Gå till innehåll

Jois 290 liter optiwhite


Jois

Rekommenderade inlägg

10 minuter sedan, Lasse sa:

jag tycker det ser väldigt ok ut. Kalium kan vara den viktigaste att fixa men ta det försiktigt med det - inte mycket över 400 ppm. Om du senare behöver dosera nitrat - använd kaliumnitrat - då får du kalium på köpet

 

Kiselvärdet beror inte på ditt RO - det är en myt. Kisel löses ut i saltvatten från stenen. Ditt värde är inte jögt - se mina värden de sista åren - aldrig haft problem med kiselalger. Jag har haf värden som är 70 gånger över ditt - nema problema. Använder du sedan järnbaserad GFO så kommer det att ta upp en del. Ingen panik! Använder du GFO (utan Rowaphos) så kommer den att fixa ditt Ba värde också - de flesta läcker barium.

 

1956812576_runtime031.PNG.ec0d12f4df278b1422da4d7c6ad70ddd.PNG

 

Ni, Zn, Mn och V kan du vänta med tills du fått mera analyser. Jodvärdet - kanske bör rättas till. PO4 - exakt där det skall vara IMO

 

Men som helhet - ett bra resultat.

 

MVH Lasse

 

Jag älskar detta forum. 

Alltid bra engagemang och utförliga svar. Tack! 

Inget värde som gör att min cheato reducerats tro(?). 

Ska forska lite när det kommer till jod. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har chaeton gått tillbaka? I så fall så är det oftast brist på fosfor, kväve, kalium, eller järn. Äve jod kan spela in men du ligger inte så där katastrofalt där. Jag brukar hamna där men å andra sidan så doserar jag jod varje dag. Järn är lite knepigt eftersom Tritons detektions förmåga är sämre än vad innehållet skall vara men om Triton visa 0 så brukar jag dosera järn dagligen. Om det detekteras - då stoppar jag.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, av den del som är kvar utav chaeton så ser det kraftigare ut än förut. Har inte försökt att plocka upp den.

Kan dessa algers livskraftighet gå i cykler? 

Jag har alltid refugiumlampan igång. Kan det bli för mycket ljus? 

Kan ju vara så att näringsämnena är för låga. 

Tack 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du chaeto så tror jag att den optimala ljuscykeln för tillväxt är 16 på 8 av. Med det sagt så har jag hört flera som kör 24h på. När det gäller chaeton så får man vakta den lite.  Sen som Lasse sa  så är det Kalium , jod och järn som kan behöva tillsättas. Finns speciella flaskor med färdigblandade tillsatser för chaeto, men det kan nog vara säkrast att dosera utifrån triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är väldig rädd för överdosering av kalium - råkat ut för massdöd av fisk och CUC i mitt förra akvarium i samband/samtidigt med höga kaliumnivåer (>550 ppm)  - så skulle jag nog tillsätta dessa tre individuellt. Järnet doserar jag nu 3 ml/dag i 300 liter.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
2 timmar sedan, kaptenen sa:

Något annat du ändrat i närtid som kan ha påverkat?

Nope, inget vad jag vet. 

Mitt nitrat och fosfat värde har dock fått en sänkning. Det kanske beror på cheato-tillväxt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näää, idag hängde sig min tunze nano Osmolator. Sicket skräp! 

Har gjort rent vippan med jämna mellanrum, men det hjälpte inte. 

Som tur är klarar kar och sump en tömning av mitt osmosfack. 

 

Hur kan osmolatorn fortsätta pumpa när vippan ligger under vatten?

Den har iaf fungerat i ett par månader. 

Vilken ato ska man satsa på? 

 

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näää, idag hängde sig min tunze nano Osmolator. Sicket skräp! 

Har gjort rent vippan med jämna mellanrum, men det hjälpte inte. 

Som tur är klarar kar och sump en tömning av mitt osmosfack. 

 

Hur kan osmolatorn fortsätta pumpa när vippan ligger under vatten?

Den har iaf fungerat i ett par månader. 

Vilken ato ska man satsa på? 

 

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Jois sa:

Näää, idag hängde sig min tunze nano Osmolator. Sicket skräp! 

Har gjort rent vippan med jämna mellanrum, men det hjälpte inte. 

Som tur är klarar kar och sump en tömning av mitt osmosfack. 

 

Hur kan osmolatorn fortsätta pumpa när vippan ligger under vatten?

Den har iaf fungerat i ett par månader. 

Vilken ato ska man satsa på? 

 

:)

Nu har inte jag nano versionen, men ger inte vippen ifrån sig en ljudsignal när den går upp i toppen på den?

 

Om den lägger sig vågrät i vattnet så kanske den inte känner av om det är så att den inte sitter i originalfästet. Men om den sitter i den, så har ju nano versionen en väldigt tight lösning där det ser ut som minsta saltavlagring så fastnar vippen i "plasthöljet".

 

Har du den gående på timer? Går slangen ner längre ner än behållaren den matar vatten ifrån?

 

Jag har haft tunze 3155 osmolator i flera år utan några större bekymmer. Har den på timer så den går igång 2 - 4 ggr per dygn beroende på årstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, kaptenen sa:

Nu har inte jag nano versionen, men ger inte vippen ifrån sig en ljudsignal när den går upp i toppen på den?

 

Om den lägger sig vågrät i vattnet så kanske den inte känner av om det är så att den inte sitter i originalfästet. Men om den sitter i den, så har ju nano versionen en väldigt tight lösning där det ser ut som minsta saltavlagring så fastnar vippen i "plasthöljet".

 

Har du den gående på timer? Går slangen ner längre ner än behållaren den matar vatten ifrån?

 

Jag har haft tunze 3155 osmolator i flera år utan några större bekymmer. Har den på timer så den går igång 2 - 4 ggr per dygn beroende på årstid.

Hej, Kaptenen! 

 

Nej, jag har den inte på timer. 

Nej, slangens mynning sitter högre än pumpen. 

 

Har pillat på flottören och den löper fint. 

Ska försöka att reklamera ozmolatorn. 

Kan inte ha en som jag inte litar på. 

Flottörhållaren sitter precis som när jag monterade den, i ett stadigt grepp från tunze-magneten. 

Thx. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Jois sa:

Hej, Kaptenen! 

 

Nej, jag har den inte på timer. 

Nej, slangens mynning sitter högre än pumpen. 

 

Har pillat på flottören och den löper fint. 

Ska försöka att reklamera ozmolatorn. 

Kan inte ha en som jag inte litar på. 

Flottörhållaren sitter precis som när jag monterade den, i ett stadigt grepp från tunze-magneten. 

Thx. 

 

Hmm okej ja då låter det som att det är något strul med den.. Jag skulle också försöka reklamera det. Ev kanske någon annan härinne just har haft denna osmolator och liknande problematik och hör av sig :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa, han/hon är nyfiken. Så fort någon närmar sig karet ska den fram och kika. 

Den går att kila också. Då står den helt still och verkar inte vilja att man ska sluta. (jag kliar den inte med handen)

 

 

Båda mina pepparmintsräkor har nu rom. Jag kikade på den där tidigare länken som någon av er delade och kunde inte utläsa hur länge de behåller romen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som händer! 

Först den lilla turbosnigeln.

Och nu tittar jag ner i sumpen och får se mina pepparmintsräkor som helt vilda. De jagar och och fångar några smådjur. 

Kan det vara deras avkommor som äts upp?! 

(sjukt dålig bild)

IMG_20200629_132103.jpg

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...