Casio Postat 1 februari 2021 Postat 1 februari 2021 God kvĂ€ll,  Efter nattning och trĂ€ning andas vi ut i soffan. Hon tittar pĂ„ tv, jag in i akvariet.  Jag funderar. Refugium - NĂ€ringsexport - Levande, foder till dessa. För mig kĂ€nns det ologiskt. Vad finns det för mening i att odla alger (micro som macro) och Ă€ndĂ„ fodra levande, med (i dem flesta fall) substitut till alger och annat levande som hör hemma i algerna.  Ăr det inte bĂ€ttre att lĂ„ta algerna vĂ€xa i karet och sedan lĂ„ta det levande frodas av det? IstĂ€llet för att fodra det levande med substitut.  Att det skulle bidra till bundna nĂ€ringsĂ€mnen mer Ă€n algerna vĂ€xande i karet kan inte vara anledningen. Att det skulle fĂ„ alger i karet att minska eller i bĂ€sta fall försvinna verkar verkar inte uppnĂ„s i bĂ€ttre grad Ă€n vad en grupp turbosar bidrar med?  Tack Citera
Kim Rosenqvist Postat 1 februari 2021 Postat 1 februari 2021 Tja... Du verkar vara inne pÄ en metareflektion hÀr, hade svÄrt att hÀnga med in pÄ alla nivÄer  Ett refugium med makroalger Àr vÀl ett av de numer vanliga metoderna för nÀringsexport. Jag tror att man skulle likvÀl kunna ha det vÀxande i displayen och fÄ nÀringsexport pÄ sÄ vis. Men dÄ fÄr man ju ta en rejÀl buske i displayen och det Àr vÀl kanske inte estetiskt önskvÀrt.  Jag tror du eventuellt inte tÀnkte pÄ kvantiteten som behövs för att det - som frÀmsta metod - ska ha inverkan pÄ nÀringsvÀrdena. Det Àr ju bra att det fÄr vÀxa lite pÄ ytorna i displayen för allt levande att frodas pÄ, men eftersom dom i regel betar bort pÄ ganska kortvÀxt stubb sÄ Àr det ganska lite mÀngd av nÀringsÀmnen som gÄr Ät för att göda denna lilla tillvÀxt.  Du behöver alltsÄ ett stÀlle dÀr du kan ha en större mÀngd alger som alltsÄ slukar mer nÀringsÀmnen. Mycket alger, mycket export. Lite alger, lite export. Typ  Men, jag kanske inte hÀngde med och har missförstÄtt ditt resonemang 1 1 Citera
Casio Postat 1 februari 2021 Författare Postat 1 februari 2021 (Ă€ndrat) FörstĂ„r SvĂ„righeterna med att lĂ€sa ut andemeningen.  Svar. Om algerna i ett akvarium betas ned och sĂ„ledes inte kan ta upp nĂ€ring gĂ„r denna nĂ€ring vidare till andra alger. AlltsĂ„ kommer man fĂ„ fler alger, dĂ„ nĂ€ringen har varit frigjord i vattnet.  Om vi Ă€ndĂ„ vill mata vĂ„ran fisk sĂ„ kan vi likvĂ€l anvĂ€nda algerna som nĂ€ringsexport för att slutligen binda nĂ€ringen i det levande.  Jag förstĂ„r ditt svar. Det kommer dock inte lösa ekvationen. Ett argument skulle vara att en större mĂ€ngd (sĂ„ vĂ€l fler som mer) stĂ„r redo att tackla nĂ€ringspeakar. TyvĂ€rr Ă€r makroalgerna inte sĂ„ hĂ€rdig att dem överlever perioder av lite nĂ€ring.  Tack igen Ăndrat 1 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 1 februari 2021 Författare Postat 1 februari 2021 (Ă€ndrat) Refugium fyller syfte vid belastad nitrificationscykel. Bedömt vid uppstart och/eller konstant nĂ€ringstillförsel.  Av anledning att man inte vill ha alger i akvariumet. Ăndrat 1 februari 2021 av Casio Citera
kaptenen Postat 1 februari 2021 Postat 1 februari 2021 Min synvinkel pĂ„ det hela Ă€r att makroalgerna Ă€ven agerar konkurrent gentemot andra mindre önskvĂ€rda arter. Har du en klump med makroalger i ett refugium sĂ„ kommer de vara en av de första som gynnas av stigande nĂ€ringsvĂ€rden, kontra att det blir en nyetablering.  Att refugium utför nĂ€ringsexport (eller bindning snarare, det Ă€r vi som exporterar nĂ€r vi trimmar ned dem) Ă€r för mig helt logiskt. Ăkar jag min belysningstid med 2 h i refugiet sĂ„ nollar jag nĂ€ringsvĂ€rdena. Och som du Ă€r inne pĂ„ sĂ„ göder jag detta refugium precis som jag gjorde med vĂ€xtakvarier.  Varför har jag dĂ„ refugium? Jo för flera av mina fiskar Ă€r Ă€nnu ungdjur och jag planerar att öka belastningen med mer fisk, samt att det Ă€r en vĂ€ldigt hĂ€ftig biotop i min mening dĂ€r mindre arter kan fĂ„ en fristad. Biodiversitet Ă€r nyckeln och jag tror att du fĂ„r ett stabilare system ju fler arter och ekologiska nischer du kan fĂ„ in. 1 1 Citera
Casio Postat 2 februari 2021 Författare Postat 2 februari 2021 (Ă€ndrat) Det haltar dĂ„ det mĂ„ste vara en överdosering av nĂ€ringsĂ€mnen för att algerna ska hĂ„llas vid liv.  Förtydligande. Kapten. Om du har ungdjur sÄ fodrar du mindre Ă€n med större/mer levande. DĂ€r av Ă€r vi tillbaka i frĂ„gan om relevans.  NĂ„got ett refugium bedömt inte kan, Ă€r att bidra till lĂ€gre nĂ€ringsĂ€mnen gent emot alger i huvudkaret. Det bidrar Ă€ven till överdosering av foder. Skulle refugiets alger dö frigörs dessa Ă„ter igen.  Tack för svar samtliga. Ăndrat 2 februari 2021 av Casio Citera
Kim Rosenqvist Postat 2 februari 2021 Postat 2 februari 2021 Jag tror dock ÀndÄ, att skulle jag bara slÀcka mitt refugium nu, sÄ skulle mina nÀringsvÀrden öka markant. Det skulle i sin tur förmodligen leda till ökad algtillvÀxt i displaykaret. Antingen sÄ 1. Betar mina levande ner detta flitigt att det aldrig riktigt fÄr fotfÀste, vilket förmodligen kommer leda till att nÀringsÀmnen (i den belastning jag har nu) skjuter i höjden, eftersom det inte finns tillrÀckligt stor vÀxtlighet för att suga ut all nÀring ur vattnet.  Se det som algerna Àr en tomatplanta, och nÀringsÀmnena Àr vatten. En liten tomatplanta vattnar du lite en gÄng per vecka. Men en stor planta fÄr du ösa över tvÄ gÄnger per dag. Skulle jag pÄ en liten tomatplanta ta en tugga per vecka kommer den ju inte vÀxa sig stor och. Skulle jag dÄ vattna den med vatten som om det var en stor planta sÄ skulle den drunkna (som mitt system skulle drunkna i nÀringsÀmnen).  2. Eller sÄ hinner mina invÄnare inte tackla den eventuellt ökade algtillvÀxten i karet och jag fÄr dÄ ett riktigt trÄkigt estetiskt kar att kika pÄ. Det Àr ju ofta det som hÀnder dom system dÀr man inte har en metod för nÀringsexport, med all efterföljande trÄkighet som det sen i lÀngden kan leda till Citera
Casio Postat 3 februari 2021 Författare Postat 3 februari 2021 Lyft bara ur algerna frÄn ditt refugium sÄ har du inte lÀngre problemet. Dvs problemet i att man fodrat algerna. Citera
KennethN Postat 3 februari 2021 Postat 3 februari 2021 Att i ett akvarium hemma uppnĂ„ perfekt biologisk balans, dĂ€r man varken behöver tillföra nĂ„gonting utifrĂ„n (tex mat) eller exportera nĂ„gon form av oönskade produkter (tex överskott av nitrat och fosfat), tror jag inte Ă€r möjligt. Dels Ă€r ett akvarium alldeles för litet för att rymma alla typer av organismer som skulle behövas, och dessutom vill vi (de flesta iaf) att det ska vara estetiskt tilltalande. Vi mĂ„ste dĂ€rför tillföra nĂ€ring (mat) i en form som passar de fiskar och koraller som vi önskar ska leva, vĂ€xa och trivas. För att ingenting ska dö av nĂ€ringsbrist (svĂ€lta ihjĂ€l) sĂ„ innebĂ€r det oftast att det uppstĂ„r ett nĂ€ringsöverskott. Ăven om man matar exakt korrekt mĂ€ngd sĂ„ kommer det ut nĂ€ring i den andra Ă€nden sĂ„ att sĂ€ga. Inget djur klarar att tillgodogöra sig 100% av det de Ă€ter. NĂ€ringen gĂ„r vidare (i flera led) tills den brutits ner helt. DĂ„ Ă„terstĂ„r (bland annat) nitrat och fosfat. Nu finns det ju önskvĂ€rda djur (=koraller) som kan tillgodogöra sig nĂ€ringen i denna form, och som till och med behöver dessa. Ăr man en av de lyckliga som har sĂ„ bra tillvĂ€xt pĂ„ korallerna att det uppstĂ„r brist pĂ„ bĂ„de nitrat och fosfat sĂ„ Ă€r ju problemet enkelt avhjĂ€lpt, bara att dosera dessa Ă€mnen i lagom mĂ€ngd. Tillhör man dock den stora massan sĂ„ fĂ„r man istĂ€llet överskott som skapar diverse problem, tex tillvĂ€xt av oönskade alger i större mĂ€ngd Ă€n vad akvariets invĂ„nare hinner Ă€ta upp samt stigande halter av dessa Ă€mnen i vattnet. Dessa halter kan till sist bli skadligt höga och leda till att en del av de önskade organismerna inte lĂ€ngre trivs. DĂ€rför behöver de flesta en eller flera metoder för att exportera dessa Ă€mnen. Macroalgrefugium Àr en metod man kan vĂ€lja för att lösa nĂ€ringsexporten. Andra exempel pĂ„ metoder Ă€r algreaktor, algskrubber, skummare, vattenbyten, nitratreaktor, kolkĂ€lla, fosfatremover, DSB mm osv. Vilken eller vilka metoder man vĂ€ljer Ă€r vĂ€l till största delen ett eget val, man fĂ„r helt enkelt prova sig fram tills man hittar en metod som fungerar och som man trivs med. 4 Citera
jonasroman Postat 3 februari 2021 Postat 3 februari 2021 On 2021-02-01 at 20:56, Casio skrev: God kvĂ€ll,  Efter nattning och trĂ€ning andas vi ut i soffan. Hon tittar pĂ„ tv, jag in i akvariet.  Jag funderar. Refugium - NĂ€ringsexport - Levande, foder till dessa. För mig kĂ€nns det ologiskt. Vad finns det för mening i att odla alger (micro som macro) och Ă€ndĂ„ fodra levande, med (i dem flesta fall) substitut till alger och annat levande som hör hemma i algerna.  Ăr det inte bĂ€ttre att lĂ„ta algerna vĂ€xa i karet och sedan lĂ„ta det levande frodas av det? IstĂ€llet för att fodra det levande med substitut.  Att det skulle bidra till bundna nĂ€ringsĂ€mnen mer Ă€n algerna vĂ€xande i karet kan inte vara anledningen. Att det skulle fĂ„ alger i karet att minska eller i bĂ€sta fall försvinna verkar verkar inte uppnĂ„s i bĂ€ttre grad Ă€n vad en grupp turbosar bidrar med?  Tack Det beror nog pĂ„ att de Ă€r mkt svĂ„rt att uppnÄ den perfekta Import/Export-en i displayen, dvs att tillvĂ€xten av makrolager skulle precis motsvara behovet av fiskens matintag. Men i teorin Ă€r din tanke god, det Ă€r ju sĂ„ naturen gör, men det finns dĂ„ sĂ„ mkt mkt mer alger/fisk, Ă€n vad du troligtvis kommer ha i ett kar. SĂ„ dĂ€rför blir det mer lĂ€ttstyrt att göra sĂ„ hĂ€r: Man matar fiskarna kontrollerat, dvs tillför mat utifrĂ„n. Sen har man ett algrefugium som Ă€r en nĂ€ringsstötdĂ€mpare, som  ökar o minskar automatiskt i sin tillvĂ€xt beroende pĂ„ hur mkt nĂ€ringsĂ€mnen som ansamlas i vattnet. Det fina med det blir dĂ„, du kan mata pĂ„ sĂ„ fiskarna mĂ„r bra, o dessutom ha ganska mkt mer fisk Ă€n vad ett system skulle klara om allt var i displayen, men samtidigt garantera en sorts max nivĂ„ pĂ„ i alla fall nitrat. /Jonas 3 Citera
Casio Postat 5 februari 2021 Författare Postat 5 februari 2021 Ett ytterligare argument Àr att algerna lever pÄ nitrat. Dvs slutprodukten i nitrifikationscykeln.  Det kommer uppstÄ en rubbning i karbonatbalansen. Citera
Casio Postat 5 februari 2021 Författare Postat 5 februari 2021 Har varit inne pÄ refugium, men Àr pÄ vÀg att avstÄ det. Citera
Casio Postat 6 februari 2021 Författare Postat 6 februari 2021 Det Àr en del förenklade svar i denna trÄd. Tex "att inte tillföra nÄgot externt, tex mat". Vilka ej ska tolkas som argument till refugiumets fördel. Dock om dem definitivt binder nÀring.  Det Àr skillnad pÄ vad som rimligt gÄr att hantera utan refugium gent emot att exportera genom refugium.  Refugium skjuter pÄ ÄtgÀrd av större insats. Citera
ormet Postat 6 februari 2021 Postat 6 februari 2021 Du borde byta anvÀndarnamn till Don Quijote 1 Citera
Casio Postat 6 februari 2021 Författare Postat 6 februari 2021 (Ă€ndrat) Inte helt utan poĂ€ng (humoristisk sĂ„dan). Men man fĂ„r inte vara rĂ€dd att (ut)forska och tĂ€nka utanför boxen/norm.  Vet att mĂ„nga har refugium och sĂ€tter sin tro till den. Men lĂ€s ut poĂ€ngen. Mycket som inte utvecklas vidare men vilket gĂ€ller.  Kan man odla alger har man givet en nitrat produktion. Det leder till karbonatförbrukning. Ăndrat 6 februari 2021 av Casio 2 Citera
jonasroman Postat 7 februari 2021 Postat 7 februari 2021 Jag tror du krĂ„nglar till det lite, eller trasslar till det lite onödigt mkt(eller sĂ„ förstĂ„r jag inte riktigt vart du vill komma). Makroalger i ett refugium Ă€r ju i första hand till för att avlĂ€gsna nitrat, dvs ett alternativ till nitratreaktor eller djup sandbĂ€dd eller ngt annat sĂ€tt som hyfsat effektivt avlĂ€gsnar nitrat. För, i de flesta kar som inte har en DSB, eller ngt annat specialarrangemang, med hyfsat hög belastning, för vĂ€ldigt ofta högt nitrat. SĂ„, ja dĂ„ Ă€r makroalger helt enkelt ett utmĂ€rkt sĂ€tt att exportera nitrat utan ngr avancerade reaktorer eller pĂ„passning  med kolkĂ€lla osv. Det fina nĂ€r ju att den autoreglerar sig sjĂ€lv dessutom, algerna stannar av nĂ€r nitrat sjunker.  Förutom nitratexport fĂ„r du andra fördelar, sĂ„som stabilare pH, och kanske ocksĂ„ lite frisĂ€ttning av aminosyror.  Algerna förbrukar inget KH trots att dom kan nyttja HCO3 istĂ€llet för CO2, vilket man initialt skulle kunna tro. Det beror pĂ„ att för att en alg skall nyttja HCO3 som CO2 substitut, sker detta i algen: HCO3+H----H2CO3. Den tar alltsĂ„ upp en vĂ€tejon och en HCO3 och dĂ„ blir det +- 0 ur alkalinitetssynvinkel.  Du nĂ€mner nitrat o KH. OM nitrate Ă€r högt, oavsett skĂ€l, sĂ„ finns det större förutsĂ€ttningar , brĂ€nsle, Ă„ter denitrifikationen, och denna producerar OH joner, eller skapar alkalinitet. Det betyder att högt nitrat, i synnerhet om det finns tillgĂ„ng till organiskt kol, HĂJER  snarare KH vĂ€rdet i karet pĂ„ grund av denitrifikatonens  endogena produktion av KH.  Samtidigt konsumeras KH av nitrifikationen. sĂ„ man brukar mer se pĂ„ om NO3 Ă€ndras över tid. Ăr nitrat i sjunkande sĂ„ dominerar denitrifikationen över nitrifikation och man fĂ„r en ökning av KH i karet, o tvĂ€rtom om nitrat Ă€r i stigande. Det krĂ€vs emellertid en rĂ€tt stor obalans mellan nitrifikation och denitrifikation för att man skall se ett tydligt netto tillskott eller konsumtion av KH pĂ„ grund av obalans i kvĂ€vecykeln, sĂ„ det Ă€r nog mest i nystartade kar, samt kanske kar drivna hĂ„rt med kolkĂ€lla, som detta sker.  Det Ă€r förresten heller inte ett helt 1/1 förhĂ„llande, dvs det förbrukas lite mer KH av att oxidera en ammonium molekyl Ă€n vad det produceras KH av att reducera en nitratmolekyl.  Jag har testat bĂ„de nitratreaktor, DBS och algrefugium. Som nitratreduktor skulle jag vĂ€lja algrefugium igen, förutsatt att man har förutsĂ€ttningar att göra refugiet tillrĂ€ckligt stort. Mitt makrorefugium var pĂ„ 120 liter (total volym 700l), med en mkt bra vĂ€xtlampa. Har man inte möjlighet till ett sĂ„pass stort refugium kan det dock vara bĂ€ttre o köra pĂ„ nitratreaktor, dĂ€r vi har sĂ„vĂ€l svavelreaktorn som den kolkĂ€lledrivna, varav den förstnĂ€mnda Ă€r enklast eftersom den inte krĂ€ver matning.     /Jonas   3 2 Citera
Casio Postat 7 februari 2021 Författare Postat 7 februari 2021 Saker och ting Àr inte alltid enkelt. Vare sig teoretiska frÄgestÀllningar eller det observerbara.  Nitrificationscykel förbrukar kh. Avstannar tillvÀxten finns det risk för ammonium ökning. Refugium fungerar som sagt vid topp eller tillskott. Annars behöver den nÀring och senare behöver andra vÀrden justeras. 1 Citera
Casio Postat 7 februari 2021 Författare Postat 7 februari 2021 Men vi kan slÄ fast att den exporterar nitrat. Sedan fÄr man andra problem. Citera
stigigemla Postat 8 februari 2021 Postat 8 februari 2021 (Ă€ndrat) Jag tycker att Ă€ven Jonas Roman krĂ„nglar till det onödigt. Det Ă€r ju vĂ€rdena i vattnet vi vill hĂ„lla sĂ„ bra som möjligt och det Ă€r ju enkelt att justera en doserpump lite för att hĂ„lla alkaliniteten dĂ€r vi vill ha den. Men naturligtvis Ă€r det roligt att kĂ€nna till den korrekta kemiska grunden till detta. Jag har ocksĂ„ kört med refugium (Caulerpa respektive Chaetomorpha) och noterat följande nackdelar.  1. Vattnet blir gult. 2. NĂ€ringsvĂ€rdena (framför allt nitrat) blir sĂ„ lĂ„ga att man lĂ€ttare fĂ„r cyano. 3. Macroalgerna utsöndrar gifter. 4. Algerna kan sprida sig dit man inte vill ha dem. I mitt fall överrinningsfacket i akvarier.  Det finns en trĂ„d pĂ„ R2R dĂ€r en havsalgforskare frĂ„n Brasilien utvecklar gifternas inverkan. Enligt min mening Ă€r detta sjĂ€lvklart eftersom makroalgerna skulle bli övervuxna av andra alger om de inte försvarade sig. Detta bör man kunna minimera genom att anvĂ€nda aktiv kolfiltrering.  NĂ€r det gĂ€ller ammonium Ă€r min Ă„sikt att det Ă€r omöjligt att fĂ„ skadliga mĂ€ngder ammonium om akvariet matas i lĂ€mplig mĂ€ngd varje dag och man inte har en massa döda djur i karet som förpestar vattnet. Att testa ammonium i ett fungerande kar Ă€r hypokondri enligt min mening. Ăndrat 8 februari 2021 av stigigemla 3 1 Citera
jonasroman Postat 10 februari 2021 Postat 10 februari 2021 On 2021-02-08 at 11:19, stigigemla skrev: Jag tycker att Àven Jonas Roman krÄnglar till det onödigt. Det Àr ju vÀrdena i vattnet vi vill hÄlla sÄ bra som möjligt och det Àr ju enkelt att justera en doserpump lite för att hÄlla alkaliniteten dÀr vi vill ha den. Men naturligtvis Àr det roligt att kÀnna till den korrekta kemiska grunden till detta. Jag har ocksÄ kört med refugium (Caulerpa respektive Chaetomorpha) och noterat följande nackdelar.  1. Vattnet blir gult. 2. NÀringsvÀrdena (framför allt nitrat) blir sÄ lÄga att man lÀttare fÄr cyano. 3. Macroalgerna utsöndrar gifter. 4. Algerna kan sprida sig dit man inte vill ha dem. I mitt fall överrinningsfacket i akvarier.  Det finns en trÄd pÄ R2R dÀr en havsalgforskare frÄn Brasilien utvecklar gifternas inverkan. Enligt min mening Àr detta sjÀlvklart eftersom makroalgerna skulle bli övervuxna av andra alger om de inte försvarade sig. Detta bör man kunna minimera genom att anvÀnda aktiv kolfiltrering.  NÀr det gÀller ammonium Àr min Äsikt att det Àr omöjligt att fÄ skadliga mÀngder ammonium om akvariet matas i lÀmplig mÀngd varje dag och man inte har en massa döda djur i karet som förpestar vattnet. Att testa ammonium i ett fungerande kar Àr hypokondri enligt min mening. HÄller med om att ammonium Àr ointressant i ett inkört kar. Tveksam till om makroalger kan förgifta. Triton hÀvdar det motsatta. Min erfarenhet  Àr motsatt din dÀr. Men vem vet HÄller med om risk för cyano vid stort ref. DÀrför doserade jag nitrat o mÀter nitrat ofta.  mitt inlÀgg i övrigt var mest att förklara sambanden mellan KH  och nitrit nitrat förbrukning dÄ jag tyckte Casio inte var  helt tydlig dÀr.  det Àr spÀnnande med akvaristik.  /Jonas 1 Citera
stigigemla Postat 10 februari 2021 Postat 10 februari 2021 Den dag vi ser att vÄr dosering inte stÀmmer med vanliga vÀrden som t.ex att det skall förbrukas lika mycket ur varje Ballingdunk Àr kemiteorierna intressanta och anvÀndbara. DÄ Àr det dags att sÀtta sig och lÀsa, rÀkna och fundera. För att kunna detta tycker jag det Àr bra att följa Jonas skriverier och ibland lÀgga till nÄgot sjÀlv.  NÀr allt fungerar som det skall tror jag inte nÄgon av kemirÀvarna hÀr pÄ forumet bryr sig om att rÀkna eller om kH minskar eller ökar pÄ grund av nitratökning eller minskning. Om vattenvÀrdena Àr bra gÀller bara att Àndra inget. 4 Citera
jonasroman Postat 11 februari 2021 Postat 11 februari 2021 @stigigemla, precis. nÀr det funkar sÄ funkar det. Mer djupgÄende kunskap behövs först nÀr nÄt inte följer standard. tex i en uppstartsfas, eller nÀr karet kommer i obalans av annan anledning. Lite som en pilot, det Àr enkelt att flyga i fint vÀder, men om det blir ovÀder, dÄ krÀvs kunskap.  Jonas  1 Citera
Casio Postat 4 april 2021 Författare Postat 4 april 2021 Man fÄr en ny nollpunkt att förhÄlla sig till. Vilken mÄste underhÄllas med nÀringstillförsel.  UtgÄr man frÄn att makroalger följer med nitrat upp, snabbare Àn microalger? Citera
stigigemla Postat 5 april 2021 Postat 5 april 2021 De alger som vÀxer snabbast Àr nog de gröna trÄdalgerna man ibland fÄr vid start av nya akvarier. Men de Àr beroende av en icke koloniserad yta att fÀsta pÄ sÄ nÀr akvariet gÄr in sig försvinner de. (Om man sköter akvariet rÀtt) Vilka som vÀxer fortast av de olika algslÀktena Àr olika frÄn akvarium till akvarium. Vad som Àr mer intressant dÀr Àr hur mycket alger man rensar ut ur karet, refugiet eller algreaktorn. Det Àr ju dÄ den egentliga nÀringsminskningen sker. NÀringsmÀssigt Àr det ingen skillnad om algerna vÀxer i ett refugium eller i huvudkaret. De kan vara svÄra att hÄlla dÀr man vill ha dem i huvudkaret och det Àr vÀl den vanligaste anledningen till att man har dem i en algreaktor eller refugium. För att vÀxa behöver algerna vatten, ljus, cirkulation och nÀring. NÀringen bestÄr av makroÀmnen som kvÀve, fosfor, kalium, kalcium, magnesium och svavel. Sedan har vi mindre Àmnen som t.ex jod och spÄrÀmnen. Om ett enda av dessa saknas vÀxer inte algerna. Om ett eller flera Àmnen finns i överskott tar algerna upp vad de behöver och resten blir kvar i vattnet. Jod, fluor och vissa spÄrÀmnen kan algerna ta upp mer av om de finns i överskott men av makronÀringen tar de bara upp vad de behöver. 1 Citera
kaptenen Postat 5 april 2021 Postat 5 april 2021 On 2021-02-03 at 08:33, Casio skrev: Lyft bara ur algerna frÄn ditt refugium sÄ har du inte lÀngre problemet. Dvs problemet i att man fodrat algerna. Vet inte om jag hÄller med att detta Àr ett problem. Refugium skapar en barnkammare till mikrofauna som bidrar med att LS:en inte blir igenslammad samt extrafoder Ät fisk. Sedan ifall man kÀnner sig ambitiös kan man ju alltid sÀlja algerna man skördar. Allt detta för att dosera lite nÀringsÀmnen som max tar nÄgon minut extra vid matningen nÀr man vÀl har fÄtt ett grepp om hur mycket som ska doseras kontinuerligt. Jag har hellre administration över nÀringsvÀrdena snarare Àn motsatsen - att det bara skenar ivÀg uppÄt utan nÄgon exportmetod.  Hade jag gjort vattenbyten dock sÄ hade det varit en annan frÄga. DÄ hade jag nog inte sett riktigt samma behov. Men det Àr baserat pÄ mitt system. Vissa system behöver bÄda delarna för att fungera i lÀngden. Och vem vet jag kanske Àr dÀr om ett Är att jag behöver addera eller Àndra exportmetod. Eller sÄ har jag bara inget behov av att dosera nÀringsÀmnen lÀngre  1 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.