Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

Sista bilden som stöd för minnet.

20071201_0744.jpg

Det ser trevligt ut, men om du vill ha före och efterbilder så är en närbild på en acropora mycket mer avslöjande om du lyckats med näringsexporten. En helhetsbild tar det ganska lång tid innan man kan se skillnad på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för de upskattande orden.

Det ser trevligt ut, men om du vill ha före och efterbilder så är en närbild på en acropora mycket mer avslöjande om du lyckats med näringsexporten. En helhetsbild tar det ganska lång tid innan man kan se skillnad på.

/Janne

He,he natuligtvis. Det var det jag höll på med och så tog jag en helbild för att se lite om volymer på LPS och mjuka skulle förändras. Sen har några önskat sig en helbild så jag slängde upp en på SG.

Ja det händer lätt när man fotar i burken där ljusskillnaderna är så stora. Du kan kanske testa att använda Enhance - Adjust lighting i PS? Det brukar delvis hjälpa att tona ner överexponerade delar och ta lysa upp underexponerade delar. Bara ett förslag dock :).

Mvh Peter

Kanonsnyggt!

Riktigt läckert med stora koraller, krävs dock oftast ett stort akvarium om man inte bara vill ha en korall i karet :)

Tips: Om ni har problem med bilderna ni tar och jobbar i PS, gå in under levels/nivåer i den runda bollen i lagerpalleten. Ni finner den när ni öppnar lagerpalletten,längst ner i det fönstret, klicka på den svarta och vita bollen, och gå in i nivåer. Nivåer kan ofta rädda de flässta bilderna, andra tips är smart skärpa, kontrast och mättnad.

Tack för PS-tipsen. Jag ska testa era förslag.

Capote.

Hur många fiskar har du totalt?

Jag tror jag har

cirka 10 Anthias inkl fathead

cirka 15 Chromis

6 Clowner

ett dussin kirurger

1 tryckare

lite småfiskar; några fridmanni, 1 mandarin, några goby, ett par korallväktare, hökfisk, hexatenia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Några bilder igen

Det växer nåt i hysterixen. Den tycks inte ta skada nån som sett det förut?

Capote080116-4.jpg

Alveoporan slår ut lite bättre nu

Capote080116-1.jpg

Capote080116-3.jpg

Chromis, jag gillar den fisken

Capote080116-2.jpg

Clownerna leker inne i montiporan.

Capote080116-7.jpg

Fingrad montipora

Capote080116-5.jpg

Detta är en ny korall. Helt grå när jag fick hem den. Nu börjar den färga om mot rött och lite grönt.

Capote080116-6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte fina bilder, jag gillar verkligen chromis. Hur funkar chromisen, jobbig att hålla?

Ja, det skulle jag oxo vilja veta. Man hör rätt ofta att dom försvinner en efter en. Vad ger du dom för mat? Nåt speciellt?

Förövrigt ett fantastiskt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för vänliga ord.

Jätte fina bilder, jag gillar verkligen chromis. Hur funkar chromisen, jobbig att hålla?
Ja, det skulle jag oxo vilja veta. Man hör rätt ofta att dom försvinner en efter en. Vad ger du dom för mat? Nåt speciellt?

Förövrigt ett fantastiskt kar!

Det är framförallt två saker som jag tycker har hjälpt mig. Det gäller att hålla ett stim annars mobbar de ut varandra och försvinner en efter en. Dessutom stimulerar stimmet alla att käka. Ett stim är förmodligen olika beroende på hur stor burk man har. I mitt fall med 1000 liter så har jag cirka 15 stycken. Jag har fyllt på med 5 nya en gång och det gick helt utan problem. Så det skiljer rätt mycket i storlek på de som varit med från början och de som kom i ett år senare. En av chromisarna har konverterat till hane och det gör att jag tror att den stimmet funkar "socialt", jag har också sett lekbeteende men aldrig något resultat. Jag har förlorat ett par som hoppat ur burken och kanske nån som försvunnit men det är ju tyvärr sånt som händer.

Det andra är att köpa vid ett tillfälle så man kan mata mycket i början. Jag vänjer in dem genom att mata samtidigt med cyclops och formula 1. Cyclopsen stimulerar ätbeteendet och då tar de formula 1 av bara farten. När de lärt sig det så tar de allt. I mitt fall fryst artemia, cyclops, formula 1 och flingfoder (spirulina). Sen käkar de ju gäran levande foder också när de får chansen.

Capote, vad är det för förändring/"Projekt" du ska genomföra?

Ändrad belysning och ytterligare näringsexport.

Allt tar sån tid, men har nästan fått till ljuset nu. Jag har växlat från 400W till 250W och istället ökat på med T5.

Jag kommer att ha 2x250W 14.500 K, 4 Actinic 54W peak 420 nm samt 2 actinic 54 W peak strax unde 400nm plus 2 likadana fast 39W.

Detta är inte riktigt på plats ännu. Jag måste bygga om sargen ovanpå akvariet för att täcka spillljus och montera T5.

Näringsexporten väntar jag med tills jag sett effekterna av ljusförändringarna. Jag har köpt på mig lite av grejorna men inte startat det ännu. Sista dagarna har jag dessutom blivit osäker på om jag valt rätt eftersom jag snubblade över lite info om andra möjligheter. Få se vad det blir:snurrig: till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre Chromis i mitt Red Sea Max - de har gått där utan problem sedan starten för ca ett år sedan. Viktigt med dom tror jag just är att de är utpräglade zooplanktonätare - har sällan sett någon saltvattenfisk som är så snabba på att individuellt plocka även små saker som cyclo-ez. Jag hade även 3 stycken i mitt Mollykar - utan problem där också. Mina har alltid fått cyclops och på senaste tiden cyclo-ez. Vi har även ett mycket stor stim på Universeum + 250 stycken i olika storlekar. De leker på löpande band - en hane plockar ner alla honor han kommer åt ner mot en utvald lekplats.

För övrigt - snyggt som vanligt Capote - vad är det för alternativ du ramlat på ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja visst är de häftiga de där julgranarna eller vad de nu kallas. Jag har mängder med rörmaskar och fisken stör inte dem eller den här sorten. Hade problem med att mina wurdemanni käkade rörmaskar men det problemet finns inte längre eftersom min blåkindade tryckare verkar ha käkat upp varenda räka inklusive mina Lysmata A. Han ligger på transferlistan just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Slarvat lite med burken ett tag och var tvungen att putsa rutan inför ett besök imorgon. Såg då att mina svarta occelaris har lekt på bakrutan. Helt oskyddat men med bra cirkulation. Kass ljus i bilderna men det var inte så mycket tänt när jag upptäckte äggen/ynglen

Inte så långt kvar till kläckning ser det ut som.

Föräldrarna

20080228_0947.jpg

20080228_0966.jpg

Snart drar vi...

20080228_0971.jpg

20080228_0954.jpg

Sen får min gamla enögda Anthias vara med eftersom hon var nyfiken. Ingen ville köpa fisken så jag tog hand om henne för nåt år sedan. Lever och frodas i stimmet. Simmar gärna med blinda sidan mot LS, cirklar sedan som en haj runt maten med den sidan hon ser innan hon blixtsnabbt kniper en pellet eller vad det nu kan vara.

20080216_0972.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag säger bara :wooow:

Hade helt missat denna tråden, vilket medförde att jag var tvungen att läsa igenom hela, tog ngn timme eller 2, men det var det värt.

Fantastiska bilder. Fantatiskt blandning. Grymma koraller. Mkt trevlig fisksoppa.

jag kan fortsätta i evighet med smörandet :stjärna:.

vill oxå att mitt kar skall se ut på liknande vis, men får väl vänta ca 20 år =).

Mera bilder oxå!!!

Man tror du e fotograf eller ngt.

Keep the good work up!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...