rickard81 Postat 6 september 2020 Författare Postat 6 september 2020 Funderar på att uppgradera belysningen. Skulle behöva bättre spridning på ljuset då vissa koraller börja skugga andra. Antingen en hydra 52hd eller komplettera den befintliga hydra 26HD med en till. T5 går bort då akvariet är 50*50 och dom kortaste rören är 60cm har jag för mig. Eller har nån nått annat tips på belysning Citera
Lasse Postat 7 september 2020 Postat 7 september 2020 Detta kan vara ett alternativ om du vill ha spridning å la T5. Tiita på 50 varianten https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/mitras-lightbar-2/ MVH Lasse Citera
rickard81 Postat 7 september 2020 Författare Postat 7 september 2020 3 timmar sedan, Lasse sa: Detta kan vara ett alternativ om du vill ha spridning å la T5. Tiita på 50 varianten https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/mitras-lightbar-2/ MVH Lasse Tack för tipset ska kolla upp dom Citera
Lasse Postat 7 september 2020 Postat 7 september 2020 (ändrat) Jag har 3 st 120 och en 110 som huvudbelysning. Mycket nöjd. Du bör välja deep actinic eller actinic - ljuset ser ganska vitt ut på grund av RGB som är med MVH Lasse Ändrat 7 september 2020 av Lasse Citera
rickard81 Postat 20 september 2020 Författare Postat 20 september 2020 Måste bli bättre på att skrapa rutorna 5 Citera
rickard81 Postat 21 september 2020 Författare Postat 21 september 2020 On 2020-09-20 at 21:13, peterj66 said: Kan bara säga wow! Riktigt snyggt! Tack så mycket Citera
rickard81 Postat 13 oktober 2020 Författare Postat 13 oktober 2020 Tråkig dag idag kommer hem till akvarie där en clown, en kardinal samt en wrasse var döda samt en clown som kippade efter andan och dog senare på kvällen. Vilket var alla fiskar jag hade men putsarräkan verkar må prima. kolla såklart alla värden vilka var följande. calcium 400 Kh 7,5 mg 1350 ph 8,2 nitrit 0 nitrat 2 fosfat 0 mäter med salifert Bytte även 20l vatten. Så frågan vad som hänt mina euphyllior var lite sura men övriga koraller oberörda. Citera
mikoto Postat 15 november 2020 Postat 15 november 2020 Vilken explosion av färger! Ser kanon ut, vad tråkigt med fiskarna du tappa. Sådant gör ont, speciellt när man inte har några svar på varför det skedde. Citera
rickard81 Postat 16 november 2020 Författare Postat 16 november 2020 9 timmar sedan, mikoto skrev: Vilken explosion av färger! Ser kanon ut, vad tråkigt med fiskarna du tappa. Sådant gör ont, speciellt när man inte har några svar på varför det skedde. Tack. Ja de är väldigt tråkigt, hade problem med planaria när de hände men även dom dog vilket var bra iof. Citera
rickard81 Postat 30 november 2020 Författare Postat 30 november 2020 Kampen fortsätter mot den gröna cyanon annars rullar de på bra igen Citera
nike83 Postat 30 november 2020 Postat 30 november 2020 hittade du orsaken till fiskdöden? är du säker på att det är cyano och inte spirulina? Citera
rickard81 Postat 30 november 2020 Författare Postat 30 november 2020 1 timme sedan, nike83 skrev: hittade du orsaken till fiskdöden? är du säker på att det är cyano och inte spirulina? Nej hitta tyvärr inte orsaken. Är inte säker på att de cyano men ska undersöka lite mer och ska kolla upp spirulina. Tack för tipset de uppskattas. 1 Citera
rickard81 Postat 29 december 2020 Författare Postat 29 december 2020 Bild från ovan. Har fortfarande algproblem så tänkte börja med att ta ur all sand ur burken 2 Citera
rickard81 Postat 19 januari 2021 Författare Postat 19 januari 2021 Rullar på börjar bli lite för trångt i burken skulle behöva rensa bort några koraller. Funderar även på att gå över mer till lps. 4 Citera
rickard81 Postat 1 februari 2021 Författare Postat 1 februari 2021 Har fortfarande lite gröna alger kvar men fortsätter kämpa. 4 Citera
rickard81 Postat 3 augusti 2021 Författare Postat 3 augusti 2021 Burken finns kvar men i en ny tappning. Hade ett rör som läckte så jag fick tömma hela burken och passa då på att byta plats och byggde om hela möbeln. skickar med en liten bild men mer kommer 3 Citera
Kenpro Postat 12 augusti 2021 Postat 12 augusti 2021 Dosera phosphorus från ATI tex så blir det förmodligen bättre vid vattenbyte, om du nu har samma värden i bytesvattnet o rent rodi vatten vid byte. Alternativt om du häller i vattnet för fort så sanden släpper massa gas o tråkigheter Citera
rickard81 Postat 12 augusti 2021 Författare Postat 12 augusti 2021 3 timmar sedan, Kenpro skrev: Dosera phosphorus från ATI tex så blir det förmodligen bättre vid vattenbyte, om du nu har samma värden i bytesvattnet o rent rodi vatten vid byte. Alternativt om du häller i vattnet för fort så sanden släpper massa gas o tråkigheter Du menar mot algproblemet? Citera
Kenpro Postat 12 augusti 2021 Postat 12 augusti 2021 (ändrat) Jag menade mot störning vid vattenbyte eftersom ditt test kit visar noll på fosfat och 5 i nitrat. Algproblem kan också uppstå vid obalans av kolkälla, fosfat o nitrat då alla beståndsdelar ska finnas i rätt radio. Med rätt städpatrulls djur och lagom in och ut export är ej alger ett problem. Såg inte att du startat om så skrev ifrån ditt vattenbytes störning i tidigare post Ändrat 12 augusti 2021 av Kenpro Citera
rickard81 Postat 13 augusti 2021 Författare Postat 13 augusti 2021 23 timmar sedan, Kenpro skrev: Jag menade mot störning vid vattenbyte eftersom ditt test kit visar noll på fosfat och 5 i nitrat. Algproblem kan också uppstå vid obalans av kolkälla, fosfat o nitrat då alla beståndsdelar ska finnas i rätt radio. Med rätt städpatrulls djur och lagom in och ut export är ej alger ett problem. Såg inte att du startat om så skrev ifrån ditt vattenbytes störning i tidigare post Okej de är lugnt men tack iaf för tipset. Just de problemet försvann när jag bytte märke på salt. Just nu jobbar jag med höga nitrathalter men har börjat dosera Nopox så de är på väg nedåt nu. Citera
Kenpro Postat 18 augusti 2021 Postat 18 augusti 2021 Dosera gärna phosphorus om du har höga nitratvärden och superlåga fosfatvärden, då balanserar sig värdena ihop med kolkälla som nopox. Gäller ju bara om du inte är i närheten av av ration kolkälla 106 nitrat 16 fosfat 1 Citera
rickard81 Postat 23 september 2021 Författare Postat 23 september 2021 Den enda sps som har återhämtat sig helt efter svajiga värden. Hade nästan 50 i nitrat, lågt ca typ 340 och kh på nästan 15. Testade ati 2-part ett tag men fick inte till det så är tillbaka på aquaforest 1 2 3. 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.