Balling?? Eller har butikerna blivit bekväma (eller glömt hur Balling funkar?) och bara tar in färdiga Ballingburkar ala triton(som förvisso är ett helt korrekt recept säkert med NaCl fritt salt osv)?
Olycklig utveckling som bekymrar mig. För jag tror nämligen inte att Balling håller på att dö ut, o då finns risk att metoden börjar användas fel, med diverse konstiga recept utan NaCl fritt salt. Alla som inte skulle drömma om att byta vatten med enbart rent bordssalt, borde inte vilja köra en Balling utan NaCl salt. Dvs Balling light, en villolära...det kommer jag med en dåres envishet fortsätta predika så länge jag lever;-)
 
/Jonas
 
 

Om inget annat är det lite frustrerande att efter nästan två år med balling och ett väl fungerande kar så börjar man fundera på andra metoder bara för att det är svårt att få tag på NaCl fritt salt.
Nu har jag iaf fått hem två burkar av Aquaforest som m0jjen tipsade om.
Mitt paket från Tyskland som jag beställde 26:e Juni har jag fortfarande inte fått så där vågar jag nog inte chansa att beställa från fler gånger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-01 at 15:24, Lasse sa:

Det här med natriumkloridfritt salt... teorin -> man kör med NaHCO3 (bikarbonat), CaCl  (kalciumklorid)  och MgCL2 (magnesiumklorid) i balanserade tillsatser. Då kommer man att tillföra en massa Na och Cl extra som inte förbrukas. Eftersom havssalt består av väldigt många olika salter - inte bara den helt dominerande NaCl (bordssalt) så blev man då rädd för "jonobalans) - att ens vatten efter x år skulle bestå till nästan 100 % NaCl.

 

Praktiken - Nu är det så fiffigt att det kostar att frakta salt. den rena NaCl som tillsätts uppgår till ca 60 %. Därför gör man en premix av de andra salterna (där iofs Na och Cl ingår som komponenter i andra salter men ingen ren NaCl tillsätts) det är alltså inget salt fritt från Na och Cl som man skulle tro men man kan då genom att tillsätta den här premixen separat göra att när man tillsätter Balling så sätter man i princip in ett vanligt standardsal med förhöjda värden av Ca, bikarbonat och magnesium. Efter de har förbrukas så finns ett vanligt salt utan jonobalns kvar. Det som kommersiellt kallas Natriumkloridfritt salt är alltså inget annat än den här premixen.

 

Om ni nu skulle gå ner till 0 med er tillsats av premixen så byter ni bara vatten lite oftare så motverkar ni en eventuell jonobalans.

 

MVH Lasse

Man kan aldrig förhindra den jonobanlans som sker vid försummelse av NaCl fritt salt, med vattenbyten. Vattenbyten kommer endast att minska på den jonobalans som sker, men aldrig ta bort den. Skall du med vattenbyten få samma moteffekt på jonobalans som bruk av NaCl fritt salt ger, får du ju byta 100% av vattnet efter varje dos av Balling du tillför. Ja, teoretiskt alltså. Såklart tar det tid, innan jonobalansen blir av betydelse, men det går att räkna på det. Om du tex i ditt kar @Lasse tillför  Balling utan Nacl fritt salt i den dos du angett i en anna tråd så får du en tillförsel av felaktig saltmängd med cirka 120 gram i veckan. Om du inte byter vatten alls har du på 1.5 år rent NaCl i ditt kar o inget mer! Byter du 10% vatten regelbundet under denna tid minskar du denna obalans ganska obetydligt. Säg att du byter 10% i veckan, då minskar du dessa 120 gram i veckan till 110 gram cirka. Då tar det 1 år och 30 veckor innan du had i det närmaste ren NacL i karet. Detta stämmer såklart inte exakt för du kanske tillför andra element, matar, sten o sand frisätter mineraler när joner minskar...men ändå...det indikerar att det var inte en slump att Hans Werner Balling 1994 införde detta i sitt recept. 

Eftersom man ändå skall blanda, så kan jag inte förstå att det ens finns en diskussion att utesluta det. Det kostar ju dessutom ingenting. 

 

Med räkneexemplet ovan vill jag bara belysa att det är värre än du tror. Reserverar mig för smärre räknefel. Det är fredag. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...