Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller med Sillen, men tyvärr är det ju så att alltför många har fått mycket skit för att dom har skrivit om sina motgångar. Onödiga komentarer som, hur korkad kan man vara osv. Det bidrar till att folk drar dig för att skriva ner dom, tyvärr.

Åter till ditt kar, det är ju hur läckert som helst trots motgångarna. Själv drömmer jag fortfarande om ett kar så fyllt med korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Den är väl sisådär en 8-9 cm. Lever med tre lika stora hepatus, Jag har plockat ur 2 stycken eftersom de är så stökiga. De var små när jag satte i dem. 6 st skulle bli ett kul litet stim. Men sen växte de och alla som kommer hem gillar dem eftersom de är så aktiva utom jag som får fixa med nedvälta koraller etc.

Jag har inte sett något som ser ut som lekbeteende speciellt inte på den som "tappat bort" fläcken. Den är nog den lugnaste av dem. Inga foderförändringar heller. Det mina hepatus gör är att en av dem simmar upp till ytan i en jäkla fart och dyker ned mot botten och släpper ut luftbubblor som sen de andra försöker fånga. Vad det är för beteende har jag ingen aning om men det är en vanlig syssla för dem.

Jag har letat runt på nätet men inte hittat något om denna typ av färförändring. Däremot har jag hittat lite om andra färgförändringar under lek hos hepatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Den röda Lobophyllian är fin. Jag har en likadan själv som jag tror vi införskaffat på samma ställe. Min är orange med blå-gråa kanter, riktigt udda färgkombination. Den kommer bäst till sin rätt i rent blåljus. Jag hoppas mycket på denna korall. Ska bli intressant att se hur din utvecklar sig.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina paletter gör på samma sätt med luftbubblor, oftast timmen efter mat. Ofta när de är vid vattenytan låter det som de knäppte med fingrarna.

Har inte mer att ge!

Det var ju ändå spännande att det inte var unikt med mina. Undrar vad det kan bero på.

Hej,

Den röda Lobophyllian är fin. Jag har en likadan själv som jag tror vi införskaffat på samma ställe. Min är orange med blå-gråa kanter, riktigt udda färgkombination. Den kommer bäst till sin rätt i rent blåljus. Jag hoppas mycket på denna korall. Ska bli intressant att se hur din utvecklar sig.

/Erik

Hej Erik.

Ja, jag har hört att det går bra för dig. Jättekul! Jag tycker min fått ännu bättre färger nu när den slår ut bättre efter acklimatiseringen. Sen växer det en anthelialiknande korall som jag försöker sätta id på i några av vindlingarna. De tycks inte störa varandra överhuvudtaget. Jag såg dem inte från början utan de har växt till sig nu på slutet. Inget du har sett på din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik.

Ja, jag har hört att det går bra för dig. Jättekul! Jag tycker min fått ännu bättre färger nu när den slår ut bättre efter acklimatiseringen. Sen växer det en anthelialiknande korall som jag försöker sätta id på i några av vindlingarna. De tycks inte störa varandra överhuvudtaget. Jag såg dem inte från början utan de har växt till sig nu på slutet. Inget du har sett på din?

Inte som jag tänkt på, nu är jag bortrest denna vecka, får kika när jag kommer hem. Jag har placerat min under MH:n, ca 3 dm djupt, kanske för ljust, men korallen var så fin att jag ville ha den på en central plats, och här fanns utrymme. Den verkar trivas i alla fall. Jag återkommer senare. Sen måste jag ordna det här med en kamera och återkomma med bilder.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte som jag tänkt på, nu är jag bortrest denna vecka, får kika när jag kommer hem. Jag har placerat min under MH:n, ca 3 dm djupt, kanske för ljust, men korallen var så fin att jag ville ha den på en central plats, och här fanns utrymme. Den verkar trivas i alla fall. Jag återkommer senare. Sen måste jag ordna det här med en kamera och återkomma med bilder.

/Erik

Min står lite längre ned än din. Men jag tror det viktigast är att den inte står för strömt.

... men korallen var så fin att jag ville ha den på en central plats, och här fanns utrymme...
Låter spännande att du redan börjar få trångt. Ser fram emot bilder av din burk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spännande att du redan börjar få trångt. Ser fram emot bilder av din burk.

Varsegod! Bilder från karet när det vara Uppsala träff som jag tyvärr inte kunde närvara vid!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=268105&postcount=58

Wassberg!

Hög tid att skaffa en tråd för ditt kar nu så att vi kan prata om detta vackra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag har alltid fascinerats över den ständiga kamp om utrymme som pågår i burken. Jag tillhör ju inte dem som "sköter" akvariet i den meningen att man klipper ned och ser till att ha en ren och estetisk aquascaping. Jag låter det växa på och sen får naturen sköta resten. Inte alltid så fiffigt eftersom en del koraller inte mår så bra av det. Man kan få RTN t.ex. men de flesta klarar det bra och en del alldeles utmärkt.

th_cap7.jpg

Här är det blåkorall som växer utefter stammen på en rörmask.

th_cap1.jpg

Trångt för musslan och den påverkar i sin tur tricoloren som står till höger. Tricoloren slår aldrig ut maximalt som den ska. Musslans högra sida är helt överväxt av acroporan

th_cap10.jpg

Sinualarien har självsått från moderplantan och hamnat nära blåskorallen. Inga polyper slår ut på denna del av sinularian men den växer på ändå.

th_cap11.jpg

Hysterixen i förgrunden växer bort från montiporan. Först utmed stenen sedan har den grenat sig på lite avstånd.

th_cap2.jpg

Tre koraller som trivs bra ihop. Det syns också på nästa bild. Mekanisk kamp om utrymmet men ingen kemisk krigföring vad man kan se.

th_cap3.jpg

th_cap6.jpg

Korallen i mitten var störst till att börja med men lider av att den har långsammare tillväxt än grannarna.

th_cap4.jpg

Gonioprans armar nuddar aldrig elfanthuden. Inte som jag sett i alla fall men långt borta är de inte.

th_cap5.jpg

Här växer det en liten polyp mellan vindlingarna. Det finns en större koloni på baksidan av korallen men den får jag inge bra bild på. Verkar inte störa varandra alls.

th_cap9.jpg

Här är det dock tuffa tag. Båda ligger på botten. Jag brukar slänga ned lite montiporabitar som går av på botten för att se vad som händer.

th_cap8.jpg

(Kass bild) Euphyllia släpper ibland små utskott för självsådd. Denna har landat i gapet på en knapp. Ingen bra start på livet...

th_cap12.jpg

De här är alla tre stora kolonier som inte tyck störa varanda alls. Även om sinularien var lite hopdragen just när jag fotade.

th_cap13.jpg

Den här fisken är som den där figuren i Kalla Anka på julafton. Vart jag än riktar kameran så dyker han upp mitt i bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart jagar jag majano, glasrosor etc. Det är bara korallerna som får "vara ifred"

Jag har tyvärr lite glasrosor i sumpen. Kan tyckas enkelt att bli av med men det ska tömmas torkas ut etc. och det är krångligt i mitt fall. dessutom sitter det säkert glasrosor inne i slangar och rör. Jag har en massa wurdemanniräkor i akvariet som effektiv håller rent från glasrosor. Har tvekat att lägga i några i sumpen eftersom jag har pumpar utan insugsskydd där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Erik för feedback på bilderna.

På senare år lägger jag inte lika mycket energi på t.ex. utfärgning av stenkorallerna. De färgar ut rätt bra ändå om man har bra och näringsfattigt vatten. Jag försöker få det att se hyggligt naturligt ut i burken och det medför dold teknik, mycket koraller som står tätt och slåss om platsen. Ovanför ska det vara mycket fisk ,gärna stimfisk som t.ex. Chromis. Sen söker jag stabilitet i systemet så att underhållet blir mindre och framförallt att burken kan lämnas utan tillsyn ett tag. Vill man ha det så får man göra avkall på andra saker som andra akvarister ser som det viktigaste att sträva efter. Jag kan bli otroligt imponerad av en del burkar med fantastiskt utfärgade koraller, av nanorev som inte borde funka så bra som de gör men gör det ändå, av sjöhästbiotoperna o.s.v. Det är det roligaste med hela hobbyn att det inte finns något rätt eller fel.

Sen kan man ju ifrågasätta om mina projekt levande föda och bakteriereaktor rimmar med det jag säger ovan om mitt akvarium men det funkar ändå med hygglig automatik och det har kraschat utan att dra med sig hela akvariet. Å lite roligt måste man ju få ha.

Hade jag bara plats skulle jag dra igång en sjöhästbiotop kopplad till huvudkaret. Jag har alltid velat ha en sådan och man blir ju inspirerade av Clownen, Irene M, Karro & Anders m.fl Vore kul att se hur den funkar med min vattenhantering, men det får vara en dröm sålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Vart har du fått tag i dessa räkorna, jag har varit utomlands i tre veckor och under den tiden har det uppstått flera 100 glasrosor som jag inte vet hur jag skall bli av med.Den 16 maj åker jag ner till Jönköping med bil och kan stanna på vägen upp och ta med hem i så fall .Här i LULEÅ har vi ett smalt utbud på saltvattens prylar, vi får lita till varandra och ta med oss saker från andra platser.

Stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...