Gå till innehåll

Faxekalk


Perk

Rekommenderade inlägg

1. Om jag vill fylla ut lite med faxekalk (som är billigare än LS) är det bara att stoppa i direkt i karet och kan jag slänga i hur mycket som helst eller utsöndrar den något som kan förstöra vattnet?

2. nån som vet något om densiteten faxekalk jämfört med LS, lönar det sig? (om man bortser från att man sabbar reven lite mindre...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker inte alls att man skall gämföra med faxekalk eller annan sten mer som uppbyggnads material. eller nja inte ens det.

Satsa på riktigt LS från början

Skriv ut hur stort akvarium du har i din profil

Fast killens tanke var ju helt rätt från början.. Han ville ju ha nått annat än LS för att spara på reven..

Jag hade en tanke när jag skulle starta upp mitt kar.. Det var att köra med 10% LS och 90% kalksten/riff.. Vad som borde hända är att riffen/kalkstenen borde bli befolkad den med efterhand som tiden går.. Detta blir ju givetvis inte lika effektift som att bara köra med LS men med ett bra nitratfilter så borde det funka..

Och om sanningen skall fram så var ju mina funderingar med ekonomiska än ekologiska tyvärr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förtydliga det hela så har jag 200 liters med 15 kg LS som varit igång sedan påsken förra året. Jag tycker dock att det ser lite för lite ut och tänkte bygga upp med något annat material bakom. Tänkte väl mig inte så mycket för i början annars hade jag nog inte köpt LS.

Det där trädgårdsmaterialet som Hellmalm skrev om lät intressant, nån som vet mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på var man hittar billig faxe och vad är billigt?

Per,

När det gäller konkreta shoppingtips vill vi gärna vara lite restriktiva på forumet och inte favorisera några handlare framför andra, och ännu mindre vara prisjägare. Många handlare i listan på leverantörer här på forumet säljer detta. Ring/Maila och kolla runt. Annars kan du säkert få PM av de som vill tipsa dig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, om jag formulerar om frågan lite så undrar jag om det finns någon annan typ av butik än just akvarieaffärer som kan tänkas sälja till bra priser? Eller finns det bara att köpa i såna? Jag behöver inget ha affären namngiven.

Å andra sidan har jag sett på ett flertal ställen att man rekommenderar att beställa tex kopplingar till PVC-rör på nån hemsida osv, men ok, regler är regler.

Sen kan det väl inte vara fel om man på forumet diskuterar vad som är ett bra pris eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, om jag formulerar om frågan lite så undrar jag om det finns någon annan typ av butik än just akvarieaffärer som kan tänkas sälja till bra priser? Eller finns det bara att köpa i såna? Jag behöver inget ha affären namngiven.

Å andra sidan har jag sett på ett flertal ställen att man rekommenderar att beställa tex kopplingar till PVC-rör på nån hemsida osv, men ok, regler är regler.

Sen kan det väl inte vara fel om man på forumet diskuterar vad som är ett bra pris eller inte?

Säga vad man vill men det är tydligt för mig att du inte accepterar en tillsägelse från en moderator! Du gör som mina barn, "titta andra gör ju så". Ja andra har gjort så och jag är en av dem. Fel gör vi alla men när vi får tillsägelse är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera reglerna. Tyvärr tror jag inte du kommer att få svar i denna tråden på denna fråga.

Om jag hade varit du hade jag sökt på produktnamnet på goggles eller hos trädgårdaffärer.

Hoppas du hittar vad du söker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på var man hittar billig faxe och vad är billigt?

Detta är väl ingen farlig fråga att ställa. Svaret kan ju vara, Kolla in i din lokala zooaffär och skäligt pris kanske 25-35kg kilot annars finns det även korallsten (död torkad LS) för runt 50-60kr kilot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det finns ju ett gammalt vid gistad tex får väl sno med lite om man åker dit och dyker lite, bara man ser upp för bonden som enligt uppgift smyger med hagelbössa ;) .

Och Sillen eftersom jag skrev "regler är regler" så accepterade jag ju vad moderatorn sa och jag hade innan jag fick tillsägelsen inte tänkt på att reglerna var såna. Min jämförelse med andra trådar var mest för att förklara att det verkar finnas ett behov av att kunna diskutera priser och inköpsställen. Bara för att det finns regler behöver det ju nödvändigtvis inte så att de är bra eller alla gillar dem så om man vill ändra på dem måste man ju få opponera sig. Så jag tycker din kommentar och jämförelse med dina barn var lite onödig. Jag lovar dock att i fortsättningen försöka hålla mig till reglerna precis som vi alla håller hastighetsgränserna i trafiken ;-)

Jag har iallafall fått svar på mina frågor som kan sammanfattas med att: ja jag kan slänga i faxekalk utan att allt bara dör och nej jag behöver inte nödvändigtvis köpa den i akvarieaffären som självklart lägger på lite extra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, om jag formulerar om frågan lite så undrar jag om det finns någon annan typ av butik än just akvarieaffärer som kan tänkas sälja till bra priser? Eller finns det bara att köpa i såna? Jag behöver inget ha affären namngiven.

Å andra sidan har jag sett på ett flertal ställen att man rekommenderar att beställa tex kopplingar till PVC-rör på nån hemsida osv, men ok, regler är regler.

Sen kan det väl inte vara fel om man på forumet diskuterar vad som är ett bra pris eller inte?

Hej igen, Per,

Självklart vill vi alla hjälpa dig att komma igång och att hitta rätt till affärer. Det är det ingen som vill förneka dig :) Det handlar bara om att hantera den saken med lite finess. Bakgrunden är nämligen att vi har haft en del diskussioner innan som har urartat med kommentarer av typen "hur sjutton kan affären x ta si och så mycket betalt, när jag kan köpa det billigare (oftast på nätet) för y kr". Sedan är smutskastningen i full gång. Just av den anledningen vill vi inte ha med prisjämförelser i inläggen. Däremot är det helt ok att ta upp frågan om vilka leverantörer som lagerför eller kan ta hem en viss vara. Gränsen går vid diskussionen om en viss leverantör är bättre/billigare/vänligare än en annan. Med andra ord, din första fråga ovan är helt ok. Tyvärr kan jag själv inte hjälpa dig med den. Jag hoppas att du har fått bra vägledning av de andra inläggen istället. Kör på bara! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...