clownfisk Postat 27 september 2020 Postat 27 september 2020 Behöver hjälp att identifiera dessa vita prickar. Växer lite överallt. På koraller, stenen, och på glaset. Min första tanke är kalkalger men vet inte helt säkert.. Hjälp uppskattas! Citera
mikoto Postat 27 september 2020 Postat 27 september 2020 Sådana har jag med, ingen aning om vad det är för några små lustiga. Kommer kanonfort från ingenstans. Men växer aldrig och blir större än sådär. Är som en lite kupol, de är inte solida. Men de rör sig inte vad jag sett så är nog ingen sorts snäcka eller kräftdjur. Citera
peterj66 Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Jag tänkte precis skriva och fråga om samma sak. Mina är på glaset och på en och annan snäcka Citera
Mattias7898 Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Har samma.. jag tror det är ägg från någon av sniglarna. Har en snigel suttit på glaset så är där sådana vita prickar sen. Citera
clownfisk Postat 28 september 2020 Författare Postat 28 september 2020 Dom sätter sej på allt.. snigelskal, korall skelett, glas, stemers, sten. Ja på precis allt Citera
mikoto Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Ägg är ju inte orimligt... Men undrar hur lång tid de tar på sig att kläckas isf? Tycker mina är kvar bra länge. Undrar vilka snäckor med, det är ju ganska stora prickar så det kan inte vara allt för små snäckor som lämnar de efter sig. Citera
danne031 Postat 29 september 2020 Postat 29 september 2020 Jag har för mig man brukar beskylla Nerite snäckor, i brist på ett komplett namn. Citera
mikoto Postat 29 september 2020 Postat 29 september 2020 Du tänker på sådana där skålsnäckor? Sådana har jag i akvariet, har aldrig sett några små dock tyvärr så äggen verkar inte leda till något här isf... Undrar om de saknar något för att utvecklas. Citera
danne031 Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 Nä du menar limpet, de vet jag inte äggen ser ut. Nerite eller om det var Cerite finns nästan oftare i sötvatten, kan leva i saltvatten, och har man de i söt så brukar man säga att äggen bara kläcks i bräckt vatten. Kanske att de kan leva i salt men då kläcks aldrig äggen pga för hög salinitet. Citera
Belunn Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 Har haft Zebrasnäckor i sötvatten och de lägger massor med ägg som aldrig kläcks. Behöver som Danne säger bräckt för att kläckas sägs det. Deras ägg liknar det du har och ploppade upp lite överallt. Rätt robusta är de också för de sitter väldigt länge. Ingen aning om detta fenomen finns för saltvattenssnäckor dock. Citera
Jois Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 Lite svårt att se. Men i mina ögon ser det ut som små filtrerare(?) Citera
mikoto Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 15 timmar sedan, danne031 said: Nä du menar limpet, de vet jag inte äggen ser ut. Nerite eller om det var Cerite finns nästan oftare i sötvatten, kan leva i saltvatten, och har man de i söt så brukar man säga att äggen bara kläcks i bräckt vatten. Kanske att de kan leva i salt men då kläcks aldrig äggen pga för hög salinitet. Nehe, så de var det inte. Jag har någon annan sorts snäcka i ett av mina andra akvarier, underifrån ser de ut såhär: Vet inte riktigt vad de kallas, fick de av en annan akvarist. Men de är det inte dock, de har helt andra ägg. Ser ut såhär: Citera
kaptenen Postat 4 oktober 2020 Postat 4 oktober 2020 Kan ju vara sånna här https://www.melevsreef.com/critters-grid/Worms-and-Cucs-and-Starfish#prettyPhoto/29/ Brukar krylla av sådana i sumpen efter något år eller så. Citera
mikoto Postat 8 oktober 2020 Postat 8 oktober 2020 Nej, de är en helt slät kupol. Som att någon delat en miniatyrpingisboll och klistrat fast. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.