Jump to content

Metod för att nå pH 8.3

Ph 8.3  

18 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tänkte bara uppdatera med resultatet hittills. 

Ph har definitivt stigit sedan jag bytte till recirkulerande co2-scrubber (där det röda strecket är). Ha i åtanke att jag körde "vanlig" co2-scrubber dessförinnan. 

Kurvan har en fortsatt trend uppåt, har en styrning på 8,39 där skummaren slås av, sen på igen på 8,35. Än så länge har skummaren inte slagits av 

Screenshot_20210509-140532_APEX Fusion.jpg

• Like 3
On 2021-05-03 at 19:44, Kim Rosenqvist skrev:

Tänkte bara meddela att min recirkulerande co2-scrubber är up and running från och med i eftermiddags. Ska bli intressant att se vad detta gör med pH och förbrukningen av co2-remover. 

Ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag har mer "data" framöver 😊

20210503_152751.jpg

Snyggt hightech
vart köpte du genomföringarna för luftslangen

Själv bytte jag så jag bara kör uteluft rätt in i skummaren

Edited by wrang
6 minuter sedan, wrang skrev:

Snyggt hightech
vart köpte du genomföringarna för luftslangen

Själv bytte jag så jag bara kör uteluft rätt in i skummaren

Min erfarenhet är att pH inre trycks upp nämnvärt enbart genom uteluft in i skummaren. I nuläget är dessutom närmsta uteluft 10 meter bort och där tappar jag nog även alldeles för mycket prestanda pga motståndet för att suga in luften. 

Är osäker på vilka genomföringar du syftade på, köpte ett begagnat di-filter för osmos som jag fyllde med co2-remover. Till filtret finns ju osmoskopplingar. 

Borrade sen upp lufthålen på skummarlocket och satte in gebomföringar för osmoskoppling. Köpte även dessa "begagnat" (har en hel uppsättning hemma), men de finns i olika samlingar på amazon, t.ex

https://www.amazon.se/NEYOANN-snabbkoppling-rördelar-omvänd-hushåll/dp/B093QC28R2/ref=mp_s_a_1_134?dchild=1&keywords=Osmos+koppling&qid=1620733265&sr=8-134

• Like 2
On 2021-05-11 at 13:46, Kim Rosenqvist skrev:

Min erfarenhet är att pH inre trycks upp nämnvärt enbart genom uteluft in i skummaren. I nuläget är dessutom närmsta uteluft 10 meter bort och där tappar jag nog även alldeles för mycket prestanda pga motståndet för att suga in luften. 

On 2021-05-11 at 13:46, Kim Rosenqvist skrev:

Läste om en kille som på något sätt pressade in uteluft med en fläkt/luftpump till sin skummare med märkbar positiv effekt på ph.

Jag fick upp mitt ph med planktonodlingen. Den har jag ute i ett ganska tätt frigolithus. Där tar jag luften till min hemmagjorda skimmer.

• Like 2
24 minuter sedan, MichaelE skrev:

Själv kör jag med kalkwasser och fick även ventilationsfirman att dra tilluft till sumprummet när de var här och pillade lite på FTX-systemet 😄

image.jpeg.96384271e0f10a371893571e6ec030e8.jpeg

kalciumhydroxid i kombination med uteluft tror jag - utifrån det jag lyckats läsa mig till - är det absolut effektivaste sättet för att nå ett högre medel-pH (och även massa annat positivt). Ångrar att jag sålde min kalkmixer.

Men ska göra slut på mina 15 kg co2-remover först. 

För jag är snål 😑😇

Jag som bor i en lgh på 94 kvm tillsammans med 3 andra koldioxidmaskiner märker en sån enorm skillnad så fort vi antingen är ute ur lgh eller när det blir varmare utomhus och vi kan ha balkongdörren utomhus. 

Uppenbarligen är koldioxiden mitt problem, som trycker ner pH till 7,7/7,8 nattetid utan ph-höjande åtgärder. 

Jag har ju ventilation i mitt teknikrum, men såklart är det ut-luft 😔

Men det är ju å andra sidan kul att mecka runt lite 😁

3 hours ago, Håkon said:

Var det inte det som var förbundet med stor fara att hantera?

Inte så länge du inte blandar ihop det med kokainet och råkar snorta det. 
Visst, det påstås kunna orsaka frätskador men jag har grävt omkring i burkar av det åtskilliga gånger med oskyddade händer och inte märkt något. Du vill dock inte få det i ögonen eller som sagt, i näsan.

Kanske du tänker på kaliumhydroxid? Det är rätt elakt. 

• Like 1
  • Haha 2