GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Hej pÄ er!

Jag Àr nykomling pÄ forumet. Vilket fantastiskt forum detta Àr!!

Efter ca: 25Är ifrÄn saltvatten kÀnner jag mig mogen för ny uppstart! Hade ett 1200l i tonÄren med en salig blandning av levande och typ noll teknik förutom belysning och cirkulation. Det gick ok ÀndÄ.

Nu Ă€r jag 40+ och pĂ„ jakt efter ett red sea reefer xl425 med mer eller mindre teknik. Helst mer! 😀

Jag har lagt ut en köpes förfrĂ„gan i annonsforumet, men tĂ€nker att nĂ„gon kanske vill bli av med sitt utan att veta om det Ă€n. 😉 
SÄ om nÄgon av er gÄr i uppgraderings- eller nedstÀngningstankar sÄ hör gÀrna av er! 

Jag bor i Kalmar lÀn men kan Äka utanför för att fÄ rÀtt produkter. 

Vi hörs!

Mvh Johan 

johanpost75@gmail.com

• Gilla 3
Postat
2 timmar sedan, nike83 sa:

VÀlkommen och vÀlkommen tillbaka till hobbyn.

Det finns ett par RSR till salu i Stockholm har jag sett.

Tackar!

Sthlm kÀnns pÄ grÀnsen till för lÄngt att Äka...men dyker det inte upp nÄgra nÀrmare sÄ fÄr jag vÀl köra upp.

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

DÄ har jag samlat pÄ mig lite grejer...

1st Komplett RSR XL 525 ink Tunze ATO - hÀmtas i hufvudstaden i morgon.

4st Coral box moon lampor.

2st Coral box gp 5-plus streamers.

2st Gyre xf250 wavemakers - pÄ g med postnord.

1st Jebao DC 6000 - pÄ g med postnord.

1st bubbleking 180 skummare.

1st aqualight osmos.

Div tester, Salifert.

Samtliga prylar inhandlade hÀr pÄ forumets eminenta köp o sÀlj avdelning!

Snabbt och smidigt för bra pris av trevliga och hjÀlpsamma medlemmar! 

NÀr jag Àr i sthlm tÀnkte jag Äka förbi ngn bra butik för saltvatten och kolla lite. Vilken rekommenderas? Letar lite snygg inredning som btn och sten.

AnyConv.com__IMG_3681.jpg.f6b25a2a8dbc987b94f95bc6c5f660fc.jpg

• Gilla 4
Postat

Karet kommer vara synligt framifrÄn och frÄn ena gaveln. 

Planen Àr att limma btn slimline bak och försöka gömma det mesta av tekniken med ytterligare btn moduler. 

Inriktning efter inkörningen blir till att börja med mestadels olika lps:er och flakvÀxande.

Tex: Xenia, gorgonia, discosoma, ricordea, rhodactis, turbinaria euphyllia vore schysst.

FÄr se vad som finns i akvariebutiken i Kalmar och hyfsat lokalt.

Jag har ju inte sÄ lÄngt till Ocean akvarium i Gemla och Djurens vÀrld i NÀttraby. 

• Gilla 1
Postat

Blir lÀtt att jag gÄr all-in nÀr jag sÀtter igÄng med nÄgot...nu gÀller det att ta det lugnt och fÄ till en bra start och ett stabilt system. 

• Gilla 3
Postat

bra förutsÀttningar för uppstart.

jag har ingen erfarenhet av belysningen, vad Àr det för effekt etc? LPS:er Àr förvisso inte sÄ ljuskrÀvande som SPS:er. 

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)
3 timmar sedan, nike83 said:

bra förutsÀttningar för uppstart.

jag har ingen erfarenhet av belysningen, vad Àr det för effekt etc? LPS:er Àr förvisso inte sÄ ljuskrÀvande som SPS:er. 

Ledplattorna har 18st ledchips med 6 kanaler och Àr pÄ 59w styck, sÄ jag fÄr ut ca 240w totalt. Kommer ev lÀgga till en femte lampa lÀngre fram om/nÀr jag vill köra mer sps:er.

Ändrat av Jojo
  • Gilla 1
Postat

Har ju lÀst att generellt för belysning gÀller 1w/l, men att för led gÀller inte samma förhÄllande..?

Postat
3 timmar sedan, Jojo said:

Har ju lÀst att generellt för belysning gÀller 1w/l, men att för led gÀller inte samma förhÄllande..?

jag tÀnker att det ett riktmÀrke som gÀller för Acroporor (sps-koraller). nÀr LED var nytt sÄ sas det att LED var mycket mer effektivt Àn T5 och MH. tror dock inte det stÀmmer helt. tror andra har bÀttre koll pÄ detta Àn jag.

LPS Àr mindre krÀvande.

• Gilla 1
Postat

Led har mycket högre verkningsgrad Àn lysrör och kan dessutom ha linser som riktar det mesta ljuset ned i akvariet.

Bra blÄ eller royal blue led har i dag ungefÀr 60% verkningsgrad.

De bÀsta lysrören har ungefÀr 18%. De börjar med en ljuskÀlla som kan ha upp till 40% verkningsgrad till 254nm. Sedan har vi ett fluorescerande skikt som konverterar till synligt ljus. Om vi tar 450 nm som ett rÀkneexempel kan max 254/450 av energin vara kvar men vi har tyvÀrr inte perfekt verkningsgrad utan den stannar pÄ ungefÀr 18% för de bÀsta rören.

För vita lysdioder som har fluorescerande skikt minskar ocksÄ verkningsgraden men dÀr har vi 450 nm som utgÄngspunkt sÄ vi tappar betydligt mindre effekt dÀr.

Sedan Àr det ju inte effekten som spelar roll utan antal fotoner i "rÀtt" vÄglÀngd som ger fotosyntes. Det betyder att för 660nm har 450/660 effekt per foton.

Jag har kunder som ligger strax under 0,5 watt per liter för framgÄngsrika stenkorallkar med belysning med bra linser.

För Ledarmaturer utan linser behövs betydligt högre effekt genom att ljuset sprids mer och ljus som trÀffar vattenytan i lÀgre vinkel reflekteras mer.

En fördel Àr att ljus trÀffar korallerna frÄn flera vinklar sÄ att de skuggas mindre nedtill. Det minskar risken för bara flÀckar i skuggade delar av korallerna.

Med bra lysrörsarmaturer kan man gott ha en aning lÀgre Àn en w/liter. 8 lysrör för ett kar pÄ 60 x 60 cm brukar ge bra resultat.
BetrÀffande fÀrgerna i belysningen handlar det mesta om tycke och smak. I dag fÄr men sÄ mycket ljus att man kan kompensera ett ljus som inte Àr idealiskt för korallerna med lite starkare ljus. Min Äsikt Àr att man ocksÄ skall Àgna lite tanke pÄ hur fiskarna ser ut i ljuset.

• Gilla 3
  • Tack 1
Postat

Har en fundering:

Fick inte med ngt pvc till returen till mitt begagnade RSR xl525. Skulle det gĂ„ att anvĂ€nda slang hela vĂ€gen frĂ„n returpumpen upp till ”utkastaren” i huvudkaret? Vad tror ni?

70309CCC-8B0C-4809-8E56-300A0E60369B.jpeg

Postat

Det Àr ganska lÀtt att fÄ tag pÄ reservdelar annars. Tror de flesta som sÀljer saltvattengrejer kan fixa det. Jag fick sjÀlv byta mittenröret pÄ mitt rsr450. Har för mig att det inte var sÄ farligt dyrt heller jÀmförelsevis.

AngÄende slang kanske det funkar ocksÄ, men jag tÀnker att det blir lite krÄngligare att fÄ allt tÀtt och bra. Man vill ju inte Ängra sig sen nÀr det Àr igÄng.

Skickat frÄn min SM-G975F via Tapatalk

• Gilla 1
Postat

Det blir en ganska grov slang om den ska gÄ att trÀ över. Red sea har hyffsat unika kopplingar sÄ det Àr klurigt att försöka ersÀtta de med nÄgra andra. Jag hade kostat pÄ mig en reservdel dÀr.

• Gilla 1
Postat

Slangen ska inte trÀs pÄ röret utan gÄ inne i röret upp i avrinningsboxen och ansluta till utkastaren, som dessutom har en konisk anslutning som ser ut att vara anpassad för slang.

Reservdelar i original Àr ju utan tvivel det bÀsta i alla lÀgen men dÄ blir det att bestÀlla och vÀnta...

4954072C-42BB-4173-ABB7-B99E647D664B.jpeg

Postat
Slangen ska inte trÀs pÄ röret utan gÄ inne i röret upp i avrinningsboxen och ansluta till utkastaren, som dessutom har en konisk anslutning som ser ut att vara anpassad för slang.

Reservdelar i original Àr ju utan tvivel det bÀsta i alla lÀgen men dÄ blir det att bestÀlla och vÀnta...

4954072C-42BB-4173-ABB7-B99E647D664B.jpeg.d9775255a5aacd98151792a35705897b.jpeg
Om inte returröret Àr tÀtt utan att det gÄr en lös slang inne i den sÄ tycker jag att det kÀnns som risk att du fÄr vatten som rinner tillbaka i returröret och droppar och skvÀtter. Eller? NÀr jag kollar i mitt rörfack uppe i karet sÄ kÀnns mittenröret högre Àn returröret. SÄ om inte den normala avrinningen till sumpen svÀljer allt sÄ svÀmmar det över i ditt öppna returrör istÀllet för mittenröret. Det blir inte trevligt i sumpskÄpet i sÄ fall.
SÄ kÀnns det som att det skulle bli pÄ mitt iaf men Àr ju inte exakt samma modell...

Postat

Blir rÀtt besvÀrligt att dra upp en slang i röret som gÄr trÀ över kopplingen, samt att ett öppet rör dÀr kan bli besvÀrligt som belunn ovan skriver.

Postat

Det blir ju ett hÄl dÄ rÀtt ner till skÄpet, om du inte hade tÀnkt silicona fast slangen och fÄ det vattentÀtt. För annars kommer allt vatten att ta den vÀgen ner.

Postat

Med tanke pÄ kostnaden av ett nytt returrör original hade jag nog satsat pÄ det istÀllet. Du skulle annars behöva tÀta och dÄ fixera hela slangen i hÄlet in till överrinningen och det kÀnns som en DIY att undvika. 

Varför fick du inte med detta rör? Hur hade tidigare Àgare löst det?? 

Postat (Ă€ndrat)

AlltsÄ returröret inne i överrinningsboxen har jag, det sitter pÄ plats i boxen. Det jag inte har Àr den delen som ska skruvas pÄ underifrÄn, frÄn sumpskÄpet. Antar att det Àr en bit rör med mutter och en vinkel. 

DÀr tÀnker jag att det borde funka med en slang som gÄr frÄn pumpen och inne i röret upp till utkastaren. Muttern pÄ utkastaren skruvar jag pÄ röret och sedan borde bli tÀtt. 

Vet inte hur det ser ut original, hittar inget bra pÄ youtube, bara frÄn nya V.3, men antar att det bör vara en slang frÄn returpumpen som sedan ansluter till ett rör kopplat till botten pÄ överrinningsboxen

Köpte prylarna av en kille hÀr pÄ forumet. Han skulle kolla vid hemkomsten efter helgen var röret med muttern Àr. Förhoppningsvis har han kvar den. DÄ har jag den med posten pÄ ett par dagar. 

Har fyllt akvariet och ville provköra i helgen med all teknik inkopplad. DÀrför lösningen med slangen.

750403CC-A1EE-472C-9617-FD83A7ACF72C.jpeg

Ändrat av Jojo
Postat

Fyllt upp och testkör! SpÀnnande!

TillfÀllig egen slanglösning pÄ returen. 
Ska slÀnga i mina streamers och gyre ocksÄ och testa vÀrmarna. Kommer ha tvÄ lampor till sen. Ngt annat jag bör kolla i detta lÀget?

Sedan tömning och börja pilla med btn bakgrund mm mm. 
Bra kÀnsla so far! 

9514F502-067F-4544-B147-C00DB05017FF.jpeg

7AF001D4-ADAD-4111-8525-32C2B1125325.jpeg

68E823C6-B894-4385-AD9B-10DB7BE29C00.jpeg

• Gilla 1
Postat

Lyckades du skruva pÄ utblÄset med slang pÄ röret sÄ som du hade satt det i förra bilden? PÄ senaste bilden ser det ut som en annan slang.

Bifogar bilder pÄ hur det ser ut hos mig. Som du ser pÄ andra bilden, den uppe i avrinningsfacket, sÄ Àr mellanröret helt öppet. Detta Àr som jag förstÄtt extra avrinning om den ordinarie högra inte lyckas svÀlja allt. Nu har jag inte lossat det vÀnstra röret som Àr utblÄs men min kÀnsla Àr att om den inte Àr Ätskruvad sÄ kanske den kan ligga lÀgre Àn den mittersta. Men kan ha fel. Hur som helst sÄ tÀnker jag att det i sÄ fall kan komma att rinna vatten tillbaka i vÀnsterröret. Normalt sett rinner allt tillbaka i röret till höger sÄ det funkar bra. Men om det skulle bli problem dÀr Àr risken att det rinner över och tillbaka i röret till vÀnster...

Men om du lyckas skruva pÄ utblÄset med slang i sÄ att det vÀnstra röret Àr tÀtt upptill antar jag att det kanske kan funka. KÀnns tight bara...d5cef12c493b4432a2b108d2d969a2f8.jpgceb548bfc5cf5f07261b9f0378f68fbf.jpg

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...