Gå till innehåll

Hjälp en nybörjare


wulcan

Rekommenderade inlägg

Någon som kan hjälpa mig med vad jag behöver för utrustning osv. för att dra igång mitt första saltvattenskar?

Jag hade tänkt mig en storlek på kar runt 300liter.

Belysning?

Pumpar?

Sump? vad är det? (ursäkta....men jag är helt grön på området)

vilka fiskar skall man börja med?

Levande sten?

mycket tacksam för den hjälp jag kan få

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till denna underbara hobby.

När det gäller grundläggande info så har de frågorna ställts tusentals gånger och svaret är alltid olika beroende på vad man vill ha i akvariet.

För att lättast avgöra vad du är intresserad av till en början surfa runt lite bland akvarietrådarna som tillhör medlemmar. Ser du något akvarie du gillar så kan man ofta läsa där i och härma efter.

Det går också mycket bra att söka på forumet där hittar du allting du behöver med enkla sökord så som till exempel: "sump"

Vad jag hittade när jag sökte på ordet sump i rubrikerna.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/search.php?searchid=150000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste se till att akvariet är väl inkört och sedan belasta väldigt lite till en början. Lämpliga nybörjarfiskar brukar ofta vara Damseller eftersom de är väldigt tåliga. De kan dock bli aggressiva när de väl har fått grepp om akvariet så om man har möjlighet och tid att vänta kan man istället vänta lite längre och sedan släppa ner t.ex. Ps. Fridmanii, E. Midas eller någon sorts revaborre som Gramma loretto.

Om du inte kan köpa ett komplett paket då kommer ju sten redan att vara klar för bruk så att säga.

Om man köper ett komplett akvarie med sten och system så kan man komma undan med att vänta relativt lite tid.

Sök på sump eller kolla länken så kommer du finna att man absolut inte behöver ha sump. Sump är mest för att teknik skall kunna gömmas eller för att man vill ha ett litet kar som man kan ha sten eller fraggar av koraller i.

Skummare skulle nog nästan alla rekommendera. Den tar bort äggviteämnen innan de hinner bilda skit som kan skada fiskar och koraller vilket bidrar till att man kan ha några fler fiskar och slipper att t.ex. byta vatten väldigt ofta.

Man skall dock kontrollera så att man får rätt storlek och kapacitet på sin skummare så att man inte får under eller överdimensionerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All fakta finns på forumet.

Det bästa sättet att lära sig är att göra något av följande:

1. Läsa läsa läsa och läsa på forumet/nya böcker

2. Se om du inte kan bli inbjuden till någon saltvattensnisse i ditt område som kan förklara hur hans/hennes kar funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all info!

skall surfa runt lite mer här på sidan...å se om jag finner lite mer "nybörjar" tips...

men...jag känner mig lite osäker, verkar som det är ganska krångligt och mycket att tänka på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket att tänka på men man behöver inte ta allting på en gång. För att kunna starta behöver du ju i huvudsak ett akvarium och möbel som du vill ha.

Sedan sten och vatten som skall köras in och om stenen är ny så kan det handla om månader. Under den tiden hinner du läsa på mycket om det som är viktigast för att få ett komplett revakvarium.

Du hinner läsa om belysningen, skummare, osmos, filter och vad det är för tester och vattenvärden som alla tjatar om. Du kommer också hinna med att lära dig åtskilliga latinska namn på fiskar och vad de har för krav och förutsättningar för att de skall trivas i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna slå ett slag för den svenska saltvattensboken av Daniel knop.

Vettigt upplägg, bra bilder och vettiga råd (finns några små grodor, men vem är perfekt?)

Många akvarieböcker ger åtminstone mej känslan av att vara tillbaka i kemi-salen i klass 7,

redan i första kapitlet, men det tycker jag inte den här boken gör!

Rekommenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med en nybörjare till. Vi är rätt många här på forumet som är nybörjare vilket visar att detta är ett toppen forum. Finns även många mycket avancerade akvarister här vilket gör att det kan kännas mycket avancerat.

Jag kan bara hålla med tidigare här i tråden om att Daniel Knopps bok är en mycket bra bok som förklarar saker på ett enkelt sätt. Inte hur man bygger ett kar men vad det är som gör att det fungerar. Hur man bygger finner du mycket info om här. Med bygger menar inte jag limma ett akvarie utan mer får igång systemet.

Själv läste jag massor här på forumet och sedan boken men fortsatte att läsa här på forumet för det finns så mycket info här och det är bara att läsa. Jag var själv hemma hos en av de andra (Vargklo) här på forumet vilket har gett mig massor då jag då fick något att fästa mina inlästa kunskaper på. Detta är något som jag starkt rekomenderar.

Det finns ett antal artiklar här på forumet som är bra att läsa också. Titta runt här på forumet och nyttja sökfunktionen.

Önskar dig lycka till!:)

P.S Höll på att glömma en viktig sak vilken var anledningen till att jag svarade. Läs denna tråden från början till slut. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296 Den berätta om mycket och Peter som har tråden är mycket nogrann vilket ger en bra bild. Nu är inte detta ett facit på hur du ska göra utan ett bra exempel. När du tycker att tråden är för avancerad stannar du och återkommer senare till den! D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är några bra böcker givna att ha och sen komplementerar det här och andra forum bäckerna perfekt. Bra författare såsom E. Borneman och A. Calfo svarar t.ex. dagligen på frågor på ett forum vilket är trevligt om deras böcker ger upphov till några frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor i Åmål det ligger inom rimligt avstånd ner till Vänersborg. Om du har lust att komma förbi och prata lite och kika på min akvarium så är du välkommen. skicka ett PM så kan vi kolla när det passar oss båda

Stefan!

Missa inte detta tillfälle. Du har just blivit hembjuden till en "kung". Skämt å sido. Jag har fått jätte bra råd av Svärd och även läst vad han skriver. Han har massor att lära ut. Sen är det ett toppen tillf'lle att få något att fästa dina tankar vid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va sköj! en i närheten =) ja ta tillfället att åka hem till svärd! det finns nog inget bättre än hembesök då man kan visa och diskutera över en kopp kaffe.

du är välkommen hem till mig oxå men jag är skapligt grön jag med fast man har läst på guiden sedan -04!

SVÄRD: jag skulle oxå vilja göra ett hembesök hos dig någon gång under våren när det passar?

man har ju trots allt dreglat över ditt fina kar ett par gånger så det vore skoj att se det live. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va sköj! en i närheten =) ja ta tillfället att åka hem till svärd! det finns nog inget bättre än hembesök då man kan visa och diskutera över en kopp kaffe.

du är välkommen hem till mig oxå men jag är skapligt grön jag med fast man har läst på guiden sedan -04!

SVÄRD: jag skulle oxå vilja göra ett hembesök hos dig någon gång under våren när det passar?

man har ju trots allt dreglat över ditt fina kar ett par gånger så det vore skoj att se det live. hehe

Någon gång i April eller maj skulle passa bra eftersom jag jobbar i stort sett alla helgdagar fram till påsk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hultis

Vad trevligt med en säfflebo

Själv jobbar jag i Säffle, så ett besök hos dig och diskutera lite vore roligt

Vi får höras och bestämma en tid

p.s. jag skall passa på och hälsa från Cebers oxå (hon påstod att ni kände varandra) d.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...