Gå till innehåll

Ytterligare ett AN nano startat.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på det här med ljuset.

Om man ev skulle plocka bort locket senare och sätta en mh-lampa över.

Finns det små mh-lampor (både storlek och styrka) på ca 10000 - 14000 K?

Den minsta jag sett var på 70w och 60 cm - lite mastigt tycker jag.

Hur många watt skulle behövas om man vill ha stenisar och kör med mh?

Är det 1w/liter som minst eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oki , tackar.

70 w blir nog lite väl häftigt, får nog tänka T5 istället.

Har förresten hittat något nytt i burken som jag inte vet vad det är. Väldigt smått så klart men har uppstått på några ställen. Lägger upp några bilder med ganska knackig kvalitet men om någon känner igen dessa får ni gärna berätta vad det är.

Ser ut som några beige bollar med ett antal spetsar på. ca 2-3 mm i diameter just nu.

Och ja, jag vet att datumet på bilderna är åt fanders.:)

post-2195-14468912512901_thumb.jpg

post-2195-14468912513023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slänger upp ett par bilder på mitt nystartade nano

Patric,

Kul med bilder från ditt nano också!

Vore det inte bättre med en egen tråd för ditt nano? Eller finns det en koppling mellan ditt inlägg och H8REDs nano? Jag kan flytta ditt inlägg till en ny tråd om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patric,

Kul med bilder från ditt nano också!

Vore det inte bättre med en egen tråd för ditt nano? Eller finns det en koppling mellan ditt inlägg och H8REDs nano? Jag kan flytta ditt inlägg till en ny tråd om du vill.

nej du kan få flytta de om du vill.. ville bara inte starta ytterliggare en tråd.. :)

/ Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag har det dykt upp en snigel eller vad det är. Glider fram på glaset mycket långsamt, genomskinlig i ytterkanterna, sandfärgad mot mitten, inget skal och några tentakler framåt ca 3-4 mm lång.

Har ej lyckats få någon bra bild på den då den sitter lite illa till just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en väldigt dålig bild.

Precis när jag skrivit förra inlägget fick jag syn på en liten grå naken mussla eller vad det nu är, rör sig sakta över botten.:)

Lägger upp en bild på varje, det är mycket dålig kvalite på bilderna tack vare att jag får zooma så förbannat för att de är så små + att jag inte är så bra på att fota.:sur:

Om någon kan tyda vad det kan vara för djur är jag tacksam för info.:smiley20:

post-2195-1446891251372_thumb.jpg

post-2195-14468912513835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , detta du gjorde du skrubbade rent stenarna med diskborsten jag har funderat på att göra liknande nu när jag endå ska starta om för det är allt möjligt skit på dom.. men det är ju så svårt å veta om det är bara skräp eller nått vettigt....och på senaste har den börjat kommit fram massa spindelnätsliknande trådar hängandes överallt, mycket brun sörja osv som sitter på stenen... det är inte farligt då att skrubba av lite försiktigt bara på ytan? :smiley24: isf gör jag nog samma sak!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matte.

Jag tror att det är vettigt att skrubba av stenarna om inte annat för att blotta porer i stenen.

Nitrifikations bakterier lever ju endast på yta och ej löst i vattnet så många ytor - porer som möjligt desto bättre.

Jag skrubbade duktigt på alla ytor och mycket av det roliga som gror stannade kvar så det är nog bara att ösa på. Dock försvann allt detta luddet som jag hadde bekymmer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog ditt råd H8RED,

skrubbade av dom det vart mkt bättre och så har jag haft i ett tunt lager sand och börjat om i mitt kar ;)

vi har exakt samma burk vi 2 , lycka till med din!

jag ser att du har extra cirkulations pump , jag tyckte inte riktigt det va värt å ta upp den platsen den tar.. jag bytte bara ut orginal pumpen till en 450l/h

hur funkar det för dig? :smiley20:

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, lycka till själv:smiley20: .

Tycker väl i dagsläget att det är lite onödigt med den extra pumpen men när invånarna kommer i är det nog en fördel att ha lite extra flås i bitarna + att möjligheten att ändra flödet efter behov känns trevlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undring.

Mina värden är fortsatt mycket låga nu efter ett par veckor , nitrit knappt mätbar 0,01 eller mindre, Nitraten har sjunkit från 2 till 0,2.

Salthalt 1,022

Ph ca 8,2

Jag har inte mätt varje dag men har inte sett skymten av någon nitritspik (det är den som oroar mig).

Kan detta bero på att :

1. jag har silicatfilter efter osmosen (jag vet knappt hur brunalger ser ut).

2. jag har ju tydligen en massa renhållare i burken - krabborna käkar alger eller vad det nu är som tokiga.(ingen större algtilväxt alltså,lite grönt och rött)

3. jag tillsatte ju lite av det där dundermedlet vid uppstart.

Hur pass skulle en mjukis påverka värdena i detta skede samt hur skulle den påverkas om det skulle komma en spik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim!

vad planerar du att ha för levande ting i ditt kar jag har fortfarande en väldans beslutsångest

dock har man ju ett bra tag å tänka men endå tänkte tjuvlyssna lite :smiley9:

jag tänkte 1 räka 4 astrea längre en så har jag inte kommit.. kanske en Clown Goby ;)

vad är dina planer?

MVh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mathias.

Jag tänkte ha ett par fraggar av olika mjukisar ,lutar åt alcyonium, xenia, sarcophyton men jag täkte rådfråga handlarn om vad som är lämpligt.

Tänkte vidare ha en liten eremit, någon snigel.

Väldigt tveksam om jag ska ha någon fisk men i så fall får det bli en väldigt liten en.

Gobiodon Antrangulatus är ju liten och fin vid närmare eftertanke.(blir ju inte mer än ca 4 cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjix.

Har sedan ett tag fått små luftbubblor lite varstans på stenarna, och har för mig att jag läst att det blir så under uppstart när det är slut på näringsämnen för alger och det börjar gå tillbaka. Är det någon som vet om det stämmer? ( har NOLL nitrit, nitrat mm nu):)

Lägger också upp ett par bilder på två olika röda alger som jag undrar vad det är. Den ena är som tjockare korvar som växer rakt upp och den andra som tunnare grenar som växer åt alla håll i klungor.

En liten bild på en krabba oxå.

Dåliga bilder som vanligt men det är ju så smått.

post-2195-1446891252807_thumb.jpg

post-2195-14468912528211_thumb.jpg

post-2195-1446891252838_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...