Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

jag klampar in lite diskret i ämnet om det går bra.. är detta nån speciellt utvecklad krigsförings metod för just hydnoporor? eller finns det andra liknande? för det är inte samma som acroporor använder sig av eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hydnopora är värre med långa tentakler som de skickar ut och täcker en angränsande korall med som en spindelväv, precis som Lasse beskriver. En mycket agressiv korall

Exakt så såg det ut. Ja du varnade mig, men detta hade jag inte väntat mig av en korall som jag trodde var döende. Ja-ja, jag får säga som min chef alltid säger: Det är bättre att stå som en fullständig idiot med mössan i hand än att stå inför ett olösligt problem. Nu vet jag vad som hände

Hur räddade du din euphyllia? Bägge mina ser ok ut nu - ett rör är borta på den ena iofs men de andra rören ser bra ut. Den andra är av den andra typen - som ett musselskal och ca 2 % i ett veck är skadat (spindelväven är borta).

MVH Lasse

PS - Hydnoporan är vacker ändå.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt så såg det ut. Ja du varnade mig, men detta hade jag inte väntat mig av en korall som jag trodde var döende. Ja-ja, jag får säga som min chef alltid säger: Det är bättre att stå som en fullständig idiot med mössan i hand än att stå inför ett olösligt problem. Nu vet jag vad som hände

Hur räddade du din euphyllia? Bägge mina ser ok ut nu - ett rör är borta på den ena iofs men de andra rören ser bra ut. Den andra är av den andra typen - som ett musselskal och ca 2 % i ett veck är skadat (spindelväven är borta).

MVH Lasse

PS - Hydnoporan är vacker ändå.....

Jag tog bort "spindelväven" och lät den vara.

Men detta är väl ändå en Galaxea?

Nä, det är en flakväxande hydnopora; Hydnophora pilosa, skiljer sig mycket i utseende från en Galaxea samt att sveptentaklerna inte funkar på samma sätt.

Men båda är ju elaka mot sina grannar.

Jämför http://www.meerwasser-lexikon.de/de/94/657/Hydnophora/pilosa.htmhttp://www.meerwasser-lexikon.de/index.php?name=Galaxea%20fascicularis&kategorie_id=94&tier_id=663&sprache=eng

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya bilder från 19:e maj

Burken från kortsidan och Diverse

th_Capote051916.jpgth_Capote051919.jpg

Olivaceus, Auromarginatus och Xanthurum

th_Capote051924.jpgth_Capote051923.jpgth_Capote051921.jpg

Veliferium, Chromis som konverterat till hanne och delar av stimmet

th_Capote051912.jpgth_Capote051905.jpgth_Capote051904.jpg

Oxycirrhites typus och en svart Occelaris i anemonkorall<b><big><big><big>

</big></big></big></b>

th_Capote051911.jpgth_Capote051906.jpg

Closeup Euphyllia, tricolor och hammer

th_Capote051922.jpgth_Capote051901-1.jpgth_Capote051910.jpg

Tricolor, grön acro och favites

th_Capote051920.jpgth_Capote051918.jpgth_Capote051917.jpg

Poccliopora, rörmaskar överallt och goniopora

th_Capote051915.jpgth_Capote051914.jpgth_Capote051913.jpg

Echinopora?? Violett acro och en grön variant

th_Capote051909.jpgth_Capote051902.jpgth_Capote051903.jpg

Hysterix, Florida

th_Capote051908.jpgth_Capote051907.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder!!!!

Men vad vackert! Jag gillar att du har lyckats få en harmoni mellan dina koraller som sitter mycket tätt. Har du inga problem med att de bränner varandra?

Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?

Jag har i dag, tack vara dig hittat en korall som jag ska läsa mer om (har inte hunnit ännu) och det är Tricolor. Jag tycker den var vacker. Kan du inte ta en helbild på den. Har du några tips om skötsel, svår/lätt? Är rätt sugen på att skaffa en någon gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote det är ett läskigt fint och välmående akvarium, snygga bilder tar du också. nåra råkade visst hamna som skrivbords underlägg... :)

(hoppas du inte har något emot )

Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?

quote]

Jonas det finns ju en stor mängd LPSer på bilden såväl som SPS o nåra Mjukisar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett väldigt vackert akvarium

MVH

Magnus

Tackar

Härligt att se! Det vore mycket kul att komma förbi en vacker dag och se skönheten!

TAck, PM'a vid tilfälle

Lite bilder!!!!

Men vad vackert! Jag gillar att du har lyckats få en harmoni mellan dina koraller som sitter mycket tätt. Har du inga problem med att de bränner varandra?

Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?

Jag har i dag, tack vara dig hittat en korall som jag ska läsa mer om (har inte hunnit ännu) och det är Tricolor. Jag tycker den var vacker. Kan du inte ta en helbild på den. Har du några tips om skötsel, svår/lätt? Är rätt sugen på att skaffa en någon gång!

Tack, tricolor är en Acropora och sköts som en sådan. Växer lite saktare än en del andra acros.. Finns även hos Norberg och Ländström (tror jag). Tror det är samma moderkoloni, vem som hade sin först vet jag inte men det var inte jag.

En del bränner varandra och en del växer ihop. Jag låter naturen ha sin gång kring detta.

Jag har en mjukis en sinularia som är växt rätt mycket och slåss om utrymmet med sina stengrannar. (framtida korallsand som Jaken skulle ha sagt)

Capote det är ett läskigt fint och välmående akvarium, snygga bilder tar du också. nåra råkade visst hamna som skrivbords underlägg... :)

(hoppas du inte har något emot )

:)

Tack, det är bara trevligt om de hamnar i din PC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte på nåt vettigt o skriva men ville återigen säga att ditt kar e ruskigt snyggt. Verkligen.
Jättefina bilder..

Tack ska ni ha. Sitter här och lugnar ned mig lite efter att ha stått några timmar med burken. Pratat en del med mig själv också :censur: . Det började med att en Acropora trillade ned. När jag skulle sätta tillbaka den så rasade de runt omkring. Vet i f-n hur det satt så det fick bli att börja om. Så nu ser aquascapingen lite annorlunda ut runt mina acroporor närmast ytan. Det blev en del ofrivilligt fraggande också när kolonierna föll till botten och grenar gick av. Har satt fast dem också får hoppas de överlever. Kanske blir bra så småningom. (när man lugnat ner sig lite...):smiley18:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha. Sitter här och lugnar ned mig lite efter att ha stått några timmar med burken. Pratat en del med mig själv också :censur: . Det började med att en Acropora trillade ned. När jag skulle sätta tillbaka den så rasade de runt omkring. Vet i f-n hur det satt så det fick bli att börja om. Så nu ser aquascapingen lite annorlunda ut runt mina acroporor närmast ytan. Det blev en del ofrivilligt fraggande också när kolonierna föll till botten och grenar gick av. Har satt fast dem också får hoppas de överlever. Kanske blir bra så småningom. (när man lugnat ner sig lite...):smiley18:

Trodde bara sådana olyckor hände i mina trånga kar.... men jag förstår känslan - vad f-n skulle jag dit och pilla för.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...