Gå till innehåll

Vilken rullfilter tycker ni man ska köpa??


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Ska köpa mig ett rullfilter men det finns några att välja på

 

Vilken ska eller vad hade ni köpt idag??
 

ClariSea Gen2 SK5000
Theiling Rollermat
 
eller andra alternativ
 
 
 
 



 

 

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns Bubble Magus också. Den verkar vara identisk med Clarisea.
Tieling rollermat är mycket större än de andra men har rullarna under lock så jag skulle tro den luktar betydligt mindre.
(Om nu det är ett problem med de andra).

Tack Stig!

Nä plats finns. Kommer ha styrd ventilation i rummet så allt eller ev lukter sugs ut :)

Det blir under övre akvariet i ställningen som ett fack kommer fixas för rullfiltret.

b96654cbc325aec52e9a77954a38f708.jpg


Ska kolla på BM
Vem saluför dessa




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda har tråkigt låg kapacitet beträffande flöde.

Theilingen Rollermat har omvänd matning och hela plastlådan blir full med smuts, samt en väldigt klen motor som driver filtret.

Clarisea matas från rätt håll men har för korta rullar, även om jag tror att det nu finns längre?

 

Ett annat problem är att de har genomskinlig plast och har man som jag ett refugium med Chaeto-odling med en rejäl lampa, så får man även en ansenlig påväxt och igensättning av rullfiltret. 

Ändrat av KMG
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ja jag har avblåst detta just nu funderar om man ska bygga en själv. 
 

helst hade jag nog velat ha en original deltec evo men inte för 10kkr den är helt manuell s styrd med flödet.

 

Tack för input

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du ska avblåsa ett köp. Jag lät lite väl negativ. Givetvis överväger den stora fördelen att man får bra partikelfiltrering av vattnet, att smutsen som fångas upp skiljs från vattnet och att man slipper filter- och strumptvättning och luktande slabb.

Även om jag ser utvecklingspotential av rullfiltren så är min bestämda uppfattning att både Theilingen och i synnerhet Clarisea är väl värda sina pengar om man som jag har en hel del fisk som matas relativt generöst med både granulat och mysis. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har kört den nya gen 3-versionen av Clarisea i ett par tre månader nu. Det är mitt första rullfilter så jag har inget att jämföra med, men jag är väldigt nöjd. Rullarna har räckt 5-6 veckor och är enkla nog att byta ut utan att behöva slita ut hela maskinen. Det enda problem jag haft hittills är att nivåsensorn fastnat vid ett tillfälle och matat filter i onödan. Numera blåser jag av sensorn med en pipett regelbundet. Annars sköter den sitt jobb i tysthet och är klart värt pengarna bara för att slippa slabbet med filtersockor.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på deltec alternativt royal exclusives filter vilket jag också kommer göra tids nog. 
Jag har ett clarisea idag och är inte imponerad. Riktigt skramligt bygge. Är nog inget fel men mitt specifika filter men det är bara ett billigt bygge till ett relativt högt pris.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, PerS skrev:

Red Sea vill tydligen också vara med i leken:

https://www.redseafish.com/hardware/reefmat/

Ser lite lovande ut och bra med fler alternativ!

Frågan blir om det kan vara värt att gå på det större för att spara lite på filterrullen även om man kanske inte nödvändigtvis ligger över 6000l/h. 

Blir intressant att se var de landar prismässigt!

Sen håller väl även Focustronic på med en modell :) Känns som man ska avvakta lite och se hur de nys modellerna står sig och var de landar prismässigt!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...