Gå till innehåll

Jens nya 935L + 200L sump


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Tänkte sparka igång en tråd om mitt nya projekt.

Förtillfället är det lite kaos-artat med grejjor överallt, som sig bör.

Har börjat med att laga en spricka som blev till i min smala betongtrappa.

Inget farligt som tur väl var.

Ska börja idag att sätta fast skåpen och ev planera för rördragning..

Lite av ett drömprojekt för mig det här då jag gillar måtten på burken med en meters djup..

Jag slänger upp lite bilder på hur läget ligger just nu.

// Jens

post-1621-14468912505182_thumb.jpg

post-1621-14468912505437_thumb.jpg

post-1621-14468912505723_thumb.jpg

post-1621-1446891250595_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser ut som om det kommer att bli ett gott djup i den tanken.. Teknik och rör verkar du ju ha i överflöd.. :).. Hur hög e din ställning under karet och vad har du tänkt som överdel för att hålla ljuset kvar i karet ?

Ja du! försök att hitta en tumstock i den här röran:snurrig:

Nä ca 70cm hög ser den ut att vara. Har inte byggt bänken själv utan det är "Vitamins" gamla kar och bänk.

Det är en hel möbel med skåp och luckor som jag ska sätta ihop idag...

Sen blir det till att dra rör och testköra.

Ska ta isär och kalka av streamers och en del teknik oxå..

Men jag ska vara glad om jag får ihop möblen idag he he..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gjorde rent mina pumpar så startade jag upp pumpen i en hink.. Skopade ur vatten så att den precis inte gick torr.. Slog på 1 flaska 24% ätticka.. Pumparna blev rena så man kunde spegla sig efter en natt.. :).. Ett litet tips bara.. Detta blir nog ett av de många kar som får svårt att göra sig på bild så man får väl tvinga sig på när det är igång.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte ha det mot tegelväggen!!!

Karet ska stå mittemot där det står nu.. Min Malin hade andra planer för tegelväggen så det ska byggas in som en möbel efter att jag byggt och testkört allt.. Tyvärr så står mitt provisoriska kar där det nya ska stå..

Tänkte först laga mitt gamla som redan stod mot tegelväggen innan detta dök upp så jag måste flytta allt igen, tömma och släpa bort det nya ett par meter, suck... Men jag ser det hela som ett angenämt problem och en kanon deal att få tillåtelse att släpa ett 1135 liters system tre trappor upp i en lägenhet på 80 kvadrat, samt att Malin blev nöjd oxå....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl tvinga hit min fotografkompis med 85000kr kamera för att få till bilder med detta djupet och skaffa ozon...

Vad är det för kamera din kompis har som kostar så mycket? Är det kanske en Canon EOS 1Ds Mark II (kostar ca 71000kr inkl moms) med objektiv och tillbehör för resterande ca 14000?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för kamera han har som kostar så mycket? Är det kanske en Canon EOS 1Ds Mark II (kostar ca 71000kr inkl moms) med objektiv och tillbehör för resterande ca 14000?

Jag känner igen det där med "Mark II"

Kan vara en sådan, Har för mig att den kom i en svart box med kanske guldtext på..

Han har ett par olika superkameror men den nya hette nog så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör är nu draget och testat till sumpen! Blev förvånansvärt tyst direkt!!

Har fått till nivån i sump, tömmer nu och ska Tangita imorgon...

Ljuset ser bra ut när karet var uppfyllt, ska ev sänka m-h lite grann, men inga skuggor.

Fråga: Funderat på plexi under min ls ifall något rasar.

Men jag har massvis med gamla bottenplattor till bottenfilter som man skulle kunna använda att ha under stenen.

Är det dumt pga risk för Detritus-samling mellan springorna?? Jag har tänkt att lägga plattorna upp&ner så det inte samlas ett helt lager under.

Det är dom vanliga vita plattorna till bottenfilter (NEJ jag ska inte köra bottenfilter, bara skydda glas)

Kommer att ha ett tunnt lager sand i karet.

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar ett rejält lager sand så får du ju dsb med plenum.. :)..

Personligen så tog jag en plastfilm som jag hittade på jobbet.. Nått som man bygger portar med som går att köra in och ut genom med truckar.. Såg crap ut till en början men blev täckt med kalkalger ganska snabbt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dilemma!!!

Nya karet ska som sagt står där mitt tillfälliga kar står!

Vilket är vettigast att göra:

Flytta koraller och fisk ännu en gång till ett tillfälligt kar och börja göra osmos vatten till det nya Ca 1v

Eller att flytta koraller och fisk till tunna medans jag snabbt flyttar och fyller upp det nya med det vattnet jag haft sen innan, knappt 400 liter och koppla bort ytavrinning ner till sump och lägga i djur för att sedan fylla på 60-90 liter nyblandat saltvatten (välblandat) om dagen tills det är fullt..

Lättast för mig är sista metoden men mår djuren bättre av det än att flyttas en gång till i tunnor för att sedan igen åka ner i tillfälligt kar en vecka..

Finns ingen kanonlösning på det hela tyvärr..

Men vad hade ni gjort??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

> tänkte bara om det var skadligt för koraller & fisk med så mycket nytt vatten varje dag efter en flytt!

Om man ser det i förhållande till den mängd vatten som redan finns i systemet tycker jag inte det är så mycket. Det bör inte vara några problem, utan snarare positivt, med den mängden dagligt tillskott av fräscht välblandat nytt saltvatten. Bra idé att sakta pumpa i vattnet istället för att dumpa i det. Ett tips är att värma det nya vattnet till rätt temperatur innan du pumpar i det i akvariet. Se även till att slangen mynnar ut ovanför vattenytan så det inte blir hävert ned i tunnan om pumpen skulle stanna. Om du använder en vanlig pump kan du koppla den på en timer så att den inte pumpar så länge i taget, samt att den inte pumpar upp allt vatten och riskerar att gå torr. Fast du kanske tänkt använda en liten pump som egentligen är till för avdunstningspåfyllare, som har automatisk avkänning när vattnet tar slut så den inte går torr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värme har jag alltid på ca: 24 grader när jag mixar salt...

Har fixat system till kalciumreaktor & nitratfilter så jag kan ställa droppvis om jag vill..

Lånar det till att fylla karet. På så sätt så kan jag fylla hela tiden kontinuerligt.. Droppar i medans jag blandar nytt osmos/salt (Ca 15h)..

Hoppas att jag kan börja droppa i kväll:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt gick som en dans med flytt ner i tunnor och flytt av det gamla samt nya på rätt plats.

Började fylla vatten samt lägga i lite sten.

När det sedan kom till dom lite större stenarna så kom jag inte mellan luckorna så jag bestämde mig för att flytta huven!

Rätt som det är hörde jag ett knak och returröret hängde plötsligt fritt i akvariet medans det börjar forsa ner i sumpen..

Jag hade tillfälligt bundit fast vajjern till m-h som jag inte använder längre i Hydorflo munstycket som jag monterat uppe på returkröken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har jobbat hela dagen för att kunna fylla karet och peta ner djur ikväll (som ligger i tunnor) men nu var det bara att tömma på vatten och sten igen och fram med Tangitlim och få till en ny retur...

Blir till att göra ett nytt försök imorgon när limmet är härdat.

Fruktansvärt klantigt gjort att inte kolla men allt är nu inbyggt så jag såg ingenting och det är överhuvudtaget svårjobbat med sådant djup i karet när man ska grejja med något..

Hoppas på en bättre dag imorgon.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...