Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

Här är en aktuell länk till Advanced Aquarist angående korallers växtsätt och hur strömt vattnet är: http://www.advancedaquarist.com/2006/8/aafeature

Feature Article: Water flow is more important for corals than light. Part II: The science of corals and water flow

"Colonies growing in the calmer back reef area exhibited relatively upright branches with a great deal of spacing between the branches and no significant orientation with water flow. By contrast, the branches of colonies occurring in the high flow reef crest area were markedly different; the branches were much more densely spaced, they tended to be more horizontally inclined and the branches were mostly pointing away from the oncoming flow. The author concluded that the branch characteristics of high water flow colonies were well suited to reducing the transfer of momentum from flowing water to branches to reduce breakage. However, it is unclear whether this morphology is the result of a genetic response to water motion or the result of strong flow pruning branches and colonies which grew into ill suited shapes for the environment or both."

Jag står därmed fast att vattenrörelsen har en mycket stor inverkan på hur sps koraller utformar sig. Därmed inte sagt att andra faktorer såsom ljus etc också spelar en jättestor roll (har t.ex. läst att sps under T5 lättare breder ut sig horisontalt mot ett mer vertikalt växtsätt under spotlights som t.ex. MH).

Jag flyttade själv en sps från mycket strömt till mycket lugnt vatten (samma djup, lika mycket ljus). Skillnaden var enorm från att växt tjocka kompakta skelett under stark ström mot spretiga tunna där cirulationen var svag. Färgen på korallen ändrades också radikalt, så visst spelar cirkulationen en viktig roll i hur korallerna formar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OK Clownen. Du har säkert rätt och jag ska testa det också. Jag väntar några nya SPS'er på torsdag och ska ställa något ex rejält strömt. Ska bli spännande. Sen har man ändrat på tre parametrar samtidigt och kommer förmodligen att vara lika förvirrad men på ett högre plan:snurrig:

Edit: Glömde tacka för en bra länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag håller med dig Capote - jag tycker det är logiskt men det är ju också klart att Clownen också har rätt - står en korall där det är strömt så kan den inte växa på höjden - den bryts förr eller senare. Det är väl så att miljöbetingelserna påverkar våra organismer i längs en hierarkisk stig - först bestämmer de överordnade betingelserna sedan de underordnande. Problemet för oss är snarare att verkan av olika betingelser blir likadan men orsaken är skild. Ett exempel - en vanlig sjukdom hos sötvattensfisk är den sk bukvattensoten. Fisken sväller upp. Orsaken dock kan vara helt olika mikrorganismer - virus - bakterier eller flagelater men symptomen är identiska.

MVH Lasse

Vad det inte någon som sa - Ju mer jag vet - desto mindre begriper jag

Edit: Såg inte ditt inlägg Gustav. Jag antar att det finnse en ekologisk förklaring i texten till de olika växtsätten. Jag kan ju se några direkt men också någon överraskande form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK Clownen. Du har säkert rätt och jag ska testa det också. Jag väntar några nya SPS'er på torsdag och ska ställa något ex rejält strömt. Ska bli spännande. Sen har man ändrat på tre parametrar samtidigt och kommer förmodligen att vara lika förvirrad men på ett högre plan:snurrig:

Edit: Glömde tacka för en bra länk

Kanske skulle tillägga att den SPS som stod strömt stod rakt i blåset på en stream 6060 (60cm ifrån) så det kanske ska till rejäla strömmar innan man märker någon större skillnad på växtsättet? Vill som sagt inte på något sätt påstå att det bara eller främst är vattenrörelsen som avgör växtformen men har du möjlighet att pröva så gör gärna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Symphyllia som jagar plankton

06-09-0222-30-582560x1920-E.jpg

Äntligen har jag fått tag i en blåfärgad montipora. Var ganska brun när den kom men färgar nu så sakta om mot blå-lila. Man kan se på det flak som växer underst och som inte sitter i ljuset att den delen fortfarande har sin mer bruna färg.

06-09-0222-33-362560x1920-12.jpg

Ytterligare en liten ny korall. Tjockgrenad Acropora(med vilken art?). Sitter enligt Clownens ordination i kraftig ström så får vi se vad som händer.

06-08-2518-08-431947x1734-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg montipora är ute efter fler sorter jag med ;)

Acroporan é oxså speciell gillare den med ser ut som om man vänt på en svensk sjöstjärna med dess tjocka armar

Jag förstår vad du menar:smiley20:. Kanske kan ordnas när jag har vägarna mot Sveriges framsida och när den vuxit till sig lite.

Om du inte orkar vänta så undrar jag om inte Bengt på Marinakvariet har koraller hemma från samma sändning som min kom ifrån. Fast de såldes väl med blixtens hastighet.

Ingen som ar en idé vad den kan vara för Acropora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm var meningen att jag skulle åkt dit ner idag men får förhinder ;(

Så är allt som det skall så blir det på Tisdag istället.

Den tjock grenade acroporan kan jag ej hjälpa med namn men den bör nog gå under kategorin

Cluster (Corymbose) acropora möjligtvis om man kan snurra in på Acropora gemmifera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mest lagt ut närbilder på koraller på sista tiden.

Lekte lite med photoshop ikväll.

Provade att klippa ihop tre bilder och ena kanten med perspektiv.

Jag har ju en sned ruta och man ska då tänka att man kikar in lite från sidan.

Blev inte så bra i själva verket rätt kass, men man får inte vara blyg så jag lägger upp den här i alla fall.

TT-06-09-0321-27-532560x1920-1C.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha Clownen.

Jag har nu beställt en liten extra burk av glasmästaren som jag skall använda för ytterligare levande föda. Jag tror mycket på det både för fisk och koraller.

Jag funderar också på att komplettera upp med fler Anthias, jag har idag 1 hanne och 9 honor.

Skulle vilja ha 9-10 stycken ytterligare för att få mer revkänsla.

Det mest naturliga är väl att fortsätta med samma art. Jag är sugen på Pseudanthias pleurotaenia och jag har idag Pseudanthias squamipinnis.

Någon som provat att blanda? De kanske slåss tills den ena arten är borta, verkar ju inte otroligt att det skulle gå till så på revet.

Tacksam för erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha Clownen.

Jag har nu beställt en liten extra burk av glasmästaren som jag skall använda för ytterligare levande föda. Jag tror mycket på det både för fisk och koraller.

Vad är det du ska odla? Blir det mera rotifers eller ska du börja med artemia eller ev något annat? Jag skulle vilja pröva att odla artemia till vuxen storlek men det krävs lite mer (smutsigare) än rotifers.

Tänkte också höra med dig vad du tyckte om Coral Magazine och deras tema på levande föda (har för mig att du nämnde detta i ett pm). Jag hade prenumererat på alla nummer fram till det numret. Är det värt att skaffa denna tycker du?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med fiskarna (vill själv kunna ha ett stim Anthias en dag, riktig revkänsla som sagt).

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömmet Rickard.

Clownen: Jag ska ha en liten odling av Artemia. Burken ska fungera som uppsamlingsburk och buffer för Artemia och zoo-plankton med möjlighet för en del av Artemian att nå vuxen storlek. Tanken är sedan att kunna förse fisk och koraller med lagom mängder mat under längre tidsperiod än vad man kan göra när man matar. Jag återkommer med bilder när jag fått hem grejorna och byggt ihop systemet. Jag ska också skaffa fler räkor av olika sorter och framförallt många pepparmintsräkor. De ska få gå både i sump och kar.

Angående Coral Magazine: PM kommer.

Stig, tack för tipset Jag ska söka bland ToTM där och se om jag hittar något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spännande, ser fram emot bilder och beskrivningar senare. Sedan tycker jag också att t.e.x. putsarräkor som släpper ett stort antal levande larver ungefär en gång i veckan/räka utgör en viktig källa som levande föda för fiskar och koraller. Det skulle inte förvåna mig om ca tio putsarräkor skulle räcka som huvudsaklig mat för exempelvis en mindre grupp Banggaikardinaler som bara äter fryst eller levande och som är som mest aktiva under natten (då larverna släpps). Men nu flummar jag nog igen, sorry :) .

Tack för ditt pm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spännande, ser fram emot bilder och beskrivningar senare. Sedan tycker jag också att t.e.x. putsarräkor som släpper ett stort antal levande larver ungefär en gång i veckan/räka utgör en viktig källa som levande föda för fiskar och koraller. Det skulle inte förvåna mig om ca tio putsarräkor skulle räcka som huvudsaklig mat för exempelvis en mindre grupp Banggaikardinaler som bara äter fryst eller levande och som är som mest aktiva under natten (då larverna släpps). Men nu flummar jag nog igen, sorry :) .

Tack för ditt pm

Mvh

Peter

Tycker inte alls att du flummar, det är precis därför jag ska ha wurdemanni. De har en något snabbare reproduktionscykel än t.ex. amboinensis och det är avkomman jag är intresserad av. De får gärna knipa en och annan Aiptasia också och hålla efter dem.

Amboinensis är ju också nyttiga och de ser man ju till skillnad från wurdemanni så ett par sådana plus ett helt gäng wurdemanni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte alls att du flummar, det är precis därför jag ska ha wurdemanni. De har en något snabbare reproduktionscykel än t.ex. amboinensis och det är avkomman jag är intresserad av. De får gärna knipa en och annan Aiptasia också och hålla efter dem.

Amboinensis är ju också nyttiga och de ser man ju till skillnad från wurdemanni så ett par sådana plus ett helt gäng wurdemanni.

Är dom så på G att man kan gissa att de kommer att lägga rom också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wurdemannis larver är frisimmande direkt när de släpper från räkan. Hela äggstadiet sitter de på bakkroppen. När de släpper är de att jämföra med levande plankton och kommer att fångas av olika filtrerare eller yngel om man odlar det. De sprider sig väl i akvariet till fromma för hungriga koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...