Pelle79 Postat 13 januari 2019 Dela Postat 13 januari 2019 (ändrat) Jaha vad har hänt nu? Allt var jätte fint fram till förra helgen. Jag gjorde mina fosfat och nitrat tester och dom visade nitrat på 4 och fosfat 5.78 så jag drog igång en behandling med redsea no pox 4 ml var dag,gjorde ett nytt test i onsdags fosfaten hade gått ner något men var ändå för hög. Ska göra nytt test idag för att se vad som hänt. vad han man mer göra? Ändrat 13 januari 2019 av Pelle79 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pelle79 Postat 13 januari 2019 Författare Dela Postat 13 januari 2019 2 minuter sedan, Pelle79 sa: H Hej min pocillopora verkar int må bra. Håller den på att dö? Det ser ut som att många polyper är tomma Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 13 januari 2019 Dela Postat 13 januari 2019 (ändrat) Vad testar du med och gjorde du om testen när du fick det resultatet? Stämmer de värdena skulle jag ha valt att bara få ner fosfaten. Ett nitratvärde på 4 är inget skadligt, men ett fosfatvärde på nästan 6 är mer alarmerande. Hur mår övriga koraller? Ändrat 13 januari 2019 av kaptenen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 13 januari 2019 Dela Postat 13 januari 2019 3 hours ago, Pelle79 said: Jag gjorde mina fosfat och nitrat tester och dom visade nitrat på 4 och fosfat 5.78 så jag drog igång en behandling med redsea no pox Kolkällor (som Nopox) brukar väl ta en betydligt högre andel nitrat? Isf kommer nitraten att bli nollad långt innan fosfaten sjunkit. Fosfatbindare är annars ett alternativ. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pelle79 Postat 13 januari 2019 Författare Dela Postat 13 januari 2019 Jag la i en strumpa med sådant Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tiomm Postat 13 januari 2019 Dela Postat 13 januari 2019 Började problemen med korallen innan du började dosera NoPox?För min del fick jag alltid problem med vissa koraller efter att jag doserat Nopox enligt högsta rekommenderade nivå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pelle79 Postat 14 januari 2019 Författare Dela Postat 14 januari 2019 Hej tiomm Problemet började innan nopox, nya tester gjordes igår och fosfat är nere på 2.04. Till helgen kommer jag att göra ett 10% vattenbyte. Jag tänker göra fosfat test på det nya vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 januari 2019 Dela Postat 14 januari 2019 Vad mäter du med? Vad var PO4 Innan? MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 januari 2019 Dela Postat 14 januari 2019 En strumpa med NoPOX? MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 14 januari 2019 Dela Postat 14 januari 2019 10 minuter sedan, Lasse sa: En strumpa med NoPOX? MVH Lasse Du missade en mening, en strumpa med fosfatbindare 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 14 januari 2019 Dela Postat 14 januari 2019 Hur många gånger mätte du fosfaten? Ditt värde låter orimligt högt. Hur ser resterande koraller ut?Det är förresten en stylophora du har där Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 14 januari 2019 Dela Postat 14 januari 2019 5 hours ago, Pelle79 said: nya tester gjordes igår och fosfat är nere på 2.04. Se bara upp så du inte nollar fosfaten, det kan ge andra problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pelle79 Postat 14 januari 2019 Författare Dela Postat 14 januari 2019 Michael: jag mätte två gånger. Jag använder förresten red seas test kits och testar i hight range. Resten av korallerna är någorlunda utslagna och fina. Christian: Nej jag vill inte nolla fosfaten. Jag har början till grön alg tendens på några stenar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.