peterj66 Postat 19 april 2020 Postat 19 april 2020 Om det inte funkar så kan du fylla en stor spruta med kokande vatten och spruta direkt på. 1 1 Citera
Petter N Postat 28 april 2020 Författare Postat 28 april 2020 Sammanställning av mätvärden från prover och mätningar tagna 2020-04-19: Temperatur: 25 grader Salthalt : 1.026 (refraktometer) Nitrit (NO2): Mindre än 0,3 (Tetra) Nitrat (NO3): 0 (Nyos) Fosfat (PO4): 0,010 (Triton Lab) KH: 8,2 (Hanna) pH: 8,3 (Salifert) Kalcium (Ca): 444 (Triton Lab) Magnesium (Mg): 1297 (Triton Lab) Kalium (K): 377 (Triton Lab) Boron: (B): 4,00 (Triton Lab) Strontium (Sr): 4,43 (Triton Lab) Manganese (Mn): 0 (Triton Lab) Jod (I): 33,00 (Triton Lab) Aluminium (Al): 85,00 (Triton Lab) Litium (Li): 142,00 (TritonLab) Grönt visar värden som jag är nöjd med och orange sådana som jag tycker är OK. Inga röda värden, så här långt. Har lite för mycket aluminium i vattnet, sannolikt beroende på det fosfatabsorber jag använder. Jod är lite lågt och eftersom jag har en hel del Xenia-koraller så kommer jag tillföra 2,4 ml jod (Triton Lab) per vecka fram till nästa gång jag tar och skickar in prover till Triton. Jag tänker även tillföra 3 droppar (3 ml) järn (Korallen Zucht) varje vecka och 1,04 Manganese (Mn) per dag. För första gången jag har haft saltvattensakvarium varnar Triton mig för lågt fosfatvärde. Jag tänker därför öka matningen något och funderar att ta bort fosfatabsorbern alternativ gå över till järnbaserat för att få bort lite aluminium. Kommer nog också tillföra lite litium i enlighet med Tritons doseringsanvisningar även om jag inte riktigt vet vad som är nyttan med detta. ICP_2020_04.pdf Citera
nike83 Postat 28 april 2020 Postat 28 april 2020 konstigt att Triton inte sätter "gul lampa" på ditt Kalium. Det är lite lågt, men vet inte hur det påverkar LPS/mjukisar. Om det var mycket Acropora i karet, så hade jag hållt det till min 400. Citera
Petter N Postat 28 april 2020 Författare Postat 28 april 2020 18 minuter sedan, nike83 sa: konstigt att Triton inte sätter "gul lampa" på ditt Kalium. Det är lite lågt, men vet inte hur det påverkar LPS/mjukisar. Om det var mycket Acropora i karet, så hade jag hållt det till min 400. Den var grönmarkerad, men i doseringsanvisningarna står det att jag ska tillsätta en viss mängd kalium. 1 Citera
Petter N Postat 30 april 2020 Författare Postat 30 april 2020 2020-04-30. Helbild. Akvariet har varit igång 8 månader. 2 Citera
Petter N Postat 2 maj 2020 Författare Postat 2 maj 2020 2020-05-02 Det levande består av: FISKAR 10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk) 5 Chromis viridis (grön chromis) 1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby) KRÄFTDJUR 1 Stenopus hispidus (räka) 2 Lysmata amboinensis (räka) 3 Lysmata kuekenthali (räka) 2 Mithraculus sculptus (krabba) 3 Lybia tessellata (krabba) 1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta) 2 Calcinus morgani (eremitkräfta) 7 Calcinus latens (eremitkräfta) BLÖTDJUR 1 Dolabella auricularia (sjöhare) 13 Trochus sp (snäcka) 3 Engina sp (snäcka) 3 Nassarius coronatus (snäcka) 3 Cerithium caeruleum (snäcka) 1 Strombus sp (snäcka) 3 Hipponix sp (snäcka) TAGGHUDINGAR 1 Diadema setosum (sjöborre) 1 Archaster typicus (sjöstjärna) Asterina sp (små sjöstjärnor) Små ormstjärnor KORALLER Sinularia sp Xenia sp Pachyclavularia viridis Sarcothelia edmondsoni Clavularia sp Discosoma sp (brun) Rhodactis indosinensis (nyongrön) Ricordea florida "Rainbow" Euphyllia paraancora Pavona cactus Seriatopora sp "Bird of Paradise" Montipora sp (grön, flakväxande) Citera
Petter N Postat 3 maj 2020 Författare Postat 3 maj 2020 Mätvärden 2020-05-03 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.025 KH: 7,8 KH-värdet är 0,3 lägre än vid senaste mätningen för två veckor sedan. Jag kommer därför öka mängden Triton Core 7 från 9 ml/dag från varje flaska till 10 ml/dag. Förutom användandet av Triton Core 7 tillsätter jag varje vecka även 2,4 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht). Citera
Petter N Postat 16 maj 2020 Författare Postat 16 maj 2020 (ändrat) Vanligtvis använder jag Seachem SeaGel i en socka i sumpen. Nu har jag bytt ut detta mot Triton Activated Carbon. På så sätt hoppas jag att mängden aluminium i akvariet kommer att minska med tiden. Ändrat 16 maj 2020 av Petter N Citera
Petter N Postat 16 maj 2020 Författare Postat 16 maj 2020 Mätvärden 2020-05-16 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.027 KH: 7,7 Salthalten lite hög för min smak. Jag vill ha en salthalt mellan 1.025 och 1.026. KH-värdet är 0,1 lägre än vid senaste mätningen för två veckor sedan. Jag kommer därför öka mängden Triton Core 7 från 10 ml/dag från varje flaska till 11 ml/dag. Jag tillsätter dessutom 1 ml/dag mangan (Triton) Dessutom tillsätter jag varje vecka även 2,4 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht). Citera
Petter N Postat 26 maj 2020 Författare Postat 26 maj 2020 Ett nytt inköp, en sjöborre (Tripneustes gratilla) 1 Citera
Petter N Postat 31 maj 2020 Författare Postat 31 maj 2020 (ändrat) Mätvärden 2020-05-31 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.026 KH: 6,9 KH-värdet är lägre än vid senaste mätningen. Jag kommer därför öka mängden Triton Core 7 från 11 ml/dag från varje flaska till 12 ml/dag. Jag tillsätter dessutom 1 ml/dag mangan (Triton) Dessutom tillsätter jag varje vecka även 2,4 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht). Ändrat 31 maj 2020 av Petter N Citera
Petter N Postat 1 juni 2020 Författare Postat 1 juni 2020 2020-06-01 Det levande består av: FISKAR 10 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk) 5 Chromis viridis (grön chromis) 1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby) KRÄFTDJUR 1 Stenopus hispidus (räka) 2 Lysmata amboinensis (räka) 3 Lysmata kuekenthali (räka) 2 Mithraculus sculptus (krabba) 3 Lybia tessellata (krabba, dessa har inte syns till på över en månad) 1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta) 2 Calcinus morgani (eremitkräfta) 7 Calcinus latens (eremitkräfta) BLÖTDJUR 1 Dolabella auricularia (sjöhare) 13 Trochus sp (snäcka) 3 Engina sp (snäcka) 3 Nassarius coronatus (snäcka) 3 Cerithium caeruleum (snäcka) 1 Strombus sp (snäcka) 3 Hipponix sp (snäcka) 50+ Diodora sp (snäcka) TAGGHUDINGAR 1 Diadema setosum (sjöborre) 1 Tripneustes gratilla (sjöborre) 1 Archaster typicus (sjöstjärna) Asterina sp (små sjöstjärnor) Små ormstjärnor KORALLER Sinularia sp Xenia sp Pachyclavularia viridis Sarcothelia edmondsoni Clavularia sp Discosoma sp (brun) Rhodactis indosinensis (nyongrön) Ricordea florida "Rainbow" Euphyllia paraancora Pavona cactus Seriatopora sp "Bird of Paradise" Montipora sp (grön, flakväxande) Citera
Petter N Postat 1 juni 2020 Författare Postat 1 juni 2020 2020-06-01. Helbild. Akvariet har varit igång 9 månader. 4 Citera
Petter N Postat 8 juni 2020 Författare Postat 8 juni 2020 Jag konstaterade att mina Trochus-snäckor har förökat sig. Jag såg två nya små Trochussnäckor på akvarieglaset. Jag hoppas att de är flera, men hittills har jag bara kunnat se två stycken. I mitt gamla akvarium hade jag egen produktion av dessa snäckor och då var det ett 50-tal åt gången när de väl förökade sig. 1 Citera
peterj66 Postat 8 juni 2020 Postat 8 juni 2020 21 minuter sedan, Petter N sa: Jag konstaterade att mina Trochus-snäckor har förökat sig. Jag såg två nya små Trochussnäckor på akvarieglaset. Jag hoppas att de är flera, men hittills har jag bara kunnat se två stycken. I mitt gamla akvarium hade jag egen produktion av dessa snäckor och då var det ett 50-tal åt gången när de väl förökade sig. Guldgruva! Jag önskar att jag haft samma flyt så jag slapp handla nya med jämna mellanrum. Citera
Lasse Postat 8 juni 2020 Postat 8 juni 2020 Ett akvarium i min smak I början hade jag en jätteförökning av just trochus - på senare tid har det varit dåligt med det - vet ej varför. Vad har du för Si halt? MVH Lasse Citera
Petter N Postat 8 juni 2020 Författare Postat 8 juni 2020 53 minuter sedan, Lasse sa: Ett akvarium i min smak I början hade jag en jätteförökning av just trochus - på senare tid har det varit dåligt med det - vet ej varför. Vad har du för Si halt? MVH Lasse Tack. Som tidigare nämnt så är du en stor inspirationskälla för mig när det gäller akvarier. Senast jag tog ett vattenprov som jag skickade till Triton var 2020-04-19. Kiselhalten (Si) var då 223, d v s en bra bit över Tritons setpoint på 100 men ändå inom gröna värden. Jag råkade ut för att samtliga mina Trochus-snäckor fick för sig att leka vid samma tillfälle för några veckor sedan. Det blev helt mjölkvitt i akvariet, men det försvann på ett par timmar. Leken skedde timmarna efter att jag tillfört en del tillsatser i form av magnesium och boron. Detta kan givetvis vara en tillfällighet. Citera
Lasse Postat 8 juni 2020 Postat 8 juni 2020 I det här akvariet där mina Si halter har varit skyhöga stundtals - över 10 000 µg!!! - nu runt dina värden har överlevnaden på snäckor varit högre än vad jag är van vid. MVH Lasse Citera
nike83 Postat 11 juni 2020 Postat 11 juni 2020 On 2020-06-08 at 12:39, Petter N sa: Tack. Som tidigare nämnt så är du en stor inspirationskälla för mig när det gäller akvarier. Senast jag tog ett vattenprov som jag skickade till Triton var 2020-04-19. Kiselhalten (Si) var då 223, d v s en bra bit över Tritons setpoint på 100 men ändå inom gröna värden. Jag råkade ut för att samtliga mina Trochus-snäckor fick för sig att leka vid samma tillfälle för några veckor sedan. Det blev helt mjölkvitt i akvariet, men det försvann på ett par timmar. Leken skedde timmarna efter att jag tillfört en del tillsatser i form av magnesium och boron. Detta kan givetvis vara en tillfällighet. jag har upplevt samma när jag doserat osmosvatten i direkt i karet. kanske deras lek triggas av förändringar? Citera
Petter N Postat 13 juni 2020 Författare Postat 13 juni 2020 Mätvärden 2020-05-31 Temperatur: 26 grader Salthalt: 1.025 KH: 7,3 KH-värdet är 0,3 högre än vid senaste mätningen. Jag kommer därför fortsätta med samma mängd Triton Core 7 (12 ml/dag från varje flaska). Jag tillsätter dessutom 1 ml mangan (Triton) varje dag. Dessutom tillsätter jag varje vecka även 2,4 ml jod (Triton) och 0,35 ml vanadium (Triton) samt 3 droppar (3 ml) järn (Korallen-Zucht). Citera
Petter N Postat 1 juli 2020 Författare Postat 1 juli 2020 I dag stoppade jag i lite nya fiskar i akvariet i form av sex Pseudanthias squamipinnis och en Ecsenius midas. Här en bild på Pseudanthias squamipinnis. Midas-blenniden gömmer sig fortfarande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.