Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej, han har tagit en liten bit artemia men med tanke på den är omnivorius (heter det så?) dvs allätare, tar både djur och växter så är jag inte direkt orolig (jag har rätt gott om alger i alla färger).

Denna fisk har ju dessutom en låg ämnesomsättning så jag tror den får i sig vad den behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte hänt så mycket, har inte fått tag på några fraggar ännu:ledsen: .

Men det är något med min algmagnet som djuren gillar,,,

+ stjärnpolyp vid introduktion resp nu (dock lite störd av stjärna).

post-2195-14468912575283_thumb.jpg

post-2195-14468912575383_thumb.jpg

post-2195-14468912575476_thumb.jpg

post-2195-1446891257557_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i dag kom man en liten bit närmare målet då jag satte i en orange svamp i burken.

Limmade den på plats med alldeles för mycket av D-D s tvåkomponents koralllim (grumlade till vattnet ett litet tag) och lyckades knäcka en liten bit av foten på svampen (hoppas den klarar sig nr1) och min stjärnpolyp drog ihop sig av grumlandet (hoppas den klarar sig nr2).

Lägger upp en av mina som vanligt helt missvisande bilder.

post-2195-14468912579354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ohhh fint, jag va också rätt sugen på en såndär när jag va in jocke

men dom såg lite för stora ut för min del tyvärr...

får vänta tills nästa gång blev en clown goby för mig iaf ;)

vackert hoppas grumlandet löser sig!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen och tack för de uppskattande tillropen

Jag har nu startat tre "kuber". Efter den första fick jag några beställningar av mina barn. De är uppväxta i en miljö som inte varit precis fri från akvarier. När min äldsta dotter kliver in i en akvarieaffär bruka hon säga att "så här växte jag upp".

När jag första gången såg de här "kuberna" hos Göran i Lerum så fick jag samma slag i ansiktet som när jag för första gången såg en Tropheus duboisie unge i början på 70-talet. De här var ju perfekta för att skapa små underverk och gick precis i linje med de tankegångar jag haft en längre tid. Min tanke var att prova om man med ett fåtal genomtänkta principer skulle kunna få ett litet saltvattenakvarium att bli så stabilt att i princip vem som helst skulle kunna sköta detta med rätt få men riktiga instruktioner. Varför litet? Jo det kan ju finnas en framtida affärsidé i det. Det tar tid att bygga upp ett snyggt akvarium med koraller, inte mycket arbete men tid. Affärer som vill utveckla sin marknad till företag och liknande kan ta den tiden (6 till 12 månader) och låta akvariet växa till sig för att sedan bara ta det under armen och leverera det. Kravet var: fungerande teknik och fungerande kemiska och biologiska principer. Enkelt att underhålla (en kvart – tjugo minuter i veckan). Enkla skötselinstruktioner.

Varför saltvatten? Jo en av orsakerna är att jag är övertygad (sätt er ner och håll i er) att det är lättare att skapa en stabil miniatyrvärld i saltvatten än i sötvatten med normalt pH. Detta på grund av både kemiska och biologiska orsaker. Litet akvarium på grund av att en av principerna (i alla fall i startfasen) innefattar vattenbyten.

Om någon är intresserad så är jag villig att ta upp en diskussion och tala om på vilka principer jag byggt upp mitt nanokar och vilka lärdomar jag fått. Jag är inte saltvattensakvarist – jag har inte lusläst varken artiklar eller forum. Jag har bara försökt sammanfatta mina mångåriga hobby- och yrkeskunskaper i ett litet 25 liters akvarium. Jag har jobbat professionellt mycket med vatten och fisk – dock inte de senaste 3 åren.

Ett av mina kommande projekt kommer troligtvis att bli ett 80 liters Mollyhotell. Där kommer av ekonomiska skäl inte vattenbyte vara ett bra hjälpmedel utan där kommer jag att prova en del andra lösningar vad gäller uppstarten. (med uppstart menar jag första halvåret).

Jag bifogar några bilder på mina kar. Köket och sovrummet har varit igång en vecka. Vardagsrummet ca sju månader. Det är så här det ser ut idag med en ny huvudinnevånare. Den förra bilden var tagen för någon vecka sedan. Jag introducerar nya organismer i takt med att jag får tag i lämpliga. Dessutom en bild på de små gynnare som är ansvarig för det vita fläckarna på mina kalkalgs”mattor”. Från ett fåtal har de blivit hundratals. Ett bevis på att åtminstone en näringsväv fungerar. // Lasse

post-2331-14468912581269_thumb.jpg

post-2331-144689125816_thumb.jpg

post-2331-14468912581792_thumb.jpg

post-2331-14468912581978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp några bilder på hur det ser ut idag.

En av eremiterna verkade hitta mycket godis på den nya svampen.

En bild på stjärnpolypen nu när den är helt utslagen.

En bild på hela rasket (synd bara att fisk,kräftor,räka mm trivs så bra mellan de nedersta stenarna)

post-2195-14468912584232_thumb.jpg

post-2195-1446891258441_thumb.jpg

post-2195-14468912584549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaa!

Har fått i lite nytt i karet (kära frun hade varit i bromma och tagit med sig lite gott till mig):)

2 st olika skivanemoner, en putsarräka och en dansarräka.

Är inte livet underbart.

ps, har förresten hittat två bäbissniglar och en pytteliten ormstjärna idag när jag möblerade om lite.

post-2195-14468912592354_thumb.jpg

post-2195-14468912592521_thumb.jpg

post-2195-14468912592695_thumb.jpg

post-2195-14468912592868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon som kan identifiera mina skivanemoner eller vad det nu är och ge mig något skötselråd (jag var ju inte på plats själv när de köptes) så skulle jag bli jätteglad.

obs, de var precis inkoppade när bilderna togs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina svar Lejonkungen.:)

En fråga till,,,

igår introducerades ju skivanemonerna och de nya räkorna, samtidigt passade min eldräka på att ömsa.

Idag är vattnet lätt disigt (väldigt lite) med en vitaktig färg, vad kan det bero på? och bör jag köra med lite aktivt kol för att få ordning på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumlingen ordnade sig av sig självt.

Och nu ett tips från en nybörjare till andra eventuella dito.

Köp inte en dansar(kamel)räka om du har småpolypiga koraller och liknande, den lille rackaren var på min stjärnpolyp rätt duktigt, men det som tog priset var när han började dra loss de små sugkopparna på sandstjärnan.

Blev tyvärr tvungen att ta bort den:smiley13: .

Frugan hadde specifikt frågat om den var revsäker när hon köpte den åt mig och fick svaret att så var fallet (den hadde iallafall inte varit på något i butiken).

Var i Södertälje idag och fick bekräftat att den äter koraller mm och att de inte tar in den pga detta.

TRÅKIGT!

Ha en trevlig helg på er allesammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag låta skivisarna sprida sig lite och eventuellt sätta in en liten xenia eller liknande samt införskaffa en putsarräka till nu när jag fått lära mig om dansarräkor, sedan tänker jag luta mig tillbaka och se på hur det utvecklas, vad som växer, sprider sig och hur microfaunan och microfloran etablerar sig.

Lägger upp ett par bilder vanan trogen.

post-2195-14468912600112_thumb.jpg

post-2195-14468912600295_thumb.jpg

post-2195-14468912600406_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj.

Fick ju ett svar på skivanemonerna att det skulle vara discosoma spp , antar att det är de blåa små men vad fasiken är då det ljusbeige för något?

Någon som kan förbarma sig över en okunnig stackare?

post-2195-14468912607248_thumb.jpg

post-2195-14468912607387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig, jag började undra då jag inte kunde se någon "mun" på den, men nu ser jag att det ser ut som små, små polyper som börjar öppna sig i utkant på bladen (den håller fortfarande på att aklimatisera sig eftersom jag håller på och sänker saliniteten under ett par dagar).

Klart styvare än discosomasen i alla fall.

Stämmer detta med en Sinularia? den ser inte riktigt ut som de bilder jag sett på sådana men det finns flera undergrupper av denna eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...