Jump to content
Alex913

Nystart 240L

Recommended Posts

Hallå där går i planerna att starta ett saltvattenakvarium och har precis köpt ett begagnat Juwel Rio 240 och har lite frågor.

 

1.  Hade till en början tänkt köra utan sump och skummare till det har varit igång någon månad, är det möjligt att köra med orginalpumpen + streamers och bara byta ut filtermaterialet mot kolfilter och ev krossa i lite levande sten? Om inte vad ska jag köra med för filtermedia? Har tänkt köpa ett bra ytterfilter och även en skummare senare.     

    Har ni nåt tips på bra skummare, vad jag hört så ska inte juwels egna vara jättebra? 

 

2. Har också tänkt köra på orginalbelysningen till en början dvs 2x54w ett Marine och ett blått rör. Läste nånstans att man ska ha en watt per liter vatten men kan denna belysningen fungera i början om jag bara börjar med några clowner typ? Kanske det även går att ha nån lättare korall? 

 

3. Dehär med levande sten verkar det också vara mkt delade meningar om verkar vara många främst i USA som tycker att man kan köra med död sten och köra med startbakterier på flaska istället. Vad tycker ni? 

 

4. Och slutligen hur viktigt är det med osmosvatten kan man även där köra med medel för att göra om kranvatten till rätt hårdhet? 

 

Anledningen att jag ska vänta med grejerna är att jag inte har jättestor budget just nu. Kommer kanske kunna köpa grejer för 2-3000kr i månaden.

 

   Kom gärna med tips om vad mer som kan tänkas behövas osv. 😊

 

Tanken är väl att jag ska fortsätta läsa på lite mer till det är dags för start av akvariumet men är riktigt taggad på att få igång det så snabbt som möjligt 😄

 

Mvh Alex

 

Edited by Alex913

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Alex913 said:

1.  Hade till en början tänkt köra utan sump och skummare till det har varit igång någon månad

Jag vet inte hur inkörningen påverkas om man inte har skummare under den perioden, kanske det blir störe risk för algexplosion? Det beror kanske på hur inkörd den levande stenen är. Köp iaf ingen fisk före skummaren.

 

17 hours ago, Alex913 said:

, är det möjligt att köra med orginalpumpen + streamers och bara byta ut filtermaterialet mot kolfilter och ev krossa i lite levande sten? Om inte vad ska jag köra med för filtermedia?

Skumpatron i t ex ett innefilter fungerar utmärkt till saltvatten. Krossad levande sten är nog inte så effektivt som filtermaterial (använd hellre levande sten som inredning i karet). Aktivt kol behövs inte, främsta användningsområdet är om vattnet börjat gulfärgas efter en längre tid.

 

17 hours ago, Alex913 said:

Har tänkt köpa ett bra ytterfilter

Det är inte så användbart till saltvatten.

 

17 hours ago, Alex913 said:

Har ni nåt tips på bra skummare, vad jag hört så ska inte juwels egna vara jättebra? 

Tunze gör bra inneskummare. Skall du ha en sump finns det även många andra skummarmärken att välja på.

 

17 hours ago, Alex913 said:

2. Har också tänkt köra på orginalbelysningen till en början dvs 2x54w ett Marine och ett blått rör. Läste nånstans att man ska ha en watt per liter vatten men kan denna belysningen fungera i början om jag bara börjar med några clowner typ? Kanske det även går att ha nån lättare korall? 

Har inte Juwel specialmått på sina lysrörsramper? 2x54w borde kunna räcka till iaf mjukkoraller, men faktisk lysrörsstyrka beror mycket på reflektorernas kvalitet. För fiskarnas del spelar inte belysningen någon större roll.

 

17 hours ago, Alex913 said:

3. Dehär med levande sten verkar det också vara mkt delade meningar om verkar vara många främst i USA som tycker att man kan köra med död sten och köra med startbakterier på flaska istället. Vad tycker ni?

Äkta levande sten är mycket bättre biologiskt. Dock finns risk att Aiptasia (glasrosor) följer med, men en pepparmintsräka bör isf äta upp dessa (iaf små exemplar, större exemplar kan man begrava i revepoxy även om de ofta lyckas hitta en utväg genom något hål i stenen).

 

17 hours ago, Alex913 said:

4. Och slutligen hur viktigt är det med osmosvatten

Osmos behövs bara om kranvattnet har dålig kvalitet (t ex för mycket koppar eller nitrat), vilket varierar mellan olika orter och även byggnader. Kanske ett Tritontest på vattnet ur den egna kranen kan visa detta. Vattenverkets analys kan också vara användbar, men visar inte om t ex husets egna vattenledningar fäller ut koppar.

 

17 hours ago, Alex913 said:

Kom gärna med tips om vad mer som kan tänkas behövas osv. 😊

Av dyrare saker räcker det nog med skummare och streamers till att börja med, samt något att mäta salthalt med (gärna en refraktometer), värmare (gärna två svaga än en som är för stark, ifall den hakar upp sig). Lägg till det levande sten och sand (så mycket som blir snyggt, bry dig inte om gamla tumregler om x kg per liter).

 

Automatisk vattenpåfyllning, främst av bekvämlighetsskäl.

 

En starkare belysning om du vill ha mycket koraller. Om du vill ha stenkoraller, tillförsel av kalcium- och alkalinitet (och tester för detta).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan, Christian J sa:

Jag vet inte hur inkörningen påverkas om man inte har skummare under den perioden, kanske det blir störe risk för algexplosion? Det beror kanske på hur inkörd den levande stenen är. Köp iaf ingen fisk före skummaren.

 

Skumpatron i t ex ett innefilter fungerar utmärkt till saltvatten. Krossad levande sten är nog inte så effektivt som filtermaterial (använd hellre levande sten som inredning i karet). Aktivt kol behövs inte, främsta användningsområdet är om vattnet börjat gulfärgas efter en längre tid.

 

Det är inte så användbart till saltvatten.

 

Tunze gör bra inneskummare. Skall du ha en sump finns det även många andra skummarmärken att välja på.

Okej men då ska jag slå till på en Tunze dock 9004 det första jag gör. Men kan jag då ta bort det inbyggda filtret eller kör man båda två? 

14 minuter sedan, Christian J sa:

 

Har inte Juwel specialmått på sina lysrörsramper? 2x54w borde kunna räcka till iaf mjukkoraller, men faktisk lysrörsstyrka beror mycket på reflektorernas kvalitet. För fiskarnas del spelar inte belysningen någon större roll.

Vet inte riktigt men vad jag förstår så ska väl dessa rör passa till orginalbelysningen? https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-5-lysror/juwel/blue/juwel-high-lite-blue-54w-1047-mm.html

 

Reflektorer ser det inte ut att sitta några i men får sätta dit sånna då! 

14 minuter sedan, Christian J sa:

Äkta levande sten är mycket bättre biologiskt. Dock finns risk att Aiptasia (glasrosor) följer med, men en pepparmintsräka bör isf äta upp dessa (iaf små exemplar, större exemplar kan man begrava i revepoxy även om de ofta lyckas hitta en utväg genom något hål i stenen).

 

Osmos behövs bara om kranvattnet har dålig kvalitet (t ex för mycket koppar eller nitrat), vilket varierar mellan olika orter och även byggnader. Kanske ett Tritontest på vattnet ur den egna kranen kan visa detta. Vattenverkets analys kan också vara användbar, men visar inte om t ex husets egna vattenledningar fäller ut koppar.

 

Av dyrare saker räcker det nog med skummare och streamers till att börja med, samt något att mäta salthalt med (gärna en refraktometer), värmare (gärna två svaga än en som är för stark, ifall den hakar upp sig). Lägg till det levande sten och sand (så mycket som blir snyggt, bry dig inte om gamla tumregler om x kg per liter).

 

Automatisk vattenpåfyllning, främst av bekvämlighetsskäl.

 

En starkare belysning om du vill ha mycket koraller. Om du vill ha stenkoraller, tillförsel av kalcium- och alkalinitet (och tester för detta).

 

Okej en värmare fick jag med men har tänkt köpa en extra å ha i som backup ifall den andra går sönder.

  Och bra att du sa det om stenen för då ska jag absolut köra med sån. Hade blivit så dyrt om jag hade behövt 24kg men kanske räcker med lite mindre. Kollade även på att köpa den begagnad men det kanske är dumt att skicka den med posten? Tänker om alla bra bakterier dör på vägen. 

  Ska absolut köpa ett triton test och kolla vattnet innan då! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Alex913 said:

Okej men då ska jag slå till på en Tunze dock 9004 det första jag gör.

Fast ta gärna en större modell, t ex 9012 (eller motsvarande äldre modeller om du hittar någon begagnad). Jag använde en 9004 i flera år i mitt 300-literskar, men har fått mycket mindre algproblem sedan jag skaffade en större.

 

Quote

Men kan jag då ta bort det inbyggda filtret eller kör man båda två? 

Du kan nog ta bort det om du vill.

 

Quote

Vet inte riktigt men vad jag förstår så ska väl dessa rör passa till orginalbelysningen? https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-5-lysror/juwel/blue/juwel-high-lite-blue-54w-1047-mm.html

Ja det verkar stämma, vanliga 54w-rör är annars 1150mm tror jag.

 

Quote

Hade blivit så dyrt om jag hade behövt 24kg men kanske räcker med lite mindre.

Svårt att säga, kanske hälften kan vara lagom? Densiteten skiljer sig ibland beroende på stenens form och antal håligheter. Ta så mycket du tycker ser snyggt ut.

 

Quote

Kollade även på att köpa den begagnad men det kanske är dumt att skicka den med posten? Tänker om alla bra bakterier dör på vägen.

Jag vet inte, det beror kanske på hur väl emballerad den är, och hur kallt det är ute? Även vid köp från butik dör det alltid en hel del organismer på/i stenen under inkörningen, det är helt normalt men bakterierna återhämtar sig.

 

Däremot finns det kanske risk för att en tidigare ägare haft sjukdomar i sitt kar (cystor av parasiterna Cryptocaryon och Oodinium kan följa med på sten, detta gäller även om stenen legat i kar med fisk i butiken), eller använt olämpliga kemikalier/mediciner, eller att stenen är full av fosfat som leder till algexplosion. Men om den tidigare ägaren har ett  välskött kar är det nog mindre risk, dessutom kanske sådan redan inkörd sten förkortar inkörningen av ditt kar till nästan ingenting.

 

 

Edited by Christian J

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan, Christian J sa:

Fast ta gärna en större modell, t ex 9012 (eller motsvarande äldre modeller om du hittar någon begagnad). Jag använde en 9004 i flera år i mitt 300-literskar, men har fått mycket mindre algproblem sedan jag skaffade en större.

 

Du kan nog ta bort det om du vill.

 

Ja det verkar stämma, vanliga 54w-rör är annars 1150mm tror jag.

 

Svårt att säga, kanske hälften kan vara lagom? Densiteten skiljer sig ibland beroende på stenens form och antal håligheter. Ta så mycket du tycker ser snyggt ut.

 

Jag vet inte, det beror kanske på hur väl emballerad den är, och hur kallt det är ute? Även vid köp från butik dör det alltid en hel del organismer på/i stenen under inkörningen, det är helt normalt men bakterierna återhämtar sig.

 

Däremot finns det kanske risk för att en tidigare ägare haft sjukdomar i sitt kar (cystor av parasiterna Cryptocaryon och Oodinium kan följa med på sten, detta gäller även om stenen legat i kar med fisk i butiken), eller använt olämpliga kemikalier/mediciner, eller att stenen är full av fosfat som leder till algexplosion. Men om den tidigare ägaren har ett  välskött kar är det nog mindre risk, dessutom kanske sådan redan inkörd sten förkortar inkörningen av ditt kar till nästan ingenting.

 

 

Okej men då ska jag kika efter en modell större! 

  Är det också viktigt att ha levande sand när man har levande sten? Tycker det ser bättre ut att ha lite större stenar på botten 3-4mm men inte sett någon levande sådan. 

 

  Får fundera lite på det med stenen men den ligger just nu i hink med lock värmare och en stream er och vad jag fattat det då ska väl de dåliga dö ät ju längre den ligger då. Får ta en funderare på den om det är värt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sista fråga bara 😅

  Kollade vattenvärdena på vattenverket å är nitrithalten för hög då iom att den ska ligga på noll? Såg att amerikanerna kör med nåt medel även där för att få rätt hårdhet men det kanske inte är nåt att rekommendera? Screenshot_20191217_023637_com.google.android_apps_docs.jpg.6c056355a44f6ad5f8ff4f62dc02c269.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, Alex913 sa:

Är det också viktigt att ha levande sand när man har levande sten? Tycker det ser bättre ut att ha lite större stenar på botten 3-4mm men inte sett någon levande sådan.

Hej Alexander ,du behöver inte ha levande sand om du har levande sten, sanden kommer att bli levande efter ett några månader ,

och vill du inte ha sand på hela botten kan du dela på levande sten , en del sten är snygg på båda sidor ,delar man den med vinkelslipen eller en bågfil , 

då har du två snygga sidor uppåt , en del sten är inte så snygga men dom är bra att dela och sätta knappar  (zoanthus) på ,

då är den lätta att ta bort eller byta ut om knapparna  växer för fort , sedan lite sand emellan så blir det snyggt , 

 

om du skulle göra ett fel eller misstag så är inte det så farligt , har du bara salt hemma så kan du lösa det med ett vattenbyte om det blir panik , 

alla gör fel men ju äldre man blir så går det längre mellan gångerna bara  , 

men den absolut största  risken är om du ska dosera något i karet , det finns en uppsjö av olika medel och alla sorter  är bäst ,

en bra regel är att häll inget i karet som du inte vet vad det är eller hur karet kommer att reagera , det kan gå fort utför med karet och skapa en massa mer jobb,

är du osäker fråga innan du tippar i något i karet ,

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Alexander ,du behöver inte ha levande sand om du har levande sten, sanden kommer att bli levande efter ett några månader ,

och vill du inte ha sand på hela botten kan du dela på levande sten , en del sten är snygg på båda sidor ,delar man den med vinkelslipen eller en bågfil , 

då har du två snygga sidor uppåt , en del sten är inte så snygga men dom är bra att dela och sätta knappar  (zoanthus) på ,

då är den lätta att ta bort eller byta ut om knapparna  växer för fort , sedan lite sand emellan så blir det snyggt , 

 

om du skulle göra ett fel eller misstag så är inte det så farligt , har du bara salt hemma så kan du lösa det med ett vattenbyte om det blir panik , 

alla gör fel men ju äldre man blir så går det längre mellan gångerna bara  , 

men den absolut största  risken är om du ska dosera något i karet , det finns en uppsjö av olika medel och alla sorter  är bäst ,

en bra regel är att häll inget i karet som du inte vet vad det är eller hur karet kommer att reagera , det kan gå fort utför med karet och skapa en massa mer jobb,

är du osäker fråga innan du tippar i något i karet ,

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

Okej tack för tipsen! 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

12 hours ago, Alex913 said:

En sista fråga bara 😅

  Kollade vattenvärdena på vattenverket å är nitrithalten för hög då iom att den ska ligga på noll?

Vet inte om jag förstår provsvaret rätt, kanske @Lasse kan hjälpa? Om det står 20ppm är det kanske i högsta laget (med tanke på att matning kan höja det ytterligare med tiden).

 

12 hours ago, Alex913 said:

Såg att amerikanerna kör med nåt medel även där för att få rätt hårdhet men det kanske inte är nåt att rekommendera? 

Förstår inte riktigt vad du menar där: hårdhet på kranvattnet, eller alkalinitet i akvarievattnet?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Christian J sa:

 

Vet inte om jag förstår provsvaret rätt, kanske @Lasse kan hjälpa? Om det står 20ppm är det kanske i högsta laget (med tanke på att matning kan höja det ytterligare med tiden).

 

Förstår inte riktigt vad du menar där: hårdhet på kranvattnet, eller alkalinitet i akvarievattnet?

 

Tänkte på hårdheten på vattnet. Typ sån här https://www.zooplus.se/shop/akvarium/vattenvard/vattenmjukgorare/tetra/278888

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquasafe och liknande är gift för saltvatten. Det får skummaren att flöda över våldsamt.

En nitrithalt på 20 ppm är otrolig. (Utom möjligtvis i avlopp).

Jag rekommenderar en osmos med silikatfilter för då slipper man tänka på inkommande vattenvärden. 

Jag doserar aldrig något som jag inte har mätt innan att det är en brist av det.

Jag körde en Tunze 9004 i en 125 liters kub och tyckte den var för klen. 9012 är flera gånger mer effektiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, stigigemla said:

En nitrithalt på 20 ppm är otrolig. (Utom möjligtvis i avlopp).

Nitrat, inte nitrit (iofs för högt ändå). Men vad innebär de två kolumnerna med värden: den vänstra verkar kallas Normalvärde och den högra Gränsvärde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är den vänstra kolumnen man ska läsa. Normalvärdet är det värde som dricksvattnet från vattenverket brukar ligga på. De provtar vattnet regelbundet men presenterar inte varje analysresultat utan en sammanvägd bild istället. Gränsvärdet är bara en information om vad som är högsta godkända värde.

 

Så i det här fallet visar informationen

Nitrit <0,0070 mg/l

Nitrat <0,44 mg/l

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, KennethN sa:

Det är den vänstra kolumnen man ska läsa. Normalvärdet är det värde som dricksvattnet från vattenverket brukar ligga på. De provtar vattnet regelbundet men presenterar inte varje analysresultat utan en sammanvägd bild istället. Gränsvärdet är bara en information om vad som är högsta godkända värde.

 

Så i det här fallet visar informationen

Nitrit <0,0070 mg/l

Nitrat <0,44 mg/l

Så tolkar jag det också. det är ett rätt så bra vatten du har. Om du kör utan osmos - använd då ditt favoritmärkes normalsalt ("fisksalt") eftersom du har 16 ppm kalcium i vattnet redan. totalhårdheten är ett gammalt uttryck för att visa calcium och magnesiuminnehållet i sötvatten. När det står < framför ett värde så betyder det att avläst värde är under den siffran som står direkt efteråt <0,44 mg/l (ppm) NO3 betyder att avläst värde ligger under detektionsgränsen - i detta fall 0,44 mg/l

 

Och @stigigemla hade ett driksvatten visat 20mg/l  i nitrat så hade den driftschefen fått sparken för länge sedan :) - eller hur @LN21?

 

MVH Lasse

Edited by Lasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan, Lasse sa:

Så tolkar jag det också. det är ett rätt så bra vatten du har. Om du kör utan osmos - använd då ditt favoritmärkes normalsalt ("fisksalt") eftersom du har 16 ppm kalcium i vattnet redan. totalhårdheten är ett gammalt uttryck för att visa calcium och magnesiuminnehållet i sötvatten. När det står < framför ett värde så betyder det att avläst värde är under den siffran som står direkt efteråt <0,44 mg/l (ppm) NO3 betyder att avläst värde ligger under detektionsgränsen - i detta fall 0,44 mg/l

 

Och @stigigemla hade ett driksvatten visat 20mg/l  i nitrat så hade den driftschefen fått sparken för länge sedan :) - eller hur @LN21?

 

MVH Lasse

Okej men då kör jag nog utan osmos till en början å kör på saltet. Så får jag väl köpa en osmos längre fram jag kan använda vid vattenbyten! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Alexander , glömde en sak förut , om du inte har en riktig saltmätare , försök och låna en så du kan kalibrera en vipparms mätare ,

det är ett så enkelt fel att man kan missa det och man får lite konstiga mätvärden annars , och är salthalten fel då får du fel mätvärde  ,

en kompis råkade ut för det , trotts alla inskickade tester ,det var ändå OK med karet men det var ändå något som inte stämde , 

det var helt enkelt ett enkelt fel som alla missade , salthalten var för hög , all utgick ifrån att salthalten stämde utan att dubbel kolla detta ,

mvh stefan

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Alexander , glömde en sak förut , om du inte har en riktig saltmätare , försök och låna en så du kan kalibrera en vipparms mätare ,

det är ett så enkelt fel att man kan missa det och man får lite konstiga mätvärden annars , och är salthalten fel då får du fel mätvärde  ,

en kompis råkade ut för det , trotts alla inskickade tester ,det var ändå OK med karet men det var ändå något som inte stämde , 

det var helt enkelt ett enkelt fel som alla missade , salthalten var för hög , all utgick ifrån att salthalten stämde utan att dubbel kolla detta ,

mvh stefan

Okej och med en riktig saltmätare menar du en refraktometer eller? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Jag har ett juwel rio 350, kör tunze 9012 dc, den är tyst och bra. Dok ger den lite Micro Bubblor även efter inkörning, vet ej om 9012 utan dc är bättre då du kan justera luften manuellt?

 

nu efter ett år kasta jag ur innerfiltret och byggde sump, så nu kan jag ha all rening i den.

 

jag har ett vitt och ett blått marin jag kan skänka mot fraktkostnaden om du inte redan köpt. Vet inte om de är för långa för juwel 240? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, Mattias7898 sa:

Hej! Jag har ett juwel rio 350, kör tunze 9012 dc, den är tyst och bra. Dok ger den lite Micro Bubblor även efter inkörning, vet ej om 9012 utan dc är bättre då du kan justera luften manuellt?

 

nu efter ett år kasta jag ur innerfiltret och byggde sump, så nu kan jag ha all rening i den.

 

jag har ett vitt och ett blått marin jag kan skänka mot fraktkostnaden om du inte redan köpt. Vet inte om de är för långa för juwel 240? 

Okej spanar lite på blocket och även här på sidan om nån säljer begagnat men inte sett nån än. Får ha lite is i magen å se om nåt kommer ut. 

 

Ska också bygga en sump längre fram verkar ju inte vara allt för avancerat ändå! 

 

Ja jag tar gärna emot dom vad jag kan se ska det vara samma! 😄😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kolla även på en deltec 600 tror jag den kallades, men vad jag kunde läsa mig till så lätt den mer än tunzen. Någon här på forumet som har erfarenhet av den. De kosta ungefär lika mycket har jag för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Saltvattensguiden


Organisationsnummer: 802438-6222
E-post: admin@saltvattensguiden.se


  • Ordförande: nike83
  • Kassör: Tribiani
  • Tekniskt ansvarig: ormet
  • Medlemsansvarig: kaptenen
  • Annonsörsansvarig: danne031
  • Våra betalningsalternativ


  • Swish: 123 268 41 16
  • PayPal: kassor@saltvattensguiden.se
  • Bankgiro: 220-3503

  • Aktuell programversion


    IPS Community Suite 4.4.10
    Tapatalk 1.6.5

    ×
    ×
    • Create New...