Laserbengan Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 I en näringsfattig miljö(fattig på fosfat och nitrat) har trådalger , cyano och dinoflagelater svårt att klara sejI en silikatfattig miljö har kiselalger svårt att klara sej. I en kalkrik miljö har kalkalger lätt att klara sej.Det det handlar om är biologisk konkurens. Det viktiga är att gynna den typ av alger ma vill ha och försöka få den typen att dominera.Koraller tex har dessutom samma miljökrav som våra önskade vackra kalkalger. De båda kan samexisterautan att skada varandra. Och vi vill ju naturligtvis ha violetta kalkalger och färgsprakande koraller.Således vill vi eftersträva ett näringsfattigt vatten.Ett rikligt fiskbestånd strävar dock efter motsatsen.(jag har själv märkt en ökning av oönskade alger efter att jag köpt och börjat mata mina Anthias ofta)Det är här de olika metoderna kommer in för att hjälpa LS och skummare.Zeovitmetoden är ju bara en väg av flera... Citera
Erik D Postat 10 april 2006 Författare Postat 10 april 2006 Om en handlare säger att Zeovitmetoden bara ger bruna alger - vad tror ni sannolikheten är att han har provat metoden? Om ni läser hela tråden? Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 ja vad tror du själv,det framgår i inläggen vad vi tror Citera
Erik D Postat 10 april 2006 Författare Postat 10 april 2006 Laserbenganoch jag har diskuterat detta,när Laserbengan pratade med en handlare om zeovit metoden så menar handlaren att det bara ger en massa bruna alger,vilket jag inte tror,och då borde det bara finnas kalkalger kvar i karet,inga andra algerJag förstod inte ditt inlägg tydligen. Någon som säger bara massa bruna alger verkar inte vara särskilt insatt eller intresserad.Min erfarenhet säger mig att Zeovitmetoden, om man lyckas sköta den korrekt efter konstens alla regler, skapar en näringsfattig miljö där få alger stormtrivs.Om man sedan lyckas bibehålla hög kvalitet på vattnet med kalkbaserade tillsatser etc, då borde det bli mycket kalkalger (rosa, lila, röda, gröna). Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 nä det får handlaren stå för,jag menar att kalkalgerna vill ha en hög kvalitet på vattnet,vilket den får genom zeovit-metoden,alltså kalkalger inga bruna alger,bengan har haft grymt med fulalger,som nu börjar ge mid sig,han kör med zeovit i reaktor,plus tillsatser från korallenzucht Citera
Erik D Postat 10 april 2006 Författare Postat 10 april 2006 @crilleOk, jag är med. Kalkalger kan växa bra i näringsrika miljöer också, fast då under hårdare konkurrens. Fulalger verkar vara ett bra begrepp - alger som man inte vill ha mycket av. Fulkoraller och fulfisk likaså Tricket med Zeovitmetoden i början är att hitta rätt dosering av preparaten för just det egna akvariet. Behoven är olika men manualen som finns från Korallenzucht är till god hjälp. Brun film på rutan är vanligt om man slarvar med dosering. Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 jo vi menar samma,jag kommer att prova snart,bengan har bara positivt att säga än så länge Citera
Erik D Postat 10 april 2006 Författare Postat 10 april 2006 Låter intressant.Jag började tidigt hösten 2004 och har haft blandad framgång. Som jag skrev tidigare doserar jag mycket lite sedan en tid tillbaka. Har inte märkt några direkta negativa effekter utav det. En del av preparaten i Zeovitmetoden är enligt min mening ganska onödiga. Det är dock riskfyllt att generalisera eftersom resultaten av metoden är länkade till mycket annat i akvariet, bl a hur mycket tid man lägger ner på akvariets omvårdnad och skötsel. Citera
Clownen Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Intressant tråd!Jag ser som en del andra flera paralleller med att använda alkohol som ett sätt att öka bakterienivån och därmed bidra till att bl.a. få bort oönskade nitrater och fosfater från vattnet vilket skapar en näringsfattig miljö till fördel för bl.a. sps och i kampen mot problem alger. Även vanligt socker kan troligtvis användas i samma syfte liksom ev ättiksyra (antagligen vad dessa produkter innehåller till stor del). Antar dock att lönsamheten att marknadsföra alkohol, socker eller ättika inte skulle generera så mycket vinst för akvarieindustrin Jag tycker inte heller att man ska försöka laga något som inte är trasigt (eller fortsätta laga något som redan blivit reparerat). Om man inte har höga värden med nitrat/fosfat tror jag att metoderna på sikt kan ställa till med mer problem än nytta. Jag har själv använt alkoholmetoden för att effektivt få ner fosfat och nitrat till ett pris av några cl billig vodka. När sedan nivåerna kommit ner på normala nivåer använder jag traditionella metoder såsom vattenbyten, odling av makroalger, ökar cirkulationen, minskar matningen etc, etc för att hålla nere nivåerna. Jag ser det mer som en medicin att trycka ner värdena om problem uppstår snarare än ett kontinuerligt sätt att hålla värdena nere. Här är ett inlägg ang alkohol som ett eventuellt alternativ till zeolith från denna tråd:http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=559680&perpage=25&highlight=vodka%20dosing&pagenumber=2"Vodka dosing is like dosing anything into a reeftank.....be careful and have an understanding of what you are trying to accomplish. I have had good luck dosing vodka for the last year. I firmly believe it can be very beneficial if you understand and observe what is happening. The clean carbon source is a good additive to increase the bacteria population. The bacteria use available phosphate and nitrates along with the carbon source as a food. The bacteria bloom is a white film that gets on all surfaces and into the water column. It also improves the skimmer efficiency in removing phosphates and nitrates. The bacteria film is a great food source for the fish, snails, and crabs; and I believe SPS coral from what I have observed. The algae eating fish and crabs love it. They nibble all day on the white bacteria film. The vodka is like any food.....if over done it will cause a bacteria bloom that could get out of control and deplete the oxygen in the tank. Just as if you over feed the tank with anything. Vodka does help to control algae, since it uses it food, the phopshate and nitrate. I have observed that it will make hair algae wilt and slowly die back, but hair algae often gets it food by filter particles out of the water column which are added to the base of the algae. Just remove a clump of hair algae and smell the bottom of it. It stinks and is full of detritus. As the detritus is collected and filter out by the algae, the algae makes it own source of nitrates and phosphates. So if you have detritus in the water column hair algae won't be killed by vodka feeding, just slowed down from the reduction of phosphates and nitrates in the water. You need to reduce the floating solid waste to control hair algae, by filtering, skimming or reduced feeding to clean up the tank.I keep a small patch of hair algae in my tank and use it as an indicator of an increase in availalble phopshates and nitrates. If it doesn't grow and remains gray.....I cut back on the vodka. If it starts to green up I dose vodka. In a well established tank with plenty of bacteria on the surfaces. I use 1ml per 20 galllons of tank. I would start slow with reduced dosing rates until the bacteria is established. Other wise it might cause bloom in the water column and start depleting available oxygen. Just like over feeding does. I know vodka is controversial. It is really just a good clean food source for bacteria, just like vinegar and acetic acid. Like anything it can be mishandled. It is just another way of controlling what is happening in a reef tank. I will be the first to agree, it isn't necessary to use vodka to have a nice reef tank. In my case a I have a few too many fish and it helps to get the biological filtration rate up and phophates and nitrates down from the excess fish waste, so I get good SPS growth." Citera
Guest ernie Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 ättika skulle jag inte använda,sänker ph,däremot vanligt socker har jag använt många ggr. för att konkurera ut cyano.Ung. 1tsk. per 100l vatten,tar man för mycket syns det rätt snart,man får en vit bakteriehinna överallt Citera
Clownen Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 ättika skulle jag inte använda,sänker ph,däremot vanligt socker har jag använt många ggr. för att konkurera ut cyano.Ung. 1tsk. per 100l vatten,tar man för mycket syns det rätt snart,man får en vit bakteriehinna överalltÄr du säker på att ättika i de volymer som skulle krävas skulle påverka pH? Lukta som sagt på de tillsatser som följer med zeolith, det är definitivt en syra. Någon som vill mäta pH på denna vätska? En vit bakterihinna kan man även få med alkohol så här verkar effekterna vara likartade. Märkte du några effekter på tillväxt och färg på korallerna när du använde socker? Hur påverkade det dina värden? Citera
Guest ernie Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Jag har bara använt socker när det har behövts,har inte kollat vattenvärden,matat på till cyanobakterierna försvunnit Citera
acuario Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Varför köpa zeostart för 800kr litern när man kan köpa 3L vodka för 250:- på Bordershop. Jag har nu kört vodkametoden i ca 1 1/2 månad (Andra gången efter en kortare prövotid) och även zeosands nollnitrat och nitraten är snart nere på 0. Nollnitratet kommer igång snabbare när man tillför med en kolförening som t.ex vodka. Jag har luktat på zeostart och det luktar vinäger/Ättika Citera
Clownen Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Jag har bara använt socker när det har behövts,har inte kollat vattenvärden,matat på till cyanobakterierna försvunnitDå har vi samma filosofi med socker och alkohol och får samma effekter som om vi använt zeolith. Jag tror säkert att zeolith fungerar men det finns tydligen flera kolbaserade varor som kan uppnå liknande resultat till ett mycket rimligare pris. Det skulle heller inte förvåna mig om zeolith och liknande varumärken använder produkter såsom ättika (+ lite annat för att få kalla det en egen produkt) för att marknadsföra ytterligare en dyr och onödigt komplicerad lösning till oss godtrogna och experimentslystna saltisar. Jag säger inte att det är så men i den här hobbyn skulle det inte vara första gången... Citera
stigigemla Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Jag skulle tro att de använder ättika på grund av dess konserverande egenskaper. Innehåller preparatet kolhydrater eller proteiner är det snart mikroorganismer där. Jämför med inlagd sill t. ex. Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Varför köpa zeostart för 800kr litern när man kan köpa 3L vodka för 250:- på Bordershop. Jag har nu kört vodkametoden i ca 1 1/2 månad (Andra gången efter en kortare prövotid) och även zeosands nollnitrat och nitraten är snart nere på 0. Nollnitratet kommer igång snabbare när man tillför med en kolförening som t.ex vodka. Jag har luktat på zeostart och det luktar vinäger/Ättikavodkan fungerar säkert utmärkt,men det du tjänar på vodkan förlorar du på zeosands nollnitrat,som är otroligt dyr. Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 @crilleOk, jag är med. Kalkalger kan växa bra i näringsrika miljöer också, fast då under hårdare konkurrens. Fulalger verkar vara ett bra begrepp - alger som man inte vill ha mycket av. Fulkoraller och fulfisk likaså Tricket med Zeovitmetoden i början är att hitta rätt dosering av preparaten för just det egna akvariet. Behoven är olika men manualen som finns från Korallenzucht är till god hjälp. Brun film på rutan är vanligt om man slarvar med dosering.det är just detta som är problemet,jag tror det kan vara lätt att öka lite för mycket,balansgång Citera
Erik D Postat 10 april 2006 Författare Postat 10 april 2006 det är just detta som är problemet,jag tror det kan vara lätt att öka lite för mycket,balansgångDet är också vanligt att man använder för lite, mer bromsa än gasa.Varför tänker du börja med metoden? Citera
crille Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 aha,det gäller att hitta den gyllene medelvägen,anledningen att jag ska börja är ren nyfikenhet,sen tycker jag om både fiskar och koraller,tror att zeovit kan hålla värdena även om man belastar,jag kör med dsb nu,och ska fortsätta med den tillsammans med zeovit,vad jag förstått bryter zeovit även ner fosfat,rätta mig om jag har fel. Citera
Clownen Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 aha,det gäller att hitta den gyllene medelvägen,anledningen att jag ska börja är ren nyfikenhet,sen tycker jag om både fiskar och koraller,tror att zeovit kan hålla värdena även om man belastar,jag kör med dsb nu,och ska fortsätta med den tillsammans med zeovit,vad jag förstått bryter zeovit även ner fosfat,rätta mig om jag har fel.Det stämmer att det bryter ner även fosfat vilket även socker & alkohol gör. Hur är det med silikat (kisel)? Har aldrig hört att det ska påverka detta men är det någon som vet med säkerhet? Citera
Erik D Postat 11 april 2006 Författare Postat 11 april 2006 aha,det gäller att hitta den gyllene medelvägen,anledningen att jag ska börja är ren nyfikenhet,sen tycker jag om både fiskar och koraller,tror att zeovit kan hålla värdena även om man belastar,jag kör med dsb nu,och ska fortsätta med den tillsammans med zeovit,vad jag förstått bryter zeovit även ner fosfat,rätta mig om jag har fel.Läs gärna på www.zeovit.com angående kombinationen av DSB och Zeovitmetoden innan du börjar.Ang fosfat:Den höga halten av järn i just märket Zeovit (inte zeolit) liknar Rowaphos' egenskaper. Addera sedan Zeostart och dina fosfatvärden rusar ner mot 0. Nutrient-export-speedster.kan dessa bakterier även användas med annat material,eller måste man ha zeolit?Bakterierna finns redan i ditt akvarium. De i flaskan gör att de blir många, många fler på en optimal yta. Lägg till att bakterierna får mycket mat och förökar sig enormt. Till slut dör de och då skakar du materialet. Vitt selm som korallerna kanske drar nytta av, det mesta hamnar i din skummare. Fulalgerna blir färre. Tricket är att få balans i bakterieflorans rise'n'fall. Citera
Klas Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Läste om en ny teori, (givetvis underbyggd av senaste forskningsrönen) som förklarar den minskning av fosfat som etanoltillsats leder till.Det finns två huvudtyper av fosfat. Fritt oorganiskt (det vi kan mäta) och organiskt (bundet till organiska ämnen, kan ej mätas, kan ej tas upp direkt av bakterier). Bakterier behöver för sitt välbefinnande lite fosfat (för sin tillväxt) och mycket kolföreningar (energi). Bakterier har ett enzym som kan frigöra oorganiskt fosfat från organiskt fosfat. Detta enzym har man trott används av bakterierna för att tillgodose fosfatbehovet. Den nya forskningen pekar dock på att bakterien frigör oorganiskt fosfor (från organiskt) för att komma åt kolföreningarna och lämnar alltså de nu oorganiska fosfaterna i vattnet! Detta innebär alltså att den mätbara fosfathalten ökar p.g.a. bakterierna. Om man nu tillsätter lättåtkomliga kolföreningar (etanol), så behöver inte enzymet användas för att komma åt de kolföreningar som finns bundna i organiskt fosfat. Bakterierna finner alltid tillräckligt med oorganiska fosfater i vattnet eftersom behovet är så litet. De organiska fosfaterna får alltså opåverkade vara kvar i vattnet tills de kan skummas ut (alternativt ätas av större organismer).Vid etanoltillsats:• Oorganiskt fosfat lämnas ifred av bakterierna tills de kan avlägsnas.• Organiskt fosfat fylls ej på eftersom bakterierna inte behöver frigöra dem för att komma åt kolföreningar.• Organiskt fosfat förbrukas direkt av bakterierna när reproduceras. Citera
Erik D Postat 11 april 2006 Författare Postat 11 april 2006 @Klas,Har du en länk till var informationen kom ifrån? Tack på förhand Citera
Klas Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 OK jag borde kanske lagt in länken från början...Rapporten heter:Alkaline phosphatase activity in the phytoplankton communities of Monterey Bay and San Francisco Bay. Nicholson, D., Dyhrman, S., Chavez, F. and Paytan, A. Limnol. Oceanogr., 51(2), 2006, 874-883....och den kommenteras en del här:http://reefkeeping.com/issues/2006-04/snn/index.php Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.