GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

God kvÀll, 

Efter nattning och trÀning andas vi ut i soffan. Hon tittar pÄ tv, jag in i akvariet. 

Jag funderar. Refugium - NÀringsexport - Levande, foder till dessa. För mig kÀnns det ologiskt. Vad finns det för mening i att odla alger (micro som macro) och ÀndÄ fodra levande, med (i dem flesta fall) substitut till alger och annat levande som hör hemma i algerna. 

Är det inte bĂ€ttre att lĂ„ta algerna vĂ€xa i karet och sedan lĂ„ta det levande frodas av det? IstĂ€llet för att fodra det levande med substitut. 

Att det skulle bidra till bundna nÀringsÀmnen mer Àn algerna vÀxande i karet kan inte vara anledningen. Att det skulle fÄ alger i karet att minska eller i bÀsta fall försvinna verkar verkar inte uppnÄs i bÀttre grad Àn vad en grupp turbosar bidrar med? 

Tack

Postat

Tja... Du verkar vara inne pĂ„ en metareflektion hĂ€r, hade svĂ„rt att hĂ€nga med in pĂ„ alla nivĂ„er 😊

Ett refugium med makroalger Àr vÀl ett av de numer vanliga metoderna för nÀringsexport. Jag tror att man skulle likvÀl kunna ha det vÀxande i displayen och fÄ nÀringsexport pÄ sÄ vis. 

Men dÄ fÄr man ju ta en rejÀl buske i displayen och det Àr vÀl kanske inte estetiskt önskvÀrt. 

Jag tror du eventuellt inte tÀnkte pÄ kvantiteten som behövs för att det - som frÀmsta metod - ska ha inverkan pÄ nÀringsvÀrdena. Det Àr ju bra att det fÄr vÀxa lite pÄ ytorna i displayen för allt levande att frodas pÄ, men eftersom dom i regel betar bort pÄ ganska kortvÀxt stubb sÄ Àr det ganska lite mÀngd av nÀringsÀmnen som gÄr Ät för att göda denna lilla tillvÀxt. 

Du behöver alltsĂ„ ett stĂ€lle dĂ€r du kan ha en större mĂ€ngd alger som alltsĂ„ slukar mer nĂ€ringsĂ€mnen. Mycket alger, mycket export. Lite alger, lite export. Typ 😊

Men, jag kanske inte hĂ€ngde med och har missförstĂ„tt ditt resonemang 😊

• Gilla 1
  • Tack 1
Postat (Ă€ndrat)

FörstĂ„r 👍â˜ș SvĂ„righeterna med att lĂ€sa ut andemeningen. 

Svar. Om algerna i ett akvarium betas ned och sÄledes inte kan ta upp nÀring gÄr denna nÀring vidare till andra alger. AlltsÄ kommer man fÄ fler alger, dÄ nÀringen har varit frigjord i vattnet. 

Om vi ÀndÄ vill mata vÄran fisk sÄ kan vi likvÀl anvÀnda algerna som nÀringsexport för att slutligen binda nÀringen i det levande. 

Jag förstÄr ditt svar. Det kommer dock inte lösa ekvationen. Ett argument skulle vara att en större mÀngd (sÄ vÀl fler som mer) stÄr redo att tackla nÀringspeakar. TyvÀrr Àr makroalgerna inte sÄ hÀrdig att dem överlever perioder av lite nÀring. 

Tack igen

Ändrat av Casio
Postat (Ă€ndrat)

Refugium fyller syfte vid belastad nitrificationscykel. Bedömt vid uppstart och/eller konstant nÀringstillförsel. 

Av anledning att man inte vill ha alger i akvariumet. 

Ändrat av Casio
Postat

Min synvinkel pÄ det hela Àr att makroalgerna Àven agerar konkurrent gentemot andra mindre önskvÀrda arter. Har du en klump med makroalger i ett refugium sÄ kommer de vara en av de första som gynnas av stigande nÀringsvÀrden, kontra att det blir en nyetablering. 

Att refugium utför nĂ€ringsexport (eller bindning snarare, det Ă€r vi som exporterar nĂ€r vi trimmar ned dem) Ă€r för mig helt logiskt. Ökar jag min belysningstid med 2 h i refugiet sĂ„ nollar jag nĂ€ringsvĂ€rdena. Och som du Ă€r inne pĂ„ sĂ„ göder jag detta refugium precis som jag gjorde med vĂ€xtakvarier. 

Varför har jag dÄ refugium? Jo för flera av mina fiskar Àr Ànnu ungdjur och jag planerar att öka belastningen med mer fisk, samt att det Àr en vÀldigt hÀftig biotop i min mening dÀr mindre arter kan fÄ en fristad. Biodiversitet Àr nyckeln och jag tror att du fÄr ett stabilare system ju fler arter och ekologiska nischer du kan fÄ in. 

• Gilla 1
  • Tack 1
Postat (Ă€ndrat)

Det haltar dÄ det mÄste vara en överdosering av nÀringsÀmnen för att algerna ska hÄllas vid liv.

Förtydligande. Kapten. Om du har ungdjur sÄ fodrar du mindre Àn med större/mer levande. DÀr av Àr vi tillbaka i frÄgan om relevans.

NÄgot ett refugium bedömt inte kan, Àr att bidra till lÀgre nÀringsÀmnen gent emot alger i huvudkaret.

Det bidrar Àven till överdosering av foder.

Skulle refugiets alger dö frigörs dessa Äter igen. 

Tack för svar samtliga.

Ändrat av Casio
Postat

Jag tror dock ÀndÄ, att skulle jag bara slÀcka mitt refugium nu, sÄ skulle mina nÀringsvÀrden öka markant. Det skulle i sin tur förmodligen leda till ökad algtillvÀxt i displaykaret. Antingen sÄ

1. Betar mina levande ner detta flitigt att det aldrig riktigt fÄr fotfÀste, vilket förmodligen kommer leda till att nÀringsÀmnen (i den belastning jag har nu) skjuter i höjden, eftersom det inte finns tillrÀckligt stor vÀxtlighet för att suga ut all nÀring ur vattnet. 

Se det som algerna Àr en tomatplanta, och nÀringsÀmnena Àr vatten. En liten tomatplanta vattnar du lite en gÄng per vecka. Men en stor planta fÄr du ösa över tvÄ gÄnger per dag. Skulle jag pÄ en liten tomatplanta ta en tugga per vecka kommer den ju inte vÀxa sig stor och. Skulle jag dÄ vattna den med vatten som om det var en stor planta sÄ skulle den drunkna (som mitt system skulle drunkna i nÀringsÀmnen). 

2. Eller sÄ hinner mina invÄnare inte tackla den eventuellt ökade algtillvÀxten i karet och jag fÄr dÄ ett riktigt trÄkigt estetiskt kar att kika pÄ. 

Det Ă€r ju ofta det som hĂ€nder dom system dĂ€r man inte har en metod för nĂ€ringsexport, med all efterföljande trĂ„kighet som det sen i lĂ€ngden kan leda till 😊

Postat

Att i ett akvarium hemma uppnĂ„ perfekt biologisk balans, dĂ€r man varken behöver tillföra nĂ„gonting utifrĂ„n (tex mat) eller exportera nĂ„gon form av oönskade produkter (tex överskott av nitrat och fosfat), tror jag inte Ă€r möjligt. Dels Ă€r ett akvarium alldeles för litet för att rymma alla typer av organismer som skulle behövas, och dessutom vill vi (de flesta iaf) att det ska vara estetiskt tilltalande. Vi mĂ„ste dĂ€rför tillföra nĂ€ring (mat) i en form som passar de fiskar och koraller som vi önskar ska leva, vĂ€xa och trivas. För att ingenting ska dö av nĂ€ringsbrist (svĂ€lta ihjĂ€l) sĂ„ innebĂ€r det oftast att det uppstĂ„r ett nĂ€ringsöverskott. Även om man matar exakt korrekt mĂ€ngd sĂ„ kommer det ut nĂ€ring i den andra Ă€nden sĂ„ att sĂ€ga. Inget djur klarar att tillgodogöra sig 100% av det de Ă€ter. NĂ€ringen gĂ„r vidare (i flera led) tills den brutits ner helt. DĂ„ Ă„terstĂ„r (bland annat) nitrat och fosfat. Nu finns det ju önskvĂ€rda djur (=koraller) som kan tillgodogöra sig nĂ€ringen i denna form, och som till och med behöver dessa. Är man en av de lyckliga som har sĂ„ bra tillvĂ€xt pĂ„ korallerna att det uppstĂ„r brist pĂ„ bĂ„de nitrat och fosfat sĂ„ Ă€r ju problemet enkelt avhjĂ€lpt, bara att dosera dessa Ă€mnen i lagom mĂ€ngd. Tillhör man dock den stora massan sĂ„ fĂ„r man istĂ€llet överskott som skapar diverse problem, tex tillvĂ€xt av oönskade alger i större mĂ€ngd Ă€n vad akvariets invĂ„nare hinner Ă€ta upp samt stigande halter av dessa Ă€mnen i vattnet. Dessa halter kan till sist bli skadligt höga och leda till att en del av de önskade organismerna inte lĂ€ngre trivs. DĂ€rför behöver de flesta en eller flera metoder för att exportera dessa Ă€mnen. Macroalgrefugium Àr en metod man kan vĂ€lja för att lösa nĂ€ringsexporten. Andra exempel pĂ„ metoder Ă€r algreaktor, algskrubber, skummare, vattenbyten, nitratreaktor, kolkĂ€lla, fosfatremover, DSB mm osv. Vilken eller vilka metoder man vĂ€ljer Ă€r vĂ€l till största delen ett eget val, man fĂ„r helt enkelt prova sig fram tills man hittar en metod som fungerar och som man trivs med.

• Gilla 4
Postat
On 2021-02-01 at 20:56, Casio skrev:

God kvÀll, 

Efter nattning och trÀning andas vi ut i soffan. Hon tittar pÄ tv, jag in i akvariet. 

Jag funderar. Refugium - NÀringsexport - Levande, foder till dessa. För mig kÀnns det ologiskt. Vad finns det för mening i att odla alger (micro som macro) och ÀndÄ fodra levande, med (i dem flesta fall) substitut till alger och annat levande som hör hemma i algerna. 

Är det inte bĂ€ttre att lĂ„ta algerna vĂ€xa i karet och sedan lĂ„ta det levande frodas av det? IstĂ€llet för att fodra det levande med substitut. 

Att det skulle bidra till bundna nÀringsÀmnen mer Àn algerna vÀxande i karet kan inte vara anledningen. Att det skulle fÄ alger i karet att minska eller i bÀsta fall försvinna verkar verkar inte uppnÄs i bÀttre grad Àn vad en grupp turbosar bidrar med? 

Tack

Det beror nog pÄ att de Àr mkt svÄrt att uppnÄ den perfekta Import/Export-en i displayen, dvs att tillvÀxten av makrolager skulle precis motsvara behovet av fiskens matintag. Men i teorin Àr din tanke god, det Àr ju sÄ naturen gör, men det finns dÄ sÄ mkt mkt mer alger/fisk, Àn vad du troligtvis kommer ha i ett kar. SÄ dÀrför blir det mer lÀttstyrt att göra sÄ hÀr: Man matar fiskarna kontrollerat, dvs tillför mat utifrÄn. Sen har man ett algrefugium som Àr en nÀringsstötdÀmpare, som  ökar o minskar automatiskt i sin tillvÀxt beroende pÄ hur mkt nÀringsÀmnen som ansamlas i vattnet. Det fina med det blir dÄ, du kan mata pÄ sÄ fiskarna mÄr bra, o dessutom ha ganska mkt mer fisk Àn vad ett system skulle klara om allt var i displayen, men samtidigt garantera en sorts max nivÄ pÄ i alla fall nitrat. /Jonas

• Gilla 3
Postat

Ett ytterligare argument Àr att algerna lever pÄ nitrat. Dvs slutprodukten i nitrifikationscykeln. 

Det kommer uppstÄ en rubbning i karbonatbalansen.

Postat

Det Àr en del förenklade svar i denna trÄd. Tex "att inte tillföra nÄgot externt, tex mat". Vilka ej ska tolkas som argument till refugiumets fördel. Dock om dem definitivt binder nÀring. 

Det Àr skillnad pÄ vad som rimligt gÄr att hantera utan refugium gent emot att exportera genom refugium. 

Refugium skjuter pÄ ÄtgÀrd av större insats. 

Postat (Ă€ndrat)

Inte helt utan poÀng (humoristisk sÄdan). Men man fÄr inte vara rÀdd att (ut)forska och tÀnka utanför boxen/norm. 

Vet att mÄnga har refugium och sÀtter sin tro till den. Men lÀs ut poÀngen. Mycket som inte utvecklas vidare men vilket gÀller. 

Kan man odla alger har man givet en nitrat produktion. Det leder till karbonatförbrukning. 

Ändrat av Casio
  • Gilla 2
Postat

Jag tror du krÄnglar till det lite, eller trasslar till det lite onödigt mkt(eller sÄ förstÄr jag inte riktigt vart du vill komma).

Makroalger i ett refugium Àr ju i första hand till för att avlÀgsna nitrat, dvs ett alternativ till nitratreaktor eller djup sandbÀdd eller ngt annat sÀtt som hyfsat effektivt avlÀgsnar nitrat. För, i de flesta kar som inte har en DSB, eller ngt annat specialarrangemang, med hyfsat hög belastning, för vÀldigt ofta högt nitrat. SÄ, ja dÄ Àr makroalger helt enkelt ett utmÀrkt sÀtt att exportera nitrat utan ngr avancerade reaktorer eller pÄpassning  med kolkÀlla osv. Det fina nÀr ju att den autoreglerar sig sjÀlv dessutom, algerna stannar av nÀr nitrat sjunker.  Förutom nitratexport fÄr du andra fördelar, sÄsom stabilare pH, och kanske ocksÄ lite frisÀttning av aminosyror. 

Algerna förbrukar inget KH trots att dom kan nyttja HCO3 istÀllet för CO2, vilket man initialt skulle kunna tro. Det beror pÄ att för att en alg skall nyttja HCO3 som CO2 substitut, sker detta i algen: HCO3+H----H2CO3. Den tar alltsÄ upp en vÀtejon och en HCO3 och dÄ blir det +- 0 ur alkalinitetssynvinkel. 

Du nĂ€mner nitrat o KH. OM nitrate Ă€r högt, oavsett skĂ€l, sĂ„ finns det större förutsĂ€ttningar , brĂ€nsle, Ă„ter denitrifikationen, och denna producerar OH joner, eller skapar alkalinitet. Det betyder att högt nitrat, i synnerhet om det finns tillgĂ„ng till organiskt kol, HÖJER  snarare KH vĂ€rdet i karet pĂ„ grund av denitrifikatonens  endogena produktion av KH. 

Samtidigt konsumeras KH av nitrifikationen. sĂ„ man brukar mer se pĂ„ om NO3 Ă€ndras över tid. Är nitrat i sjunkande sĂ„ dominerar denitrifikationen över nitrifikation och man fĂ„r en ökning av KH i karet, o tvĂ€rtom om nitrat Ă€r i stigande. Det krĂ€vs emellertid en rĂ€tt stor obalans mellan nitrifikation och denitrifikation för att man skall se ett tydligt netto tillskott eller konsumtion av KH pĂ„ grund av obalans i kvĂ€vecykeln, sĂ„ det Ă€r nog mest i nystartade kar, samt kanske kar drivna hĂ„rt med kolkĂ€lla, som detta sker.  Det Ă€r förresten heller inte ett helt 1/1 förhĂ„llande, dvs det förbrukas lite mer KH av att oxidera en ammonium molekyl Ă€n vad det produceras KH av att reducera en nitratmolekyl. 

Jag har testat bÄde nitratreaktor, DBS och algrefugium. Som nitratreduktor skulle jag vÀlja algrefugium igen, förutsatt att man har förutsÀttningar att göra refugiet tillrÀckligt stort. Mitt makrorefugium var pÄ 120 liter (total volym 700l), med en mkt bra vÀxtlampa. Har man inte möjlighet till ett sÄpass stort refugium kan det dock vara bÀttre o köra pÄ nitratreaktor, dÀr vi har sÄvÀl svavelreaktorn som den kolkÀlledrivna, varav den förstnÀmnda Àr enklast eftersom den inte krÀver matning. 

/Jonas

• Gilla 3
  • Tack 2
Postat

Saker och ting Àr inte alltid enkelt. Vare sig teoretiska frÄgestÀllningar eller det observerbara.

Nitrificationscykel förbrukar kh. Avstannar tillvÀxten finns det risk för ammonium ökning. Refugium fungerar som sagt vid topp eller tillskott. Annars behöver den nÀring och senare behöver andra vÀrden justeras. 

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

Jag tycker att Àven Jonas Roman krÄnglar till det onödigt.

Det Àr ju vÀrdena i vattnet vi vill hÄlla sÄ bra som möjligt och det Àr ju enkelt att justera en doserpump lite för att hÄlla alkaliniteten dÀr vi vill ha den.

Men naturligtvis Àr det roligt att kÀnna till den korrekta kemiska grunden till detta. Jag har ocksÄ kört med refugium (Caulerpa respektive Chaetomorpha) och noterat följande nackdelar.

1. Vattnet blir gult.

2. NÀringsvÀrdena (framför allt nitrat) blir sÄ lÄga att man lÀttare fÄr cyano.

3. Macroalgerna utsöndrar gifter.

4. Algerna kan sprida sig dit man inte vill ha dem. I mitt fall överrinningsfacket i akvarier.

Det finns en trÄd pÄ R2R dÀr en havsalgforskare frÄn Brasilien utvecklar gifternas inverkan.

Enligt min mening Àr detta sjÀlvklart eftersom makroalgerna skulle bli övervuxna av andra alger om de inte försvarade sig.

Detta bör man kunna minimera genom att anvÀnda aktiv kolfiltrering.

NÀr det gÀller ammonium Àr min Äsikt att det Àr omöjligt att fÄ skadliga mÀngder ammonium om akvariet matas i lÀmplig mÀngd varje dag och man inte har en massa döda djur i karet som förpestar vattnet. Att testa ammonium i ett fungerande kar Àr hypokondri enligt min mening.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 3
  • Tack 1
Postat
On 2021-02-08 at 11:19, stigigemla skrev:

Jag tycker att Àven Jonas Roman krÄnglar till det onödigt.

Det Àr ju vÀrdena i vattnet vi vill hÄlla sÄ bra som möjligt och det Àr ju enkelt att justera en doserpump lite för att hÄlla alkaliniteten dÀr vi vill ha den.

Men naturligtvis Àr det roligt att kÀnna till den korrekta kemiska grunden till detta. Jag har ocksÄ kört med refugium (Caulerpa respektive Chaetomorpha) och noterat följande nackdelar.

1. Vattnet blir gult.

2. NÀringsvÀrdena (framför allt nitrat) blir sÄ lÄga att man lÀttare fÄr cyano.

3. Macroalgerna utsöndrar gifter.

4. Algerna kan sprida sig dit man inte vill ha dem. I mitt fall överrinningsfacket i akvarier.

Det finns en trÄd pÄ R2R dÀr en havsalgforskare frÄn Brasilien utvecklar gifternas inverkan.

Enligt min mening Àr detta sjÀlvklart eftersom makroalgerna skulle bli övervuxna av andra alger om de inte försvarade sig.

Detta bör man kunna minimera genom att anvÀnda aktiv kolfiltrering.

NÀr det gÀller ammonium Àr min Äsikt att det Àr omöjligt att fÄ skadliga mÀngder ammonium om akvariet matas i lÀmplig mÀngd varje dag och man inte har en massa döda djur i karet som förpestar vattnet. Att testa ammonium i ett fungerande kar Àr hypokondri enligt min mening.

HÄller med om att ammonium Àr ointressant i ett inkört kar. 
Tveksam till om makroalger kan förgifta. Triton hĂ€vdar det motsatta. Min erfarenhet  Àr motsatt din dĂ€r. Men vem vet 🙂

HĂ„ller med om risk för cyano vid stort ref. DĂ€rför doserade jag nitrat o mĂ€ter nitrat ofta. 😉

mitt inlĂ€gg i övrigt var mest att förklara sambanden mellan KH  och nitrit nitrat förbrukning dĂ„ jag tyckte Casio inte var  helt tydlig dĂ€r. 🙂

det Àr spÀnnande med akvaristik. 

/Jonas 

• Gilla 1
Postat

Den dag vi ser att vÄr dosering inte stÀmmer med vanliga vÀrden som t.ex att det skall förbrukas lika mycket ur varje Ballingdunk Àr kemiteorierna intressanta och anvÀndbara.

DÄ Àr det dags att sÀtta sig och lÀsa, rÀkna och fundera. För att kunna detta tycker jag det Àr bra att följa Jonas skriverier och ibland lÀgga till nÄgot sjÀlv.

NÀr allt fungerar som det skall tror jag inte nÄgon av kemirÀvarna hÀr pÄ forumet bryr sig om att rÀkna eller om kH minskar eller ökar pÄ grund av nitratökning eller minskning.

Om vattenvÀrdena Àr bra gÀller bara att Àndra inget. 

• Gilla 4
Postat

@stigigemla, precis. nÀr det funkar sÄ funkar det. Mer djupgÄende kunskap behövs först nÀr nÄt inte följer standard. tex i en uppstartsfas, eller nÀr karet kommer i obalans av annan anledning. Lite som en pilot, det Àr enkelt att flyga i fint vÀder, men om det blir ovÀder, dÄ krÀvs kunskap. 

Jonas

• Gilla 1
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Man fÄr en ny nollpunkt att förhÄlla sig till. Vilken mÄste underhÄllas med nÀringstillförsel. 

UtgÄr man frÄn att makroalger följer med nitrat upp, snabbare Àn microalger? 

Postat

De alger som vÀxer snabbast Àr nog de gröna trÄdalgerna man ibland fÄr vid start av nya akvarier. Men de Àr beroende av en icke koloniserad yta att fÀsta pÄ sÄ nÀr akvariet gÄr in sig försvinner de. (Om man sköter akvariet rÀtt)

Vilka som vÀxer fortast av de olika algslÀktena Àr olika frÄn akvarium till akvarium. Vad som Àr mer intressant dÀr Àr hur mycket alger man rensar ut ur karet, refugiet eller algreaktorn. Det Àr ju dÄ den egentliga nÀringsminskningen sker.

NÀringsmÀssigt Àr det ingen skillnad om algerna vÀxer i ett refugium eller i huvudkaret. De kan vara svÄra att hÄlla dÀr man vill ha dem i huvudkaret och det Àr vÀl den vanligaste anledningen till att man har dem i en algreaktor eller refugium.

För att vÀxa behöver algerna vatten, ljus, cirkulation och nÀring. NÀringen bestÄr av makroÀmnen som kvÀve, fosfor, kalium, kalcium, magnesium och svavel. Sedan har vi mindre Àmnen som t.ex jod och spÄrÀmnen. Om ett enda av dessa saknas vÀxer inte algerna. Om ett eller flera Àmnen finns i överskott tar algerna upp vad de behöver och resten blir kvar i vattnet.

Jod, fluor och vissa spÄrÀmnen kan algerna ta upp mer av om de finns i överskott men av makronÀringen tar de bara upp vad de behöver.

• Gilla 1
Postat
On 2021-02-03 at 08:33, Casio skrev:

Lyft bara ur algerna frÄn ditt refugium sÄ har du inte lÀngre problemet. Dvs  problemet i att man fodrat algerna. 

Vet inte om jag hÄller med att detta Àr ett problem. Refugium skapar en barnkammare till mikrofauna som bidrar med att LS:en inte blir igenslammad samt extrafoder Ät fisk. Sedan ifall  man kÀnner sig ambitiös kan man ju alltid sÀlja algerna man skördar.  Allt detta för att dosera lite nÀringsÀmnen som max tar nÄgon minut extra vid matningen nÀr man vÀl har fÄtt ett grepp om hur mycket som ska doseras kontinuerligt. Jag har hellre administration över nÀringsvÀrdena snarare Àn motsatsen - att det bara skenar ivÀg uppÄt utan nÄgon exportmetod.

Hade jag gjort vattenbyten dock sÄ hade det varit en annan frÄga. DÄ hade jag nog inte sett riktigt samma behov. Men det Àr baserat pÄ mitt system. Vissa system behöver bÄda delarna för att fungera i lÀngden. Och vem vet jag kanske Àr dÀr om ett Är att jag behöver addera eller Àndra exportmetod. Eller sÄ har jag bara inget behov av att dosera nÀringsÀmnen lÀngre :)

• Gilla 1

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...