Gå till innehåll

Dessa tyskar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Som många före mig skrivit så är ju smaken som baken och den skall respekteras. Alla skall väl inte ha likadana akvarium eller?

Jag hade aldrig byggt ett sådant akvarium till mig själv, ville bara säga det så den stora massan inte skall mobba mig.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden med att ha tre olika isotoper i samma kar är väl inte så dum. Men det hadde sett snyggare ut om gränsen mellan zonerna skulle ha vart tydligare, alternatift tre akvarium brevid varandra.

Killen gillar sällskaps fisk och växter och då är det klart att han ska skaffa det. Men det blir lätt lite smaklöst när man blandar så mycket olika småfisk i ett så pass stort akvarium.

Jag tycker att den typen av fisk faktiskt ser snyggast ut i akvarium runt 100L

Men jag ger ändå killen tummen upp för han verkar vara serigös och vågar bygga sitt drömkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant at följa bygget men jag tycker att ide´n med tre biotoper är ganska bortkastad och knappast snyggt rent estetiskt. För det första kan man ju inte skapa tre biotoper i samma vatten med tanke på de olika vattenparametrar som krävs och sedan simmar ju fiskarna fritt mellan de tre biotoperna oavsett var de kommer ifrån.

Han har heller inte anpassat växterna efter biotoperna. Fiskvalet är ju inte direkt färgsprakande heller. Tänk vad man själv hade kunnat göra med de pengarna på ett saltvattenskar... Vackert blev det men knappast vad det kunnat bli. Men så länge han själv är nöjd så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen skall man väl inte kommentera en "sötvattenstråd" men... Fiskvalet är mycket tveksamt. Serpatetran kommer med största säkerhet att hugga bitar av guppyfenorna och även ge sig på kongotetrorna. Jag hade ett 720 liters som tre koppartetrahannar delade upp mellan sig. Övriga fiskar fick vackert hålla sig vid vattenytan.

Pseudomugil gertrudae är en fisk på tre -fyra cm med väldigt vackra teckningar som gillar bräckvatten liksom Iriatherina werneri.

Jag håller inte med om att sådana här "sällskapsfiskar" skulle gå bra i ett hundra literskar. En och en halv meter är väl litet om man vill se ett naturligt beteende. Jaq har sådana i dag i ett 600 liters tvåmeterskar och det fungerar skapligt.

Tyvärr är det så att de flesta inte hållit fiskarna i en riktig biotop och fått se hur de utvecklas när de mår bra.

Citron tetran till exempel blir knallgul när pH går nedemot 6,5. Jag har aldrig under mina mer än 45 år som akvarist sett en utfärgad citrontetra i en akvarieaffär.

Det tråkiga är att en mängd olika fiskarter hålls under totalt felaktiga förhållanden och efter som de tåligaste överlever så blir de en måttstock för hur de ser ut och beter sig.

Jag har sett samma i saltvatten också. det vanligaste i det fallet är kirurger i alldeles för små kar.

Man kan inte gärna vänta sig att en kirurg som håller ett revir på 50m radie i havet skall gå särskilt bra eller uppföra sig naturligt i ett hemakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...