mogge77 Postat 10 februari 2021 Dela Postat 10 februari 2021 (ändrat) Efter mycket efterforskning har jag kommit fram till att de bruna plattmaskarna som helt har tagit över sandbädden och mjukkorallerna i mitt akvarium är av släktet Convolutriloba. De har verkligen tagit över i massor. Jag har lyckats ta reda på att Lanthanchlorid får plattmaskar av släktet Convolutriloba att dö. (på grund av någon jonobalabans om jag förstod det rätt) utan att skada annat i akvariet om man doserar rätt.. Så frågan är, vart får man tag på LanthanChlorid? Flatworm Exit skulle också fungera sägs det, men det skulle bli alldeles för dyrt eftersom systemet är på ca 2000 liter och behandlingen behöver upprepas ett antal gånger.. Ändrat 10 februari 2021 av mogge77 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OR20 Postat 10 februari 2021 Dela Postat 10 februari 2021 Du hittar det i t.ex. Blue Vet Rx - Phosphate Rx, Two Little FIshies Phospban-L m.m. annars, om du känner dig lite mer äventyrlig, så kan du köpa det i en poolaffär då man använder samma sak där. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 10 februari 2021 Författare Dela Postat 10 februari 2021 Tackar. Är det någon som har testat den sorten man köper i poolbutik i akvarium, nu är ju inte fosfat det jag vill bli av med, men säkerheten borde ju vara densamma..? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltatrox Postat 10 februari 2021 Dela Postat 10 februari 2021 Du ska bara veta att Lantankloriden tar ner Po4 väldigt mycket. Och du bör inte dosera I akvariet. Utan det ska helst doseras sakta innan en socka och sen igenom skummare. Här är min ombyggda doser grej. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 14 februari 2021 Författare Dela Postat 14 februari 2021 Är detta LantahnChlorid tro? Jag letar och letar, men lyckas för mitt liv inte hitta någon innehållsförteckning någonstans på nätet. https://www.tritonakvarium.se/product/microbe-lift-phos-out4-liquid-236ml Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 15 mars 2021 Författare Dela Postat 15 mars 2021 Kan meddela att det funkade jättebra. Använde https://www.tropic-marin.com/control/elimi-phos-rapid/?lang=en. Plattmaskarna har dött och allt annat i akvariet mår bra. Den enda bieffekter var att min fosfat sjönk med 0,1 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 15 mars 2021 Dela Postat 15 mars 2021 Så skönt att det fungerade utan problem! Doserade du i akvariet eller i sumpen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 15 mars 2021 Författare Dela Postat 15 mars 2021 (ändrat) Jag doserade I akvariet enligt en anvisning för plattmaskbekämpning jag hittade. Var lite rädd då jag har ett antal kirurger kring 15-20cm och de skall visst vara känsliga för lantanklorid. Men det gick bra. https://www.reef2rainforest.com/2020/11/05/the-lanthanum-solution-combating-flatworms-in-the-reef-aquarium/ Ändrat 15 mars 2021 av mogge77 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 15 mars 2021 Dela Postat 15 mars 2021 mycket intressant! vad har du för mer djur/koraller i akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 15 mars 2021 Författare Dela Postat 15 mars 2021 (ändrat) Mest lps och mjukkoraller. Duncan, euphyllia, discosoma, rhodactis, knappar, anemoner (bubble, haddoni, tapetum, ), , montipora confusa, lite flakväxande blandade montiporor, sarco, caulastrea.. m.fl Lägre djur: eremiter, turbosar, pepparmintsräkor.. även copepods ser ut att må bra.. I fiskväg: kirurger, mandarinfisk, käkfiskar, okinawagobies, mirakelfisk, några wrassear, blennider och bangaii kardinaler.. (även kardinalyngel kring 1cm, verkar må bra) och clowner. Alla plattmaskar är borta såhär 4 dagar efter behandling.. (iallafall vid en okulär besiktning utan att flytta runt på saker i akvariet) Ändrat 15 mars 2021 av mogge77 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 15 mars 2021 Dela Postat 15 mars 2021 On 2021-02-10 at 12:26, mogge77 skrev: Efter mycket efterforskning har jag kommit fram till att de bruna plattmaskarna som helt har tagit över sandbädden och mjukkorallerna i mitt akvarium är av släktet Convolutriloba. De har verkligen tagit över i massor. Jag har lyckats ta reda på att Lanthanchlorid får plattmaskar av släktet Convolutriloba att dö. (på grund av någon jonobalabans om jag förstod det rätt) utan att skada annat i akvariet om man doserar rätt.. Så frågan är, vart får man tag på LanthanChlorid? Flatworm Exit skulle också fungera sägs det, men det skulle bli alldeles för dyrt eftersom systemet är på ca 2000 liter och behandlingen behöver upprepas ett antal gånger.. On 2021-02-10 at 12:26, mogge77 skrev: Köper på ebay. Använder poolbaserat regelbundet i mitt 2000 liters. Hur passade du på doseringen? Risk för kH drop och lantanklorid som inte hinner reagerar om fosfaten blir for låg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mogge77 Postat 15 mars 2021 Författare Dela Postat 15 mars 2021 (ändrat) Eftersom jag använde det för att döda plattmask och inte i huvudsak till att minska fosfat och därmed behövde få en hög koncentration i systemet fort (enligt efterforskningarna ) så doserade jag helt sonika 1ml, per 100liter vatten rakt ner i huvudtanken.. en gång. (i mitt fall ca 20ml) 2 timmar senare skrumpnade plattmaskarna ihop och dog. Då satte jag i massvis med aktivt kol och gjorde ett 20%vattenbyte och satte skummaren på blöt skummning i något dygn. Tilläggas kan att jag har ganska högt med fosfat (ca 0,7) så den plötsliga fosfatminskningen med 0,1 var inte så farlig. Ändrat 15 mars 2021 av mogge77 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.