Gå till innehåll

Tävling? Månadens Tank.


Goranius

Rekommenderade inlägg

Jag vet att detta ämne har varit uppe tidigare till diskussion men har inte sett om den har utvecklats vidare.

Några tankar.

Starta en sida i forumet som heter månadens tank och sen får man presentera sin tank där alt, använda sig av det välfyllda lagret av bilder som redan i galleriet max typ 3 bilder så att det inte blir för mycket att titta igenom, sen sker en dold omröstning som inte syns vem som leder,

så att det inte blir "stödröster" låt säga att omröstningen pågår under en veckas tid tex. och då går dom 5 första till en slutlig omröstning som givetsvis är sluten den med då kanske man kan köra med mer bilder.

Då borde kanske helheten ingå alltså allt från rördragning till hur armaturer är placerade.

Vinnare får inte ställa upp något mer det året eller minst ett halvår.

Kanske blir krångligt att göra så men nåt borde väl vara kul och göra.

Jag kan tänka mig att ställa upp och hjälpa till jag är ändå här i stort varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag är mer inne på att ha en Månadens akvarium och ingen hets vilket som är snyggast mer en presentation hur man byggt upp och vilka ideer med karet i sig.

Tyvärr så med en omröstning är synlig men ej vilka som gjort vad och endast en röst per person kan man fylla i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag är mer inne på att ha en Månadens akvarium och ingen hets vilket som är snyggast mer en presentation hur man byggt upp och vilka ideer med karet i sig.

Precis vad jag också menar en helhetsbild av det hela ingen hets om vilket som är snyggast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter som en utmärkt bra idée, då måste bara folk ha tid och ork att dokumentera ner sin tank... En läsning jag iaf skulle se fram emot. Något man i framtiden gärna själv skulle göra när man väl får en representabel tank...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis vad jag också menar en helhetsbild av det hela ingen hets om vilket som är snyggast.

Jag håller med till 100%. Ingen "beauty contest". Därför är jag inte helt insåld på idén med betygsättning, men kanske ändå? Det är snarare viktigt att se till att få en bredd av olika typer av akvarier, t.ex. "standard blandat rev", "fish only", "SPS mania", "DSB mud pool"... ;) Det är lätt hänt annars att leda in alla på en och samma väg om att "standard blandat rev" är vägen att gå.

Bra dokumentation av tekniska lösningar med bilder tror jag också är både värdefullt och intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle hobbyn bara må bra av.

Sötsidan har ju accepterat att det finns Växt-, Ciklid-, Discus-, Mal-, Guppy-, Killi-, Koi-, Räk-, Sällskapsakvarie- (ve och fasa hehe!) osv, osv, nördar. Jag röstar för bredd det gynnar alla och ingen behöver stå och skämmas i nåt hörn för att den inte tror att den gör rätt eller som alla andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med till 100%. Ingen "beauty contest". Därför är jag inte helt insåld på idén med betygsättning, men kanske ändå?

Bra dokumentation av tekniska lösningar med bilder tror jag också är både värdefullt och intressant.

Jag kan hålla med dig här på punkten att det inte ska vara någon betygssättning men då måste man ha en bra lösning på hur man ska få fram månadens kar?

Kanske någon sorts anmälan som man får göra och presentera sin tank lite snabbt med några få ord och 1- 2 bilder, sen har vi en "jury" som väljer ut en tank som sen får bli månadens tank, "juryn" kan ju rotera alternativt så har man säg 6 st som sitter i den.

Obs! Kan inte komma på något bättre ord för jury men förstå min tanke att det inte ska vara några slags domare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så skickar man in sitt intresse ock så står man i kö tills det är ens tur. Man kan skicka in sina bilder och berättelse innan om det går, så är det bara för Admin att lägga upp allt när det är dags.

Jag skulle ha förtroende för att admin (Christian) hanterar detta så att det blir en lämplig blandning av akvarier. Det ska ju inte heller vara två nästan likadana efter varandra. Om Christian vill ha en krets omkring sig kan han säkert fixa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tycker mer att det skall vara så att har man ett akvarium och är villig att berätta om karet så kontaktar man mig så har man 1månad på sig att dokumentara och fotografera.

Blev själv tillfrågad på ett Danskt forum för 2 veckor sedan om jag ville vara med på MA (Månadens Akvarium) det var inga speciella kriterier så jag fick kolla runt på andras MA och göra ett bra upplägg själv

Skulle kunna tänka mig att köra igång med Februari om ingen annan är snabb och vill vara först ut

1. En hel sida där de olika finns (månad - namn - Akvariets uppbyygnad tex Blandat korallrevs akvarium)

2. "din" sida där du skriver om karet ditt och dess uppbyggnad med bilder stora som små (klickbara eller inte)

3. Gör en egen tråd under forumsdelen Månadens akvarium tex Februari 2006 - Namn´s korallrevsakvarium

i denna tråd så kan man göra en stängd omröstning med 1-10 som val där 1 är dålig 5 medel 10 Bra

Ingen ser vilket man har röstat och man kan bara rösta en gång. I denna tråd så svarar den persons akvarium med fårgor och funderingar...

Tankar och ideer om detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KUL!!!

Jag ser fram emot intressant läsning. Jag är lite inne på Calles ide med någon minimi innehåll då det ger en beskrivning hur personen har löst sitt kar. Sen tror jag det kan vara spännande att det inte alltid är det störrsta finast akvariet som är månadens akvarie utan det kan vara lite olika inriktning på de olika månaderna. Exempelvis kan det någon månad vara korallkaret sen nanokar och sen nybörjarkaret. Det skulle ge en förträfflig kunskapsbank med olikheter som kan insperera alla läsare! Hoppas det kommer att genomföras. Är det så att det kommer behövas hjälp att göra något jobb så kan jag gärna avlasta Wrang. Säg bara till!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tycker mer att det skall vara så att har man ett akvarium och är villig att berätta om karet så kontaktar man mig så har man 1månad på sig att dokumentara och fotografera.

Blev själv tillfrågad på ett Danskt forum för 2 veckor sedan om jag ville vara med på MA (Månadens Akvarium) det var inga speciella kriterier så jag fick kolla runt på andras MA och göra ett bra upplägg själv

Skulle kunna tänka mig att köra igång med Februari om ingen annan är snabb och vill vara först ut

1. En hel sida där de olika finns (månad - namn - Akvariets uppbyygnad tex Blandat korallrevs akvarium)

2. "din" sida där du skriver om karet ditt och dess uppbyggnad med bilder stora som små (klickbara eller inte)

3. Gör en egen tråd under forumsdelen Månadens akvarium tex Februari 2006 - Namn´s korallrevsakvarium

i denna tråd så kan man göra en stängd omröstning med 1-10 som val där 1 är dålig 5 medel 10 Bra

Ingen ser vilket man har röstat och man kan bara rösta en gång. I denna tråd så svarar den persons akvarium med fårgor och funderingar...

Tankar och ideer om detta

Det här var ungefär min tanke som jag också hade även min första text är lite missvisande.

en genomgång av sitt kar med lite text vad man har i, hur länge karet har varit igång etc.

Några frågor och tankar från mig.

Fråga 1 tycker jag är helt rätt.

Vad menar du med nr 2, kan man inte använda sig av galleriet för det, eller går inte att skriva text där?

Ska vi verkligen ha en röstning?

Kan skapa motsättningar eller bara kritik för att man inte gillar personen ifråga?

Definitivt en sida så att man kan ställa frågor.

Sen tycker jag det är helt rätt att du är först ut det är ju trots allt ditt forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tackar.

Fasta rubriker kan ju vara bra att gå efter så får man en helthet på det hela

ja detta skall genomföras kul med månadensakvarium tycker jag

ja tanken med punkt 2 var att bilder skickas upp till mig som jag sedan lägger upp som en egensida

Jo man kan skriva in text i galleriet oxså men vill ha mer helhet än massa olika sidor

Se på Reefcentral månadens akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...