Gå till innehåll

Nerlaggt - Ingvar Hellmam´s 3000L akvarie!


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vattenkostnaden är försummbar! (kostar 8kr/kubik i Hörby).

Elkostnaden är mycket svår att beräkna då jag har värmeåtervinning i huset som har vattenburen elvärme. Ung förbrukning är c.a 15000 kr per år men återvinningen spar c.a 5000 så mellan tunnen och pekfingret c:a 10000 och vid varma år kanse 1000/mån och kalla 800/mån. Då det är varmt så så får jag vädra ut överskottet ( vid yttertemp över 17C så öppnar jag utventilationen).Kalla år som i år så kostar det betydligt mindre då all värme stannar i huset och inget vädras bort. Det spelar ju ingen roll om jag kör elpannan eller värmer upp akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt Ingvar..

Det är ett förbaskat fint kar du har.

Det enda jag kan säga är "We're not worthy..." -respekt

Har jag nån gång vägarna förbi Hörby så kan du lita på att jag står med en vetekrans i handen och ringer på dörren ;)

Kan bara hålla med dig Magnus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja nere t.v. är min PVC burk (egentillverkad) innuti ligger 10m 10mm titanrör som Allard i Östersund rullade åt mig. Kompressorn är en färdig enhet från Elektrolux med fläkt. Åkerholms rör i Hörby fyllde gas och monterade expantionsventil samt pressade anslutningarna till titanröret så man kunde ansluta koppar rören. Vattnet cirkulerar längs sidorna och går ut i toppen mitti. Drivpump (även till skummaren) Deltec 8070.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...
Jag har aldrig sålt en fragg är imot mina principer.

Tycker det verkar logiskt. Visst kan man väl få vara "skyldig" en fragg mot en annan om man vill det, man vill väl gärna ha något tillbaka som utbyte för att variera i burken hemma.

Är det en butik kan jag förstå, för dom måste leva på det.

Visst, en annan köper ju korallerna rätt dyrt så man vill väl få tillbaks något för sin investering, men åter igen - ett byte är aldrig fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så måste jag säga att detta karet är snart ett minne blott...

Har fått se det irl Och när det var igång och allt var bra

så var det underbart att se detta mirakel .

Som saltvattensakvarist/freak så skulle det vara min värsta mardröm att få vara med om detta som nu händer med detta kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

håller på och försöka övertala Ingvar om att han borde dra igång nå litet kar iaf men vi får se det verkar inte helt omöjligt att få han till det.

Men jag tycker om att ha han så nära till hand med all kunskap han ligger inne med.

ska åka dit idag och kolla lite böcker och snacka av mej lite granna

ska nog lyfta ner karet i min källare till sommaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mike var här idag och köpte det lilla som var kvar och på fredag kommer Lasse och hämtar kylaren. Den skall till Universeum. Böcker har jag kvar och en del till salu men Micke har skrivit en önskelista. Mitt stora kar är i Mickes ägo numera och skall ev. bli ett fish only.

Jag är mycket tacksam att allt gick att placera. Efter 30 år med salt hade jag en hel del prylar och köparna har varit från hela norden sv,dk,no. dock inget till Finland.

Jag har en serie av tropical fish hobbyist från 1987 och framåt någon som vill köpa. kom med ett bud! Det är 3,5 hyllmeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...