hbmannen Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 till att börja me. kör testet igen å kör på high res. lättare att få ett bra resultat.. du bör ligga nånstans mellan 8-12 i KH.. du ska läsa av från de att vätskan byter färg. den gör de på en droppe....sen hoppas ja att din NITRIT inte ligger på 0,2 för då har du ett hopplöst läge att få nått att överleva där i..mät om.. du ska kolla genom glaset uppifrån.. då ska du inte se nån färg alls..= < 0,01 ska du ha.. om du tittar från sidan så ser du kanske lite rosa, men då har du sett från fel håll..utöver det så bör du ha runt: 400 CA minst..
matte54 Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Hej Jens och Hbmannen!Jens : jag köpte vattnet fördigblandat ifrån korallrevet här i södertäljehbmannen: jag har kört high res med KH testet och jag kör i hela sprutan utan utslag allsoch karet är ju under uppstart jag har haft vatten och sten i , nu i 3 dagar är inte det normalt att få lite nitrit under start?och det här CA värdet låter väldigt konstigt.. jag sitter och pratar med Wrroomm på MSN just nu och det låter rätt lockande faktiskt att tömma karet och blanda eget vattenMvh Mathias
stigigemla Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Fiskarna lever ju hos korallrevet och de har ju blandat vatten i 30 år vid det här laget. Ta dina tester med till butiken och be att de visar dig. Antagligen är det fel på KH- testen eller så har du förväxlat någon flaska mellan testerna.
hbmannen Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Fiskarna lever ju hos korallrevet och de har ju blandat vatten i 30 år vid det här laget. Ta dina tester med till butiken och be att de visar dig. Antagligen är det fel på KH- testen eller så har du förväxlat någon flaska mellan testerna.jo ja menade att han måste nästan gjort nått galet me testerna.. K-Revet lär ju inte ha dom värdena i sitt vatten. isåfall har dom nog blandat galet i 30 år
matte54 Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Hej jag har provat KH testet, säkert 3-4 ggr.. och jag vet att jag gör rätt. jag har frågat flera inklusive dom på korallrevet.. jag kan testa igen bara för sakens skull Mvh Mathias
stigigemla Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Jag vill inte påstå att du gör fel. Det är bara det att hade de gjort saltvatten i butiken med de värden du har mätt hade de gått i konkurs inom ett år. Gå till butiken med ditt test och be att de visar dig hur man gör så visar ju felet sig. Antingen är det något fel på testet (felmärkt flaska som egentligen hör till ett annat test) eller så gör du något fel. Men du måste be att de visar dig med ditt test - det är ju det vi tror är felaktigt. Det är två testvärden som är otänkbara - KH och Ca.Det finns inget salt som säljs som ger de värden du angett. Ca värdet för alla salt jag hört talas om ligger mellan 320 och 450.
greger Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 det råkar inte vara så enkelt som att "high resolution" mode ska avläsas till halva värdet?fast calciumvärdet låter ju som läskblask!
matte54 Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Hej allihopp uppskattar att ni tar er tid å hjälper mig!KHt har jag testat och åter testatidag provade jag igenAkvariet = 19.2khkranvattnet = 3.5khvet inte om det är normalt men testade det som referensCalciumet hadde ni dock rätt i att jag hade gjort fel... den större dropp-flaskan är väldigt svår att få ordentliga droppar ur.. antagligen feletcalcium värdet låg på 430jag avvaktar en vecka iaf å se om det händer nått med KHtMvh Mathias
stigigemla Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 KH värdet på kranvattnet bör du kunna kolla på kommunens hemsida.
matte54 Postat 12 februari 2006 Författare Postat 12 februari 2006 sätter projektet på is tills jag får min osmos som är beställdlåter karet stå mörkt och förvara LS så länge.. sen ska det tömmas och ska blanda eget iställetoch göra rätt från början! vad är det för nått man bör tillsätta i vattnet efter det gått igenom osmos?mineraler och sånt , finns inte det i saltet?Mvh Mathias
matte54 Postat 19 februari 2006 Författare Postat 19 februari 2006 Hej Allihopp! , i väntan på min Osmos så har jag bara haft mitt kar mörkt och förvarat LSmen man kan ju inte låta bli att sitta å jaga smådjur där framför karet och jag har nu hittat mitt iafstörsta levande väsen i min lillaburk tänkte om nån kunde hjälpa mig att hitta vad det är för nåttdet är en sorts snigel eller mask den ser mycket ut som en snigel utan skalungefär 2 cm lång med 2 tjocka spröt längst fram som nog ögonen sitter påhela snigeln är grön.. den sitter i en håla sticker fram ögonen och sen drar in dom igen.. och ibland flyr han tillandra håller när man blir för närgången på glaset väldigt kul nån som har nån ide?Mvh Mathias
matte54 Postat 22 februari 2006 Författare Postat 22 februari 2006 sådär karet är omstartat med helt nytt vatten, och stenen är avskrubbad och rengjord,mantisräkan är bortplockadhar även lagt till sandnya vattenvärden idag ser iaf bättre ut en förut (svårt att jämnföra färger tycker jag) Ammoniak NH4 = < 0.25Nitrit NO2 = 0.1Nitrat NO3 = 5Fosfat = 0,03 - 0.1PH = 8.3KH = 13.4Kalsium = 400?min så kallade mantisräka jag har fortfarande svårt att avgöra om det va det men nu är den borta så här ser det ut just nu!Mvh Mathias
matte54 Postat 25 februari 2006 Författare Postat 25 februari 2006 tänkt lite gran på skummar möjligheter, om jag skulle ha en påhängs skummare på sidanoch släppa ner pumpen till skummaren i biobollsfacket (bollar bort) sen ha returröret i nästa filterfack http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/29/products_id/120blivit väldigt sugen vad tror ni?
H8RED Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Hej Matte.Jag är ingen expert men jag tror att den skummaren är alldeles för kraftig + biobollarna och filtret ger ju desutom extra yta åt bakterier och det tror jag är bra så här under uppstart.Jag har också funderat på detta med skummare i våra små kar och jag tror att en liten maxi-skim kanske kan moddas alt placeras i en sump om man verkligen vill, men det räcker ju att byta vatten och det är ju inga mängder som vi förbrukar.Men som sagt , jag är inte någon expert.Lycka till!
GustavF Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Jag tror personligen inte man kan skumma för mycket (inom rimlighetens gränser), men därom går ju åsikterna isär.
matte54 Postat 25 februari 2006 Författare Postat 25 februari 2006 jag börjar också sätta mig i denna frågan Gustav , kan man verkligen skumma för mycket?
GustavF Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Googla lite på "overskimming" för att bilda dig en uppfattning. Eric Borneman skriver i Reefkeping Magazine (myt nr. 17) att det är fullt möjligt att skumma för mycket, men samtidigt är botemedlet enkelt... man kan helt enkelt ha skummaren av under delar av dagen. Detta är i mina ögon bara en bonus. En utanpåhängande skummare kommer nog aldrig bli tyst och då är det ju inte så tokigt att kunna ha den avstängd via timer under de timmar man vanligtvis vistas i tankens närhet.
matte54 Postat 26 februari 2006 Författare Postat 26 februari 2006 Gustav,det låter ju bara ennu bättre anledning att ha en större skummare faktiskt eftersomjag jobbar natt kan man ha skummaren på under nätterna baraska läsa detta om "overskimming" tack !
matte54 Postat 28 februari 2006 Författare Postat 28 februari 2006 Nu händer det grejerhaft julafton här hemma idagfick min osmos och skummare idagbehövs dock kompletteras med diverse kopplingar och omvandlare tänkte bara ge er lite bilder sånt brukar uppskattas här ser ni hur liten skummaren är jämnfört med ett kreditkort... otroligt liten!osmos Aquatic Nature 120-150s dvs 120-150l /dygnMvh Mathias
Laggeman Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Toppen Mathias med bilder! Hoppas nu du får igång skummaren och att den gör någon nytta.
matte54 Postat 28 februari 2006 Författare Postat 28 februari 2006 Tack Lagge Lysröret , skummaren köpte jag ifrån laggeman här på forumet, som från början har kommit från usa nånstansosmosen är köpt hos Akvarielagunen snabbt och smidigtska handla lite kopplingar osv imorn och förhoppningsvis kan jag uppdatera med skummarens start imorn Mvh Mathias
matte54 Postat 6 mars 2006 Författare Postat 6 mars 2006 lite grejer händer, värdena har börjat se lovande utså jag har laddat upp för första vattenbytet i slutet av veckan så till korallrevet bar detdetta va resultatet 500kr fattigare:nöjd: Tack för mig vattenbytet kommer i slutet av veckan så får vi se vart jag hamnar! mvh Mathias
wrang Postat 6 mars 2006 Postat 6 mars 2006 Kul att följa en sådan liten skummare har jag aldrig sett.pico pico skummare
Rekommenderade inlägg