Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

Nu är ju inte frågan ställd till mig, men tanken med doseringspumpen (enligt min tankegång) är att tillföra nytt "vatten" (eller vad man nu vill tillföra till reaktorn) från botten, tillförseln till akvariet sker från reaktorn genom ett överflödningsrör .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är ju inte frågan ställd till mig, men tanken med doseringspumpen (enligt min tankegång) är att tillföra nytt "vatten" (eller vad man nu vill tillföra till reaktorn) från botten, tillförseln till akvariet sker från reaktorn genom ett överflödningsrör .

Okey så lättast att pumpa in vattnet. (vad för vatten??) i botten i reaktorn å självfall uti karet med maten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey så lättast att pumpa in vattnet. (vad för vatten??) i botten i reaktorn å självfall uti karet med maten

Om det är phyto så använd saltvatten (måste vara rent så du inte får in zoo plankton).

Om det är zooplankton så skulle jag pumpa in från phytoreaktorn (phytoreaktorns invånare är så små att de knappast tar skada av att pumpas genom en doseringspump.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är phyto så använd saltvatten (måste vara rent så du inte får in zoo plankton).

Om det är zooplankton så skulle jag pumpa in från phytoreaktorn (phytoreaktorns invånare är så små att de knappast tar skada av att pumpas genom en doseringspump.)

hmm vilken är det man skulle ge sig in på båda två eller phyto eller zooplankton

Vad kör du med

Har ej riktigt fått hum vilken som är mest "nyttig" för karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen reaktor nu, jag kläcker artemia på det vanliga sättet.

Men jag har tittat på olika färdiga lösningar och inte hittat någon som jag är helt nöjd med. Till hösten tänker jag köpa en phyto reaktor och senare en reaktor för att odla zooplankton.

Jag tycker att båda typerna är viktiga, om jag måste välja tycker jag phytoplankton viktigast eftersom många koraller och mindre djur äter dessa. Men om man är mer fisk fantast är zooplankton mer intressant. Bäst är enligt min mening en blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte någon som helst anledning att odla phytoplankton. Det är mycket bekvämare att köpa ett koncentrat som fungerar bra. Men för zooplankton är det lätt att göra en stabil odling.

Ja det är riktigt, det är betydligt enklare att använda koncentrat.

Men jag tror att det "nyttigare" med levande foder än koncentrat, jag tror däremot inte att det är ett måste för att ha friska koraller.

Jag tror dessutom att detta kommer att bli vanligare när tillverkarna utvecklar bättre lösningar och att det kommer att underlätta för de akvarister som vill ha vissa "svårare" koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan vilken art utav Antihas har du?
Pseudanthias squamipinnis, så det är inte därför jag odlar plankton...
Rymmer den 4,5 liter? Vad är det gråa som sitter bakom sprutan
Ja men det är ett ytavrinngsrör (1) som slutar vid 4 liter det är också det gråa i reaktorn bakom sprutan. Via ytavrinngsröret leds plankton till akvariet. På så sätt slipper man en pump. Det räcker då med att pumpa vatten från akvariet in i reaktorn. Gärna nere vid botten. Görs med fördel med en slangpump. Sprutan använder jag för att dosera phyto i reaktorn. Kan man också göra med en doserpump som kan dosera ngr milliter åt gången.
Hur mycket matar man
Cirka en liter per dag. Brachionius som jag odlar fördubblar sig i antal cirka var 4:e dag. Phyto 1-2 ml/dag till 4 liter är lagom hos mig.
Ang doserpump blir inte djuren mosade då man kör med detta eller är det funktionabelt. grotech har ju en slangpump till sin plaströr
Det är inga problem. Brachionuis är i storleksordningen 60 µm så några blir kanske mosade men de ska ju ändå käkas upp under de få timmar som skummaren är avstängd. Sen får de hålla i sig i LS annars skummas de bort.:ler:
Hur funkar den är det en luftpump som rör om det hela.
Ja det är en luftpump. Luften leds in i botten vid (2)

Sen har jag en kran för manuell avtappning (3)

post-2062-14468912761596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande phyto behövs inte anser jag. När man matar med levande zoo till koraller och andra lägre djur i burken som sedan äts av fiskar som mandariner och andra. Brachionius är så små att alla koraller kan ta dem. Phyto kan man lika gärna köra med fryst ur matningsperspektivet. De är också viktiga för t.ex. musslor och andra som vill ha båda sorterna. Enda anledningen som jag kan se att odla phyton är att man vill ha ett automatiskt system där man matar zoo med phyton på ett "enkelt" och automatiserat sätt. Phytoodling ställer dock mycket högre krav på underåll än zoo som är tämligen enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Berikar du dina Brachionius med någonting? Vilket foder använder du till dem? Problemet med Brachionius är att de blir näringsmässigt vad de äter. Vid kommersiell odling av saltvattensfisk används ofta Brachionius i larvstadiet av fisken. Man lägger ner mycket möda för att de skall bli näringsmässigt så bra som möjligt. Bland annat är de fleromättade fettsyrorna som vi populärt brukar kalla Omega-3 viktiga. Det är dessa fettsyror som gör att man gärna vill odla phytoplankton också eftersom de marina phytoplanktonen är några av de få organismer som kan skapa Omega-3, sen får reklamen om Omega-3 i kallpressad linfrö säga vad den vill. Jag har tidigare användt produkter från det saligt avsomnade "Artemia Systems" från Belgien för berikning. Vissa av produkterna finns kvar i annan tappning men namnet är bortblåst från mitt huvud just nu. Jag återkommer med namnet när jag kollat. Jag vet inte för jag har inte provat men tänkbart är att man skulle kunna använda de kaplslar med Omega-3 som vi som mäniskor kan köpa för att berika zooplankton eller mjukfoder som frysen artemia. Berikningen brukar gå till på så sätt att man löser upp "berikningsmedlet" i en mindre mängd vatten och låter sen foderdjuren gå där under en halvtimme till en timme.

Jag har haft funderingar på att ta upp artemiakläckning igen för att mata mina koraller med. Artemia är nu inte bara Artemia utan det finns en mängd varianter bland annat vad gäller storleken på nykläckta napulier. Där tillhör artemia från Great Salt Lake de allra minsta. Till skillnad från Brachionius är nyckläckta artemianapuliers näringsvärde bestämt av föräldrarna. Viktigt är dock att ta dem så tidigt som möjligt. Jag har en del tips och tricks vad gäller artemia och kan återkomma till det om någon vill veta. Är din erfarenhet att artemianapulier är för stora?

Att odla phytoplankton är inte så hemskt svårt (Jag skall inte sticka ut hakan och säga att en nybörjare klarar detta:ler: men näst därtill.) På Universeum står 4 cylindrar å 1 kubik som producerar mycket phytoplankton. De har stått och tuffat i 5 år nu . Visserligen sötvatten men i detta fall så skiljer det inte så mycket i tekniken om det är salt eller sött. Så som dessa tankar var planerade från början hade det inte fungerat men efter lite ombygge lyckades vi få det bra. Ni som har varit där kan säkert gissa vad som är näringskällan till dessa alger (ca 1,5 liter per dag)

Off topic. Capote, i ditt svar i tråden om mitt Mollyhotell visade du prov på att trotts att du är född på den plats där solen aldrig ler tagit åt dig av den Östgötska komiska ådran. Din betraktelse om vad vi var överens om kunde varit skriven av Tage Danielsson. För er som inte fattar vad jag menar - försök att få tag på hans betraktelse över kärnkraftsolyckan i Harrisburg:ler: . För övrigt - det finns fler som är uppvuxna i Skövde, Rotegatan närmare bestämt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote:

Okey tack för lektionen ;)

Så du pumpar in akvarie vatten i denna reaktor ca1 liter och nivån stiger i reaktorn och rinner tillbaka via ytavrinningsröret inne i reaktorn.

Skall man ej ha någon belysning på reaktorn som man sett AquaMedics ena reaktor har men det kanske är för nått annat

Om man skall odla Zooplankton vad behöver man då. Eller är det "bara" att köpa en startkultur å kör igång.

Har inte fått kläm med vad dessa äter eller om de får mat från akvarievattnet..

Skall läsa igenom denna tråd lite bättre https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10178&highlight=Zooplankton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Reeds instant algea som finns som ren Nannochloropsis och i berikad form. www.reed-mariculture.com jäkligt rörig hemsida men det finns mycket av värde om man orkar läsa. Just nu kör jag med den rena för den andra skitar ned så i reaktorn. Är därför mycket intresserad om du kan dra dig till minnes vad berikningsprodukterna heter.

Artemia kontra Brachionius så är säkert det bästa att kombinera om man orkar. Jag har också funderat kring att dra upp artemia på något semiautomatiskt sätt istället för det gamla hederliga så att man får en konstant tillgång utan alltförmycket slit och pytsar. Flera storpplypiga tar säkert artemia och jag har historikst alltid matat mina koraller med frysta vattenloppor vilket gått bra på de storplypiga. Den stora skillnaden med Brachionius är att acroporor, hjärnkoraller och liknande utvecklas på ett helt annat sätt än tidigare hos mig. Stösta skillnaden har jag konstaterat på en salladskorall (Pavona) som levde men inte mer i min burk. Med brachionius har denna korall gått från en döende till en korall med kraftigt "kött" och som växer och färgar ut på ett helt annat sätt. Jag har aldrig sett några fångstarmar eller mun så upptaget sker förmodligen genom huden. Jag har läst att så ska kunna ske. Samma sak med en sinularia (min enda mjukkorall) som växer så det knakar trots sin aggresiva omgivning av stenkoraller. Jag vet inte vilken size det är på artemianapulier men brachionius som jag odlar ligger kring 60 µm och det är nog det som är avgörande. Har du idéer om artemiaodling så är jag idel öra!

Att odla phyto är i sig inte svårt ens för en nybörjare men det är hanteringen som är svår. Saltvattnet som man tillsätter när man skördar måsta vara helt fritt från alla typer av zoo-plankton och faktiskt också trådalgsporer et. al. Tar man akvarievatten betyder det filter på kanske 5 µm för att vara säker. Då pratar vi RO-filter med backspolning för rengöring o.s.v. Nytt saltvatten kan man ju använda men då gäller det att hålla samma ph, salthalt etc. som i kulturen. Sen ska där gärna till CO2 för att få lite rulle på det hela. Sötvattenstankarna på Universeum kanske är enklare just för att de är söta?! Sen ska födokedjan gå vidare ned i zooplanktonkulturen och då gäller det att ha någon form av droppfilter. Ett enda zoo-plankton som tar sig in bakvägen hamnar i himlen likt en figur i filmen brakfesten.

Världen är liten och minst bäste kompis i barndomen bodde på Rotegatan 2A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote:

Okey tack för lektionen ;)

Så du pumpar in akvarie vatten i denna reaktor ca1 liter och nivån stiger i reaktorn och rinner tillbaka via ytavrinningsröret inne i reaktorn.

Skall man ej ha någon belysning på reaktorn som man sett AquaMedics ena reaktor har men det kanske är för nått annat

Om man skall odla Zooplankton vad behöver man då. Eller är det "bara" att köpa en startkultur å kör igång.

Har inte fått kläm med vad dessa äter eller om de får mat från akvarievattnet..

Skall läsa igenom denna tråd lite bättre https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10178&highlight=Zooplankton

Belysning behövs bara för phyto-plankton. Aquamedic har två indetiska reaktorer den ena utan lampa för zoo.

Det är bara att köra igång från en startkultur. Kan köpas i form av ägg eller fås av någon odlare i närheten. Du måste mata dem med phytoplankton och det är där jag kör med den frysta varianten. Finns att köpa i USA ( se mitt föregående inlägg) och hos akvarieudstyr i CPH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att köra igång från en startkultur. Kan köpas i form av ägg eller fås av någon odlare i närheten. Du måste mata dem med phytoplankton och det är där jag kör med den frysta varianten. Finns att köpa i USA ( se mitt föregående inlägg) och hos akvarieudstyr i CPH.

Går det inte att få tag på detta i Sverige ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skrivit ett långt svar om hur alg-zooplankton är uppbyggt på Universeum. Klantade mig så allt försvann. Skall aldrig mer skriva direkt in. Försent att skriva om nu. Däremot har jag kommit på vad berikningen heter, nämligen DC Super Selco (svin dyr). Googla på Super Selco

Artemianuplier håller ca 15-200 mikrometer (de minsta) Tycker det inte är någon ide att odla upp utan det bästa är att mata med dem så fort som möjlig efter kläckning - de har högst näringsvärde då. En bra länk http://www.saseahorse.com/brine_shrimps.htm#Artemia%20Enrichment och se även medskickat PDF finns ett hemrecept på näringsberikning

För övrigt så har jag bott på både 12:an och 3:a. Min mor bor kvar på 3:a

Artemiamanual 702fs.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att få tag på detta i Sverige ?
Drakfisken har både phyto och rotiferer.
Kollade drakfisken och de har startkultur och det som heter phyto-feast live. Den senare är en ickefryst produkt med hållbarhet på tre månader. Funkar säkert precis lika bra men den jag använder har jag inte hittat i Sverige.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skrivit ett långt svar om hur alg-zooplankton är uppbyggt på Universeum. Klantade mig så allt försvann. Skall aldrig mer skriva direkt in. Försent att skriva om nu. Däremot har jag kommit på vad berikningen heter, nämligen DC Super Selco (svin dyr). Googla på Super Selco

Artemianuplier håller ca 15-200 mikrometer (de minsta) Tycker det inte är någon ide att odla upp utan det bästa är att mata med dem så fort som möjlig efter kläckning - de har högst näringsvärde då. En bra länk http://www.saseahorse.com/brine_shrimps.htm#Artemia%20Enrichment och se även medskickat PDF finns ett hemrecept på näringsberikning

För övrigt så har jag bott på både 12:an och 3:a. Min mor bor kvar på 3:a

Tackar, ser fram emot när du orkar skriva in på nytt. Låter spännande. Ska kolla Super Selco!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot har jag kommit på vad berikningen heter, nämligen DC Super Selco (svin dyr). Googla på Super Selco

Ja, den var svindyr. 750 spänn plus frakt för 1 liter... För yngel är det förmodligen värt pengarna men frågan är om det inte är överkurs för koraller som har komplementen, ljus, marine snow etc. Vad tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Jag lovade att komma med en beskrivning av algodlingen på Universeum. Jag börjar dock med en beskrivning av en enkel artemiakläckare som jag i och för sig tror att många sett tidigare – i alla fall de som har sin bakgrund inom sötvattensakvaristiken. Det är en 4 kronors petflaska som man borra ett femtio millimeters hål i botten. Med hjälp av en värmepistol, lim och delar av en tio ml spruta gör man en avslutning. Fästet för kanylen passar perfekt för en luftslang. Se klackning 1.jpg. Man sätter flaska i en hållare se klackning 2.jpg. Bäst resultat får man om man belyser flaskan 7/24. När det är dags för skörd sätter man locket (som man ser på klackning 1.jpg) över flaskan. Se ex klackning 3.jpg. Belyser sprutänden. Kläckt artemia (alldeles ren) samlas i sprutan. Du kan till och med avläsa hur många ml!. Längst ner är okläckta ägg så låt de första ml gå till slasken.

<o:p></o:p>

Capote – beskrivningen av algodlingen skriver jag i Nockners tråd om algodling så kommer den rätt

<o:p></o:p>

MVH Lasse

post-2331-14468912765049_thumb.jpg

post-2331-14468912765349_thumb.jpg

post-2331-14468912765629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...