Gå till innehåll

Det plaskar när jag går i vardagsrummet????


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Skam den som ger sig!

Vad jag kan härleda läckaget till så är det en spricka i bottenglaset i ett hörn som sitter så illa till att jag kanske hade behövt byta bottenrutan.Jag har dubbla ihoplimmade bottenrutor så det behöver inte vara där heller!

Men jag har bestämt mig för att köpa Vitamins monster bygge på 935l + 200l sump.:ler:

Vad det skulle kosta mig i att laga det gamla, bygga om sump och bygga skåp till det så kom jag väldigt billigt undan kostnadsmässigt och Framförallt i tid vilket jag har ont om för tillfället.

Det härliga med det nya är att det är en meter djupt!! :) 1.70 långt och 55högt.

Gillar djupa kar med lite yta och revpelare så det passar mig perfekt.

Känner någon för att hämta det gamla och ta isär & limma om det ev byta ruta i värsta fall så kom och hämta det innan söndag.. Det är ett as till kar som ska ner tre våningar som vi var 7 st med bärselar om att bära upp (tjocka rutor) annars tar jag isär det med våld och skickar på tippen...

Här är en bild på det nya! Ska bara dra pvc och tangita till sump sen är det bara att testa och börja fylla. Skönt. 955akvarium_6-large.jpg (JPEG-bild, 567x426 pixlar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett as till kar som ska ner tre våningar som vi var 7 st med bärselar om att bära upp (tjocka rutor) annars tar jag isär det med våld och skickar på tippen...

Här är en bild på det nya! Ska bara dra pvc och tangita till sump sen är det bara att testa och börja fylla. Skönt. 955akvarium_6-large.jpg

Kanske kan göra allt samma dag då byta och forsla bort det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man silikona alu så måste man först anvanda primer, tunn vätska som härdar på 5 min och därefter silikona direkt. Gäller silikon mot alla metaller. Aluminium påverkas av baser (pH över 7) lite olika beroende på kvalität. Det finns saltvattensäkert för t.ex. båtar. Det som händer är att man får utfällning av Aluminiumhydroxid (vit fläckar) På ett akvarium blir Au ramen prickig med gropar efter lång tids användning. Jag tror inte detta är något större problem för invånarna i karet. Det är större risk att använda vattenledningsvatten, där all rening sker genom att fälla ut föroreningar med aluminiumhydroxid. Faller till botten och filteras ut mekanisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skam den som ger sig!

Vad jag kan härleda läckaget till så är det en spricka i bottenglaset i ett hörn som sitter så illa till att jag kanske hade behövt byta bottenrutan.Jag har dubbla ihoplimmade bottenrutor så det behöver inte vara där heller!

Men jag har bestämt mig för att köpa Vitamins monster bygge på 935l + 200l sump.:ler:

Vad det skulle kosta mig i att laga det gamla, bygga om sump och bygga skåp till det så kom jag väldigt billigt undan kostnadsmässigt och Framförallt i tid vilket jag har ont om för tillfället.

Det härliga med det nya är att det är en meter djupt!! :) 1.70 långt och 55högt.

Gillar djupa kar med lite yta och revpelare så det passar mig perfekt.

Känner någon för att hämta det gamla och ta isär & limma om det ev byta ruta i värsta fall så kom och hämta det innan söndag.. Det är ett as till kar som ska ner tre våningar som vi var 7 st med bärselar om att bära upp (tjocka rutor) annars tar jag isär det med våld och skickar på tippen...

Här är en bild på det nya! Ska bara dra pvc och tangita till sump sen är det bara att testa och börja fylla. Skönt. 955akvarium_6-large.jpg (JPEG-bild, 567x426 pixlar)

Det gör du rätt i!!

Jag har sett karet live och det är otroligt fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skam den som ger sig!

Vad jag kan härleda läckaget till så är det en spricka i bottenglaset i ett hörn som sitter så illa till att jag kanske hade behövt byta bottenrutan.Jag har dubbla ihoplimmade bottenrutor så det behöver inte vara där heller!

Men jag har bestämt mig för att köpa Vitamins monster bygge på 935l + 200l sump.:ler:

Vad det skulle kosta mig i att laga det gamla, bygga om sump och bygga skåp till det så kom jag väldigt billigt undan kostnadsmässigt och Framförallt i tid vilket jag har ont om för tillfället.

Det härliga med det nya är att det är en meter djupt!! :) 1.70 långt och 55högt.

Gillar djupa kar med lite yta och revpelare så det passar mig perfekt.

Känner någon för att hämta det gamla och ta isär & limma om det ev byta ruta i värsta fall så kom och hämta det innan söndag.. Det är ett as till kar som ska ner tre våningar som vi var 7 st med bärselar om att bära upp (tjocka rutor) annars tar jag isär det med våld och skickar på tippen...

Här är en bild på det nya! Ska bara dra pvc och tangita till sump sen är det bara att testa och börja fylla. Skönt. 955akvarium_6-large.jpg (JPEG-bild, 567x426 pixlar)

Detta nya karet låter och ser inte ut som om det blir lättare att få upp.... = )

Men det blir säkert kanonsnyggt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är väl inte hela sanningen.

Lättaste lagningen må vara ny botten men lättaste lösningen har han ju redan kommit på och det är ut med skiten och in med det nya :)

Gött att se och höra att du inte tar en sådan motgång för stort. Jörgen skall vara en hejjare på att bygga kar så det är säkert otroligt fint och blir väl ännu finare när det är fullt.

Hoppas du har några riktiga biffar till kompisar för det lär bli tungt.

Hur har det gått med grannarna och golvet förresten? Är orolig för mitt lilla kar och om det skulle springa läck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla..

Nä, jag upptäckte det som tur väl va i rätt god tid så golv och sådant finns det ingen åverkan på!!

Ja tungt lär det bli, men enligt Jörgen så är det inte så extremt.. I mitt gamla sitter det dubbla 12mm!!!

Två meter sånt skojar man inte bort. Och sen 12mm runt om hela eländet + kraftiga sarjar mm.

Fast visst lär det bli jobbigt. 935 liter är inte till för att lyftas upp till översta våningen.. Bara gravt sjuka människor håller på på detta viset :smiley23::ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla..

Nä, jag upptäckte det som tur väl va i rätt god tid så golv och sådant finns det ingen åverkan på!!

Ja tungt lär det bli, men enligt Jörgen så är det inte så extremt.. I mitt gamla sitter det dubbla 12mm!!!

Två meter sånt skojar man inte bort. Och sen 12mm runt om hela eländet + kraftiga sarjar mm.

Fast visst lär det bli jobbigt. 935 liter är inte till för att lyftas upp till översta våningen.. Bara gravt sjuka människor håller på på detta viset :smiley23::ler:

Tja.. Den som kan sätta gränsen mellan en dåre och ett geni..

Har du lyckats övertala tanten till 1 kubik salt i en lägenhet så skulle jag satsa på det sista.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...